Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag checkar in någonstans så får jag reda på andra som gjort det på samma plats men det är ju i allra högsta grad en vald spridning av info.

En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.
Det räcker eftersom en del har inställning att vänner och vänners vänner kan se allt en gillar.

Väldigt många människor kan se ett inlägg bara för att EN av dina vänner gillar det.

Kanske du har full koll på dinavänners kontoinstälningar, kanske har du full koll på dina vänners vänner.

Jag har det inte och jag har en liten grupp vänner jag känner väl på FB.

Du verkar fatta detta lika dåligt som postgången . om jag har inställningen vänners vänner kan dom se det. Har jag offentligt så ser alla. Har jag vänner ser bara mina vänner.

Det har jag ingen aning om. Men tex min mamma som är ganska inaktiv att posta på FB och mest läser. Hon fick plötsligt inte se lika mkt i flöde och FB meddelade att om hon skaffade fler vänner kunde hon få se fler. Samtidigt dök en massa vänförslag på verkligen kreti och pleti upp. Helt utan någon beröringspunkt med mamma och kors och tvärs över jordklotet. Kanske var de också sådana med enligt FB för få vänner?
Jag får också upp kreti och pleti som vänförslag. :D

(Är skapligt aktiv men har väldigt få vänner).

@cirkus Och hur exakt sprider Facebook detta till 500 människor som automatiskt får veta var jag är?

Via blåtand och att de har reggat telefonnumret på fb är min halvkvalificerade gissning.

Det är inte så att fb säger niffe är på Gekås just nu - det som händer är att fb kopplar ihop er(a telefoner om de snackat med varann via blåtand) och ger vänförslaget

Om du pratar med någon (tex mig) och använder "vi" så inkluderar du lätt motparten (tex mig) i ditt vi. Använd "man", "majoriteten", "jag och många andra" etc.

Men om du tycker det är otäckt - varför väljer du att ställa upp på det då? Varför väljer du inte bort det?
Av samma anledning som alla andra.
Jag gillar appar och bekvämligheten med gps.
Jag tycker mycket med FB är kul.
Frågan är om priset är för högt. :confused:
(Jag diskuterar bara)

Via blåtand och att de har reggat telefonnumret på fb är min halvkvalificerade gissning.
Jag kanske är trött men jag förstår fortfarande inte. Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared. Kommer det upp som en status? Får de ett meddelande? Står det nånstans i chatten automatiskt?

Med att få veta menade jag att de fick den pusselbiten. Om de klarar att dra rätt slutsatser handlar om vilka andra pusselbitar de har och vilken slutledningsförmåga de besitter.
Och hur får de den här pusselbiten menar du?

Jag kanske är trött men jag förstår fortfarande inte. Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared. Kommer det upp som en status? Får de ett meddelande? Står det nånstans i chatten automatiskt?

Som ett vänförslag som jag förstår trådstarten.

Nej, det jag refererar till är vänförfrågningar och varför man får okända personer som förfrågan.
Som frågan i trådstarten var ;)

Ja, jag håller med. @sjoberga du verkar mest faktiskt inte veta alls hur Facebook fungerar.

Du har nog rätt. Jag vet nog förmodligen minst av alla i tråden exakt hur Facebooks användargränssnitt utåt ser ut. Av inläggen att döma verkar jag ligga högt (relativt) i kunskapen om hur Facebook fungerar som system och företag. Men jag diskuterar inte enbart den enskilda tjänsten Facebook, jag tycker tråden handlar om mer än så.

Som ett vänförslag som jag förstår trådstarten.
Det är inte svaret på trådstarten. Man får inte bara vänförförslag som är på samma plats som en själv. Ska du basera dina inbrott på vänförslagen kommer du få en väldigt kort karriär som inbrottstjuv.
Nej, det jag refererar till är vänförfrågningar och varför man får okända personer som förfrågan.
Som frågan i trådstarten var ;)
Fast jag frågade inte "hur får Facebook information om var jag är" utan hur 500 personer helt plötsligt får veta att jag är på Ullared. Svaret på den frågan är: Det får de inte. De kan omöjligt förutsätta att bara för att jag poppar upp som ett vänförslag så är jag på samma plats som dem.

Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared.

Det får de inte.
@sjoberga är bara lite ute och cyklar med sin teori.

Ingen får reda på var man befinner sig eller när man befinner sig där om man inte själv checkar in och har man inte den incheckningen offentlig så får bara ens vänner reda på var man är och när man är där.

Får jag vänförslag på någon som bor i ex.vis Stockholm så drar jag ju inte slutsatsen att den måste ha varit här i min närmsta by precis nyss. Det är så långdraget tänk så jag faktiskt häpnar lite över att någon faktiskt tror det funkar så.

Men jag diskuterar inte enbart den enskilda tjänsten Facebook, jag tycker tråden handlar om mer än så.
Fast du slår in vidöppna dörrar om du tror att alla som argumenterar emot dig (gällande 500 personer får besked att du är på Ullared) inte har insikt i hur Facebook som företag fungerar eller i problematiken kring vad för information som samlas in och sprids om oss. Det är bara att du i den specifika frågeställningen har fel och du därför får motargument.

@Gnist Jag vet.

Jag vet nog förmodligen minst av alla i tråden exakt hur Facebooks användargränssnitt utåt ser ut.

Av inläggen att döma verkar jag ligga högt (relativt) i kunskapen om hur Facebook fungerar som system och företag.
1) Ja.
2) Det är ju inte det vi diskuterar öht, så det tvivlar jag starkt på att du gör faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama