Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.
Det räcker eftersom en del har inställning att vänner och vänners vänner kan se allt en gillar.

Väldigt många människor kan se ett inlägg bara för att EN av dina vänner gillar det.

Kanske du har full koll på dinavänners kontoinstälningar, kanske har du full koll på dina vänners vänner.

Jag har det inte och jag har en liten grupp vänner jag känner väl på FB.

Det som spelar roll är vad man själv har för inställningar för ens egna inlägg. Inte vad vännerna har för inställningar och du får jättegärna spana in min fb-profil och sen tala om här hur mycket info du får av den, hur många vänner jag har, hur många av dessa vänner som gillat min profilbild och om någon har kommenterat den :)

Nej, du har helt fel här. Det handlar om DERAS poster. De inställningar du har för DINA poster handlar om det DU postar. Inte vad andra gillar och deras inställningar. Jag har inställningar så att bara gemensamma vänner (alltså mina vänner) kan se. Oavsett om hela världen gillar. Nu kan bara vänner gilla, för inga andra ser.
Okey, det visste jag inte!
Bra isåfall

Ja, men du kan bestämma att det inte kan delas.

Har du angett att DITT inlägg bara kan ses av dina vänner, måste det delas för att andra än dina vänner ska kunna se det. Om mina vänner delar något jag inte är OK med, blir de unfriendade rätt snabbt. Du kan ju se vad som delats och vem som delat.

Fast om du har ställt in att bara dina vänner ska se, så kan inte dina vänner dela det med andra även om de skulle vilja.

Du menar att du har full koll på alla dina vänners kontoinstälningar?
Jag får ofta notiser på min sida att vänner gillar eller kommenterar andras inlägg. Människor som jag inte känner öht.
Troligen för att dina vänners vänner 1) har sina statusar offentliga eller att 2) för sina vänner + deras vänner. Har inget med dina eller dina vänners inställningar att göra utan det beror HELT på vilka inställningar den som postat inlägget har satt.

Ja, men du vet kanske inte vilken kontoinstälning din vän/bekant har.
Många har inställning att vänner och vänners vänner ska kunna se se vad din vän "gillar" eller kommenterar.
Jag kan tex dela något som en bekant/vän gillar.
Information du har satt ut på din FB sida kan spridas väldigt fort genom vänner vänner.
Inte alla är selektiva med vem dom har som vän på FB

Om jag lägger ett inlägg synligt för bara vänner kan du dela det tusen gånger. Det är fortfarande bara mina vänner som ser det.

Edit. Var redan sagt massa ggr. Nåja.

Ska man sprida det måste man typ fotografera av det/skärmdumpa etc och lägga ut bilden. Skulle nån göra det åker de ut från min vänlista så det visslar om det.

Ah, det har gått för en halv miljon år sedan då jag (mitt gamla fossil) klev in på fejjan. Klar förbättring!

Låter märkligt, kan inte minnas att det varit så. Är likadant om man skriver i en sluten grupp, det går inte att dela utanför gruppen av någon (fast folk tar ju skärmdumpar istället då för att dela).

Det finns ju alltid sätt att skvallra ur skolan s a s, precis som i livet utanför nätet. Men då är det egentligen ett vänproblem, snarare än FB.

Sedan sitter jag ju inte och skriver på Fejan att Stina Stinasson är en fet äcklig gris, bara för att hon inte kan se det eftersom vi inte är vänner på FB. Det finns mycket lite "info" jag delar på FB som har någon substans utöver lättviktig underhållning för de som läser.

Skickade @vallhund som facebookspion med de sekretessinställningar jag har som standard
Hon kommer inte se hur många vänner jag har
Hon kommer inte se hur många som gillat min profilbild
Hon kommer inte se några kommentarer på min profilbild
Hon kommer inte se var jag bor/kommer från/jobbar/utbildning/relation osv
Hon kommer inte se något jag delat
Hon kommer inte se någon av mina 1000-tals bilder
Vad hon kommer att se är:
Min bakgrundsbild
Min profilbild
2 bilder under introduktion och en kort citattext

Jag är inte orolig, och tycker Sjoberga, och till viss del också Lampan verkar lite orolig i onödan. Man väljer själv vad man vill visa för vem, och det är oberoende av vad andra i sin tur har för inställningar. Så om jag t.ex. har valt "enbart mina vänner" på ett av mina inlägg, är det bara de som kan se det, oberoende av vad de i sin tur har för inställningar. Likadant med plats. Jag har platsangivelser på hela tiden av ren (o)vana. Men det är fortfarande inte någon som ser var jag är, om jag inte själv väljer att visa det.

Sen tycker inte jag att man ska oroa sig så mycket för inbrott etc. Bara för att ta mig själv som ett exempel. Jag har "gemensamma vänner" som visningsläge på de flesta av mina statusar m.m. Det betyder att mina vänner och folk som har gemensamma vänner med mig kan se mitt material. Jag har ett antal kriminella personer som vänner på FB. Folk som gjort saker med fängelse på straffskalan flertalet gånger (dock inte dömts till det än, men det är väl bara en tidsfråga!). Vilka deras vänner på FB är kan man ju bara tänka sig. Trots det har absolut noll och inget hänt mig. Inga bostadsinbrott, inga bilinbrott, inga konstigheter. Så jag tror faktiskt inte man behöver vara så orolig. Visst, någon inbrottstjuv kanske söker upp just din profil på FB och ser att du är på semester. Fine, det kanske har hänt. Men jag tror absolut inte man behöver vara så orolig. Jag menar, om det inte ens hänt något för mig/min familj trots att jag har relativt "tungt" kriminella som vänner på FB, varför skulle det då öht ens hända något för den som bara delar statusarna med sina vänner, och inte har några kriminella dito alls på FB?

Fast det är ju inte så att alla vet att lampan varit på Ullared för det.

Alla? Nej, men Facebook kan förmodligen säkerställa det med en konfidens runt 95% med de uppgifter som finns tillhanda och gör det gärna. Och använda det för att sälja annonser. Exempelvis.

Om någon tredje part bestämmer sig för att göra samma analys har de något sämre information. Men antingen köper de in sig på den eller använder det som finns. Och kan kartlägga utmärkt. I något syfte som ingen kände till och hade lust att godkänna när de hade mobilen kvarlämnad i bilen på parkeringen.

Jag är inte orolig, och tycker Sjoberga, och till viss del också Lampan verkar lite orolig i onödan. Man väljer själv vad man vill visa för vem, och det är oberoende av vad andra i sin tur har för inställningar. Så om jag t.ex. har valt "enbart mina vänner" på ett av mina inlägg, är det bara de som kan se det, oberoende av vad de i sin tur har för inställningar. Likadant med plats. Jag har platsangivelser på hela tiden av ren (o)vana. Men det är fortfarande inte någon som ser var jag är, om jag inte själv väljer att visa det.

Sen tycker inte jag att man ska oroa sig så mycket för inbrott etc. Bara för att ta mig själv som ett exempel. Jag har "gemensamma vänner" som visningsläge på de flesta av mina statusar m.m. Det betyder att mina vänner och folk som har gemensamma vänner med mig kan se mitt material. Jag har ett antal kriminella personer som vänner på FB. Folk som gjort saker med fängelse på straffskalan flertalet gånger (dock inte dömts till det än, men det är väl bara en tidsfråga!). Vilka deras vänner på FB är kan man ju bara tänka sig. Trots det har absolut noll och inget hänt mig. Inga bostadsinbrott, inga bilinbrott, inga konstigheter. Så jag tror faktiskt inte man behöver vara så orolig. Visst, någon inbrottstjuv kanske söker upp just din profil på FB och ser att du är på semester. Fine, det kanske har hänt. Men jag tror absolut inte man behöver vara så orolig. Jag menar, om det inte ens hänt något för mig/min familj trots att jag har relativt "tungt" kriminella som vänner på FB, varför skulle det då öht ens hända något för den som bara delar statusarna med sina vänner, och inte har några kriminella dito alls på FB?

Fast jag är inte orolig för egen del och integritetsproblemen har väldigt lite med min egenvalda frånvaro från just Facebook att göra. Där har det ganska helt och fullt att göra med att jag anser att värdet av att vara med är ungefär noll och intet.

Däremot är hela det här sättet att kartlägga människor ganska otäckt (oerhört effektivt oavsett "vänfilter" och enskilda tjänsters integritetskontroll) och att vi villigt delar med oss av informationen till företag som gör allt för att maximera vinsten på att ha den tillgänglig. Det är en mycket större fråga än Facebook. Däremot tycker jag det är högst relevant för diskussionen i tråden.

Du har sagt att 500 användare kan se det då.

Ja, 500 användare kan misstänka att den gemensamma länken är Ullaredsbesöket. Det är en liten, liten pusselbit som tillsammans med de tusen andra som finns ger en fantastisk klarsynt bild av vad människa X har haft för sig på sistone.

Men det är bara spindeln i nätet som kan dra slutsatserna med högst konfidens. Det är därför varje liten pusselbit är mycket värd.

Ja, 500 användare kan misstänka att den gemensamma länken är Ullaredsbesöket. Det är en liten, liten pusselbit som tillsammans med de tusen andra som finns ger en fantastisk klarsynt bild av vad människa X har haft för sig på sistone.

Men det är bara spindeln i nätet som kan dra slutsatserna med högst konfidens. Det är därför varje liten pusselbit är mycket värd.

Nu efterhandskonstruerar du våldsamt utefter vad du ursprungligen påstod, fick mothugg på och därefter övergick till ett överanvändande av ordet naiv.

Din argumentationsteknik är ganska dålig om du försöker upplysa människor om något.

Eftersom jag är intresserad av marknadsföring och dessutom ivrig konsument, tycker jag det är rätt intressant med just fenomenet superriktad reklam.

Den som lyckas absolut sämst på regelbunden basis är just Facebook. TROTS att jag checkar in, visar mina inköp och gör rätt mycket för att de ska få det rätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama