Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det va en otrevlig fråga?

Om man tolkar den så. Man kan också tolka att du i tidigare inlägg använt vi för att prata om dig själv och andra som tycker som dig. Jag förklarade då att vi inkluderar och är ett opraktiskt ordval.

Att då igen säga "vi" ger faktiskt frågan om du återigen mest menar dig själv och likasinnade eller menade vi enligt normalt språkbruk.

Jag frågade också, på samma inlägg som lil-sis. Du högg direkt på lil-sis.

Om man uppfattar ett svar eller en fråga som otrevligt behöver man inte sänka nivån till personangrepp heller.

Varför förstår ni inte vad jag skriver?

Jag skrev inte: "Det är samma sak som att FB meddelade 500 personer att Lampan varit på GeKås en viss dag eller tid"

Jag skrev:
"
Nu fick de ju inte veta det. De fick indikationer på att du nyligen besökt Gekås, olika starka beroende på hur de själva rört sig på sistone, som de kan bygga sitt pussel av. Det var pusselbiten som bjöds på genom att telefonen var med.
"

Om de bara varit hemma och på Gekås har de fått en väldigt stark indikation på att Lampan varit på Gekås nyligen. Om de rört sig som tättingar själva är möjligheterna större och indikationen svagare.

Sedan sätter man ihop de 500 indikationer man får på en vecka och får en snygg karta.

Grejen är att det första du skrev var en annan sak. Även om du senare justerat och förtydligat vad du menade, vilket inte riktigt var hur du formulerade dig från början. Men folk reagerade på det första och du har inte backat från det utan bara justerat.

Det finns säkert många exempel på missbruk av information. De flesta behöver inte oroa sig för den typen av brott, de är för "ointressanta" rent ekonomiskt.

Ju enklare och mer lättillgängligt det blir, desto lägre blir tröskeln. Men de exempel jag fått kännedom är människor som har makt att godkänna utbetalningar på flera tiotals miljoner kronor från sin arbetsgivare. Och det är ju inte alla som har den attesträtten.

Varför förstår ni inte vad jag skriver?

Jag skrev inte: "Det är samma sak som att FB meddelade 500 personer att Lampan varit på GeKås en viss dag eller tid"

Jag skrev:
"
Nu fick de ju inte veta det. De fick indikationer på att du nyligen besökt Gekås, olika starka beroende på hur de själva rört sig på sistone, som de kan bygga sitt pussel av. Det var pusselbiten som bjöds på genom att telefonen var med.
"

Om de bara varit hemma och på Gekås har de fått en väldigt stark indikation på att Lampan varit på Gekås nyligen. Om de rört sig som tättingar själva är möjligheterna större och indikationen svagare.

Sedan sätter man ihop de 500 indikationer man får på en vecka och får en snygg karta.

Men du vet inte vilka FB kopplat ihop dig med.

Och igen, så sprids inte den infon om du inte aktivt delat den.

Om man tolkar den så. Man kan också tolka att du i tidigare inlägg använt vi för att prata om dig själv och andra som tycker som dig. Jag förklarade då att vi inkluderar och är ett opraktiskt ordval.

Att då igen säga "vi" ger faktiskt frågan om du återigen mest menar dig själv och likasinnade eller menade vi enligt normalt språkbruk.

Jag frågade också, på samma inlägg som lil-sis. Du högg direkt på lil-sis.

Om man uppfattar ett svar eller en fråga som otrevligt behöver man inte sänka nivån till personangrepp heller.
Mitt svar va inte mer personangrepp än det lill sits sa till mig.

Ju enklare och mer lättillgängligt det blir, desto lägre blir tröskeln. Men de exempel jag fått kännedom är människor som har makt att godkänna utbetalningar på flera tiotals miljoner kronor från sin arbetsgivare. Och det är ju inte alla som har den attesträtten.

Ska vi titta på rent kriminella handlingar tror jag också att det är där vi kan hitta personer som ev. har motiv och resurser att försöka utnyttja informationssystemet och då är enskilda "vanliga" personer helt ointressanta. Då är det större risk för medelsvensson att trilla dit för id-kapningar eller att någon får tag i kontokortsuppgifter.

Men du vet inte vilka FB kopplat ihop dig med.

Och igen, så sprids inte den infon om du inte aktivt delat den.

?

Det kom ju upp vänförslag i appen. Alltså har Lampan fått indikationen om alla de som hen fått vänförslag för. På samma sätt har nog andra användare fått förslag också om @Lampan.

Jag fick för mig att @Lampan INTE aktivt delat informationen om sitt Gekåsbesök, men kan ha fel.

Fast nä du har helt fel faktiskt . Ingen ser när jag är på gekås om jag inte checkar in där!

På just det är nog svaret nja. Facebook ser. Andra telefoner ser så länge som blåtand är påslaget tex Du får vänförfrågningar från de vars telefoner har kommunicerat med din telefon och tvärt om, däremot så säger inte FB att Nisse Hult och du var på Gekås samtidigt så ni kanske vill vara vänner

Nej, det va bara otrevligt.
Personen hade inte skrivit något inlägg i tråden alls, inte bidragit med några tankar eller teorier.
Bara komma med en otrevlig kommentar.
Du kanske inte insett det men många av dina inlägg är i mina och säkert andras ögon både otrevliga och oförskämda. Jag tror i och för sig inte att du själv är medveten om det behöver gör det avsiktligt, men ta lite tid och försök läsa det du skriver med andras ögon. Det måste vara jobbigt att hela tiden uppfattas som dryg och oförskämd om man absolut inte menar att vara det.

?

Det kom ju upp vänförslag i appen. Alltså har Lampan fått indikationen om alla de som hen fått vänförslag för. På samma sätt har nog andra användare fått förslag också om @Lampan.

Jag fick för mig att @Lampan INTE aktivt delat informationen om sitt Gekåsbesök, men kan ha fel.

Men du vet fortfarande inte varför du får vänförslagen. Inte ens om du enbart suttit hemma och varit på gekås. Du kan fått dem
Pga gemensamma vännner, pga vad du gillar, pga det ena och det andra. Kanske besökte lampan gekås sida innan besöket tex?

På just det är nog svaret nja. Facebook ser. Andra telefoner ser så länge som blåtand är påslaget tex Du får vänförfrågningar från de vars telefoner har kommunicerat med din telefon och tvärt om, däremot så säger inte FB att Nisse Hult och du var på Gekås samtidigt så ni kanske vill vara vänner

Lite OT fråga men blåtand. VAD exakt delas från en telefon med blåtand påslaget men som INTE valt att aktivt koppla upp sig mot en annan telefon med blåtand påslaget?

Jag använder det bara när jag vill föra över saker till någon, men då måste jag inte bara slå på blåtand utan även aktivt "koppla ihop mig". Därav frågan - jag har noll koll.

?

Jag fick för mig att @Lampan INTE aktivt delat informationen, men kan ha fel.
Nej jag delar inte aktivt var jag är.
Jag hade platstjänsten avstängd på FB appen (trodde jag).
Om jag delar inlägg, så gör jag det bara med vänner.

(Trodde (tydligen felaktigt) att deras kommentarer visades på deras egen sida)

Nej flertalet har inte attesträtt på den nivån.

............................

Internet går ju mångt och mycket åt att säkra att rätt person har tillgång till data/information, att hålla data/information hemlig och se till att den inte blir förvanskad.

Och så har vi ett gång som arbetar i motsatt riktning. Att komma åt data obehörigt, att förvanska data och att hindra folk att få tillgång till den.

Och gänget som samlar på på information och inte riktigt vill att folk ska inse hur mycket info de verkligen har.

Men du vet fortfarande inte varför du får vänförslagen. Inte ens om du enbart suttit hemma och varit på gekås. Du kan fått dem
Pga gemensamma vännner, pga vad du gillar, pga det ena och det andra. Kanske besökte lampan gekås sida innan besöket tex?
Jag googlade gekås sida för att se om där va kö.
Skulle det ge vänförslag på FB menar du?
Så Google och FB samverkar på något sätt?

Lite OT fråga men blåtand. VAD exakt delas från en telefon med blåtand påslaget men som INTE valt att aktivt koppla upp sig mot en annan telefon med blåtand påslaget?

Jag använder det bara när jag vill föra över saker till någon, men då måste jag inte bara slå på blåtand utan även aktivt "koppla ihop mig". Därav frågan - jag har noll koll.
Ingenting egentligen om inte folk lyckas hacka sig in (inte allt för svårt) eller avlyssnar. Däremot så kan det vara information att veta att din enhet befinner sig på ett visst ställe.

Jag googlade gekås sida för att se om där va kö.
Skulle det ge vänförslag på FB menar du?
Så Google och FB samverkar på något sätt?

Jag tänkte mer på om du kollat på gekås sida på Facebook.

Nu hade du som der verkar platsangivelsen på vilket ju förklarar. Men förutom sådana uppenbara så att besöka sidor på FB kan säkerligen spela in ang vänförslag, likt vad man gillat för sidor osv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur