Det var länge sedan och människan är död

För mig känns det enkelt i just det här fallet. Han är dömd, vilket innebär att man VET att han är skyldig till allt det berättas om (även om straffet blev fjuttigt). När man med berått mod är kapabel att skada en annan människa till den grad han gjort, så förtjänar man att hängas ut och bli lidande i all evighet. Simple as that. Vore annat om man inte vore säker på att det han anklagats för är sanning, men så är inte fallet här.

Det får inte särskilt stora konsekvenser för den som slår.
En man i USA blev i veckan dömd till 44 år i fängelse för att ha slagit sin fru så illa att hon blivit blind på ena ögat. En annan man blev efter tre våldtäkter dömd till '24 år till livstid' - efter 24 år ska domen valideras och kan göras om till livstid.

Min vän som jobbar på anstalt med bland annat många som är dömda för kvinnofridsbrott, pratar om tider som 2 veckor för misshandel. RINGA misshandel, som betyder sjukhusvistelse för den slagna.

Det är kanske inte utanför Dramaten man ska stå och ha minnescermoni, det kanske är utanför riksdagskansliet, utanför varenda domstol vi har i landet.

Ja, ni har rätt båda två. Och här skulle det vara lätt att kasta in den svenska håll-dig-till-dig-själv-kulturen som delförklaring men misshandelsförhållanden är ju en global företeelse. Människor är för handlingsförlamade helt enkelt.
En del i det handlar ju också om de som stannar i dessa förhållanden. Och jag säger inte det för att skuldbelägga någon, för hade alla vänt sig om och gått utan att se bakåt efter första slaget skulle det finnas få misshandelsförhålllanden om man säger så. Det ÄR inte den slagnes ansvar, men det är en del av en förklaring för att förstå delarna i detta.
Men det är ju många som misshandlas och dödas av sina ex, alltså hjälper det inte alls att gå? Sedan finns det dom som dödas när de vill lämna relationen trots att partnern inte visat några våldsamma tendenser innan.

Men det är ju många som misshandlas och dödas av sina ex, alltså hjälper det inte alls att gå? Sedan finns det dom som dödas när de vill lämna relationen trots att partnern inte visat några våldsamma tendenser innan.
Ja, absolut. Men vad får det för konsekvenser för den som slår? Rehabilitering?

Ja, ni har rätt båda två. Och här skulle det vara lätt att kasta in den svenska håll-dig-till-dig-själv-kulturen som delförklaring men misshandelsförhållanden är ju en global företeelse. Människor är för handlingsförlamade helt enkelt.
En del i det handlar ju också om de som stannar i dessa förhållanden. Och jag säger inte det för att skuldbelägga någon, för hade alla vänt sig om och gått utan att se bakåt efter första slaget skulle det finnas få misshandelsförhålllanden om man säger så. Det ÄR inte den slagnes ansvar, men det är en del av en förklaring för att förstå delarna i detta.

När jag läste till socionom hade vi en gång en föreläsning där föreläsaren bad oss tänka oss in i följande situation: Idag efter föreläsningen är du på väg hem, du träffar på en kompis på stan som frågar om ni ska ta en fika vilket du säger ja till. Ni fikar och du går sedan hem till din partner som vanligt Här gäller det att tänka på den partner man faktiskt har idag. Så fort du kommit innanför dörren hemma får du en örfil av din partner. Genast börjar partnern gråta och säga förlåt och att han ingen vet vad som flög i honom, han har varit så orolig för att du varit borta så länge, det ska aldrig hända igen.
Hade du i det fallet lämnat din partner?
Vi fick ställa oss i olika hörn beroende på hur vi hade agerat, det här var typ tio år sedan så jag minns tyvärr inte alternativen men även om det är lätt att säga att man skulle gått på en gång så tror jag att det är rätt få som faktiskt lämnat. Det blev många diskussioner av typen att ens egen partner aldrig skulle göra så och så vidare, men poängen är ju att de allra flesta faktiskt inte tror att deras partner ska skada dem innan det händer och att man pga ren förvåning inte lämnar, det verkar helt enkelt för konstigt att han verkligen skulle vilja göra en illa, det måste ha varit ett misstag.

Några månader i fängelse kanske. Det är väl det som är grejen att det inte får så stora konsekvenser.
Exakt. Det är EN del av det tror ju jag, och det är inte en så liten del heller. Det handlar väl om att konsekvensen ska spegla samhällets syn på värdet av det som görs.
Och vi är världsberömda för våra mesiga straffsatser här i sverige. Vi väljer hellre att rehabilitera och klappa medhårs.

När jag läste till socionom hade vi en gång en föreläsning där föreläsaren bad oss tänka oss in i följande situation: Idag efter föreläsningen är du på väg hem, du träffar på en kompis på stan som frågar om ni ska ta en fika vilket du säger ja till. Ni fikar och du går sedan hem till din partner som vanligt Här gäller det att tänka på den partner man faktiskt har idag. Så fort du kommit innanför dörren hemma får du en örfil av din partner. Genast börjar partnern gråta och säga förlåt och att han ingen vet vad som flög i honom, han har varit så orolig för att du varit borta så länge, det ska aldrig hända igen.
Vi fick ställa oss i olika hörn beroende på hur vi hade agerat, det här var typ tio år sedan så jag minns tyvärr inte alternativen men även om det är lätt att säga att man skulle gått på en gång så tror jag att det är rätt få som faktiskt lämnat. Det blev många diskussioner av typen att ens egen partner aldrig skulle göra så och så vidare, men poängen är ju att de allra flesta faktiskt inte tror att deras partner ska skada dem innan det händer och att man pga ren förvåning inte lämnar, det verkar helt enkelt för konstigt att han verkligen skulle vilja göra en illa, det måste ha varit ett misstag.
I mitt fall uppdagades det att min partner var otrogen en måndagskväll. På fredgen misshandlade han mig och sparkade ner mitt huvud i en gödselstack.
På måndagen klockan 09.30 satt jag hos mäklaren för att sälja huset.

Men det är inte alls som gör vad jag gjorde, jag fattar det. Jag förstår att de allra flesta förlåter och går vidare i något som kan bli värre och värre.

Exakt. Det är EN del av det tror ju jag, och det är inte en så liten del heller. Det handlar väl om att konsekvensen ska spegla samhällets syn på värdet av det som görs.
Och vi är världsberömda för våra mesiga straffsatser här i sverige. Vi väljer hellre att rehabilitera och klappa medhårs.
Det hänger väll också ihop med bedömningarna av brottet. Dvs det är sällan partnermisshandel anses som grovt. Vilket är märkligt i om att det bara är den ena parten som utför våldet och det dessutom ofta sker i hemmet där man borde vara fredad.

Det hänger väll också ihop med bedömningarna av brottet. Dvs det är sällan partnermisshandel anses som grovt. Vilket är märkligt i om att det bara är den ena parten som utför våldet och det dessutom ofta sker i hemmet där man borde vara fredad.
I mitt fall tillkallades polis direkt och anmälan och dokumentation av skador gjordes direkt.
Anmälan lades sen ner, åklagaren bedömde det som en engångsföreteelse, jag kommer inte ihåg formuleringen men det hände absolut intet, noll att jag gjorde anmälan. Poliserna som var på platsen däremot var ivs levande änglar i den stunden de kom till platsen.

På en nanosekund.

Fetat; men det är ju det vi kan konstatera, att vi har en tystnadskultur där man vet om, men inget säger. Hela effing dramaten visste, skvallertidningarna visste, DOMSTOLEN visste, svenska folket som visste NÅGOT om Ramberg visste. Ändå tilläts det hända.

Jo fast jag tänkte inte på tystnadskulturen, jag tänkte mer på personer i den direkta umgängeskretsen. Jag känner ingen man som jag vet eller misstänker ha misshandlat sin partner. Dock känner jag flera kvinnor som blivit utsatt av män. Då ligger det ju nära till hands att tänka att någon av alla de helt vanliga män som finns i min närhet också har utsatt eller utsätter sin partner för våld.

Jag har nu läst tings- och hovrättsdomen och jag får från dem inte helt samma bild som givits i tråden, jag tycker man bör vara lite försiktig här.

Det som gnager mig är: vad kan jag göra? Om någon i min närhet är drabbad och jag upptäcker detta, vad i hela friden ska jag göra? Polisanmäla? Hur kan jag hjälp till, utan att gå under själv?

Skulle någon berätta för mig skulle jag aldrig ifrågasätta hur trevlig jag än uppfattade hens partner @Ottisen . Jäklar vad stark du är!
Tror kanske du taggat fel nu?

På vilket sätt då?
Jag skrev innan om att misshandel som ger allvarligare bestående men har ett minimistraff på fem års fängelse. Problemet är att i domarna står inget alls om att det förekommit, målsägaren har inte hävdat det i målet. Det nämns inget om den typ av våld som skulle kunna ge sådana följdskador som hon senare drabbades av.

Någon form av störning måste det vara när man utsätter den man älskar för mest lidande. Noll empati. Inget samvete och skev verklighetsuppfattning

Nej. Det handlar om uppfostran. Hur många pojkar har inte kommit undan med att slå flickor för att vuxna i deras närhet vänt sig till flickan och sagt "han är nog bara kär i dig"? Det sker fortfarande. Redan där påbörjas normaliseringen av mäns våld mot kvinnor.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 506
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar