Det här med hovslagare...

Jordbruksverket har inte med själva utbildning att göra, det ligger med den person man gå praktikant for, kan den inte lära ut hur men verka och sko en häst på rätt sätt då kommer inte den lärling att kunna göra det. You are no better than your teacher.
Tyvär dom som dela ut dessa Godkänd Diplom är ingen bättre själv annars skula dom inte släppa dessa ½ utbildad hovslager som kan inte ens verka en hov ut på den svenska häst marknad.
Som häst äger for man fundera är det lönt att äger en häst i dagens Sverige.
Det är precis som du skriver och vad är problemet???

Visst är det lönt att äga häst i dagens sverige bara man som hästägare börjar i rätt ände,, skaffa kunskapen först och sedan hästen..

Återigen va nu nog snart 8 år sedan jag började med att tjata om att det skulle införskaffas körkort för häst. (För hästens skull å välbefinnande)

Det är precis som du skriver och vad är problemet???

Visst är det lönt att äga häst i dagens sverige bara man som hästägare börjar i rätt ände,, skaffa kunskapen först och sedan hästen..

Återigen va nu nog snart 8 år sedan jag började med att tjata om att det skulle införskaffas körkort för häst. (För hästens skull å välbefinnande)

Vi redan har ett oversittande regiment av burokrtater upp i jordbruksverket som har ingen anning om vad dom hålla på med! Terroretisk häst experter med 0 praktiska hästhållning under bältet.

Hålla med, kundskap först sen hästen, men värt ska folk få skaffa sånt i praktiken?

Lönt? hur kan det vara lönt när som äger man kan inte uppfylla dom basic krav for hovvård, foder och sjukvård?

Fast @axel - uppdrivna kotor eller kontraktur på föl/unghäst så finns det ju ingen hovslagare i världen som liksom kan lösa det enbart via sin verkning/sjukbeslagsval etc för det är ju inte en hovslagarorsak eller en lösning i sig , hovslagarens jobb är ju "bara" att försöka dämpa "symptomet" och utifrån det mildra problemen /grundorsakerna . Eller hur menar du ?

Det var varken uppdrivna kotor eller kontrakterade.
Helt normal beställning fram som blev förstörd. Fram hovarna skulle inte ha rörts alls o bak fick ingen hjälp.
Det blev bekräftat av fyra andra oberoende hovisar.

Det var varken uppdrivna kotor eller kontrakterade.
Helt normal beställning fram som blev förstörd. Fram hovarna skulle inte ha rörts alls o bak fick ingen hjälp.
Det blev bekräftat av fyra andra oberoende hovisar.

Ok ? Då har jag helt missuppfattat det tydligen :( vad var problemet då ??? Det framgår inte alls vad problemet var om det var ngt annat än uppdrivna kotor eller kontraktur utifrån hur du beskriver det så svårt att förstå vad du menar att det är hovisens fel ? :( Vad var det som en hovslagare förstörde ?

Hoppas att det blir bra för den lille nu.Verkas strålen sliter den mer som den ska på trakten
Man är ju väldigt utsatt när de små ska skötas rätt för framtiden. Vore jag du skulle jag be om skötselråd. Min som går på bete får nu oxå högre trakt. På endast 2 ,v händer det grejer....

När jag ringde klinik förra sommaren för att få ut den som kunde fölkorrigera, så blev det senare uppenbart att den inte hade gått fortbildnigsblockdelen för just detta. Istället för hjälp med svaga bakkotor fick min då även böjda kotleder fram som ledde till att den blev utåttåad o mest på hö. Skit på en blivande mkt stor häst.
.

Har du haft FEM olika hovslagare på din ettåriga häst ? Varför ?! :(

Senast ändrad:
Du drar hela tiden fel slutsatser.
Pröva att läsa meningen igen. Sen när blev ngt böjt till upprätat?
Har jag skrivit 5 behandlade hovisar? Nej.
Nej jag drar inga slutsatser öht jag undrar bara eftersom jag inte förstår hur du menar eller dina inlägg så förklara gärna hur du menar bara som sagt :) Fyra hovslagare har som du skrivit konsulterats utifrån att nr 1 tydligen var fel . Men om det var fyra eller fem så kvarstår min fråga? Jag fattar inte helt enkelt ? Om jag eller ngn annan inte fattat vad som är problemet med din unghästs ben/hovställning så är ju enda kommentaren att be dig förklara vad det är om det missuppfattats och varför det är hovslagarens fel? :(

Senast ändrad:
Du får fota och lägga ut bilder på hur den ser ut nu! :)

De bilderna du la ut i början gör mig arg, de ska absolut inte se ut så. Bra att du lyssna på din magkänsla.

Jag håller tummarna för att hovslagaren du fått tag i nu lyckas ordna upp det.

/Hovis

Mina inlägg sen historiken var för några år sen och då var jag inte så gammal.

Tur man blir duktigare med åren ;)

Men hur tänker du då här med din långa erfarenhet och vidareutbildning i främst blocket fölkorrigering och vad som är det viktigaste för fölets framtida optimala hållbarhet utifrån dom fysiologiska förutsättningarna..

Vi kan här efter vad TS redan i sitt första inlägg skrev att det viktigaste är inte sammarbete och främst att först söka ta till sig råd och erfarenhet från yrkesutövande som bevisligen besitter HÖGRE kunskap än lägsta nivå som enbart leder till en bekräftelse för den frågande..

Empati för den enskilda hästägaren,,,, NEJ men en stor empati för alla dom djur som oberoende av ras aldrig får en chans att välja sina sina djurägare.

Men hur tänker du då här med din långa erfarenhet och vidareutbildning i främst blocket fölkorrigering och vad som är det viktigaste för fölets framtida optimala hållbarhet utifrån dom fysiologiska förutsättningarna..

Vi kan här efter vad TS redan i sitt första inlägg skrev att det viktigaste är inte sammarbete och främst att först söka ta till sig råd och erfarenhet från yrkesutövande som bevisligen besitter HÖGRE kunskap än lägsta nivå som enbart leder till en bekräftelse för den frågande..

Empati för den enskilda hästägaren,,,, NEJ men en stor empati för alla dom djur som oberoende av ras aldrig får en chans att välja sina sina djurägare.
Blandar du ihop TS, dvs @Alexandra_W med @axel? TS har inte öht nämnt fölkorrigering i tråden, så vad har det med TS strådstart att göra? Har du firat lite väl mycket midsommar i helgen?

Så i första inlägget där veterinär inte är nöjd med hovarna utan påpekar att det inte ser bra ut duger inte åt dig? Att hovslagare nr tre gör ett bra jobb till skillnad mot nr ett och nr två duger inte heller åt dig?

Jag har haft hovslagare som inte passat tider utan att höra av sig, hovslagare som öht inte dykt upp på bokade tider utan att meddela sig, hovslagare som gjort så dåligt jobb att de aldrig fått komma tillbaka, jag har sett hästar bli slagna med vertygen, hästar med fyrkantiga hovar, hästar som är livrädda men de hovslagarna är ursäktade eftersom de är hovslagare = Gud? De idioterna vet mer än alla andra för att de är hovslagare? :banghead:

Men i alla dessa körkort för hästdiskussioner så undrar jag vem som ska bedöma vem! Vem ska bedöma att jag är en okunnig hästägare och vem ska bedöma om en hovslagare är dålig. Jag har en utbildad hovslagare som tror att han kan allt om hästar. Och jag tänker i mitt stilla sinne att jag har haft hästar åtminstone 10 år längre än han ens har levt. Är han då rätt människa att bedöma mina kunskaper?

Och som vanligt inom hästeriet så är det det som snackar mest och högst och har den dyraste utrustningen som även tror sig veta mest.

Blandar du ihop TS, dvs @Alexandra_W med @axel? TS har inte öht nämnt fölkorrigering i tråden, så vad har det med TS strådstart att göra? Har du firat lite väl mycket midsommar i helgen?

Så i första inlägget där veterinär inte är nöjd med hovarna utan påpekar att det inte ser bra ut duger inte åt dig? Att hovslagare nr tre gör ett bra jobb till skillnad mot nr ett och nr två duger inte heller åt dig?

Jag har haft hovslagare som inte passat tider utan att höra av sig, hovslagare som öht inte dykt upp på bokade tider utan att meddela sig, hovslagare som gjort så dåligt jobb att de aldrig fått komma tillbaka, jag har sett hästar bli slagna med vertygen, hästar med fyrkantiga hovar, hästar som är livrädda men de hovslagarna är ursäktade eftersom de är hovslagare = Gud? De idioterna vet mer än alla andra för att de är hovslagare? :banghead:

Med all respekt, vad bor du i för håla? Byn som gud glömde? Men gott om skopåspikare verkar ni ha. ;)

Med all respekt, vad bor du i för håla? Byn som gud glömde? Men gott om skopåspikare verkar ni ha. ;)
Jag är väldigt nöjd med min hovslagare och vi har en mycket bra kommunikation, men jag har haft egen häst i 30 år och stått i allt mellan stora anläggningar till små stall, förutom de ridläger och ridklubbar jag varit på genom åren så alla ovan uppräknade tomtar har inte fått komma i närheten av mina hästar och jag lämnar aldrig min häst ensammen med en hovslagare! Ett skräckminne är från när jag var 8 år och en lägerhäst blev slagen med verktygen av den alkoholiserade hovslagaren, något jag aldrig glömmer. :cry:

Då det är det min häst och mitt ansvar att den är ren och väluppfostrad så står jag med under verkning/skoning och om något händer vill jag vara på plats och se vad som händer. I ett stall hade hovslagaren ställt lådan och klinga så när häsen flyttade på sig skar den upp benet så blodet sprutade och det blev tryckförband i väntan på veterinär. Att hovis själv höll på svimma av blodet gjorde ju inte saken bättre, tänk om han varit ensammen? Jag kom efteråt och såg bara allt blod i gången och det var samma hovis som jag brukade anlita då och han var duktig i övrigt så han fick fortsatt förtroende, men jag tror alla hade en extra koll på hans verktyg efter det. Det var i Vallentuna.

En annan hovslagare jag aldrig kommer glömma; ett par hårda slag på städet så skorna blev fyrkantiga, spika på och raspa bort allt som sticker ut. Det är den snabbaste "skoning" jag någonsin sett och nej, inte någon av mina hästar. Det är första och förhoppningsvis sista gången jag ser fyrkantiga hovar. :crazy:

Men i alla dessa körkort för hästdiskussioner så undrar jag vem som ska bedöma vem! Vem ska bedöma att jag är en okunnig hästägare och vem ska bedöma om en hovslagare är dålig. Jag har en utbildad hovslagare som tror att han kan allt om hästar. Och jag tänker i mitt stilla sinne att jag har haft hästar åtminstone 10 år längre än han ens har levt. Är han då rätt människa att bedöma mina kunskaper?

Och som vanligt inom hästeriet så är det det som snackar mest och högst och har den dyraste utrustningen som även tror sig veta mest.

Att man har haft häst så - så många år är ingen kriteria om häst kundskap, har känt dom som har haft hästar hela sitt liv men aldrig gjört nåt med dom, sen finns dom som har ett vid erfarenhet vid yngra år av hästbruk. Erfarenhet skaffa man med åren men man måsta har gjört nåt under dom åren och inte har bara suttit runt kaffee bordet och prata hästar.

Att non blåbär i jordbruksdepartiment som har aldrig varit i närheten av en häst ska dela ut häst körkort sitter inte bra med mig.

Skula vara intressant att höra från den andra siden.

Skula vara intressant att höra från den andra siden.
Vad är intressant att höra, de som inte hör av sig till kunderna? De som slår hästarna? De som verkar hoven efter skon istället för skon efter hoven? Ja, det hade kunnat vara intressant, men jag är inte intresserad av att anlita någon av dem utan lägger hellre mina pengar och min tid på en bra hovslagare som kommunicerar, är duktig på att sko/verka och inte är hästrädd utan lugn och pålitlig.

Jag har en hovslagare sedan snart 10 år tillbaka som jag är väldigt rädd om. Han svarar på mina frågor, han säger till om det är något, han hör av sig om jag söker honom eller om han får förhinder. Vi fikar och snackar skit ibland, ibland allvar. Det har hänt att han fått julklappar och han har fått sköta min ena från det han var föl och upp i vuxen ålder, då körde han extra enkom för det då jag hade fölet/unghästen utanför hans upptagningsområde men då den anlitade hovslagaren visade sig vara opålitlig. Han är guld värd och jag är som sagt väldigt nöjd med honom och jag antar att han är nöjd med mig som kund, jag betalar i tid utan tjafs och det är aldrig något krångel.

Senast ändrad:
Vad är intressant att höra, de som inte hör av sig till kunderna? De som slår hästarna? De som verkar hoven efter skon istället för skon efter hoven? Ja, det hade kunnat vara intressant, men jag är inte intresserad av att anlita någon av dem utan lägger hellre mina pengar och min tid på en bra hovslagare som kommunicerar, är duktig på att sko/verka och inte är hästrädd utan lugn och pålitlig.

Jag har en hovslagare sedan snart 10 år tillbaka som jag är väldigt rädd om. Han svarar på mina frågor, han säger till om det är något, han hör av sig om jag söker honom eller om han får förhinder. Vi fikar och snackar skit ibland, ibland allvar. Det har hänt att han fått julklappar och han har fått sköta min ena från det han var föl och upp i vuxen ålder, då körde han extra enkom för det då jag hade fölet/unghästen utanför hans upptagningsområde men då den anlitade hovslagaren visade sig vara opålitlig. Han är guld värd och jag är som sagt väldigt nöjd med honom och jag antar att han är nöjd med mig som kund, jag betalar i tid utan tjafs och det är aldrig något krångel.

Ingen hovslager slå en häst som är uppförstrad, finns ingen anledning.
Vill hovslager inte hör av sig då kan man konstatera att den vill inte har den person som kund.
Kan inte bedöma ett skoning utan att har sett det.

Har du en hovslager som är njöd med dig och du med den......då for du vara tacksom.

Ingen hovslager slå en häst som är uppförstrad, finns ingen anledning.
Vill hovslager inte hör av sig då kan man konstatera att den vill inte har den person som kund.
Kan inte bedöma ett skoning utan att har sett det.

Har du en hovslager som är njöd med dig och du med den......då for du vara tacksom.
Så du menar att jag ljuger som sett hästar bli slagna?! :devil: Det har banne mig inte varit något fel på de hästarna! :mad: Klart att du försvarar dålig hantering. :yuck:

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 761
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 119
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 609
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar