Det här om att hålla tiden ...

Det blir nog snarare så att jag väljer bort att umgås med sådana människor de tar för mycket energi av mig och vi har ju ändå inte trevligt tillsammans om de är sura för att jag är sen. Jag förstår egentligen inte poängen med att bestämma en exakt tid alls och sedan bygga hela dagen runt att försöka pricka den. Jag föredrar löst hållna tider och människor som förhåller sig avslappnat till umgänge.
Håller helt med fast åt andra hållet, tar för mycket energi med folk som satt i system att alltid komma försent.
 
Det intressanta i såna här diskussioner är ju att alla tar för givet att de själva är de normala och de som gör annorlunda "tar min energi" eller är respektlös. Hur ska man veta att någon vill att man ska komma en kvart innan och någon annan en kvart efter utsatt tid? Pratar ni om hur ni vill ha det?
 
Om man träffar en vän så umgås man ju oftast förutsättningslöst och utan exakta tider eller ramar för inom när något ska ske. Fem minuter hit eller dit för att personen du ska träffa inte ska vara helt sönderstressad borde ju inte göra något då?
Jag har nog aldrig träffat vänner utan att ha en tid att gå efter. Skulle nån säga vi ses på eftermiddagen så skulle jag vara jävligt förvirrad. Ska jag vara nånstans kl 15 eller kl 17? Det fungerar ju liksom inte för dom allra flesta som jobbar till exempel.
 
Men kom inte för tidigt då så är ju problemet löst, eller hur? Tiden som går till spillo är ju densamma oavsett vem som orsakat den.

Och varför inte säga "senast klockan sex" om det nu är så vansinnigt viktigt att ingen kommer senare än 18.00?


Det här är redan besvarat men att resa från punkt A till punkt B tar aldrig lika lång tid där jag bor. Jag kör t ex till jobbet på 25 min men när jag ska hem tar det allt mellan 30-45 min. Ska man resa kollektivt så kan det bli lite hur som helst. Ska man över bron är det +/- en timme som gäller...



Exakt. Hur kan allt stå och falla med min ankomst? SÅ himla speciell är jag faktiskt inte (i sociala sammanhang. I proffessionella är det givetvis en helt annan femma).


Eller så ser båda till att försöka mötas vid klockslaget och inte en kvart innan. Då jämnar det nog ut sig ska du se.

Om jag kommer för tidigt (och får vänta) eller exakt i tid påverkar ingen annan än mig själv. Så det har ingen annan med att göra.

Nu brukar jag kommer ganska exakt i tid. Tycker inte att det är så svårt faktiskt. Ska jag åka kollektivt ser jag till att åka i god tid så jag inte missar läkartiden/tandläkartiden. Ska jag möta en vän så meddelar jag vilket tåg/buss jag tar och när det beräknas vara framme. Oftast kommer de faktiskt i tid. Och skulle det inte göra det så blir det en av de få gånger som jag faktiskt kommer för sent. Och det meddelar jag så fort jag får veta det.
 
Om du och en vän har bestäm tid så är ju du den mest speciella personen. Kommer inte du så blir det ju liksom inget.
Så då står och faller allt med din ankomst.

Men det är väl INGEN som pratar om att inte dyka upp ALLS? :confused: Jättemärkligt inlägg.
 
Jag har nog aldrig träffat vänner utan att ha en tid att gå efter. Skulle nån säga vi ses på eftermiddagen så skulle jag vara jävligt förvirrad. Ska jag vara nånstans kl 15 eller kl 17? Det fungerar ju liksom inte för dom allra flesta som jobbar till exempel.

Fast det var ju inte vad som skrevs. Det som skrevs var "exakta tider". Dvs 15.05, till exempel. Att motsatsen skulle vara någon gång mellan 15 eller 17 blir ju jätteöverdrivet. Det räcker gott och väl att säga "runt 15", så fattar väl folk vad som menas.
 
Jag är själv extremt noga med att vara i tid, det är något djupt sittande hos mig. På gymnasiet kunde jag skippa en hel lektion för att jag tyckte att det kändes bättre att utebli än att komma för sent. Riktigt så neurotisk är jag inte längre, men jag är fortfarande noga.

Jag tycker att man om möjligt ska meddela sig om man blir sen, och blir inte det minsta irriterad eller arg om någon hör av sig och säger att hen blir sen oavsett anledning, så det är bara mig själv jag har orimliga förväntningar på ;)

När jag ska träffa kompisar på stan t.ex brukar vi säga vilken spårvagn / buss vi räknar med att komma med, då vet man ju att det kan diffa lite och då blir jag inte lika stressad av att hamna i trafikstockning eller så.
 
Om du och en vän har bestäm tid så är ju du den mest speciella personen. Kommer inte du så blir det ju liksom inget.
Så då står och faller allt med din ankomst.
Men man kan väl sysselsätta sig med annat under tiden? Kolla mobilen, läsa en tidning, prata med någon annan eller dagdrömma lite? Jag tycker verkligen inte att det är ett stort problem att sysselsätta mig själv en stund, och har faktiskt lite svårt att se hur det skulle kunna vara så svårt för andra.
 
Fast det var ju inte vad som skrevs. Det som skrevs var "exakta tider". Dvs 15.05, till exempel. Att motsatsen skulle vara någon gång mellan 15 eller 17 blir ju jätteöverdrivet. Det räcker gott och väl att säga "runt 15", så fattar väl folk vad som menas.
Så här skrev @monster1 "
Jag ger sällan exakta tider alls, ska jag till någon säger jag runt klockan x, förmiddag, eftermiddag alternativt jag hör av mig när jag åker."

Förmiddag och eftermiddag är i min värld rätt stora tidsspann. Likaså "jag hör av mig när jag åker", jaha då måste jag sitta hemma hela dagen för jag vet inte om personen åker kl 10 eller kl 15.
 
Så här skrev @monster1 "
Jag ger sällan exakta tider alls, ska jag till någon säger jag runt klockan x, förmiddag, eftermiddag alternativt jag hör av mig när jag åker."

Förmiddag och eftermiddag är i min värld rätt stora tidsspann.

Om jag bestämmer träff på "eftermiddagen" med någon innebär det att jag då ringer eller hör av mig till personen när det då blir läge att ses. Så jag ser verkligen inte bekymret. "Tja, är klar på jobbet nu, hur ligger du till?" och så anpassar man sig efter det. Svårare än så är det ju knappast.
 
Jag har nog aldrig träffat vänner utan att ha en tid att gå
Så tänker jag också. Om man ska äta middag eller fika hemma hos någon- vad gör en kvart då?
Saker händer i folks liv- tex i helgen skulle en vän komma och blev en kvart sen pga hennes barn hade precis ramlat när hon skulle åka. En annan kom precis från stallet och blev också lite sen pga en häst hade rymt. Saker händer i livet liksom.

Jag tror inte att folk stör på om någon kommer för sent nån enstaka gång pga nåt som de inte kunde påverka (försenad buss/barn som slagit sig/häst som rymt). Det folk stör sig på är de som alltid kommer för sent.
 
Håller helt med fast åt andra hållet, tar för mycket energi med folk som satt i system att alltid komma försent.
Jag har inte "satt det i system" utan tycker bara att det är svårt och gör mig väldigt stressat att pricka tider speciellt när jag är ledig och dagen inte är lika inrutad som under arbetstid. Jag vill ju heller inte ha dagen inrutad när jag är ledig av samma anledning. Men hur som helst är det ganska enkelt att lösa, man bestämmer helt enkelt inte fasta tider i förväg utan hör av sig under dagen när man vet hur den utvecklas.
 
Om jag bestämmer träff på "eftermiddagen" med någon innebär det att jag då ringer eller hör av mig till personen när det då blir läge att ses. Så jag ser verkligen inte bekymret. "Tja, är klar på jobbet nu, hur ligger du till?" och så anpassar man sig efter det. Svårare än så är det ju knappast.
Jag fattar verkligen inte varför du hugger på mina inlägg just.
Det är ju inte jag som har skrivit om respektlöshet och nonchalans.
 
Jag tror inte att folk stör på om någon kommer för sent nån enstaka gång pga nåt som de inte kunde påverka (försenad buss/barn som slagit sig/häst som rymt). Det folk stör sig på är de som alltid kommer för sent.
Jag skulle inte störa mig på det speciellt mkt. Om man ses hemma gör det ju inget. Ska vi ses ute går jag in och tar en drink under tiden eller bestämmer att man ses någonstans där man slipper stå ute.
 
Men man kan väl sysselsätta sig med annat under tiden? Kolla mobilen, läsa en tidning, prata med någon annan eller dagdrömma lite? Jag tycker verkligen inte att det är ett stort problem att sysselsätta mig själv en stund, och har faktiskt lite svårt att se hur det skulle kunna vara så svårt för andra.
Likväl som du har svårt att komma i tid kanske folk har svårt att sysselsätta sig själva?
Alla är ju olika.
 
Jag har nog aldrig träffat vänner utan att ha en tid att gå efter. Skulle nån säga vi ses på eftermiddagen så skulle jag vara jävligt förvirrad. Ska jag vara nånstans kl 15 eller kl 17? Det fungerar ju liksom inte för dom allra flesta som jobbar till exempel.
Det är jätteenkelt om jag slutar klockan 17 så säger jag att jag slutar runt 17, jag ringer när jag börjar bli klar. Så ringer man när man börjar bli färdig om den andra då visar sig har mer kvar på arbetet eller något ärende som gjort att den är upptagen så gör man något annat under tiden. Typ ok jag går till xx cafe vi ses där! Det handlar ju inte om timmar utan 5-30 minuter.
 
Det är jätteenkelt om jag slutar klockan 17 så säger jag att jag slutar runt 17, jag ringer när jag börjar bli klar. Så ringer man när man börjar bli färdig om den andra då visar sig har mer kvar på arbetet eller något ärende som gjort att den är upptagen så gör man något annat under tiden. Typ ok jag går till xx cafe vi ses där! Det handlar ju inte om timmar utan 5-30 minuter.
Ja men då har du ju en tid att ge den du ska träffa. När du skrev om förmiddag, eftermiddag blir det ju många timmar det kan skilja.
 
Men man kan väl sysselsätta sig med annat under tiden? Kolla mobilen, läsa en tidning, prata med någon annan eller dagdrömma lite? Jag tycker verkligen inte att det är ett stort problem att sysselsätta mig själv en stund, och har faktiskt lite svårt att se hur det skulle kunna vara så svårt för andra.

Om jag bestämt kl 15 med någon och personen kommer kl 15.30 så ser jag inte den halvtimmen som vunnen tid utan som förlorad tid. Den tiden hade jag kunnat spendera hemma och göra nåt som jag behövde göra eller ville göra istället för att gå på stan och drälla. Jag har ju anpassat min dag till att vara på plats kl. 15. Kl. 15.30 hade trligtvis funkat precis lika bra för om jag bara fått veta det i tid så jag hann anpassa mig och min dag efter det.
 
Ja men då har du ju en tid att ge den du ska träffa. När du skrev om förmiddag, eftermiddag blir det ju många timmar det kan skilja.
Det gäller ju oftast helger. Tex om man ska ses och göra något ta en fika eller så säger man att för mig passar det på förmiddagen, du kan väl höra av dig när du ätit frukost så gör vi upp planen då. Allternativt är det jag som ringer när jag är redo att ta mig an dagen.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 938
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 874
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 753
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 843
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp