Det händer varje millisekund. Tusentals såna transaktioner.
Nu pratar du om något annat än det vi började prata om.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det händer varje millisekund. Tusentals såna transaktioner.
Såhär skriver facebook själva:Jag vet absolut vem personen är. Men vi har definitivt inga gemensamma vänner. Vi är inte på samma ställen. Det är enbart för att personen söker mig via FB.
Wow. Förklara gärna hur de här 500 användarna får veta att jag är på Ullared om jag inte postat det.Notera att många publiceringar är indirekta; även om du inte postar "Hej, jag är på Ullared", så är det helt plötsligt 500 andra FB-användare på Ullared som får veta att du är i närheten. Osv.
Jag, med min analys, tycker att det är ett mycket naivt sätt att förhålla sig till den typen av informationsflöden.
Jag gör ändå analysen att det framförs väldigt naiva förhållningssätt till problematiken kring dessa informationsflöden.
Jag tycker ni ger uttryck för ett naivt förhållningssätt (total underskattning av värdet av denna information för olika mottagare) till att dela denna information.
Nu är du extremt naiv på precis det sätt jag menar.
Jag tycker att det är mycket naivt att bara slå undan med förklaringar om hur Facebooks användarinterface fungerar.
Vänta jag förstår inte... Tycker du alltså att folk här är naiva?Jag talar om att jag tycker att ni har ett naivt förhållningssätt till den makt informationen ni delar med er av, ger.
Vänta jag förstår inte... Tycker du alltså att folk här är naiva?
@sjoberga Jag skojade. Eftersom du i alla citaten jag la in skrev om folks naiva förhållningssätt. Det är otroligt uppenbart att du anser folk ha en naiv inställning, du har skrivit det massvis med gånger. Jag fattar liksom.
Men du får gärna förklara hur 500 användare får veta att jag är på Ullared utan att jag postar det.
Förnågra dagar se va jag på Gekås Ullared och handlade.
Jag hade mobilen med mig (öppnade den inte öht).
Sambon betalade allt. (Han är snäll)
Nu när jag öppnar Facebook så ligger det under "personer du kanske känner" fullt av människor som jobbar på Gekäs.
Hur farao vet Facebook att jag har varit i Ullared?
Ja, och du säger att om jag åker till Ullared får 500 personer veta det genom Facebook. Jag vill veta hur exakt du menar att det sker.Det var väl så tråden startade, att @Lampan fick förslag på eventuella nya vänner när hen var på Ullared?
Det var väl så tråden startade, att @Lampan fick förslag på eventuella nya vänner när hen var på Ullared?
Fast det är ju inte så att alla vet att lampan varit på Ullared för det.
Det här är ju precis som när fb var nytt när myter spreds och alla trodde ditten och datten som inte stämde! Men har man inte facebook själv så kan det nog vara svårt att fatta.
Ja, men du vet kanske inte vilken kontoinstälning din vän/bekant har.Det stämmer som @Lovisaleonora skriver ! Facebook är ju ett nätverk som vill att folk ska nätverka! Så går du in på någons sida så kan du och eller den personen få upp vänförslag oavsett gemensamma vänner eller ej! Inget konstigt och händer hela tiden! Facebook kopplar ihop en med alla möjliga folk och fä som fb tror att man har något gemensamt med, men ingenstans kan någon utomstående få information om vad som står på din fb om du bara delar det med vänner. Det är bara DU själv som bestämmer med vem du delar dina inlägg!
Ja 90% av förslagen på "förslag på vänner" är folk jag har gemensamma vänner eller att någon dennes vänner har en vän/vänner gemensamt med mig. Sen dök det upp någon som jag varit med i liknande grupper/event som och så något enstaka udda förslag som jag gissar är en spambot eller så.Det har jag ingen aning om. Men tex min mamma som är ganska inaktiv att posta på FB och mest läser. Hon fick plötsligt inte se lika mkt i flöde och FB meddelade att om hon skaffade fler vänner kunde hon få se fler. Samtidigt dök en massa vänförslag på verkligen kreti och pleti upp. Helt utan någon beröringspunkt med mamma och kors och tvärs över jordklotet. Kanske var de också sådana med enligt FB för få vänner?
Jag får enbart vänförslag på personer kopplade till mig eller mina vänner så jag har inte lyckats lista ut ett dugg hur systemet i stort fungerar. Mer än att det knappast är slumpmässigt.
Vet också att jag inte dyker upp som vän per automatik om jag söker/besöker någon ofta. (Ibland kanske jag gör det, men definitivt inte alltid. Jag har testat )
Information du har satt ut på din FB sida kan spridas väldigt fort genom vänner vänner.
Jag kan tex dela något som en bekant/vän gillar.
Information du har satt ut på din FB sida kan spridas väldigt fort genom vänner vänner.
Inte alla är selektiva med vem dom har som vän på FB
Ja, men du kan bestämma att det inte kan delas.
Har du angett att DITT inlägg bara kan ses av dina vänner, måste det delas för att andra än dina vänner ska kunna se det. Om mina vänner delar något jag inte är OK med, blir de unfriendade rätt snabbt. Du kan ju se vad som delats och vem som delat.
En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.Ja, men du kan bestämma att det inte kan delas.
Har du angett att DITT inlägg bara kan ses av dina vänner, måste det delas för att andra än dina vänner ska kunna se det. Om mina vänner delar något jag inte är OK med, blir de unfriendade rätt snabbt. Du kan ju se vad som delats och vem som delat.
Det fina är att om en vän till mig delar något som jag lagt upp så gör mina inställningar att det delade bara ses av våra gemensamma vänner pga mina sekretessinställningar som jag har på de flesta av mina inlägg. Mina statusar som jag lägger upp kan alltså inte ens om de delas ses av "vänners vänner"
En vän kan kommentera ett inlägg eller gilla det.
Det räcker eftersom en del har inställning att vänner och vänners vänner kan se allt en gillar.
Väldigt många människor kan se ett inlägg bara för att EN av dina vänner gillar det.
Du menar att du har full koll på alla dina vänners kontoinstälningar?Det fina är att om en vän till mig delar något som jag lagt upp så gör mina inställningar att det delade bara ses av våra gemensamma vänner pga mina sekretessinställningar som jag har på de flesta av mina inlägg. Mina statusar som jag lägger upp kan alltså inte ens om de delas ses av "vänners vänner"