Det beror på
Varannan jul brukar jag jobba så då blir det inget särskilt firande mer än förhoppningsvis julgottis på jobbet
Brukar försöka se Kalle Anka på jobbet och på kvällen, efter jobbet och stallet, kollar jag på Karl-Bertil och Svensson, Svensson.
De jular jag har dottern hemma kan se olika ut. I år hoppas vi fira jul i Lübeck. För två år sedan var vi i fjällen. För fyra år sedan på kryssning i Karibien.
Om vi är hemma, antingen hos mig eller hos mina föräldrar, ser det ut ungefär som nedan:
Frukost, valfritt. Kolla på julkalendern.
Till stallet och fixa allt där inklusive ridning.
12.30 lunch. Lutfisk till pappa och dotter, något gott till mig och mamma
Serveras med kokt potatis, senapssås och någon grönsak typ brysselkål.
14.55 fika och Kalle Anka. Fikat kan bestå av exempelvis knäck, pepparkakor, lussekatt och glögg.
Kvällstid julbord. Alla får välja 3-5 saker var att ansvara för. Brukar innebära åtminstone kokt potatis, köttbullar, 2-3 sorters sill, lax, kål, rödlök, ost, bröd. Sen varierar det beroende på vilka som närvarar (3-5 personer) men skinka, senap och prinskorv kan vara kandidater.
19.30 Karl-Bertil, Svensson, Svensson och lite gottis.
Därefter dela ut och öppna julklappar. Vi öppnar en klapp i taget. Eftersom vi börjar så sent hinner klockan ofta bli ganska mycket innan vi är klara
När jag bodde hemma ingick också julfrukost i stallet vid 7, intag av hästarna på eftermiddagen och kvällsfodring på kvällen