Det här med hovslagare...

Ingen hovslager slå en häst som är uppförstrad, finns ingen anledning.
Vill hovslager inte hör av sig då kan man konstatera att den vill inte har den person som kund.
Kan inte bedöma ett skoning utan att har sett det.

Har du en hovslager som är njöd med dig och du med den......då for du vara tacksom.
+ @coari
Det här blir ju bara tramsigt.
Det är klart att det finns hovslagare som är duktigare än andra och det är klart att det finns hovslagare som är sämre än andra?
Det är väl också helt självklart att det finns hovslagare som är trista typer i största allmänhet, som inte passar tider eller saknar social kompetens (som faktiskt krävs för det jobbet!) eller som faktiskt inte är speciellt bra med hästar eller som slår sina fruar osv osv i all oändlighet.

Varför sitter ni och säger (om än i förtäckta ordalag) att hovslagare är felfria?

+ @coari
Det här blir ju bara tramsigt.
Det är klart att det finns hovslagare som är duktigare än andra och det är klart att det finns hovslagare som är sämre än andra?
Det är väl också helt självklart att det finns hovslagare som är trista typer i största allmänhet, som inte passar tider eller saknar social kompetens (som faktiskt krävs för det jobbet!) eller som faktiskt inte är speciellt bra med hästar eller som slår sina fruar osv osv i all oändlighet.

Varför sitter ni och säger (om än i förtäckta ordalag) att hovslagare är felfria?

Så du mena att du själv har haft såna problem?

Jag är alldeles förundrad över den här tråden och dess utveckling. Det är tydligen en väldigt känslig fråga att på minsta vis som hästägare andas om att hovslagaren av en eller annan anledning inte håller måttet?

Medan andra hantverkare är det både helt okej att vara missnöjd med, och att uttrycka det. Varför är det så känsligt med en hovslagare jmf med andra? Jag kan inte ett skit om hur man tapetserar, men jag skulle klaga på en hantverkare som satt upp tapeten snett eller en målare jag upplever har målat flammigt. Ingen skulle börja tala om vilka kunskaper jag har i tapetsering och målning, eller huruvida jag bjöd målaren på kaffe, är kompetent nog att städa mitt hus eller liknande. Men när det handlar om en hovslagare låter det helt annorlunda?

Fascinerande... Inte minst som Hovslagarna i tråden mer än en gång kritiserat andra hovslagares arbete utefter bilder. Så uppenbart finns det dåliga hovslagare - men de får bara kritiseras av andra hovslagare? Om hästägare kritiserar betyder det bara att hästägaren gjort nåt fel och hovis därför inte kunnat göra ett bättre jobb...

Ang hovslagare som slår hästar har jag bara mött det två ggr. Ena gången när jag åt ett utbildningsstall höll en fyraåring som skulle skos för första gången. Gudasnäll häst men stor och valpig. Det blev jobbigt hålla upp benet så längre så han hängde lite på hovslagaren, alltså la över vikt på benet som hölls uppe. Inte mycket men det kändes säkert. Hovslagaren tog sömhammaren, förde armen uppåt bakåt för att få full kraft och slog det arma djuret i magen och röt "du hänger inte på mig!" Han slog MIG i huvudet med hammaren (av misstag) när han tog ut svingen. Jag hade hjälm dock.

Den hovslagaren skor än idag och bor på gångavstånd härifrån. Han kommer aldrig peta på mina hästar, det grundlades den där dagen.

Den andra gången var det min ord hovis och min häst. Hästen kom inte till ro, stod och stretade och småryckte i benet osv. Inget som syntes utifrån men han hade hållit på ett tag och hovis var trött och less. Så han klappade till och röt till.
Sen bad han mig om ursäkt att han tappat tålamodet. Tre djupa andetag och hästen skoddes klart. Efteråt bad han åter om ursäkt, att han var trött och haft en skitdag osv. Men att han inte borde tagit ut det på hästen, särskilt inte som den brukar stå still.
Hästen visade sig ha knäledsinflammation i det ben den bråkade med btw. När det behandlades slutade smårycken och problemen att komma till ro.

Så du mena att du själv har haft såna problem?
Jag vet inte vad du syftar på. Vill du att jag ska vara ännu tydligare?
Isåfall så betyder det jag skrev att väldigt få människor är felfria, oavsett vilket yrke de har.
Om du vill spinna vidare på det så utgår jag ifrån att du bara är ute efter att provocera och jag lägger inte tid på att besvara sådant.

Jag bara säjer det är inte alltid hovslagar som är problemet, du hör aldrig från hovslager siden, bara häst ägern.
Att vissa hov bilder som vissas upp kan komma under all kritik aven av buka hovisar kan vi inte göra ett rättvis bedömning for vi vet inte precis hur det ligger till.

Jag bara säjer det är inte alltid hovslagar som är problemet, du hör aldrig från hovslager siden, bara häst ägern.
Att vissa hov bilder som vissas upp kan komma under all kritik aven av buka hovisar kan vi inte göra ett rättvis bedömning for vi vet inte precis hur det ligger till.
Även om en hovslagare inte tänker komma tillbaka till en kund så hör man väl för fasen av sig om det redan är en tid som är inbokad med kunden, eller hur! Hur svårt är det att säga att man tyvärr inte kan sko hästen fler gånger. Man behöver ju inte tala om varför. Att inte höra av sig trots att man kommit överens om en tid är bara förbaskat fegt och ohyfsat. I förlängningen drabbar det ju dessutom hästen som får vänta förgäves på den ena hovslagaren och sedan ytterligare tid medan hästägaren jagar rätt på en ny hovslagare.

med dagens teknologi är det val inte svor med kontakt och man börda hör av sig om det har inte hänt nåt alvarlig.....men göra dom inte det och samma sak repeteras med andra hovslager då för man konstatera att man har blivet svartlisted.

Det är nog ingen garanti för att de gör ett bättre jobb. Om man läser vad detta godkännande innebär, så säger det ju inget om personens öga och känsla för sitt jobb. Att man inte är godkänd av JSV säger inget om kvaliteten på den personens jobb. Det är ganska bökigt och kostsamt att skaffa detta godkännande, om jag minns rätt.

Min hovslagare har just skaffat sig godkännande. Ganska många kurser och en rejäl examination. Min hovslagare har lagt ut runt 100.000kr för hela paketet; det är nog många som inte göra den investeringen varken i tid eller pengar, nej.
Tydligen rätt svår examination, vid något tillfälle bara två av tjugotalet som blev godkända.

Om djurägarna gått samma utbildning ska de ha samma grundkompetens - så jämförelsen blir väldigt haltande?
JSV-godkända hovslagare ska ha samma grundkompetens då de ska ha genomgått likvärdig utbildning.

Men då har åtminstone du svarat på min andra fråga, om inte Hovslagarna själva anser det är ett problem med den varierande kompetensen/kvalitén och risken att betydelsen av JSV-gdk urholkas. Du anser inte det är något större problem tolkar jag det som.

Det är väl så för hovslagare också:
även om de gått samma grundutbildning och fått samma teori och läst samma böcker, så har de sett olika hästar under praktikperioderna, och hästarna har verkats av olika hovslagare som fungerat som handledare.
Och att ha sett olika hästar har lett till olika erfarenheter och därmed olika kunskaper.
Jag utgår från att hovslagare är ett sådant där fantastiskt arbete när man faktiskt aldrig kan bli fullärd.

Som en generell betraktelse gällande hovslagares kompetens.

Jag har anlitat lite olika hovslagare i olika perioder. Huvudsakligen har jag varit nöjd: hästarna har varit ohalta samt kosmetiken är helt OK. Hästarna har fungerat till det jobb jag utsätter dem för.
Ibland någon hovböld, ibland någon bärrandsröta.

Det verkar också, när man sneglar på hästhovar i största allmänhet, finnas en stor biologisk variation gällande form, tillväxt, storlek, vägglutning.
Att till fullo behärska allt kan inte vara enkelt.
Och att dessutom vi hästägare har olika synpunkter, och att hästarna är olika enkla i hanteringen, ger ju lite extra krydda till det hela.

En del hovslagare är bättre, en del är sämre.
Så är det.

Även om en hovslagare inte tänker komma tillbaka till en kund så hör man väl för fasen av sig om det redan är en tid som är inbokad med kunden, eller hur! Hur svårt är det att säga att man tyvärr inte kan sko hästen fler gånger. Man behöver ju inte tala om varför. Att inte höra av sig trots att man kommit överens om en tid är bara förbaskat fegt och ohyfsat. I förlängningen drabbar det ju dessutom hästen som får vänta förgäves på den ena hovslagaren och sedan ytterligare tid medan hästägaren jagar rätt på en ny hovslagare.
Jag råkade ut för det här bara några veckor sedan. Min hovis hade opererat sig och var sjukskriven, hon såg till att vi kontaktade en annan hovis som skulle hjälpa henne och bokade tid 8-9 veckor innan. Vi träffar på den hovisen i stallet några veckor senare och kollar av att vi hade en inbokad tid, "jorå" sa han och kollade sin kalender att det var då. När dagen väl kommer så dyker han inte upp, ringer och frågar vart han är och då har han sagt att han haft en annan kund på den tiden och att vi får boka en tid med vanliga hovis (som om hon hade tid när hon precis börjat jobba igen efter sjukskrivning). Kul... :cool:

med dagens teknologi är det val inte svor med kontakt och man börda hör av sig om det har inte hänt nåt alvarlig.....men göra dom inte det och samma sak repeteras med andra hovslager då för man konstatera att man har blivet svartlisted.
På 30 år har jag träffat på två hovslagare som inte behagat dyka upp eller höra av sig så jag anser mig inte vara svartlistad, min nuvarande hovslagare åkte ju enkom flera mil extra för att sköta min åring när den andre opålitlige jäveln aldrig kom så jag tror varken det är mina hästar eller min person som det är fel på.

Jag vet att du inte kan tro att det är fel på en hovslagare, att de är perfekta människor, men tids nog kommer nog kanske även du växa upp och inse att de är inte mer än människor och alla passar inte att jobba med djur. :meh:

Jag kan för övrigt informera om att det är inte bara på buke som snacket går bland hovslagarna även om många är försiktiga med att kritisera andras arbete IRL, men det finns mycket annat som det snackas om, om man ställer rätt frågor. :angel: :sneaky:

Men egentligen handlar det om personlighet, både hos hästägare och hovslagare. Det finns alltid de som vill göra ett bra jobb, oavsett utbildning och det finns de som bara vill ha in sitt dagliga levebröd. Och vi alla blir väl mer eller mindre trötta på våra jobb ibland och kanske inte gör mer än nöden kräver. Jag tror att det är så även hos hovslagare, varför skulle de vara över-människor.

Sen finns det hästägare som har häst i många år utan att lära sig något och det finns hästägare som faktiskt har skaffat sig mycket erfarenhet och kunskaper under sina år inom hästeriet. Men det som blir tråkigt inom hästvärlden är att det hela tiden ska rackas ner på varandra istället för att gå ihop och samla sina kunskaper och utvecklas och dessutom kanske få till ett fantastiskt utfört jobb. Att lära sig hästar är att lära sig hela livet så var lite ödmjuka för hästen, medmänniskor och kunskap.

Det finns en del som är som vilken sketen hantverkare som helst. opålitlig.

Jag gillar de som ridit o tävlat själva eller som skor där hästarnas status synas under lupp av folk som de inte kan avfärda som dåliga hästägare.
Då blir de ständigt uppdaterade o ödmjuka.

Jag håller med dig i sak, men sen visar det sig ändå att de inte kan sko... (been there, done that). Jag har haft hovslagare som följt med till kliniken, tittat på plåtarna, diskuterat med klinikhovslagare och ÄNDÅ misslyckats. Bägge dessa var själva ryttare, tävlade inom sin gren (den ena inom min gren), hade flera av påbyggnadsblocken, den ena var godkänd av JBV.

Nu skos hästen på klinik, av klinikhovis, jag vågar inte byta när häst äntligen står och sover vid skoning och går att rida utan hovömhet.

/Lavinia

Det finns en del som är som vilken sketen hantverkare som helst. opålitlig.

Jag gillar de som ridit o tävlat själva eller som skor där hästarnas status synas under lupp av folk som de inte kan avfärda som dåliga hästägare.
Då blir de ständigt uppdaterade o ödmjuka.

Jag håller med dig i sak, men sen visar det sig ändå att de inte kan sko... (been there, done that). Jag har haft hovslagare som följt med till kliniken, tittat på plåtarna, diskuterat med klinikhovslagare och ÄNDÅ misslyckats. Bägge dessa var själva ryttare, tävlade inom sin gren (den ena inom min gren), hade flera av påbyggnadsblocken, den ena var godkänd av JBV.

Nu skos hästen på klinik, av klinikhovis, jag vågar inte byta när häst äntligen står och sover vid skoning och går att rida utan hovömhet.

/Lavinia
Har på senare tid hört om flera som haft samma problem. Vet kollegor som fått jobb på klinik och tänkt "Vad spännande att vara klinikhovslagare , göra sjukbeslag etc etc. Sen visar det sig efter ett tag att en STOR del av arbetet består av att rätta till dåligt utförda "standardskoningar".
Precis som inom alla hantverk finns det inom hovslagaryrket en stor variation vad gäller kunnande, engagemang och intresse. Detsamma gäller givetvis den svenska hästägarkåren. Vi har en stor spridning på kunskapsnivå mellan olika hästägare En inte oviktig del i yrket är att försöka "utbilda" sina kunder. Helst ska man ju själv då naturligtvis ha ett visst kunnande.

Var går då gränsen mellan kunnig och icke kunnig hästägare? Vad är det man måste kunna för att vara en bra hästägare? Och hur gör man med de hovslagare som själva inte har rätt kunskap?

Jag kunde se att min häst hade höga hovar som såg ut som colaburkar. Jag diskuterade naturligtis detta med min hovslagare som sa att hen gjorde vad hen kunde, men att det inte går på en skoning. När hen verkade för mycket blev hästen ömfotad (med skor på!) och när hen verkade mindre blev hovformen värre.

Till den JBV-godkända hovslagaren sa jag att hästen hade 1 mm sula, vilket setts på röntgen dagen innan, ändå ansåg hovslagaren att man måste ta ner sulorna. När hovslagaren följde med in till kliniken och klinikhovis berättade att sulorna sviktade, vilket är ett tecken på tunna sulor, verkade det som om hemmahovis aldrig hört det innan.

Räcker det med tappskokompetens för att vara en bra hästägare, eller ska man kunna anatomi, fysiologi, träningslära, foderlära också? Var går gränsen? I min värld borde man kunna lita på de proffs som finns, men så verkar det ju inte vara. Självklart behöver man använda sitt egna sunda förnuft, men när proffsen säger/anser att de gör rätt, vem ska man tro på då? Buke?

/Lavinia, som inte menar mina frågor som kritik utan bara är nyfiken.

Har på senare tid hört om flera som haft samma problem. Vet kollegor som fått jobb på klinik och tänkt "Vad spännande att vara klinikhovslagare , göra sjukbeslag etc etc. Sen visar det sig efter ett tag att en STOR del av arbetet består av att rätta till dåligt utförda "standardskoningar".
Precis som inom alla hantverk finns det inom hovslagaryrket en stor variation vad gäller kunnande, engagemang och intresse. Detsamma gäller givetvis den svenska hästägarkåren. Vi har en stor spridning på kunskapsnivå mellan olika hästägare En inte oviktig del i yrket är att försöka "utbilda" sina kunder. Helst ska man ju själv då naturligtvis ha ett visst kunnande.

I min värld borde man kunna lita på de proffs som finns, men så verkar det ju inte vara.

Jag håller med dig. Man borde kunna det.
Är jag som yrkesman osäker på vad som ska göras bör jag antingen skaffa hjälp eller låta bli att göra något och lämna över till mer erfaren kollega.

Var går då gränsen mellan kunnig och icke kunnig hästägare? Vad är det man måste kunna för att vara en bra hästägare? Och hur gör man med de hovslagare som själva inte har rätt kunskap?

Jag kunde se att min häst hade höga hovar som såg ut som colaburkar. Jag diskuterade naturligtis detta med min hovslagare som sa att hen gjorde vad hen kunde, men att det inte går på en skoning. När hen verkade för mycket blev hästen ömfotad (med skor på!) och när hen verkade mindre blev hovformen värre.

Till den JBV-godkända hovslagaren sa jag att hästen hade 1 mm sula, vilket setts på röntgen dagen innan, ändå ansåg hovslagaren att man måste ta ner sulorna. När hovslagaren följde med in till kliniken och klinikhovis berättade att sulorna sviktade, vilket är ett tecken på tunna sulor, verkade det som om hemmahovis aldrig hört det innan.

Räcker det med tappskokompetens för att vara en bra hästägare, eller ska man kunna anatomi, fysiologi, träningslära, foderlära också? Var går gränsen? I min värld borde man kunna lita på de proffs som finns, men så verkar det ju inte vara. Självklart behöver man använda sitt egna sunda förnuft, men när proffsen säger/anser att de gör rätt, vem ska man tro på då? Buke?

Jag kan tycka att en ägare ska få vara hur okunnig som helst faktiskt. Så länge ägaren faktiskt tar hjälp av de som kan (ska kunna...) och att om det blir helt galet ligger ansvaret hos expertisen. Oavsett om det är att de gjort ett dåligt jobb, eller om de inte kan göra ett bra jobb pga yttre omständigheter men inte informerat om det.

Nu vet jag INTE om den hovslagaren var gdk av JSV. Men jag fick hem en shettis. Med fruktansvärt långa, fula hovar. Riktigt, riktigt hemska!

Hästägaren är okunnig på detaljer men kunnig i att hästar behöver regelbunden hovvård etc. Så hen har anlitat hovslagare som var åttonde vecka verkat ponnyn. Utan att säga något till djurägaren om att någonting är knas, mindre bra etc.

Djurägaren vet inte hur hovarna ska se ut. Vid ett tillfälle fick en annan häst en hovspricka, hen frågade mig vad man gjorde åt sånt. Jag svarade att tala med hovslagaren, och att det kan krävas veterinär behandling beroende på typ av spricka osv. Hen ringde ut både hovslagare och veterinär samtidigt och följde sen deras anvisningar. Så det är inte en djurägare som inte bryr sig, men som inte kan och överlåter saker på de som kan.

Ändå har det blivit så fel. Som min hovslagare sa "man kan undra vad den andra hovslagaren gjort, den ser inte ut att vara verkad på ett år".

I sådana fall anser jag att hela ansvaret ligger hos hovslagaren - okunnig ägare till trots är det inte äg fel i sådana lägen.

Jag kan tycka att en ägare ska få vara hur okunnig som helst faktiskt. Så länge ägaren faktiskt tar hjälp av de som kan (ska kunna...) och att om det blir helt galet ligger ansvaret hos expertisen. Oavsett om det är att de gjort ett dåligt jobb, eller om de inte kan göra ett bra jobb pga yttre omständigheter men inte informerat om det.

Nu vet jag INTE om den hovslagaren var gdk av JSV. Men jag fick hem en shettis. Med fruktansvärt långa, fula hovar. Riktigt, riktigt hemska!

Hästägaren är okunnig på detaljer men kunnig i att hästar behöver regelbunden hovvård etc. Så hen har anlitat hovslagare som var åttonde vecka verkat ponnyn. Utan att säga något till djurägaren om att någonting är knas, mindre bra etc.

Djurägaren vet inte hur hovarna ska se ut. Vid ett tillfälle fick en annan häst en hovspricka, hen frågade mig vad man gjorde åt sånt. Jag svarade att tala med hovslagaren, och att det kan krävas veterinär behandling beroende på typ av spricka osv. Hen ringde ut både hovslagare och veterinär samtidigt och följde sen deras anvisningar. Så det är inte en djurägare som inte bryr sig, men som inte kan och överlåter saker på de som kan.

Ändå har det blivit så fel. Som min hovslagare sa "man kan undra vad den andra hovslagaren gjort, den ser inte ut att vara verkad på ett år".

I sådana fall anser jag att hela ansvaret ligger hos hovslagaren - okunnig ägare till trots är det inte äg fel i sådana lägen.
Jag håller helt med dig och fattar inte detta med att man som hästägare ska kunna allt om hovar. Det är ju en tjänst som man betalar för.

Sedan kan jag förstå att hovslagare ibland kan bli trötta på okunniga hästägare. Men det behöver ju inte drabba alla andra och som hovis kan man ju välja vilka man vill åka till.

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 761
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 119
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 609
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar