Det här med hovslagare...

Men titta... Nu är det alltså hovslagare som inte når upp till vad man ska kunna förvänta sig av utbildade och godkända hovslagare? Medan du ägnat åtskilliga inlägg tidigare att tycka att det är hästägarfel före hovslagar"fel"?
Det är inte lätt att hänga med i dina svängar?

Jag säjer att jag kan se ett problematic på båda sidarna som kan vara svor att låsa hovvårds problem.

Jag säjer att jag kan se ett problematic på båda sidarna som kan vara svor att låsa hovvårds problem.

Fast om du ser en verkning som inte når upp ens till miniminivå så är det ju systemet med utb och gdk det är fel på. Alldeles oavsett om det finns fler fel eller ej.
Och det är ju det tråden ursprungligen handlade om - att man tydligen inte trots godkännande osv kan räkna med att få en viss miniminivå på kompetensen.

Fast om du ser en verkning som inte når upp ens till miniminivå så är det ju systemet med utb och gdk det är fel på. Alldeles oavsett om det finns fler fel eller ej.
Och det är ju det tråden ursprungligen handlade om - att man tydligen inte trots godkännande osv kan räkna med att få en viss miniminivå på kompetensen.

Yes!! har aldrig tyckt om det nuvarenda systemet av "lärling" Vad JBV och hovslagerföräning hålla på med är det vi kalla for PASSING THE BUCK", dom läggar ansvar av utbildning på oss gamle hovslagar och det är hel KASS!! For att bli kompetent hovslagar måsta man gå i en skol där kundskap och researcher finns.
Lösning på problemet är att återinfera det gamle systemet som fann under SLU tiden.

För att rapportera lite då så har hovslagare nr 3 som numera är min nya hovslagare, varit här för andra gången.

Jag var som sagt nöjd direkt efter förra besöket och har fortsatt vara nöjd. Ponnyn som i grunden har fina, problemfria hovar men sedan någon gång tidigt vinter börjat landa utsida först några veckor in i skoperioden och som förra hovis inte lyckats lösa har landat rakt och fint från första till sista dagen. I övrigt så han har egentligen inte varit något problem, det som varit försvann och han har verkar nöjd med sin skoning.

Unghästen så ingen förväntade sig ju en lösning på ett besök, knappast på fem heller för den delen. Men som jag skrev sist så det finns en plan och den känns vettig. Hästen har hållit sig rakare i sina framhovar och sitt frambensställ den här perioden mot tidigare. Däremot drar tårna lätt iväg, hela hoven drar iväg framåt, och ffa HB vill dra snett. Haft lite "beslatningsblåmärken" eller vad man ska kalla det på hovväggarna med. De har blivit mindre men ändock. Tyvärr har han inte blivit mindre öm, även om vi hoppats det.

Sulorna var även idag tunna och mjuka, han har ganska 'mjuka' hovar överlag. Så när hovslagaren föreslog att vi skulle prova sko honom fram och se var jag inte svårövertygad. Det känns givetvis blä att sko en åring, samtidigt känns det ännu mer blä att han ska gå och vara öm - och för all del vad det gör med kroppen med det rörelsemönstret. Han kan ju inte gärna ha det så tills han blir tre och "kan" skos. Så idag skoddes han med kapplösa skor BF. Så får vi se vad det gör. Han var lite konfunderad först och provade ta korta steg, långa steg, höga steg och låga steg och även provbanka lite med dem. När jag släppte ut igen tassade han tre steg, skakade sen på huvudet och stolpade iväg med långa kliv. Väl i hagen provsprang han dem grundligt och de tycks ha fått godkänt ;) Nu får vi hoppas de sitter kvar.

Har inga bra foton, tålamodspoletten var slut och det är han förlåten med tanke på att han skötte sig suveränt med hovslagaren även när han skoddes. Men det är foton ur knepiga vinklar och dålig kvalitet. Så tar bilder vid ett senare tillfälle. Håll nu tummarna att skorna sitter och att han är hjälpt av dem!

11667464_825164214246220_4320189018317043476_n.jpg

Yes!! har aldrig tyckt om det nuvarenda systemet av "lärling" Vad JBV och hovslagerföräning hålla på med är det vi kalla for PASSING THE BUCK", dom läggar ansvar av utbildning på oss gamle hovslagar och det är hel KASS!! For att bli kompetent hovslagar måsta man gå i en skol där kundskap och researcher finns.
Lösning på problemet är att återinfera det gamle systemet som fann under SLU tiden.

Hur stor koll har du på utbildningssystemet idag?

@troxel du verkar vara av uppfattningen att "gamla" hovslagare skor bättre och får bära ngn börda ang att nya skor dåligt ?

Så är det ju inte .
Många av de äldre hyfsat etablerat duktiga hovslagarna har ändå problem idag om de trots duktiga och vettiga skoningar generellt, inte gjort ett dugg ang att hänga med utvecklingsmässigt och fortutbilda sig . Det är många av dessa som förlorar kunder och /eller behöver rådfråga nyare hovslagare när hästar behöver ngt annat i fråga om skor som de inte är vana vid/insatta i eftersom de inte hängt med i utvecklingen .
Flera gamla som inte hängt med och fortutbildat sig skor helt enkelt efter samma koncept de gjorde från början och som de alltid gjort . Det blir inte så bra alltid , på precis samma sätt som det inte är lyckat inom ngn som helst yrkesgrupp att inte hänga med i utveckling och fortutbilda sig allmänt .

Sen får lärlingar lära upp nya lärlingar:banghead:.

Precis som @mackan redan redogjort för så är det inte nödvändigtvis så att de äldre hovslagarna skor bättre och de mer nyutexaminerade skor sämre. Så fort du slutar följa med kommer du att halka efter, oavsett när du examinerades, varifrån och hur gammal du är.

Av de tre hovslagarna jag använt och som är omnämnda i tråden så är hovslagare #3 den i särklass yngsta och även senast utexaminerade. Men hen är också den som gått flest kurser, verkar hängt med mest (inte så svårt kanske då mkt av det kommer via skolan), tävlat lite i hovslageri osv. Hen har dessutom med sig rullande smedja när hen är ute och skor, kan varmsko etc. Det gör ingen av de andra två, de kanske kan rent kunskapsmässigt men de gör det inte.

Så, om man bara jämför de tre så är det absolut så att yngst är hungrigast på att utbilda sig och lära sig ännu mer, hålla kunskapen levande osv. Sen om det håller i sig, hur det ser ut om 15 år - det vet man ju inte.

Utbildnings program finns på SHF´s siden.

Nu var det inte riktigt min fråga. Jag var mer inne på att du hårt kritiserar lärlingssystemet till förmån för 'skolutbildning' och önskar en återgång till när SLU stod för utbildningen. Så jag undrar har du helt missat t ex BYS i Skara?

Exa
Sen får lärlingar lära upp nya lärlingar:banghead:.

Exact, så fungera det, tro jag sa tidigar "your no better than your teacher". är den duktig, kan lära ut och du här handlag for hästar kan du bli en god hovslager. Det är din lärare som se till att du få ett bra grund och rutin, han måste lära dig vart du ska ta och hur mycket du kan ta for värja häst.
.

Nu var det inte riktigt min fråga. Jag var mer inne på att du hårt kritiserar lärlingssystemet till förmån för 'skolutbildning' och önskar en återgång till när SLU stod för utbildningen. Så jag undrar har du helt missat t ex BYS i Skara?

Finns ingen praktiska utbildning i Skara längre än ett par gasol brännar i det gamle smidja där dom hålla kurser on varmsko riktning ibland. Det finns ingen hästar längre i det gamle sko hal. Allt skoning göra av klinik hovslagar.
Slutprov var in i Åby sist jag var där och den skoning jag sog var inte mycket att hänge i julgranen, dålig verket och sonder bränt hover.

Finns ingen praktiska utbildning i Skara längre än ett par gasol brännar i det gamle smidja där dom hålla kurser on varmsko riktning ibland. Det finns ingen hästar längre i det gamle sko hal. Allt skoning göra av klinik hovslagar.
Slutprov var in i Åby sist jag var där och den skoning jag sog var inte mycket att hänge i julgranen, dålig verket och sonder bränt hover.

Så du påstår att det inte förekommer någon praktisk utbildning på BYS i Skara?

Precis som @mackan redan redogjort för så är det inte nödvändigtvis så att de äldre hovslagarna skor bättre och de mer nyutexaminerade skor sämre. Så fort du slutar följa med kommer du att halka efter, oavsett när du examinerades, varifrån och hur gammal du är.

Av de tre hovslagarna jag använt och som är omnämnda i tråden så är hovslagare #3 den i särklass yngsta och även senast utexaminerade. Men hen är också den som gått flest kurser, verkar hängt med mest (inte så svårt kanske då mkt av det kommer via skolan), tävlat lite i hovslageri osv. Hen har dessutom med sig rullande smedja när hen är ute och skor, kan varmsko etc. Det gör ingen av de andra två, de kanske kan rent kunskapsmässigt men de gör det inte.

Så, om man bara jämför de tre så är det absolut så att yngst är hungrigast på att utbilda sig och lära sig ännu mer, hålla kunskapen levande osv. Sen om det håller i sig, hur det ser ut om 15 år - det vet man ju inte.

Intressant. Min hovis (som jag är sjukt nöjd med) har en bit kvar till 30 och hon började inte alls direkt efter gymnasiet. Vissa har nog mer känsla än andra.

Både rätt och fel!

De har flyttat ut till Axvalla, och av veterinärkliniken var det tal om att det bara är smådjurmottagning kvar.

Av din totala oförmåga att svara på den egentliga frågan drar jag slutsatsen att du inte har någon aning om vad för utbildningar det finns idag och vilken kvalitet de håller. Men den lärarledda skolutbildning du efterlyste finns. Så problemet är helt enkelt inte så enkelt som att det beror JSV eller lärlingssystemet eller..

Både rätt och fel!

De har flyttat ut till Axvalla, och av veterinärkliniken var det tal om att det bara är smådjurmottagning kvar.

Av din totala oförmåga att svara på den egentliga frågan drar jag slutsatsen att du inte har någon aning om vad för utbildningar det finns idag och vilken kvalitet de håller. Men den lärarledda skolutbildning du efterlyste finns. Så problemet är helt enkelt inte så enkelt som att det beror JSV eller lärlingssystemet eller..

BYS har hovslagarutbildningar i Skara. Visst den praktiska delen studenterna är här är förlagd till Axvalla för där finns det bra lokaler, men det är fortfarande skara som är huvudorten. Studenterna är till största delen av utbildningen ute på praktik, men som sagt, Skara är fortfarande orten utbildningen utgår ifrån

Finns både smådjur och hästklinik i Skara, med hovslagare på kliniken

• Gilla
Reactions: ptr
BYS har hovslagarutbildningar i Skara. Visst den praktiska delen studenterna är här är förlagd till Axvalla för där finns det bra lokaler, men det är fortfarande skara som är huvudorten. Studenterna är till största delen av utbildningen ute på praktik, men som sagt, Skara är fortfarande orten utbildningen utgår ifrån

Finns både smådjur och hästklinik i Skara, med hovslagare på kliniken

Exakt, du få din on hands praktik ut med ditt hovslager. Det är dennas kompitens som avgöra hur bra du komma att bli.
Den lite hal ut i Axval är for intagnings prov, kurs undervisning och slut prov. Det är ingen skol i sitt rätt benämning där du gå hela dagen 5 dager i vecka for ett viss tid.

Har hört att dom ska lägga ner stor djurs avdelning.

Exakt, du få din on hands praktik ut med ditt hovslager. Det är dennas kompitens som avgöra hur bra du komma att bli.
Den lite hal ut i Axval är for intagnings prov, kurs undervisning och slut prov. Det är ingen skol i sitt rätt benämning där du gå hela dagen 5 dager i vecka for ett viss tid.

Har hört att dom ska lägga ner stor djurs avdelning.

Ja sant att den mesta praktiken är ute i fält.
Där går ju studenterna med, 5 dagar i veckan, eftersom det är så praktikvärdarna jobbar. Men du kanske menar att praktiska
övningar som inte är förlagd inuti en skolbyggnad inte kan räknas som utbildning och skolgång i "sin rätta benämning"?
Personligen tycker jag det är mycket bättre att lära sig ett hantverksyrke ute i arbetslivet, än att läsa sig till det i en skolbänk.

Men oavsett ska slutproven avläggas i Skara och bedömas av BYS hovslagarlärare.. har man då haft en "dålig" praktik/praktikvärd kommer det synas om man klarar inte proven. Svårare än så är det inte.

Vars har du hört det?

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 761
Senast: Exile
·
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 119
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 354
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 609
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023