Det här om att hålla tiden ...

Ja jag förstår inte heller riktigt det här med sms när sen. Jag är ju på en cykel i motvind, i full kareta, jag vet kanske inte ens att jag är på väg att bli sen eftersom motvind på 20 minuters cykling + trafikstopp kan ge en del, eller kör bil. Om jag stannar cykeln/bilen för att skriva ett sms så blir jag ju ännu senare. Om jag sitter helt still i bilkö går det ju men.

Just den här kompisen och jag bor vid samma tunnelbanestation och det här är inte ovanligt när vi ska ses på perrongen. Jag har planerat min tid så att jag ska hinna i tid tills tåget går, hon ringer och ska prata om något men kopplar inte att eftersom jag då inte kan göra det jag planerat så kommer jag att bli sen.

Annars kan jag hålla med dig om sms. Kör rätt mycket bil och har kompisar som envisas med att messa och förväntar sig svar även när de vet att jag kör hem från stallet just då. När jag då ringer istället kan de bli irriterade eftersom de inte kan prata i telefon...
 
Jag är så knäpp att jag frågar:D

”När du säger 10, innebär det 10, eller att du föredrar 10.30 eller ska jag räkna med folk från 9?
Jag är punktligt in absurdum, min partner är det inte. Vi har tagit olika tåg till samma flyg. Båda hann, men jag hann köpa en bok och ta en lunch, han sprang in i sista sekund.
Mina vänner vet att jag är i tid. Jag får ankomsttid 17. Min bästa vän är alltid sen, hon får ankomsttid 16. Då kan vi dyka upp ungefär samtidigt:D men jag brukar faktiskt fråga folk, jag vill ha en tid jag kan förhålla mig till. Jag är alldeles för neurotisk för att tycka det är avspänt härligt att ha en löst hängande tidpunkt.
 
Jag är noga med avtalade tider. Kommer hellre för tidigt än för sent.
Min man är ännu värre, han vill inte komma för tidigt ens till sin egen mor. Han håller tiden exakt. Har man sagt kl 12 är det kl 12. Det är lite irriterande ibland faktiskt..

Jag är som din man.
Vill inte komma för tidigt eller för sent.
Så beräknar alltid hur lång tid det ska ta för att komma exakt. Är det tid över gör jag nåt annat istället för att komma för tidigt.
 
Åh fyfan. Jag hade blivit så stressad av att sambon inte var på samma tåg att jag förmodligen fått en hjärtattack och dött.

Jag blir mer stressad av att försöka få iväg en vuxen människa till tåget.
Jag vill kunna ta det lugnt och skulle mitt tåg vara inställt kan jag ta nästa. Partner blir stressad av att jag vill iväg samma sekund jag vaknar, och tycker det är fullt rimligt att ”ska bara” hur länge som helst.
Alla blir nöjdare såhär:D
 
Jag är så knäpp att jag frågar:D

”När du säger 10, innebär det 10, eller att du föredrar 10.30 eller ska jag räkna med folk från 9?
Jag är punktligt in absurdum, min partner är det inte. Vi har tagit olika tåg till samma flyg. Båda hann, men jag hann köpa en bok och ta en lunch, han sprang in i sista sekund.
Mina vänner vet att jag är i tid. Jag får ankomsttid 17. Min bästa vän är alltid sen, hon får ankomsttid 16. Då kan vi dyka upp ungefär samtidigt:D men jag brukar faktiskt fråga folk, jag vill ha en tid jag kan förhålla mig till. Jag är alldeles för neurotisk för att tycka det är avspänt härligt att ha en löst hängande tidpunkt.
Du och jag @Hyacinth <3 Jag vill också ha en tid att förhålla mig till men för min del för att kunna optimera min tid, för att orka.
 
En bekants mamma kom alltid minst en timme försent när de bodde i dörrarna mitt emot varandra. Ofta två timmar. Vi andra förväntades sitta där och vänta. Jag höll på att bli tokig. Jag har max tre timmar jag orkar vara social på sedan tar jag slut. Att två timmar går åt till att vänta är verkligen inte okej då. Ett ex var ständigt så sen att jag började säga att vi skulle vara där en timme innan vi var bjudna. Då kom vi oftast en kvart för sent. Så irriterande.
 
Jag blir så fascinerad av det här med hur andra upplever att vänta. Å ena sidan kan folk komma en kvart för tidigt, och den kvarten är helt okej att vänta. Men om den andre är en kvart sen, så upplevs den kvarten som JÄTTEJOBBIG, och den som är sen är respektlös osv. Varför?

Om jag kommer en kvart för tidigt och det gör att jag måste vänta så gör jag ju det för att jag respekterar den andras tid. Den som kommer för sent gör det ju inte av respekt för den andras tid utan snarare tvärtom. Det är det jag har problem med.
 
Om jag kommer en kvart för tidigt och det gör att jag måste vänta så gör jag ju det för att jag respekterar den andras tid. Den som kommer för sent gör det ju inte av respekt för den andras tid utan snarare tvärtom. Det är det jag har problem med.
Men jag är inte intresserad av att du ska respektera min tid, jag vill att du ska respektera min energi och inte belasta mig med den ångest och stress det innebär att kämpa för att komma i rätt tid.
 
Huva för mig är det snarare tvärtom. Kompisar vet att jag är dålig på att passa tider medan flera i släkten, mina mostrar framförallt klagar och klagar. Min ena moster ringer nästan alltid någon timme innan. Är du/ni påväg?!
Då är det svårt att inte känna panik oavsett vad. Alternativt mest känna sig irriterad då de förutsätter att man är sen. Min andra moster fick ett utbrott en gång. Så ja att komma försent till släkten är riktigt illa.
Ojdå. Har en faster som kan sticka in nosen tio minuter tidigt, men då räknar hon iskallt med att passa barn och vispa grädde och städa så jag överlever även om jag känner som isvatten över mig. Mamma kommer en kvart försent, pappa ringer om han kommer 40 minuter försent. Min svåger kommer en timma försent men då undrar alla vart han tog vägen. Men jag bjuder på fika inte på middag så det är inga som helst problem. (man och svärmor kommer precis i tid och inte en sekund försent så min man har förbättrat min precision rejält.) Farmor o co räknade nog med att man kom en kvart sent och serverade maten någon halvtimma efter utsatt tid tror jag.

Ska man åt andra hållet så serveras maten ungefär 30-60 minuter efter inbjuden tid. Till och med hos svärmor.
 
Jag tycker att, när så många redan skrivit i tråden hur vi faktiskt kämpar med att komma i tid utan att lyckas, det är rätt otrevligt att kategoriskt skriva att det oftast är nonchalans och ovilja som ligger bakom. Det vet väl inte du?

Jag har många vänner och bekanta som inte är i tid, skulle ju bli väldigt trist om jag utgick från att dom är nonchalanta och inte försöker. Varför inte ha lite tilltro till att dom allra flesta faktiskt vill göra det som är ”rätt” och inte är nonchalanta?

Nej, det är sant att jag inte vet motivet bakom att vissa människor alltid/oftast kommer försenade till avtalat möte.
Det jag vet är att jag som är i tid får använda min tid till att vänta på dem om inte är på plats vid avtalad tidpunkt.

Vaddå försöka, förresten?
Hur svårt kan det vara (oräknad oväntade förseningar i trafiken och liknande yttre omständigheter som man inte kan rå för)?
 
Våra historielärare låste dörren tre minuter efter lektionsstart och öppnade igen efter tio minuter för att folk inte skulle drösa in. (som den tidsoptimist jag var och är tycker jag det var helt rätt och väntade snällt de, få, gånger jag blev fångad om än med lite ont i magen. Men vissa blev ju helt hysteriska, en kille 17 år började nästan gråta, det var så hårt för hans sköra ego? att få en rättmätig konsekvens. Tycker definitivt man kan låsa klassrumsdörren vid klockslaget, men eftersom jag är svensk tycker jag man kan öppna den igen lite senare :))

Eller alltså jag håller med dig, inte sent till skola eller jobb! (utöver det jag rättmätigt skäms över att jag kommer försent). Eller det är iofs inte ett problem med flex på jobbet och det var akademisk kvart på universitetet så.

Varför är det mindre fel att komma försenat i sociala sammanhang?
Eller är det så att man är mer noga med att komma i tid till saker där man själv drabbas när man är försenad jämfört med när det bara är andra människor som drabbas genom att få vänta?
 
Jag blir så fascinerad av det här med hur andra upplever att vänta. Å ena sidan kan folk komma en kvart för tidigt, och den kvarten är helt okej att vänta. Men om den andre är en kvart sen, så upplevs den kvarten som JÄTTEJOBBIG, och den som är sen är respektlös osv. Varför?

Därför att man själv har valt att vara ute i god tid och inte bli stressad. Då är det mitt eget problem att jag väntar.
Jag har orsakat det själv.

Det är ju något annat om en annan person bestämmer att jag ska vänta för att den inte bryr sig om utsatt tid (något annat, uppenbarligen, om man säger "ungefär sex" eller "vid sextiden").
 
Jag är så knäpp att jag frågar:D

”När du säger 10, innebär det 10, eller att du föredrar 10.30 eller ska jag räkna med folk från 9?
Jag är punktligt in absurdum, min partner är det inte. Vi har tagit olika tåg till samma flyg. Båda hann, men jag hann köpa en bok och ta en lunch, han sprang in i sista sekund.
Mina vänner vet att jag är i tid. Jag får ankomsttid 17. Min bästa vän är alltid sen, hon får ankomsttid 16. Då kan vi dyka upp ungefär samtidigt:D men jag brukar faktiskt fråga folk, jag vill ha en tid jag kan förhålla mig till. Jag är alldeles för neurotisk för att tycka det är avspänt härligt att ha en löst hängande tidpunkt.
Det var ganska härligt faktiskt :D då skulle ju jag svara att 10 alltid är 10.15 för mig rent idealt och allting skulle bli finemang!
 
För mig beror det på. Läkarbesök, jobb, tävlingar, viktiga möten etc är jag alltid vansinnigt mycket för tidig till.
Födelsedagar, middagar, andra lite större "viktigare" event mm är jag allid lite för tidig till.
Spontana och lite mer slappa arrangemang som "vi ses kl x vid tunnelbanespärren så går vi och käkar något" är jag antingen i tid till, vid vissa tillfällen max 5 minuter för sen. Annars hör jag alltid av mig och säger att jag blir x minuter försenad.

Jag blir nog inte så vansinnigt irriterad om någon är försenad, så länge personen faktiskt hör av sig och meddelar att denne blir sen - gärna med en uppskattad tid denne blir sen.
Sedan finns det olika nivåer av att komma försent. Är någon försenad en timme kan jag bli förbannad (om hen inte har en bra förklaring så klart). Är någon försenad 5 minuter kvittar det oftast (om vi inte skulle på ett tåg eller ett flygplan eller något, då lär jag bli sur)
 
Men jag är inte intresserad av att du ska respektera min tid, jag vill att du ska respektera min energi och inte belasta mig med den ångest och stress det innebär att kämpa för att komma i rätt tid.

Men jag är intresserad av att du respekterar min tid. Börja tidigare om du ofta kommer för sent. Kör hemifrån 30 min tidigare, ta tåget innan det du brukar ta. Eller låt bli att avtala tid om du inte klarar att komma i tid. Men bestäm inte en tid för att sen komma för sent.

Det är inte hjärnkirurgi att komma i tid. Man lär ju sig förhoppningsvis av sina misstag och korrigerar sin planering så att man hinner i tid.
 
Varför är det mindre fel att komma försenat i sociala sammanhang?
Eller är det så att man är mer noga med att komma i tid till saker där man själv drabbas när man är försenad jämfört med när det bara är andra människor som drabbas genom att få vänta?
Det beror väl helt enkelt på etikettsregeln som säger att vid informella middagsbjudningar är precis tiden upp till 10-15 minuter senare, i tid. På formella med kungar och dylikt exakt i tid enligt Ribbing då (men sådant går jag inte på...) Men det är väl såklart någonting som varierar mellan orter antar jag. Jag vet ju att jag kommit precis i tid som student ibland och varit helt ensam på plats :D.

Det i sin tur kan bero på att alla föreläsningar och dylikt i stan har tidsangivelsen 10 eller 10 dk. Dvs
10 på en föreläsning betyder att föreläsaren startar 10:15 och 10 dk på en nationsmiddag betyder att det hela startar 10:30 (dubbelkvart).

Medan om det står 10:00 så startar saker 10:00.

Det gäller såklart inte när någon står och väntar på stan. Då måste man ju vara i tid. Men det kan påverka uhm har nog påverkat min tidsplanering negativt och eftersom även föräldrarna har den typen av tidsplanering så blir den naturligt hasande.

Så mina vänner kan bli sura och har all rätt att vara det vid möten på stan om man är sen! Men de räknar fortfarande iskallt med att man kommer 15 minuter över om de bjuder på middag såvitt jag förstått. Jag är inte ens alltid sist. De gånger jag gått på fest på lokal, även i närstad Stockholm, har jag med denna beräkning inte kommit först (jippiii) och inte heller sist (ännu mera jippii) utan precis lagom.
 
Alltså undrar om inte hjärnkirurgi ändå är lättare än att passa tider 😂
Joo, jag är mycket nöjd över ett trick jag körde när jag skulle på begravning sist. Beräknade tiden själv, tänkte efter (försent till begravning?... inte bra) och gick och frågade en kollega som är bra på tider och var på begravning mer nyligen när hon skulle åkt... tog hennes tid och det blev mycket bra.

Testade sedan med när de räknade med att gå för att hinna till tunnelbanan, 5 min innan. Och det blev också mycket lyckat :D.
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 938
Senast: Huggorm
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 874
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 753
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag ramlade och slog i ett finger som gick ur led. Det ar nu tre veckor sedan och ar fortfarande jatte svullet och jag kan inte boja det...
Svar
12
· Visningar
10 843
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp