Det var länge sedan och människan är död

En kille på facebook, David Tjeder, har ett superbra inlägg om individ OCH struktur. Läs det!

(Kan inte direktlänka fb-inlägg på mobilen)
Jag läste inlägget och det gör struktur av ett kriminellt uppförande. Tjeder beskriver uppförandet som strukturellt manligt i det inlägget jag läste nu på morgonen. på ungefär samma sätt som är vanligt för att brottslingen ska slippa vara tvungen att vara ansvarig och även litegranna ungefär blivit beskrivet i denna tråd.

Detta är ett verk av en person som dessutom verkar vara en upprepningshistorik enligt tidigare flickvänner och även män, Johannes Brost beskrev handgemäng Med nämnda person i sin bok. Han är våldsam och borde blivit dömd för sina våldsamheter. Nu blir han dömd på det viset han ville genom att förhoppningsvis inte kunna vistas ute i det svenska samhället, kanske? Eller inte?

Han är ansvarig personligen för sitt våldsamma agerande.

Leif gw har uttalat sig i expressen och anser att han kommlindrigt undan enligt efter läst domen. Kolla expressen.se

Jag läste inlägget och det gör struktur av ett kriminellt uppförande. Tjeder beskriver uppförandet som strukturellt manligt i det inlägget jag läste nu på morgonen. på ungefär samma sätt som är vanligt för att brottslingen ska slippa vara tvungen att vara ansvarig och även litegranna ungefär blivit beskrivet i denna tråd.

Detta är ett verk av en person som dessutom verkar vara en upprepningshistorik enligt tidigare flickvänner och även män, Johannes Brost beskrev handgemäng Med nämnda person i sin bok. Han är våldsam och borde blivit dömd för sina våldsamheter. Nu blir han dömd på det viset han ville genom att förhoppningsvis inte kunna vistas ute i det svenska samhället, kanske? Eller inte?

Han är ansvarig personligen för sitt våldsamma agerande.

Leif gw har uttalat sig i expressen och anser att han kommlindrigt undan enligt efter läst domen. Kolla expressen.se
Jag läser inte Tjeder som du, och GW läser jag inte alls. Däremot länkade jag tidigare i tråden till en bra krönika av juridikprofessorn Mårten Schultz om domen.

"Äcklet" som misshandlade mig fysisk, psykiskt och sexuellt i nästan sju år har aldrig erkänt vad han gjort. Enligt honom var jag en otrogen h*ra som utnyttjade honom för pengar och hade en skev verklighetsuppfattning, man skulle inte tro på allt jag sa.

Att han någonsin kommer erkänna vad han gjort eller ens få en självinsikt om det är att "begära för mycket", den dagen kommer aldrig komma. Det som dock tog mest och verkligen knäckte mig var när jag vågade berätta och personen inte trodde mig, för "Äcklet" skulle aldrig göra något sådant, "han är ju en sån härlig och schysst kille, ingen jävla kvinnomisshandlare". Det förstärkte synen av att "min verklighetsuppfattning var skev", jag kanske överreagerade. Kanske jag har missuppfattat vad en misshandel verkligen är?

Men det är verkligt för det är jag som lever med den sönderslagna kroppen och värken, ångesten, posttraumatiska stressen, mardrömmarna och rädslan att han en dag kommer för att avsluta jobbet. Han lovade mig sista gången vi sågs att han skulle slå ihjäl mig, om det så var det sista han gjorde i livet.
Det finns inga bevis, ingen polisanmälan. Skadorna finns inte dokumenterade, jag var isolerad från min familj och hade bara min bästa vän. Verkligheten är den att det är mitt ord emot hans och det suger, men det är så det är, tyvärr.
:cry: *kram*

Senast ändrad:
"Äcklet" som misshandlade mig fysisk, psykiskt och sexuellt i nästan sju år har aldrig erkänt vad han gjort. Enligt honom var jag en otrogen h*ra som utnyttjade honom för pengar och hade en skev verklighetsuppfattning, man skulle inte tro på allt jag sa.

Att han någonsin kommer erkänna vad han gjort eller ens få en självinsikt om det är att "begära för mycket", den dagen kommer aldrig komma. Det som dock tog mest och verkligen knäckte mig var när jag vågade berätta och personen inte trodde mig, för "Äcklet" skulle aldrig göra något sådant, "han är ju en sån härlig och schysst kille, ingen jävla kvinnomisshandlare". Det förstärkte synen av att "min verklighetsuppfattning var skev", jag kanske överreagerade. Kanske jag har missuppfattat vad en misshandel verkligen är?

Men det är verkligt för det är jag som lever med den sönderslagna kroppen och värken, ångesten, posttraumatiska stressen, mardrömmarna och rädslan att han en dag kommer för att avsluta jobbet. Han lovade mig sista gången vi sågs att han skulle slå ihjäl mig, om det så var det sista han gjorde i livet.
Det finns inga bevis, ingen polisanmälan. Skadorna finns inte dokumenterade, jag var isolerad från min familj och hade bara min bästa vän. Verkligheten är den att det är mitt ord emot hans och det suger, men det är så det är, tyvärr.

Jag är övertygad om att sådanna här människor har störningar. Alltså något allvarligt fel i hjärnan.

Jag är övertygad om att sådanna här människor har störningar. Alltså något allvarligt fel i hjärnan.
Isåfall är det otroligt många som går omkring och är psykstörda, samtidigt som de funkar utmärkt på jobbet, i föreningslivet, på träningen. Det är bara mot partnen störningen tar sig uttryck.

Förra året dödades 22 kvinnor av partner/expartner.

Jag avstod Mannen för vad han gjort mot sitt ex - jag hoppas att hon inte kände något ansvar för det - för det var ju hans fel och mitt val helt och hållet - men att hon såg att Någon lyssnade och hörde vad hon sa. Hon var stark som en björn och gick. Många av våra gemensamma bekanta orkade inte ta ställning utan den sociala samvaron rullade på som förr. Folk märkte inte ens att hon gled bort ifrån oss. Under en tid sökte jag ibland upp henne och vi gjorde saker ihop. Hon ringde om hon ville ha sällskap på konserter etc. Mina älskade vänner (båda två! faktiskt. Men min kärlek kräver att den ena slutar slå och att den andra slipper bli slagen).

Man blir så maktlös - det finns fler exempel i min bekantskapskrets. Man får jobba hårt på att alltid vara på offrets sida, på att alltid kontra snabbt som en svulten krokodil på ALLA nålstick och förminskande kommentarer. Man får dra männen åt sidan och skrika åt dem "du måste FAAAN skaffa hjälp!". Man får passa på att argumentera och informera när de är sina "snälla" jag. Och det är vanliga män. Och när man börjat se tecknen finns de överallt (en gammal släkting har nog blivit slagen av sin man periodvis)

Och vi måste alla jobba med den däringa destruktiva mansrollen :rage:

Fast min poäng var att med tanke på hur vanligt våldet mot kvinnor så verkar det inte troligt att våldsmännen är psykstörda. De klarar ju att uppföra sig i andra sammanhang.
Det beror väl på vad man lägger in i ordet störning. Visserligen verkar det ju vara halvt acceptabelt att slå sin partner, men det ursäktar ju inget. Men det jag tänker är att störning inte behöver betyda att man är omedveten om vad som är okej eller inte. Psykopater har en tendens att vara väl medvetna om vilka regler som gäller, och hur man bryter dem utan att åka fast, etc.

Jag tänker att det är sällan det ger så stora konsekvenser socialt att slå sin partner?

Ja, att det krävs en dokumentär för att folk ska avstånd till en känd våldsverkare. Att det verkar som att folk hellre blundar än att försöka förhindra att något sådant fortsätter etc. Alla tar ju avstånd när det kommer på tal, men sedan låter det sedan fortgå.

Ja, ni har rätt båda två. Och här skulle det vara lätt att kasta in den svenska håll-dig-till-dig-själv-kulturen som delförklaring men misshandelsförhållanden är ju en global företeelse. Människor är för handlingsförlamade helt enkelt.
En del i det handlar ju också om de som stannar i dessa förhållanden. Och jag säger inte det för att skuldbelägga någon, för hade alla vänt sig om och gått utan att se bakåt efter första slaget skulle det finnas få misshandelsförhålllanden om man säger så. Det ÄR inte den slagnes ansvar, men det är en del av en förklaring för att förstå delarna i detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 107
Senast: Sassy
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 032
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 506
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar