Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jämförelse på sekretess kan jag berätta om de två nigeriabrev jag fått. Bägge adresserade till mig på dåvarande jobbet med titel "ekonomichef". Enda gången jag någonsin uppgett det som titel var på bolåneansökan till SEB och OEB som jag gjort vis nätet 3-4 veckor innan.
Lite otäckt....

Alltså jag skulle inte bli särskilt orolig för riktad reklam heller . . Jag har adblock så jag ser ingen reklam på fb

Igen vet exakt vad som händer, eller ingen och ingen några på FB vet säker ganska exakt och fler intressentar har säkert hyfsat djupa kunskaper, några av oss här har en del utbildning erfarenhet av vad man kan göra, hur saker kan hänga ihop och kan därmed göra mer eller mindre bra gissningar. Vill du lära dig mer om hur det hänger ihop så är ämnen som datasäkerhet, programmering, informatik och liknande bra att börja med.
Precis
Egentligen skulle jag vilja säga, att dom flesta i tråden, har inte en jävla aning. :rofl:

Möjligtvis att @sjoberga kan ha en susning om va det handlar om. :)

Alltså jag skulle inte bli särskilt orolig för riktad reklam heller . . Jag har adblock så jag ser ingen reklam på fb

Man kan ju dessutom frånsäga sig intressebaserad reklam.

Är man väldigt nojig/anti kan man ju använda Tor etc.

Så. De som är skeptiska behöver inte. De som inte bryr sig får skylla sig själv. Och de flesta vet tillräckligt för att göra ett informerat val.

Igen vet exakt vad som händer, eller ingen och ingen några på FB vet säker ganska exakt och fler intressentar har säkert hyfsat djupa kunskaper, några av oss här har en del utbildning erfarenhet av vad man kan göra, hur saker kan hänga ihop och kan därmed göra mer eller mindre bra gissningar. Vill du lära dig mer om hur det hänger ihop så är ämnen som datasäkerhet, programmering, informatik och liknande bra att börja med.

Det finns incidenter där medarbetare på stora företag har kartlagts i detalj för att sedan genomföra bedrägerier i stor skala, som lyckats. Sociala medier är en av de bästa informationskällorna. Men det är ju inget vare sig Facebook, LinkedIn eller Google är direkt inblandade i även om de är direkt ansvariga för att ha informationen som läckt.

Men det är inte säkert att FB följer reglerna eller inte hittar ett sätt att kringå dem

Nej. Det är det aldrig. Med något. Men när det målas ut som att FB kan göra vad de vill med personlig, identifierande information brukar folk inte ens läst vad de klickat "acceptera" om

Personligen är jag mer rädd för att jag br på landet med öppen brevlåda (identitetsstöld) än nåt alls som har med Facebook att göra.

Precis
Egentligen skulle jag vilja säga, att dom flesta i tråden, har inte en jävla aning. :rofl:

Du minst av alla och att köpa info i klump är något helt annat än vad som diskuteras och när man inte kan svara på en fråga som många ställt så kan de flesta i tråden dra sina egna slutsatser om varför svar uteblir..

Precis

Det finns fler som har mer eller mindre koll, många skriver säkert inte även om de läser. Egentligen hör det till allmänbildningen att ha lite koll ;)

Du minst av alla och att köpa info i klump är något helt annat än vad som diskuteras och när man inte kan svara på en fråga som många ställt så kan de flesta i tråden dra sina egna slutsatser om varför svar uteblir..

Det är inte något helt annat. Klumparna görs mindre och mindre för varje år och mer och mer lättillgängliga. Även om det fortfarande är avidentifierad data i meningen att man inte får personuppgifter. Det är grader på skalan snarare än "något helt annat".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama