Det var ju fel?!

Jag har precis fått lära mig att man tydligen inte alls säger "evenschemang" :o. Men nu känns det som att jag håller på att bli tokig, för jag är helt säker på att jag alltid sett ordet stavas med g (alltså evengemang) men nu kan jag helt plötsligt inte hitta ett enda exempel på den stavningen. Har jag helt hittat på att det ska vara ett g i evenemang? I mitt huvud har det ju alltid stått på t ex facebook att man har ett evengemang? Alltså... jag blir galen, hädanefter säger jag bara "event" :angel::laugh:

Haha onekligen :D

Tror inte att det finns något svenskt namn annat än "entrecote". Men det lustiga är ju just att man försökt få till ett franskt uttal som är något helt annat än det franska uttalet.
Cirkumflexen inte att förglömma: entrecôte ;). Har heller aldrig hört någon kalla det "mellan sidorna" (dvs revbenen) eller något annat på svenska. På gris finns det ju helsvenska namn istället för franskinspirerade.

Jag har precis fått lära mig att man tydligen inte alls säger "evenschemang" :o. Men nu känns det som att jag håller på att bli tokig, för jag är helt säker på att jag alltid sett ordet stavas med g (alltså evengemang) men nu kan jag helt plötsligt inte hitta ett enda exempel på den stavningen. Har jag helt hittat på att det ska vara ett g i evenemang? I mitt huvud har det ju alltid stått på t ex facebook att man har ett evengemang? Alltså... jag blir galen, hädanefter säger jag bara "event" :angel::laugh:
jjag gillade din version - en hopslagning av evenemang och engagemang!

Cirkumflexen inte att förglömma: entrecôte ;). Har heller aldrig hört någon kalla det "mellan sidorna" (dvs revbenen) eller något annat på svenska. På gris finns det ju helsvenska namn istället för franskinspirerade.

Fast entrecote på svenska stavas väl inte med cirkumflex? Vore ju väldigt ologiskt eftersom det på svenska inte finns någon bokstav som försvunnit. Vi har ju lånat den "nya" versionen direkt?

https://www.ica.se/buffe/artikel/mat-man-uttalar-fel/

Jahapp. Worcestershiresås, jalapeño, acai, poke bowl (Har jag aldrig sagt men hade sagt fel om jag försökt) och gnocchi - alla fel

Jag hatar den här tråden nu!
men de lyckades inte stava acai rätt - och inte jag heller eftersom jag inte hittar cediljen på mitt tangentbord (liten "fnurra" under c). Och gnocchi tycker jag inte bir helt lycakd med deras uttalsbeskrivning, låter mer amerikanskt än italienskt, njåcki vill jag ha det till.

Fast entrecote på svenska stavas väl inte med cirkumflex? Vore ju väldigt ologiskt eftersom det på svenska inte finns någon bokstav som försvunnit. Vi har ju lånat den "nya" versionen direkt?
I mina kokböcker gör den det, och i affären - eller gör de inte det längre?
Ica stavar rätt: https://www.ica.se/recept/steka-entrecote-724392/ men generellt så försvinner fler och fler accenter - och prickar! ju mindre man skriver för hand.

In direkt fel uttal men en dramatenvagn har jag alltid trott hade något med ett ursprung från Dramaten att göra. Inte länge sen jag fick reda på att det var en vagn att "dra maten" i.

Sen stör jag mig något otroligt på att jag envisas med att säga "även fast". Jag vet att det heter även om, eller fastän, men ändå lyckas jag med att säga "även fast" alldeles för ofta :meh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 223
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka