Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men alltså den dagen någon får för sig att komma åt all information Facebook har samlat på sig och faktiskt lyckas med det, då tror jag den personen har större intentioner än att stalka grannen i byn, kolla när och vart den brukar befinna sig och bryta sig in i hens hus.

Den lilla informationen kan man säkert få genom att sitta och spana på grannen en vecka eller två. Facebooks data är mer värdefull för andra personer och jag är helt säker på att den dag något skulle läcka så skulle det orsaka stora rubriker (och därför är jag extremt tveksam till att det är så lätt som vissa verkar tro).

Jag kanske är trött men jag förstår fortfarande inte. Jag menar alltså på vilket sätt dessa 500 personer får informationen att X är på Ullared. Kommer det upp som en status? Får de ett meddelande? Står det nånstans i chatten automatiskt?
Jag skulle snarast uttrycka det som att ett ett stort antal människor får får indikationer som pekar på vat man befinner sig. Har man otur finns det någon som vill en illa bland dessa som vill en illa. Har man kunskaper och kanske hackar en del kan man i dgens samhälle stalka en person på ett vis som inte varit möjligt tidigare.

Flertalet av personerna som får infon är inte medveten om det men skulle kunna dra slutasten om de vore intresserade och hade en del kunskaper.

Fast nu är du helt av banan. det här har stötts i början av tråden - man kan inte urskilja vilken grund ett vänförslag har.

Så hur får 500 andra FB-användare vetskap om att lampan varit i gekås?
Dom som FB säljer informationen till får veta.
Är du så naiv att du tror att FB inte säljer information ?

Dom som FB säljer informationen till får veta.
Är du så naiv att du tror att FB inte säljer information ?
Och? Det är många företag som säljer vidare viss info för att man som kund ska få mer anpassad direktreklam framförallt, men tror du seriöst att någon vill betala för att få reda på att precis just du var på "var än du nu var" en specifik dag?
Det är ju inte så det funkar..

Det är inte svaret på trådstarten. Man får inte bara vänförförslag som är på samma plats som en själv. Ska du basera dina inbrott på vänförslagen kommer du få en väldigt kort karriär som inbrottstjuv.

Fast jag frågade inte "hur får Facebook information om var jag är" utan hur 500 personer helt plötsligt får veta att jag är på Ullared. Svaret på den frågan är: Det får de inte. De kan omöjligt förutsätta att bara för att jag poppar upp som ett vänförslag så är jag på samma plats som dem.

Jag har inte diskuterat inbrottsgrejen öht

Vi tolkar uppenbarligen trådstarten på olika sätt.

Jag har pratat om hur telefonerna kan kommuncera med varandra och att apparna som känner till telefonnummer därför kan veta om vilka som befunnit sig nära varandra utan att ha checkat in. Och att fejjan utifrån det kan ge vänförfrågningar. Ett av ungefär en miljon olika kriterier varför man får en random person som förslag. Eftersom trådstarten var varför TS fick en massa folk som jobbar på Gekås som förslag så svarade jag på det, med en halvkvalificerad gissning.

Och? Det är många företag som säljer vidare viss info för att man som kund ska få mer anpassad direktreklam framförallt, men tror du seriöst att någon vill betala för att få reda på att precis just du var på "var än du nu var" en specifik dag?
Det är ju inte så det funkar..
Om FB samlar in info om mig personligen
Så är det precis så det funkar.

Jag har inte diskuterat inbrottsgrejen öht

Vi tolkar uppenbarligen trådstarten på olika sätt.

Jag har pratat om hur telefonerna kan kommuncera med varandra och att apparna som känner till telefonnummer därför kan veta om vilka som befunnit sig nära varandra utan att ha checkat in. Och att fejjan utifrån det kan ge vänförfrågningar. Ett av ungefär en miljon olika kriterier varför man får en random person som förslag. Eftersom trådstarten var varför TS fick en massa folk som jobbar på Gekås som förslag så svarade jag på det, med en halvkvalificerad gissning.
Många halvkvalicifierade gissningar blir det...

Och? Det är ju ingen som sagt något annat heller, men de säljer inte just din information hur som helst..

Idag säljer de den i form av klumpad market intelligence ffa för riktad reklam. Jag köper sådan information av Google. Mycket effektivt.

Tillsammans med fem andra pusselbitar kan en facebookstatus om dykande bland delfiner vara det avgörande för en inbrottstjuv. Oavsett om den är delad i första hand, återberättad eller länkad på annat sätt.

På Internet är väldigt mycket information väldigt lätt tillgänglig och med bra algoritmer kan man dra slutsatser med hög konfidens om enskilda människors förehavanden och kartlägga dem. Det är inte i första hand vad vare sig Facebook eller Google påstår sig vara intresserade av. Likväl är möjligheten alldeles öppen den dag någon vill betala för det, eller bygga ett nytt företag som kartlägger människor.

Och? Det är ju ingen som sagt något annat heller, men de säljer inte just din information hur som helst..

Jo. Tusentals gånger per millisekund. Inte i identifierbart skick men nog tusan är det "just din information de säljer" klumpad med annan information.

Ja, att FACEBOOK kan göra den kopplingen har vi redan konstaterat sedan sida 1 eller 2. Men hur ska ALLA ANDRA få den informationen som vanliga användare av FB? Alltså att inbrottsrisken eller så skulle öka p g a att FB har infon.

Varför frågar du mig med stora bokstäver saker som jag öht inte berört?

jag svarade på trådstarten varför det kom vänförfrågningar från okända människor som TS inte har någon annan koppling till än att ha varit på Gekås och att de jobbar där (som jag gissar är en info som TS själv tagit fram).

1) Ja.
2) Det är ju inte det vi diskuterar öht, så det tvivlar jag starkt på att du gör faktiskt.

2) Jag tycker tråden är väldigt nära just det ämnet. Och hur min kunskap förhåller sig till vad du tycker tråden handlar om är för mig ett stort mysterium.

Men alltså den dagen någon får för sig att komma åt all information Facebook har samlat på sig och faktiskt lyckas med det, då tror jag den personen har större intentioner än att stalka grannen i byn, kolla när och vart den brukar befinna sig och bryta sig in i hens hus.

Den lilla informationen kan man säkert få genom att sitta och spana på grannen en vecka eller två. Facebooks data är mer värdefull för andra personer och jag är helt säker på att den dag något skulle läcka så skulle det orsaka stora rubriker (och därför är jag extremt tveksam till att det är så lätt som vissa verkar tro).

Skulle någon få min info skulle dom få.. jobbar, sover, hästar , äta, jobba, sova, hästar, äta, jobba sova osv..

Nä jag är inte värst orolig faktiskt . ...

Som jämförelse på sekretess kan jag berätta om de två nigeriabrev jag fått. Bägge adresserade till mig på dåvarande jobbet med titel "ekonomichef". Enda gången jag någonsin uppgett det som titel var på bolåneansökan till SEB och OEB som jag gjort vis nätet 3-4 veckor innan.

Det är många gissningar i tråden.
Hur många vet exakt vad som händer med informationen vi villigt dela med oss av?
Hurmånga fattar egentligen?
Igen vet exakt vad som händer, eller ingen och ingen några på FB vet säker ganska exakt och fler intressentar har säkert hyfsat djupa kunskaper, några av oss här har en del utbildning erfarenhet av vad man kan göra, hur saker kan hänga ihop och kan därmed göra mer eller mindre bra gissningar. Vill du lära dig mer om hur det hänger ihop så är ämnen som datasäkerhet, programmering, informatik och liknande bra att börja med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama