Detta måste redas ut!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet absolut vem personen är. Men vi har definitivt inga gemensamma vänner. Vi är inte på samma ställen. Det är enbart för att personen söker mig via FB.
Såhär skriver facebook själva:

Vad är Personer du kanske känner?
Personer du kanske känner är personer på Facebook som du eventuellt känner. Vi visar dig olika användare utifrån era gemensamma vänner, information om arbete och utbildning, nätverk ni ingår i, kontakter ni har importerat och många andra faktorer.

"Många andra faktorer" låter ju som en bekväm gummiparagraf men jag tvivlar nog på stt stalking (alltså den typ vi talar om) ingår.

Däremot ingår nog Espresso house-varianten.

Sedan kanske det är så att man faktiskt har gemensamma vänner - men att den andra personen inte visar sina vänner. Rätt många har ju sekretess även på vänlistan.

KL

Sedan måste jag dela med mig av min bästa vänförfrågan hittills. Kolla in Venediktova Zumrud. En naken kvinna från Kazakstan. Beat that! :up:

Notera att många publiceringar är indirekta; även om du inte postar "Hej, jag är på Ullared", så är det helt plötsligt 500 andra FB-användare på Ullared som får veta att du är i närheten. Osv.
Wow. Förklara gärna hur de här 500 användarna får veta att jag är på Ullared om jag inte postat det.
Jag, med min analys, tycker att det är ett mycket naivt sätt att förhålla sig till den typen av informationsflöden.

Jag gör ändå analysen att det framförs väldigt naiva förhållningssätt till problematiken kring dessa informationsflöden.

Jag tycker ni ger uttryck för ett naivt förhållningssätt (total underskattning av värdet av denna information för olika mottagare) till att dela denna information.

Nu är du extremt naiv på precis det sätt jag menar.

Jag tycker att det är mycket naivt att bara slå undan med förklaringar om hur Facebooks användarinterface fungerar.

Jag talar om att jag tycker att ni har ett naivt förhållningssätt till den makt informationen ni delar med er av, ger.
Vänta jag förstår inte... Tycker du alltså att folk här är naiva?

Vänta jag förstår inte... Tycker du alltså att folk här är naiva?

Nej.

Jag tycker att vissa inläggares inlägg visar på ett naivt förhållningssätt till hur lite information som behövs för att kartlägga människor och en naiv tro på att vänfilter eliminerar de riskerna. Punkt.

Att ha en naiv inställning i en enskild fråga, som denna tråd handlar om, definierar inte en person. Alls. Om du gör ett större test med 1000 frågor så kan du säkert hitta minst 10 frågor där jag har en naiv inställning. Säkert betydligt naivare än många andras här. Så nej, jag uttalar mig inte alls om att någon är naiv i allmänhet, utan bara om att jag anser att det framförts naiva förhållningssätt till informationen man delar. Jag anser, jag tycker, inte någon allmän sanning. Delade tankar om ämnet för att diskutera det.

@sjoberga Jag skojade. Eftersom du i alla citaten jag la in skrev om folks naiva förhållningssätt. Det är otroligt uppenbart att du anser folk ha en naiv inställning, du har skrivit det massvis med gånger. Jag fattar liksom.

Men du får gärna förklara hur 500 användare får veta att jag är på Ullared utan att jag postar det.

@sjoberga Jag skojade. Eftersom du i alla citaten jag la in skrev om folks naiva förhållningssätt. Det är otroligt uppenbart att du anser folk ha en naiv inställning, du har skrivit det massvis med gånger. Jag fattar liksom.

Men du får gärna förklara hur 500 användare får veta att jag är på Ullared utan att jag postar det.

Jo, fast du drog det till att jag tycker att människor är naiva. Och jag tycker skillnaden i att vara naiv i allmänhet och att ha ett naivt förhållningssätt i en enskild fråga är helt olika saker. Några av de jag argumenterar för har ett naivt förhållningssätt i denna fråga är medlemmar jag tycker är allt annat än naiva i många andra frågor.

Förnågra dagar se va jag på Gekås Ullared och handlade.
Jag hade mobilen med mig (öppnade den inte öht).
Sambon betalade allt. (Han är snäll)
Nu när jag öppnar Facebook så ligger det under "personer du kanske känner" fullt av människor som jobbar på Gekäs.
Hur farao vet Facebook att jag har varit i Ullared?

Det var väl så tråden startade, att @Lampan fick förslag på eventuella nya vänner när hen var på Ullared?

Det var väl så tråden startade, att @Lampan fick förslag på eventuella nya vänner när hen var på Ullared?
Ja, och du säger att om jag åker till Ullared får 500 personer veta det genom Facebook. Jag vill veta hur exakt du menar att det sker.

Du är så busy i den här tråden med att papegoja samma fras om naivitet att du inte hinner faktiskt argumentera för, eller ens förklara, VARFÖR du anser folk vara det. Börja förklara istället vad alla missat utom du.

Det stämmer som @Lovisaleonora skriver ! Facebook är ju ett nätverk som vill att folk ska nätverka! Så går du in på någons sida så kan du och eller den personen få upp vänförslag oavsett gemensamma vänner eller ej! Inget konstigt och händer hela tiden! Facebook kopplar ihop en med alla möjliga folk och fä som fb tror att man har något gemensamt med, men ingenstans kan någon utomstående få information om vad som står på din fb om du bara delar det med vänner. Det är bara DU själv som bestämmer med vem du delar dina inlägg!

Det här är ju precis som när fb var nytt när myter spreds och alla trodde ditten och datten som inte stämde! Men har man inte facebook själv så kan det nog vara svårt att fatta.

Jag har ett par vänner som fortfarande repostar de där fåniga texterna "du måste lägga in den här texten annars stjäl Facebook rätterna till alla dina texter och alla din bilder". Ja, med tanke på vilka högkvalitativa poster jag gör är det en verklig risk... :banghead:

Det stämmer som @Lovisaleonora skriver ! Facebook är ju ett nätverk som vill att folk ska nätverka! Så går du in på någons sida så kan du och eller den personen få upp vänförslag oavsett gemensamma vänner eller ej! Inget konstigt och händer hela tiden! Facebook kopplar ihop en med alla möjliga folk och fä som fb tror att man har något gemensamt med, men ingenstans kan någon utomstående få information om vad som står på din fb om du bara delar det med vänner. Det är bara DU själv som bestämmer med vem du delar dina inlägg!
Ja, men du vet kanske inte vilken kontoinstälning din vän/bekant har.
Många har inställning att vänner och vänners vänner ska kunna se se vad din vän "gillar" eller kommenterar.
Jag kan tex dela något som en bekant/vän gillar.
Information du har satt ut på din FB sida kan spridas väldigt fort genom vänner vänner.
Inte alla är selektiva med vem dom har som vän på FB

Det har jag ingen aning om. Men tex min mamma som är ganska inaktiv att posta på FB och mest läser. Hon fick plötsligt inte se lika mkt i flöde och FB meddelade att om hon skaffade fler vänner kunde hon få se fler. Samtidigt dök en massa vänförslag på verkligen kreti och pleti upp. Helt utan någon beröringspunkt med mamma och kors och tvärs över jordklotet. Kanske var de också sådana med enligt FB för få vänner?

Jag får enbart vänförslag på personer kopplade till mig eller mina vänner så jag har inte lyckats lista ut ett dugg hur systemet i stort fungerar. Mer än att det knappast är slumpmässigt.

Vet också att jag inte dyker upp som vän per automatik om jag söker/besöker någon ofta. (Ibland kanske jag gör det, men definitivt inte alltid. Jag har testat :))
Ja 90% av förslagen på "förslag på vänner" är folk jag har gemensamma vänner eller att någon dennes vänner har en vän/vänner gemensamt med mig. Sen dök det upp någon som jag varit med i liknande grupper/event som och så något enstaka udda förslag som jag gissar är en spambot eller så.

Jag kan tex dela något som en bekant/vän gillar.

Ja, men du kan bestämma att det inte kan delas.

Information du har satt ut på din FB sida kan spridas väldigt fort genom vänner vänner.
Inte alla är selektiva med vem dom har som vän på FB

Har du angett att DITT inlägg bara kan ses av dina vänner, måste det delas för att andra än dina vänner ska kunna se det. Om mina vänner delar något jag inte är OK med, blir de unfriendade rätt snabbt. Du kan ju se vad som delats och vem som delat.

Har du angett att DITT inlägg bara kan ses av dina vänner, måste det delas för att andra än dina vänner ska kunna se det. Om mina vänner delar något jag inte är OK med, blir de unfriendade rätt snabbt. Du kan ju se vad som delats och vem som delat.

Det fina är att om en vän till mig delar något som jag lagt upp så gör mina inställningar att det delade bara ses av våra gemensamma vänner pga mina sekretessinställningar som jag har på de flesta av mina inlägg. Mina statusar som jag lägger upp kan alltså inte ens om de delas ses av "vänners vänner" :up:

En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.
Det räcker eftersom en del har inställning att vänner och vänners vänner kan se allt en gillar.

Väldigt många människor kan se ett inlägg bara för att EN av dina vänner gillar det.

Kanske du har full koll på dinavänners kontoinstälningar, kanske har du full koll på dina vänners vänner.

Jag har det inte och jag har en liten grupp vänner jag känner väl på FB.

Det fina är att om en vän till mig delar något som jag lagt upp så gör mina inställningar att det delade bara ses av våra gemensamma vänner pga mina sekretessinställningar som jag har på de flesta av mina inlägg. Mina statusar som jag lägger upp kan alltså inte ens om de delas ses av "vänners vänner" :up:

Precis. Det är också något som florerat på Fejan, att alla kan se allt beroende på DERAS inställningar. MINA inställningar styr MINA poster.

En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.
Det räcker eftersom en del har inställning att vänner och vänners vänner kan se allt en gillar.

Väldigt många människor kan se ett inlägg bara för att EN av dina vänner gillar det.

Nej, du har helt fel här. Det handlar om DERAS poster. De inställningar du har för DINA poster handlar om det DU postar. Inte vad andra gillar och deras inställningar. Jag har inställningar så att bara gemensamma vänner (alltså mina vänner) kan se. Oavsett om hela världen gillar. Nu kan bara vänner gilla, för inga andra ser.

Du menar att du har full koll på alla dina vänners kontoinstälningar?
Jag får ofta notiser på min sida att vänner gillar eller kommenterar andras inlägg. Människor som jag inte känner öht.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 483
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama