Det här med livförsäkring

Sv: Det här med livförsäkring

Det låter dyrt? Jag har min i 130 000 vetvård, liv med användbarhet för 25' och sen enbart liv för 25' (så det blir 50' sammanlagt) och betalar 430 kr i månaden.

Men jag ska nog ändra nästa år och dra ner användbarheten.

IF har jag :D 10% rabatt förvisso då jag har hemförsäkringen också där. Har ett personligt ombud som jag fick tips av en annan från Buke. Vill du ha det med så har jag uppgifter.

På bara några år? Jag skulle behövt betala försäkringen i 17-18 år innan vi kommer upp i summorna vi köpte ponnyn för.

Eller ja, nu är hon ju knappt värd 70 000 kr i liv då hon är 18 år.
Jag har henne även försäkrad i 120 000 + 30 000 kr i veterinärvård.

Senast ändrad:

Ha ha Tack men jag har ett mycket bra ombud som jag tycker om i A ;) men man vet ju aldrig .

Mia

Vet inte om ponny är billigare att försäkra än halvblod, men om jag hade försäkrat min häst för 35' (vilket är det jag köpte henne för) så skulle jag redan med premierna från 2002 ha betalat hästen på nytt efter 4-5 år. Endast liv + användbarhet då. Så när det gäller svenskt halvblod så tror jag nog att det är vanligt att man har betalat av hästen på ett par år, åtminstone när hästen är försäkrad i liv + användbarhet, och inte "bara" i liv.

Ändrade min försäkring för ett par år sen, har ett halvblod f -95 som inte har något ekonomiskt värde och han ska heller inte säljas. Tror de sa att liv är 5.000 "om han typ bryter benet och jag måste ta ut nödslakt" ,detta enligt mitt försäkringsbolag då ( agria). Han har tandproblem men har i övrigt inte kostat några större veterinärräkningar på de här snart 10 åren :D

Sen det emotionella värdet kan de ju aldrig någonsin ersätta,är inte ens säker på att jag vill det :crazy: han är den första häst som jag träffat på under mina drygt 30 år med hästar som jag vid första ögonkastet kände att "det där är ju min häst" :love:

Ja det är nog billigare att försäkra ponnyer, men sen beror det på summan man köpt hästen för.

Vi försäkrade henne för det vi köpte henne för, då vi helt enkelt inte hade råd att köpa en ny häst för lika mycket pengar
om hon skulle gå trilla ihop död i hagen dagen efter vi tagit hem henne. Då skulle vi stått utan hästen och pengarna vi la ut på henne,
och då fått vänta ett tag innan en ny häst skulle kunna betalas. Vi delade upp så att hon var försäkrad både i liv och användbarhet och liv.

Det låter dyrt? Jag har min i 130 000 vetvård, liv med användbarhet för 25' och sen enbart liv för 25' (så det blir 50' sammanlagt) och betalar 430 kr i månaden.

Men jag ska nog ändra nästa år och dra ner användbarheten.

Jag tycker det är asdyrt men inte jag som betalar :p
Vi har med IF och har rabatter eftersom vi även har en till häst (gammal så livvärdet är låågt men vetvård ganska högt) och så har vi 2 bilar helförsäkrade i IF. Men ska se om det går att ändra den lite när det väl blir dags för mig att ta över.

*kl

Intressant att se vad folk betalar i premier för sina försäkringar.

Jag fick precis in en offert för en häst jag ev kommer att köpa. Är nu försäkrad i Dina Försäkringar och jag vill inte byta bolag så jag har bara kollat med dem.

SWB sto -07.
Hel liv 30.000
Beg liv 20.000
Hel vet 120.000

Premien skulle bli 5628 kr/år. Om jag sänker till Hel vet 60.000 kr/år sparar jag 500 kr/år vilket jag inte tycker är värt då jag bor granne med djursjukhus. Hade jag bott i nån avkrok där sjukhusvård inte är tillgängligt hade jag sänkt till 60.000.

Jag tycker inte det är speciellt dyrt med 469 kr/mån. Bara en 50-lapp dyrare än bilen min. Jag har i min hästbudget räknat på 1000 kr/mån i försäkring eftersom jag då jag kollade upp för ett par år sedan vad en vuxen SWB skulle kosta i premie så fick jag förslag på upp emot 14.000 kr/år för 55.000 kr A1 och 120.000 vet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18