Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.
Det räcker eftersom en del har inställning att vänner och vänners vänner kan se allt en gillar.
Väldigt många människor kan se ett inlägg bara för att EN av dina vänner gillar det.
Kanske du har full koll på dinavänners kontoinstälningar, kanske har du full koll på dina vänners vänner.
Jag har det inte och jag har en liten grupp vänner jag känner väl på FB.
Om jag checkar in någonstans så får jag reda på andra som gjort det på samma plats men det är ju i allra högsta grad en vald spridning av info.
Om jag checkar in någonstans så får jag reda på andra som gjort det på samma plats men det är ju i allra högsta grad en vald spridning av info.
Och det är väl vänner du ser bara, om folk inte valt att göra incheckningen offentlig?
Även i incheckningen kan jag välja att bara visa för mina vänner. Det är bara de som väljer att lägga incheckningen offentligt som visas för andra som checkar in.
Jag får också upp kreti och pleti som vänförslag.Det har jag ingen aning om. Men tex min mamma som är ganska inaktiv att posta på FB och mest läser. Hon fick plötsligt inte se lika mkt i flöde och FB meddelade att om hon skaffade fler vänner kunde hon få se fler. Samtidigt dök en massa vänförslag på verkligen kreti och pleti upp. Helt utan någon beröringspunkt med mamma och kors och tvärs över jordklotet. Kanske var de också sådana med enligt FB för få vänner?
@cirkus Och hur exakt sprider Facebook detta till 500 människor som automatiskt får veta var jag är?
Av samma anledning som alla andra.Om du pratar med någon (tex mig) och använder "vi" så inkluderar du lätt motparten (tex mig) i ditt vi. Använd "man", "majoriteten", "jag och många andra" etc.
Men om du tycker det är otäckt - varför väljer du att ställa upp på det då? Varför väljer du inte bort det?
Jag kanske är trött men jag förstår fortfarande inte. Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared. Kommer det upp som en status? Får de ett meddelande? Står det nånstans i chatten automatiskt?Via blåtand och att de har reggat telefonnumret på fb är min halvkvalificerade gissning.
Nej, så skrev du överhuvudtaget inte. Läs själv:
Och hur får de den här pusselbiten menar du?Med att få veta menade jag att de fick den pusselbiten. Om de klarar att dra rätt slutsatser handlar om vilka andra pusselbitar de har och vilken slutledningsförmåga de besitter.
Jag kanske är trött men jag förstår fortfarande inte. Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared. Kommer det upp som en status? Får de ett meddelande? Står det nånstans i chatten automatiskt?
Jag kanske är trött men jag förstår fortfarande inte. Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared. Kommer det upp som en status? Får de ett meddelande? Står det nånstans i chatten automatiskt?
Ett antal snygga medelålders män från USA(?) som jag inte begriper var de kommer ifrånJag får också upp kreti och pleti som vänförslag.
(Är skapligt aktiv men har väldigt få vänner).
Ja, jag håller med. @sjoberga du verkar mest faktiskt inte veta alls hur Facebook fungerar.
Det är inte svaret på trådstarten. Man får inte bara vänförförslag som är på samma plats som en själv. Ska du basera dina inbrott på vänförslagen kommer du få en väldigt kort karriär som inbrottstjuv.Som ett vänförslag som jag förstår trådstarten.
Fast jag frågade inte "hur får Facebook information om var jag är" utan hur 500 personer helt plötsligt får veta att jag är på Ullared. Svaret på den frågan är: Det får de inte. De kan omöjligt förutsätta att bara för att jag poppar upp som ett vänförslag så är jag på samma plats som dem.Nej, det jag refererar till är vänförfrågningar och varför man får okända personer som förfrågan.
Som frågan i trådstarten var
Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared.
Som ett vänförslag som jag förstår trådstarten.
Fast du slår in vidöppna dörrar om du tror att alla som argumenterar emot dig (gällande 500 personer får besked att du är på Ullared) inte har insikt i hur Facebook som företag fungerar eller i problematiken kring vad för information som samlas in och sprids om oss. Det är bara att du i den specifika frågeställningen har fel och du därför får motargument.Men jag diskuterar inte enbart den enskilda tjänsten Facebook, jag tycker tråden handlar om mer än så.
1) Ja.Jag vet nog förmodligen minst av alla i tråden exakt hur Facebooks användargränssnitt utåt ser ut.
Av inläggen att döma verkar jag ligga högt (relativt) i kunskapen om hur Facebook fungerar som system och företag.