Det här med mental hälsa..

Sv: Det här med mental hälsa..

Hörselgången kan vara såpass svullen så att man inte ser trumhinnan när de har öroninflammation. I ett friskt öra ska man helt klart kunna se den så att det går att kolla om den är hel.

Jag håller med dig om att det verkar vara ett ljud som stör henne. Har hon gjort såhär hela tiden ni har bott där ni bor nu? Alternativt har hon alltid gjort så så länge hon har bott hos er? Om inte, när började det? Fundera också på om ni köpte någonting nytt just då. Ny kyl, frys, värmepanna, dator eller något annat som går på el, batteri eller motor? Kan det vara något som väser, tjuter eller annat ljud? T ex när det regnar o blåser? Vilt djur precis utanför? Vissa hundar är t ex väldigt rädda för fasaner (som kan vara väldigt elaka) och ugglor.

Nästa gång det händer skulle ni kunna prova att spela in både inne och ute och sen spela upp det på högsta volym för att ni eventuellt ska kunna höra vad det kan vara.

Kom på en sak till: Har ni induktionshäll? Har spisen varit på när det har hänt? Vissa kärl kan låta (= tjuta mer eller mindre) när man använder dem på hällen.

Senast ändrad:

Svårt att säga. Klart det kan vara ngt sådant men jag har ingen aning.
Jag har inte kunnat koppla beteendet till något speciellt..

Det var bara en tanke.. jag har sjalv inte sett riktigt ett sant beteende som du beskriver, sa jag har lite svart att relatera till det.

Vissa saker kan vara svara att se ett monster i... min jack russel korsnings mutt har t.ex. far frispel pa CM - men kan ha vilka andra program med skallande hundar igang utan att hon sager "pip". Varfor? Ingen aning.

hoppas du hittar nagot svar pa det... jobbigt att inte veta vad som triggar det liksom

Jag känner igen beteendet från min islänning. Med Svansen mellan benen, orolig blick och bakåtstrukna öron kutar han till ytterdörren och ställer sig och skrapar på den med tassen nästan okontaktbar, det är inte så att han vill ut egentligen, men det monotona skrapandet känns som ett sätt för honom att frigöra stressen eller avreagera sig. Det är kopplat till situationer då han blir väldigt rädd, som vid åska, när man tar fram flugsmäcken, höga ljud. I perioder då det har åskat mycket reagerar han så bara för att regnet smattrar på fönstret. Det är väldigt jobbigt att leva med en hund som honom då han också går lätt upp i stress, tex över bilåkning, separationer mm.
Han är också en omplacering, som inte har haft ett bra liv sina första 2.5 år innan han kom till oss. Det i kombination med hans dåliga mentalitet gör att jag också känner mig orolig och deprimerad över hans situation ibland, som tröst har jag att det blivit lite bättre med åren, han är 5.5 år nu. Men hundägarskapet har väl inte riktigt blivit som jag ville med honom, även om det har gjort att jag fått lära mig otroligt mycket.

Det låter jobbigt :(

Jag har ju inte kunnat höra några konstiga ljud eller så men det är uppenbart att hon varit uppstressad..

Hörselgången kan vara såpass svullen så att man inte ser trumhinnan när de har öroninflammation. I ett friskt öra ska man helt klart kunna se den så att det går att kolla om den är hel.

Jag håller med dig om att det verkar vara ett ljud som stör henne. Har hon gjort såhär hela tiden ni har bott där ni bor nu? Alternativt har hon alltid gjort så så länge hon har bott hos er? Om inte, när började det? Fundera också på om ni köpte någonting nytt just då. Ny kyl, frys, värmepanna, dator eller något annat som går på el, batteri eller motor? Kan det vara något som väser, tjuter eller annat ljud? T ex när det regnar o blåser? Vilt djur precis utanför? Vissa hundar är t ex väldigt rädda för fasaner (som kan vara väldigt elaka) och ugglor.

Nästa gång det händer skulle ni kunna prova att spela in både inne och ute och sen spela upp det på högsta volym för att ni eventuellt ska kunna höra vad det kan vara.

Kom på en sak till: Har ni induktionshäll? Har spisen varit på när det har hänt? Vissa kärl kan låta (= tjuta mer eller mindre) när man använder dem på hällen.

Okej. Då ska jag kanske be veterinären ta en titt nu någon gång när hon är frisk i öronen.

Nä, alltså det har ju bara hänt ett fåtal gånger. Har väl varit kanske det senaste halvåret eller så tror jag..
Och det händer så sällan så har svårt att komma på vad ljudet skulle kunna vara..
Inga nya grejer.. Jo ny dator men det var drygt ett år sedan och den verkar hon inte reagera på annars.
Ingen induktionshäll.

Försöker komma på vad det kan ha varit men det är svårt..

Smart med inspelning. Får prova om det dyker upp igen.

Det var bara en tanke.. jag har sjalv inte sett riktigt ett sant beteende som du beskriver, sa jag har lite svart att relatera till det.

Vissa saker kan vara svara att se ett monster i... min jack russel korsnings mutt har t.ex. far frispel pa CM - men kan ha vilka andra program med skallande hundar igang utan att hon sager "pip". Varfor? Ingen aning.

hoppas du hittar nagot svar pa det... jobbigt att inte veta vad som triggar det liksom

Ja det är jobbigt, så himla uppstressad och så fattar man inte alls vad som händer.
Tur att det inte sker så ofta, men som jag skrev förut så sätter det igång en massa tankar kring hur hon egentligen mår annars..

Men så kan du inte tänka. Om hon verkar vara nöjd och glad så måste du utgå ifrån att det är det hon verkligen är. Och det verkar hon ju vara för det mesta.

Kanske helt enkelt är så att hon hör alt känner lukten av någonting ute som hon vill ut till :) min hund kanske också reagera lite ibland och liksom stanna upp. Luktar och liksom blir intresserad av någonting ute :)

Visst är det jobbigt ibland, men jag fokuserar på hans härliga positiva sidor. Han får mig att skratta varje dag åt sina tokerier. Han blir allt tryggare ju mer vi tränar och går kurser, små framsteg kommer hela tiden. Nu på sistone har han börjat sova i sängen med oss istället för att ligga på golvet, ett sundhetstecken tycker jag då han slappnar av mer och mer och söker närhet och trygghet hos oss. 90% av tiden är han världens goaste :love:

Ja det är jobbigt, så himla uppstressad och så fattar man inte alls vad som händer.
Tur att det inte sker så ofta, men som jag skrev förut så sätter det igång en massa tankar kring hur hon egentligen mår annars..

Forstar hur du tanker, och varfor... men samtidigt sa tycker jag inte du ska tanka sa! Du ar, sa vitt jag kan bedomma, en mkt lyhord och bra hundagare som bryr dig om dina hundars val och ve... hade det varit som sa att hon verkligen -lidit- sa hade du vetat. Nu har du en gnagande kansla av oro, for du bryr dig... jag tror inte hon varesig mar daligt i vardagen eller har ett daligt liv, daremot tycker jag du ar ett foredomme i att vara lyhord, uppmarksam och bekymrad over din hunds val och ve.

Ja jag fick uppfattningen att hon hörde något, som inte jag hörde. Det konstiga var ju att hon ville fly UT.. Kom ljudet här inifrån? Eller?
.

En hund som är rädd för ljud, kan även vilja ut fast det kommer utifrån.

Det är min erfarenhet också. Min gammel gamle hund var otroligt rädd för smällar och oljud. Smällde någon av en raket så att han hörde det så ville han fly ut till vilket pris som helst.

TS, är hon skottberörd? Jag minns inte från MHt. Det jagas ju lite året runt här och var, kan det vara det hon hör?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar