Hoppas att det blir bra för den lille nu.Verkas strålen sliter den mer som den ska på trakten
Man är ju väldigt utsatt när de små ska skötas rätt för framtiden. Vore jag du skulle jag be om skötselråd. Min som går på bete får nu oxå högre trakt. På endast 2 ,v händer det grejer....
När jag ringde klinik förra sommaren för att få ut den som kunde fölkorrigera, så blev det senare uppenbart att den inte hade gått fortbildnigsblockdelen för just detta. Istället för hjälp med svaga bakkotor fick min då även böjda kotleder fram som ledde till att den blev utåttåad o mest på hö. Skit på en blivande mkt stor häst.
Generellt ska man bli skeptisk om hovisen hela tiden måste backa tån. Det tyder på obalans låg trakt o tån åker framåt. Sänk tån! Understöd är det oxå snålt med o då kommer låga eller låga pga understuckenhet inte heller att lösa sig.
Att lägga ut skorna först sedan hästen t o M blivit balltrång är väl sent påtänkt..Idag verkar det tyvärr som man lär ut att bara fokusera på det uppenbara-tån, när det handlar om balans.
Ser fler o fler hästar som synbart sätter ner tån först för att trakten är för låg eller wobblar för att sätta ner trakten först
Det är konstigt.
På Täby är fullbloden mkt välskodda nuförtiden o även Polisens o Kl hästar har lite hov att stå på. Inte slaktad trakt.
Precis så är det, har själv haft problem med just det du beskriver med min nya häst. Han blir lång i tårna.
Efter 1:a skoningen blev hästen lite motvillig, inget uppenbart och svårt att sätta fingret på när man bara ridit hästen några veckor.
Några veckor (2 veckor) efter 2:a skoningen gick det åt helv**te.
Började med bölder som kom upp i trakten, strålröta som spred sig som en löpeld. Sedan började det spricka i tån på ena fram som snabbt blev en hålvägg som jag fick veterinräen till att verka upp innan det hann sprida sig för mycket.
Hovarna började spricka runt sömmar och på ena bak en stor spricka över tån, skorna trillade av en efter en och trasade sönder hovväggen och där sprickan i tån fanns gick tån av. Minsta motståndets lag antar jag då detta är en stor häst som väger litegrann.
Veterinären skickade ut en hovslagare en s.k "Riijksgediplomeerrd instructeur hoefsmid" ( Riksdiplomerad instruktörshovslagare,jag befinner mig i holland)
Hästen fick en liten kilsula fram och silicon under för att fördela trycket från trakterna som har varit rejält överbelastade, och ordentliga utlägg runt om! Har aldrig sett så stora utlägg förut. Tårna är kortade och det ser helt enkelt "rätt" ut för ögat och balansen i hoven.
Nu vilar hästen ett par veckor till sedan hoppas jag att stackarn kommer må mycket bättre i sina hovar.
Tydligen krävs det en hovslagarinstruktör för att sko min häst
Att det ska vara så svårt?