Det här med livförsäkring

Sv: Det här med livförsäkring

*kl

För mig har livvärdet dels den betydelsen att hästen skulle vara lättare att sälja, dels att man får tillbaka en slant så att man kanske inte behöver vänta ett år på att köpa ny häst.

En ny häst vet man ju riktigt aldrig hur det klickar med och skulle man behöva sälja den är det ju mer intressant för folk att köpa en häst med livförsäkring. Det är ju inte alltid helt nelelt att höja livvärdet när man väl sänkt det om jag förstått det rätt... Nu menar jag hästar som ändå kostar pengar som gemene man inte sparar ihop på ett par månader.
Skulle jag köpa en häst över 50k är det inte troligt att jag vill ha hela köpesumman i livvärde. Jag är helt enkelt inte intresserad av att betala premien. Dock är det ju vanskligt med tanke på om man måste sälja den. Men för egen del har det mindre betydelse, när jag inte har häst kan jag spara ihop till en vettig häst på mindre än ett år. Hade jag inte haft den ekonomin kanske jag resonerat annorlunda. Kan man få tillbaka hälfen vore det ju skönt om man slapp spara så länge, dvs har man en häst för 80k kan man ha livvärdet för 40k beroende på situation.

Rörigt inlägg, men på nattskiften är man ju inte alltid mest klartänkt...

Har du livförsäkring med användbarhet eller ren livförsäkring (A2)? Jag har min häst försäkrad med begränsad liv och fick då ner kostnaderna betydligt. Då räknar jag med att få ut pengarna om hon råkar ut för t.ex. tarmvred, men skulle hon bli utdömd pga hälta så får jag inte ut några pengar.

Även till kryddelydd:

Jag tänkte främst på när man behöver avliva på klinik. Det kostar runt 10.000:- att få hästen avlivad. Har man då redan betalat en massa procent redan är det ganska skönt att slippa avlivningskostnaderna också!

Jag hade en häst som hamnade på Ultuna efter att ha gott omkull i hagen hos fodervärden. Den räkningen var inte rolig att betala och jag tackar min duktiga försäkringstant som tyckte att jag skulle ha livförsäkringen kvar på ett lågt värde.

Nu är jag ute och svamlar om vad jag inte vet, men egentligen, om hästen står på klinik under behandling och veterinärerna beslutar att avliva hästen under pågående bahndling, borde inte veterinärförsäkringen täcka det? Eller gör den inte??

Det kan vara ändrat nu men för många år sedan så lämnade jag en häst för avlivning på en klinik och då fick den stå där ett dygn för att nödslaktbilen skulle inte komma förrän dagen efter.

Det var mina föräldrar som betalade då så jag har ingen aning om vad det kostade eller om det ingick i någon försäkring, men jag vet att nödslaktbilen åker (gjorde då iafl) även till kliniker.

Priset verkar väldigt varierande då jag hört allt från 2500kr till 6-7 tusen att ta ut nödslakt. Jag vet även dom som avlivar med veterinär hemma, men då ska ju kroppen forslas bort sen... Tror knappast det kostar 10 000kr att avliva med veterinär hemma

Alla våra hästar har livförsäkrning av den enkla anledningen att vi gärna vill ha ut några kronor ifall hästen dör. De har livvärde på 300 000, 250 000, 400 000 och så min ridhäst på 15 000 (men då fick man vet vård för 50 000 "på köpet").

Är hästen värd de summorna är det väl inte konstigt att man har den försäkrad för det. Eftersom det lär ta ett tag innan man "kommer på fötter" och kan köpa en ny likvärdig ifall den förolyckas...

Däremot ser jag personligen inte jättemkt anledning till att betala en premie år ut och år in om den blir lika hög som inköpssumman av en ny likvärdig häst. Då kan jag hellre lägga undan de pengarna på ett speciellt konto och garanterat ha dom kvar om hästen dör, och slippa vänta på besked från förs.bolaget som i värsta fall kan innebära att man ändå inte får ut nåt av användning.

Nu är jag ute och svamlar om vad jag inte vet, men egentligen, om hästen står på klinik under behandling och veterinärerna beslutar att avliva hästen under pågående bahndling, borde inte veterinärförsäkringen täcka det? Eller gör den inte??

Det tror jag faktiskt inte att den generellt gör (men det står säkert i de fullständiga/finstilta vilkoren för vet.vårdsförsäkringen).
Däremot tillkom det under tiden jag hade förra hästen (försäkrad i Folksam, A1 vet.vård+liv+rehabtilltägg) att försäkringen täckte kostnader för avlivning + destr. upp till 5000:-. Jag minns dock inte om det är vet.vård eller rehab som "tar det".

Det finns tyvärr ytterligare en sak som påverkas av livvärdet, har du ett högt livvärde så får du ok på väldigt mkt fler undersökningar och behandlingar det ska inte vara på det viset men tyvärr är det den bittra verkligheten, har en veterinär som också tidigare varit ett försäkringsbolags veterinär och tyvärr är han ordentligt insatt i det, när tex en väns häst behövde en magnetkamera undersökning så var det första han frågade hur mkt är den livförsäkrad för, hon sa summan och genast fick han en bister min f*n då får vi problem de kommer troligen inte att ta den undersökningen och mkt riktigt fick han rätt trots att misstanken var mkt stark att de skulle få svar på vad det var med magnetkameran och hästen tom hade hög veterinärförsäkring så var det totalstopp. Däremot gick de rakt av med på att dömma ut hästen trots att inte felet hittats.

Inte If:s försäkring som jag haft i alla fall. Vet inget annat bolag som tar avlivningskostnaderna heller för den delen.

*tittar i pärmen*
Juli 2010 avlivades mitt sto på Ultuna då hon gått omkull i hagen och brutit käken, revben samt båda framknäna var splittrade. Avlivningen + kremeringen (jag hade inget annat alternativ) kostade 8.117:- plus 25% moms = 10.146:-. If betalade inte, däremot tog de ju resten av fakturan som innehöll all vård hon fått upp till vi tog beslutet.

Priset verkar väldigt varierande då jag hört allt från 2500kr till 6-7 tusen att ta ut nödslakt. Jag vet även dom som avlivar med veterinär hemma, men då ska ju kroppen forslas bort sen... Tror knappast det kostar 10 000kr att avliva med veterinär hemma
Nej, men normalt sett tar man ju inte hem en häst med stora frakturer eller liknande. Normalt sett får du inte ens alternativet på djursjukhuset eftersom de avlivar av djurskyddsskäl och därför inte ens behöver rådfråga dig hur du vill göra.

Jag fick ta bort en 2-åring pga en fraktur i höger bak under sommaren 2011. Han hade inte speciellt ont och han gick helt obehindrat på benet. Honom tog jag hem för att slakta hemma. Det skulle kosta 4600:- plus 25% moms att slakta hemma.

Där har jag inte samma erfarenhet. Hade en gammal varmblodstravare som användes som ridhäst och visade diffusa symtom, han hade 20.000 i liv. Försäkringsbolaget tvekade inte att bekosta undersökning på kliniken i Uppsala som var svindyr...och då hade dom redan fått betala hemmaklinikens undersökningar.

Jag har två hästar idag varav den ena har reservationer på höger framben. Hon har liv 25.000. Den andra har livvärde 35.000. Jag tycker det räcker för premien är överkomlig. Skulle jag höja blir den avsevärt mycket högre och jag väljer då att inte höja.

*KL*

Har sagt det förr och säger det igen. Tycker det är helt vansinne att lägga så mkt pengar på en livförsäkring! På bara några år har man betalat hela hästens livvärde i premier. Dom senaste 5 åren har jag inte haft livförsäkring på en enda häst, enbart veterinärvård. Hästarnas värde är allt mellan 5000 till
100 000+. Får oftast väldigt konstiga reaktioner när jag berättar att "dyrgriparna" är oförsäkrade. Men varför det? Skulle jag haft dom fullförsäkrade kunde jag lika gärna lägga ner hästeriet direkt, dom pengarna lägger jag på träning istället ;) Har på dessa år sparat mer än 100 000 (dvs jag har kunnat köpa mig en riktigt fin påläggskalv :))

Vi köpte en fabriksny bil för 4 år sedan för 280 000, idag skulle vi kanske max få 100 000 för den (SAAB :angel:) behåller vi den i ytterligare några år får vi inte en spänn för den, inget konstigt med det. Varför måste man få ut samma pengar som man gav för sin häst 10 år senare? Naturligtvis så kan man ju ha otur och få ta bort sin häst efter ca 1 år, men den lilla risken är jag beredd att ta (det har bara hänt mig en gång på ca 30års aktivt hästliv, så den hästen har jag betalat hundra ggr om i premier)

Det är dags att vi hästfolk börjar ifrågasätta försäkringsbolagen!!! Det är det som gör att vi har extremt höga prisnivåer på vet.vård i Sverige. Förstår inte hur det kommer sig att andra länders hästfolk klarar sig utan försäkring.

Jag vill dessutom inte betala för folk som har en osund hästhållning. Det finns ju såklart folk som tjänar på livförsäkringar, som dömer ut hästar på löpande band och springer hos veterinären i tid i otid. På grund av dålig/enformig ridning-fel foder- brist på utevistelse-m.m. Nej detta har jag verkligen inte lust att bidra till!! Om alla vi som har en sund hästhållning tar ut våra hästar ur systemet, så kommer dom andra få stå dom faktiska kostnaderna för deras osunda hästeri. Kanske skulle det i förlängningen leda till att folk tvingades tänka över sin hästhållning och våra hästar få ett bättre liv!

Exakt! Det måste skiljas på livförsäkring med användbarhet (hette förr A1 - kanske gör det hos vissa bolag fortfarande?) och enbart begränsad liv (A2). Det är den förstnämnda som är riktigt dyr - och som betalas ut även vid sk triangelmärkning (delutbetalning).
Den senare utfaller om hästen förolyckas/dör vid olycka, brand eller vid akut sjukdom (har varit med om att A2 utfaller vid tex kolik, tarmvred etc). Fång, förslitningsskador odyl. omfattas inte av A2.
Veterinärvårdsförsäkringen är en annan sak - och ofta inte så dyr.
Vill man komma billigare undan bör man alltså ha en stor del i A2, en hög vet.vård och en liten eller ingen del A1.
Personligen är jag så trött på försäkringsbolag att jag endast rekommenderar en begränsad livförsäkring = billig. Ofta så finns så mycket undantag och självrisker att man i alla fall måste betala merparten av veterinärkostnaden själv. Min erfarenhet är också att klinikerna tar mer betalt (behåller djuren längre för eftervård) av de försäkrade än de oförsäkrade, vilket i längden leder till högre kostnader för förs.bolagen som i sin tur tar ut detta på försäkringstagarna = högre premier och självrisker.
Har man god ekonomi är det bättre att ha en buffert på banken för oförutsedda händelser, och betala in "premie" till sig själv i kombination med en billig begränsad livförsäkring.
Ska hästen säljas kan man inför försäljningen höja försäkring - byta till A1 - eftersom hästen ändå oftast ska besiktas, så att försäkringsvärdet motsvarar försäljningsvärdet.

Jag håller med några andra här om att det är skönt att ha livförsäkringen när det väl händer något. Tänk då att man betalat svidande summor i veterinärvård innan (hade en ponny som vi inte försäkrat för mediciner och sådant så det kostade en och annan tusenlapp första vändan med veterinär och vi fick inte ens tillbaka hälften). Där fanns en livförsäkring som täckte delar av veterinärkostnaderna och dessutom hämtning med kadaverbilen.

Sen kan det ju diskuteras huruvida det är värt det. Jag menar, sätter du undan pengar för livförsäkringen själv under några år (förutsatt att hästen inte ligger högt i värde) så har du ju tjänat in på det om hästen fortfarande är vid liv. Det är ju helt individuellt vad man känner och tycker och jag personligen kan tycka att det är lite lätt onödigt att ha livförsäkring på min 21 år gamla hobbyhäst som haft problem med fång, samtidigt vet jag ju inte om det slår tillbaka och att jag får ta bort henne strax efter att jag tagit bort försäkringen ;)

KL

Jag har tre hästar och tycker definitivt inte att det är värt att ha full livförsäkring på alla. Ena hästen som är äldre har ingen försäkring alls, "vanliga" veterinärräkningar betalar jag ur egen ficka och skulle det vara något större får vi ta ställning till om det är värt att behandla då. De andra två hade jag nästan försäkrade till samma belopp som jag köpte dem för under det första året jag ägde dem och sedan sänkte jag livvärdet ganska kraftigt. Tycker att det är ganska bra att kunna ta över en försäkring om det finns eftersom det ofta är lite större risker i samband med att de byter hem. Men sedan ser jag nog inköpspriset mer som förbrukade pengar och ingenting som jag måste få igen. Jag planerar inte heller att sälja någon av hästarna så jag måste inte "hålla uppe" värdet på dem. Annars kan ju det vara ett argument för att ha livförsäkring - att det ofta är lättare att sälja en häst som är fullförsäkrad.

Snart kommer jag nog att ta bort livdelen helt/sänka till minimibelopp och bara ha kvar vetvårddelen. Helst skulle jag egentligen ta bort den också och ta av bufferten när det händer något istället men har inte bestämt mig än. Jag har också hört exempel där behandlingar varit dyrare för djur som är försäkrade och att man sänker priset för de som saknar försäkring. Det bidrar ju självklart till att premierna blir orimligt höga!

Jag har också hört exempel där behandlingar varit dyrare för djur som är försäkrade och att man sänker priset för de som saknar försäkring. Det bidrar ju självklart till att premierna blir orimligt höga!
På smådjurssidan är det verkligen så! Helt sjukt att de vet att försäkringsbolagen betalar och därför kan de ha högre priser.

Jag tog bort försäkringen på mina hundar (2 st) och lägger undan motsvarande belopp på ett konto istället. Det kontot bara växer och växer, istället för att försäkringspremierna försvinner som kostnader för mig. Och då har jag ändå fått betala en och annan veterinärräkning under tiden.

Jag vägrar bli lurad av försäkringsbolagen, men det är skillnad vad gäller häst. Det är för stora kostnader på hästarna för att man ska skippa försäkringen!

Det är likadant för mina föräldrars katter. De har ingen försäkrning och tjänat igen de pengar för länge sedan, trots att de fått betala än och annan vet-räkning...

Fast det räcker ju med att nåt allvarligt händer som t.ex. min katt. Han var försäkrad, 4 år gammal, när han ramlade i ett oljetråg = förgiftad. 8 dygn på klinik och sen avlivning landade på 11.000 kronor. Jag betalade 2.500 i självrisk och hade då betalat premier i hans livstid totalt 4000.

Har en liknande situation på ena hunden som är 7 år. Har betalat ca 1000:-/år i premier = 7000:- Så drabbades hon av en svår infektion, veterinärkostnad på 13.000 varav jag har lagt ut 3.500 i självrisk.

Har även sparade pengar som istället kunde gå till stallbygget m.m. så jag tycker nog att veterinärvårdsförsäkring är attan så bra att ha. Sen att gammelhunden aldrig behövt nyttja sin försäkring (han är 16 år nu) gör mig ingenting. Visst hade det väl varit gott att ha de pengarna sparade istället men när olyckan är framme och kostnaderna drar iväg så känns det ändå skönt att ha den där försäkringen som åtminstone dämpar smällen lite ;)

Dock börjar jag fundera på livvärdet/användbarhetsdelen jag har på hästarna...inget jag egentligen behöver...:cool:

När jag bara hade en ridhäst hade jag honom i liv med ett belopp som motsvarande att jag skulle kunna börja om med en hyfsad unghäst om jag sköt till lite pengar själv.
Nu har jag ett avelssto och 2 unghästar (också ston) och har tagit bort nästan allt liv (har typ 5000kr kvar eller nåt').
Om någon av dem förolyckas har jag fortfarande 2 ston till och kan "göra en ny" om jag vill om man ser lite kallt på det.
När jag bara hade en (dessutom valack) hade jag nog inte vågat vara utan liv/användbarhet, men det beror väl också lite på vad man har i stallet...
Men det är bara att konstatera att på tre hästar sparar man rätt mycket pengar på att ta bort livdelen.

Ett tillägg till Gelinas kommentar "Jag har också hört exempel där behandlingar varit dyrare för djur som är försäkrade och att man sänker priset för de som saknar försäkring. "

Jag hade avelsstoet helt oförsäkrad tills hon var 2. Hade bestämt mig att "chansa" att inte försäkra en häst innan det blev dax att rida in den. Då upptäckte vi en "knöl" i näsan som begränsade luftvägen lite och hästen behövde sövas och opereras. Kontaktade kliniken och informerade att jag inte hade någon försäkring på hästen, då sa veterinären rakt ut att de skulle fixa ett bra pris till mig pga det. Nu var det här många år sen så jag vet inte om det fortfarande går till så. Efter operationen stod jag i alla fall plus-minus-noll försäkringskostnaden vs operation så efter det vågade jag inte chansa mer och försäkrade henne (vilket visade sig vara ett klokt drag)...

Fast det räcker ju med att nåt allvarligt händer som t.ex. min katt. Han var försäkrad, 4 år gammal, när han ramlade i ett oljetråg = förgiftad. 8 dygn på klinik och sen avlivning landade på 11.000 kronor. Jag betalade 2.500 i självrisk och hade då betalat premier i hans livstid totalt 4000.
Har man smådjuren oförsäkrade får man ju också vara lite hårdare mot sig själv eller gilla läget med ekonomin. Antingen avlivar man djuret eftersom man inte anser att man har råd att satsa allting på att få djuret friskt, eller så får man ta av sina sparpengar. Hade det varit min katt hade jag antagligen avlivat den flera dygn innan ni gjorde, varpå jag inte hade spenderat 11.000:-. Men det är ju givetvis en bedömning man gör när man har alla fakta och vet vad som pågår.

Mina hundar är såpass gamla nu att jag inte hade försökt att rädda dem till varje pris. Jag är lite hårdnackad. Givetvis får de den vården de behöver, men är chanserna väldigt små för dem att bli bra hade jag avlivat.
Visst hade det väl varit gott att ha de pengarna sparade istället men när olyckan är framme och kostnaderna drar iväg så känns det ändå skönt att ha den där försäkringen som åtminstone dämpar smällen lite
Jag lägger undan vad försäkringen skulle kostat mig varje år, även om det redan finns en buffert på djurens konto.

Ska man se ekonomiskt på det hela får man ju slå ihop hundarna (och de andra djuren) man har och se vad man betalar i försäkringar och vad man betalar i veterinärkostnader. Det är ju inte bara individnivå, utan hela djurens ekonomi som måste ses över. Du kanske har gått back på försäkringarna eftersom din 16-åriga hund inte använt sin försäkring.

Säg att hans försäkring kostar 1000:-/året. Då hade du haft 16.000:- på ett konto...det hade täckt både katten och din andra hund.

*kl*

Jag har min häst A1 livförsäkrad, 17.000:-. Hästen är användbarhetsförsäkrad, och jag har livförsäkringen för att (förutsatt att bolaget godkänner avlivningen) få en liten slant som startkapital till en ny häst. Jag betalar så pass lite i premie, att jag tycker att det är värt det - skulle premien skena iväg, är det livförsäkringen som ryker.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18