Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Exakt. Mina posts ser bara mina vänner. Inga andra. Om jag hade misstrott dem så att jag inte kunde posta att jag varit i Malmö, då kan jag ju också sluta prata med dem för ibland meddelar jag vad jag ska göra några dagar framåt. Gyllne tillfälle om de vill planera inbrott hos oss alltså.

Ja för att inte tala om att alla på min arbetsplats och sådär 300 studiekamrater vet mitt schema. Det behövs inte ens Facebook för de ska kunna tömma huset när jag är borta ;)

Folk verkar tro Facebook är ett okontrollerbart monster som fläker ut allt ner till skostorlek om dig helt utan din medverkan....

Hur skulle de andra användarna veta att du är på Ullared menar du?

Hur tror du @Lampan fick förslag på en massa möjliga nya kontakter som var i närheten?

Svar till alla; Jag tycker ni ger uttryck för ett naivt förhållningssätt (total underskattning av värdet av denna information för olika mottagare) till att dela denna information. That's all. Vem som har rätt eller fel är ganska ointressant, för det är högst subjektivt att värdera.

Sedan beror min frånvaro från FB främst på att jag ser noll värde i tjänsten och inte att den är problematisk på något sätt. Så jag menar inte att själva deltagandet på FB är något konstigt eller osmart, om det var det ni trodde.

Hur tror du @Lampan fick förslag på en massa möjliga nya kontakter som var i närheten?

Det kommer c a 100 vänförslag. Några av dem är för att jag var på Espresso House, och de var där samma vecka. Andra för att jag varit på sjukhuset, där de checkat in.

Och ingenstans går det att spåra VARFÖR jag får just dem som förslag av de c a 100 st. Hur ska man dra någon slutsats av det?

Svar till alla; Jag tycker ni ger uttryck för ett naivt förhållningssätt (total underskattning av värdet av denna information för olika mottagare) till att dela denna information. That's all. Vem som har rätt eller fel är ganska ointressant, för det är högst subjektivt att värdera.

Sedan beror min frånvaro från FB främst på att jag ser noll värde i tjänsten och inte att den är problematisk på något sätt. Så jag menar inte att själva deltagandet på FB är något konstigt eller osmart, om det var det ni trodde.

Genom platsfunktionen så presenterar Facebook förslag.

Men hur ska ANDRA FACEBOOKMEDLEMMAR få minsta vetskap om var lampan är? Svar: det får de inte om hen inte själv postar något om det.

Tillägg: Google levererar riktade annonser på tex Bukefalos utefter vad jag sökt på osv. Det innebär INTE att andra bukefalosmedlemmar får vetskap om att jag sökt på spetstrosor och av Google får riktad reklam om spetstrosor.

Det kommer c a 100 vänförslag. Några av dem är för att jag var på Espresso House, och de var där samma vecka. Andra för att jag varit på sjukhuset, där de checkat in.

Och ingenstans går det att spåra VARFÖR jag får just dem som förslag av de c a 100 st. Hur ska man dra någon slutsats av det?

Nu är du extremt naiv på precis det sätt jag menar. Men jag tror inte jag kommer nå fram med mitt budskap.

Facebook lämnar inte ut information om sina medlemmar hur som helst. Du måste AKTIVT välja att dela med dig av sånt för att någon ska få reda på det.

Tillägg: Google levererar riktade annonser på tex Bukefalos utefter vad jag sökt på osv. Det innebär INTE att andra bukefalosmedlemmar får vetskap om att jag sökt på spetstrosor och av Google får riktad reklam om spetstrosor.

Yes. Precis så fungerar det. Oavsett om man vill eller inte. Minus att den andra mottagaren får veta exakt varför annonsen visades. Den informationen håller Google.

Jag, med min analys, tycker att det är ett mycket naivt sätt att förhålla sig till den typen av informationsflöden.

Jag gör ändå analysen att det framförs väldigt naiva förhållningssätt till problematiken kring dessa informationsflöden.

Svar till alla; Jag tycker ni ger uttryck för ett naivt förhållningssätt (total underskattning av värdet av denna information för olika mottagare) till att dela denna information.

Det här är fantastiskt mansplainande. Du är ju den i tråden som minst känner till hur facebook fungerar. Ändå upprepar du att vi som vet förhåller oss naivt.

Nu är du extremt naiv på precis det sätt jag menar. Men jag tror inte jag kommer nå fram med mitt budskap.

Nej, du försöker förklara något som du inte vet något om. Du besvarar inte frågan: hur ska t ex jag veta varför jag får Patrik Nilsson som vänförslag? Var han på Espresso House? (när? förra veckan, igår, idag, är kvar där?). Var han på sjukhuset? (när? förra veckan, igår, idag, är kvar där?). Var han på samma köpcenter? (när? förra veckan, igår, idag, är kvar där?).

Jag misstänker att jag får förslaget för att vi varit på samma ställe vid någon tidpunkt. Men jag är faktiskt på flera ställen under tid. Tillägg: en del förslag får jag för vi har gemensamma vänner. Hur skiljer man det ena från det andra förslag, och sjukhusförslaget från Espresso House-dito?

Halvt ot

För ett par veckor sedan gick det nåt rykte om att personer du sökt efter på Facebook får upp dig som vänförslag :cautious: Tycker det lät mer än lovligt nojigt. Att jag som sökt kan få upp personen som förslag kan jag köpa, men det motsatta?! Jag känner mig skeptisk...

Halvt ot

För ett par veckor sedan gick det nåt rykte om att personer du sökt efter på Facebook får upp dig som vänförslag :cautious: Tycker det lät mer än lovligt nojigt. Att jag som sökt kan få upp personen som förslag kan jag köpa, men det motsatta?! Jag känner mig skeptisk...
Jo, det stämmer att om någon söker upp dig på FB. Då hamnar personen som vänfötslag hos dig.
Det är lätt att se vem som stalkar en på FB :p
Jag söker aldrig någon på FB.
Vem vill vara en stalker?

Jo, det stämmer att om någon söker upp dig på FB. Då hamnar personen som vänfötslag hos dig.
Det är lätt att se vem som stalkar en på FB :p
Jag söker aldrig någon på FB.
Vem vill vara en stalker?

Fast isf det är ju samtidigt som @Lovisaleonora skrev, du får ju vänförslag av tusen olika anledningar. Det blir ju bara en i mängden då

Fast isf det är ju samtidigt som @Lovisaleonora skrev, du får ju vänförslag av tusen olika anledningar. Det blir ju bara en i mängden då
Det har hänt mig med personer jag inte har varit fysiskt nära, utan gemensamma vänner etc.
Det har även hänt andra. En tjej sa att hon har skickat ett sms till en person, inte varit i närheten. Sen dök personen upp på vänförslag. Personen hade sökt tjejen på FB.
Eller vet FB vem vi skickar sms till också :eek:

Det här är fantastiskt mansplainande. Du är ju den i tråden som minst känner till hur facebook fungerar. Ändå upprepar du att vi som vet förhåller oss naivt.

Du gör din analys. Jag gör min. Jag uttalar mig väldigt lite om Facebook specifikt och väldigt mycket om vad man kan göra genom att ha tillgång till mycket information av det slag som diskuteras i tråden. Jag tycker att det är mycket naivt att bara slå undan med förklaringar om hur Facebooks användarinterface fungerar. Då menar jag att man inte förstått alls vad jag menar. Därför tror jag inte att jag når fram just nu.

Vad det har med mansplaining att göra är väldigt luddigt för mig. Intressant att ens den termen dyker upp i ett diskussionsforum om Internettjänster och integritet, när någon delar med sig av sina tankar, sin kunskap och sina reflektioner. Vad gör din analys så fantastisk i förhållande till min? Eller min i förhållande till din? Att du vet hur Facebooks UI fungerar? Mina kunskaper om hur sensor fusion fungerar är irrelevanta, för att jag är man ?
Jag påstår mig inte ha någon sanning, men påstår mig ha mycket kunskap i ämnet. Därför är det intressant att höra andra utgångspunkter, att komplettera med.

Nä, det känns som oviljan att ens försöka förstå vad jag påstår slås undan med lätt använda begrepp. Sån där härskarteknik.

Jag är, förmodligen, en av dem i tråden med bäst kunskap om hur information från olika källor kan användas för att få fram förbluffande mycket ny information. Trots att jag är man. Men jag vet inte, det kanske är fler här som forskat längre i ämnet än jag har. Jag saknar den informationen trots min samkörning av info jag gjorde nyss.

Halvt ot

Det låter inte troligt. Låter mer som det där återkommande ryktet att det finns en app som kan göra att man kan se vilka som kollar ens fb - men som inte stämmer.

Här är förresten en lätt beskrivning till hur man stänger av platstjänster i iphone resp android - och alltså förhindrar att någon från Espresso house dyker upp som vänförslag: http://www.tidningensolo.se/har-ar-facebooks-obehagliga-funktion-och-sa-stanger-du-av-den

Du gör din analys. Jag gör min. Jag uttalar mig väldigt lite om Facebook specifikt och väldigt mycket om vad man kan göra genom att ha tillgång till mycket information av det slag som diskuteras i tråden. Jag tycker att det är mycket naivt att bara slå undan med förklaringar om hur Facebooks användarinterface fungerar. Då menar jag att man inte förstått alls vad jag menar. Därför tror jag inte att jag når fram just nu.

Vad det har med mansplaining att göra är väldigt luddigt för mig. Intressant att ens den termen dyker upp i ett diskussionsforum om Internettjänster och integritet, när någon delar med sig av sina tankar, sin kunskap och sina reflektioner. Vad gör din analys så fantastisk i förhållande till min? Eller min i förhållande till din? Att du vet hur Facebooks UI fungerar? Mina kunskaper om hur sensor fusion fungerar är irrelevanta, för att jag är man ?
Jag påstår mig inte ha någon sanning, men påstår mig ha mycket kunskap i ämnet. Därför är det intressant att höra andra utgångspunkter, att komplettera med.

Nä, det känns som oviljan att ens försöka förstå vad jag påstår slås undan med lätt använda begrepp. Sån där härskarteknik.

Jag är, förmodligen, en av dem i tråden med bäst kunskap om hur information från olika källor kan användas för att få fram förbluffande mycket ny information. Trots att jag är man. Men jag vet inte, det kanske är fler här som forskat längre i ämnet än jag har. Jag saknar den informationen trots min samkörning av info jag gjorde nyss.

Du har inte facebook och du säger att du inte vet hur facebook fungerar. Vilket du också visar med exemplet att fb är ett bra verktyg för inbrottstjuvar. Ändå talar du om för oss som har facebook och vet hur det fungerar att vi är naiva. Min analys är att det är mansplaining.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama