Budskapet är förmodligen att det är okej att svara på folks kommentarer i tråden.Vad är budskapet ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Budskapet är förmodligen att det är okej att svara på folks kommentarer i tråden.Vad är budskapet ?
Men titta... Nu är det alltså hovslagare som inte når upp till vad man ska kunna förvänta sig av utbildade och godkända hovslagare? Medan du ägnat åtskilliga inlägg tidigare att tycka att det är hästägarfel före hovslagar"fel"?
Det är inte lätt att hänga med i dina svängar?
Jag säjer att jag kan se ett problematic på båda sidarna som kan vara svor att låsa hovvårds problem.
Fast om du ser en verkning som inte når upp ens till miniminivå så är det ju systemet med utb och gdk det är fel på. Alldeles oavsett om det finns fler fel eller ej.
Och det är ju det tråden ursprungligen handlade om - att man tydligen inte trots godkännande osv kan räkna med att få en viss miniminivå på kompetensen.
Yes!! har aldrig tyckt om det nuvarenda systemet av "lärling" Vad JBV och hovslagerföräning hålla på med är det vi kalla for PASSING THE BUCK", dom läggar ansvar av utbildning på oss gamle hovslagar och det är hel KASS!! For att bli kompetent hovslagar måsta man gå i en skol där kundskap och researcher finns.
Lösning på problemet är att återinfera det gamle systemet som fann under SLU tiden.
Sen får lärlingar lära upp nya lärlingar.Yes!! har aldrig tyckt om det nuvarenda systemet av "lärling" Vad JBV och hovslagerföräning hålla på med är det vi kalla for PASSING THE BUCK", dom läggar ansvar av utbildning på oss gamle hovslagar och det är hel KASS!! For att bli kompetent hovslagar måsta man gå i en skol där kundskap och researcher finns.
Lösning på problemet är att återinfera det gamle systemet som fann under SLU tiden.
Hur stor koll har du på utbildningssystemet idag?
Utbildnings program finns på SHF´s siden.
Sen får lärlingar lära upp nya lärlingar.
Nu var det inte riktigt min fråga. Jag var mer inne på att du hårt kritiserar lärlingssystemet till förmån för 'skolutbildning' och önskar en återgång till när SLU stod för utbildningen. Så jag undrar har du helt missat t ex BYS i Skara?
Finns ingen praktiska utbildning i Skara längre än ett par gasol brännar i det gamle smidja där dom hålla kurser on varmsko riktning ibland. Det finns ingen hästar längre i det gamle sko hal. Allt skoning göra av klinik hovslagar.
Slutprov var in i Åby sist jag var där och den skoning jag sog var inte mycket att hänge i julgranen, dålig verket och sonder bränt hover.
Precis som @mackan redan redogjort för så är det inte nödvändigtvis så att de äldre hovslagarna skor bättre och de mer nyutexaminerade skor sämre. Så fort du slutar följa med kommer du att halka efter, oavsett när du examinerades, varifrån och hur gammal du är.
Av de tre hovslagarna jag använt och som är omnämnda i tråden så är hovslagare #3 den i särklass yngsta och även senast utexaminerade. Men hen är också den som gått flest kurser, verkar hängt med mest (inte så svårt kanske då mkt av det kommer via skolan), tävlat lite i hovslageri osv. Hen har dessutom med sig rullande smedja när hen är ute och skor, kan varmsko etc. Det gör ingen av de andra två, de kanske kan rent kunskapsmässigt men de gör det inte.
Så, om man bara jämför de tre så är det absolut så att yngst är hungrigast på att utbilda sig och lära sig ännu mer, hålla kunskapen levande osv. Sen om det håller i sig, hur det ser ut om 15 år - det vet man ju inte.
Så du påstår att det inte förekommer någon praktisk utbildning på BYS i Skara?
Både rätt och fel!
De har flyttat ut till Axvalla, och av veterinärkliniken var det tal om att det bara är smådjurmottagning kvar.
Både rätt och fel!
De har flyttat ut till Axvalla, och av veterinärkliniken var det tal om att det bara är smådjurmottagning kvar.
Av din totala oförmåga att svara på den egentliga frågan drar jag slutsatsen att du inte har någon aning om vad för utbildningar det finns idag och vilken kvalitet de håller. Men den lärarledda skolutbildning du efterlyste finns. Så problemet är helt enkelt inte så enkelt som att det beror JSV eller lärlingssystemet eller..
BYS har hovslagarutbildningar i Skara. Visst den praktiska delen studenterna är här är förlagd till Axvalla för där finns det bra lokaler, men det är fortfarande skara som är huvudorten. Studenterna är till största delen av utbildningen ute på praktik, men som sagt, Skara är fortfarande orten utbildningen utgår ifrån
Finns både smådjur och hästklinik i Skara, med hovslagare på kliniken
Exakt, du få din on hands praktik ut med ditt hovslager. Det är dennas kompitens som avgöra hur bra du komma att bli.
Den lite hal ut i Axval är for intagnings prov, kurs undervisning och slut prov. Det är ingen skol i sitt rätt benämning där du gå hela dagen 5 dager i vecka for ett viss tid.
Har hört att dom ska lägga ner stor djurs avdelning.