R
Raderad medlem 6459
Ja, jag håller med. @sjoberga du verkar mest faktiskt inte veta alls hur Facebook fungerar.Din argumentationsteknik är ganska dålig om du försöker upplysa människor om något.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag håller med. @sjoberga du verkar mest faktiskt inte veta alls hur Facebook fungerar.Din argumentationsteknik är ganska dålig om du försöker upplysa människor om något.
Eftersom jag är intresserad av marknadsföring och dessutom ivrig konsument, tycker jag det är rätt intressant med just fenomenet superriktad reklam.
Den som lyckas absolut sämst på regelbunden basis är just Facebook. TROTS att jag checkar in, visar mina inköp och gör rätt mycket för att de ska få det rätt.
Jag håller med dig där. Det är otäckt hur vi tillåter att våra privatliv "säljs" av stora företag som FB och GoogleFast jag är inte orolig för egen del och integritetsproblemen har väldigt lite med min egenvalda frånvaro från just Facebook att göra. Där har det ganska helt och fullt att göra med att jag anser att värdet av att vara med är ungefär noll och intet.
Däremot är hela det här sättet att kartlägga människor ganska otäckt (oerhört effektivt oavsett "vänfilter" och enskilda tjänsters integritetskontroll) och att vi villigt delar med oss av informationen till företag som gör allt för att maximera vinsten på att ha den tillgänglig. Det är en mycket större fråga än Facebook. Däremot tycker jag det är högst relevant för diskussionen i tråden.
Det är vad det handlar om våra privatliv bllir sålda, för väldigt mycket pengar.
Jag har fått upprepade vänförslag på en person som jag vet stalkade mig och kollade mig på fb med jämna mellanrum. Personen och jag har få beröringspunkter och hen bor på en ort rätt långt bort. (Så jag blockade)Halvt ot
För ett par veckor sedan gick det nåt rykte om att personer du sökt efter på Facebook får upp dig som vänförslag Tycker det lät mer än lovligt nojigt. Att jag som sökt kan få upp personen som förslag kan jag köpa, men det motsatta?! Jag känner mig skeptisk...
Jag håller med dig där. Det är otäckt hur vi tillåter att våra privatliv "säljs" av stora företag som FB och Google
Det är vad det handlar om våra privatliv bllir sålda, för väldigt mycket pengar.
Det har hänt mig med personer jag inte har varit fysiskt nära, utan gemensamma vänner etc.
Det har även hänt andra. En tjej sa att hon har skickat ett sms till en person, inte varit i närheten. Sen dök personen upp på vänförslag. Personen hade sökt tjejen på FB.
Eller vet FB vem vi skickar sms till också
Jag, med min analys, tycker att det är ett mycket naivt sätt att förhålla sig till den typen av informationsflöden.
Ja, jag sa att det är otäckt att vi tillåter att det händer. Utan att tänka på vad det innebär för oss i längden.Det är ju frivilligt.
Ja, jag sa att det är otäckt att vi tillåter att det händer. Utan att tänka på vad det innebär för oss i längden.
Hur långt är vi villiga att låte det fortgå innan vi bromsar?
Kommer vi alla ha inopererade gps i kroppen "för vår egen säkerhet"?
Ja Gud ja. Annonserna är på riktigt värdelösa. Även när de föreslår inlägg som "vi tror kan vara intressanta för dig". Jag tror en genomsnittlig femteklassare som fick tillgång till min facebookprofil skulle lyckas bättre faktiskt.
Men du får gärna förklara hur 500 användare får veta att jag är på Ullared utan att jag postar det.
Väldigt många människor använder Google och FB blaVarför använder du ordet vi?
Jag tror att det är så att när man har platstjänster aktiverat så har man också en GPS påslagen. Såvitt jag har förstått så kan alla andra telefoner via blåtand (om man har det igång) eller det som kallas crowded GPS notera en mottagare i sin närhet, vilket i sin tur gör att facebook rimligen borde kunna sortera folk som varit på samma ställe utan att de har postat nånting, eftersom telefonerna kommunicerat via crowded eller blåtand. Jag är inte jättemegabergis, men vet att det finns andra appar som bygger på just detta så jag har svårt att tro att inte fejjan har en sån algoritm för att hitta andra device i närheten och har man då kopplat sitt nummer till FB (vilket iofs är frivilligt) så borde det vara plättlätt
Väldigt många människor använder Google och FB bla
Det är dessa vi jag syftar på.
Ja, men du vet kanske inte vilken kontoinstälning din vän/bekant har.
Många har inställning att vänner och vänners vänner ska kunna se se vad din vän "gillar" eller kommenterar.
Jag kan tex dela något som en bekant/vän gillar.
Information du har satt ut på din FB sida kan spridas väldigt fort genom vänner vänner.
Inte alla är selektiva med vem dom har som vän på FB