Det här med häst och barn (igen)

Sv: Det här med häst och barn (igen)

Då har jag varit otydlig. Som jag sa så vill vi vara föräldralediga lika länge. Tanken just nu är att jag är föräldraledig de första 6-7 månaderna, sedan sambon de nästkommande 6-7 månaderna. När vi båda jobbar (när barnet är 1 år eller äldre) tror jag att han vill gå ner i tid, till 75-80%. Jag tror inte vi klarar att gå ner i tid båda två, ekonomiskt. Och då är det bättre att han gör det, av både ekonomiska och praktiska skäl.

feel: Jag jobbar kontorstider, fem dagar i veckan. Så jag menar 1-2 kvällar i veckan, efter jobbet. Sedan 1-2 tillfällen under helgen. Alltså sammanlagt 3-4 tillfällen i veckan.

Till alla: Jag förstår mycket väl att det kanske inte alls blir som man tänkt sig. Inget av ovanstående kanske fungerar. Men då får vi ju ta det då. Det viktigtaste tycker jag är att vi innan är överens om en plan, så vi vet vad vi har varandra och känner oss trygga med det :). Sen får vi ju lösa problemen som de kommer!

Alla barn sover inte snällt i vagnen när mamma rider - jag lover, det var min plan oxå ;). Men mycket går att ordna om man bara vill. JAG hade dock inte skaffat en häst till om jag hade heltidsjobb (om hästarna inte kan ingå i det jobbet - jobbar du som beridare o kan ta dina hästar delvis under arbetstid är det ju en annan sak), Småbar, heltidsjobb och redan två (tävlings)hästar att rida - hur gärna man än vill har dygnet bara 24 h.

Nej alla barn sover inte snällt i vagnen, men många gör det. Och om mitt barn inte gör det så kommer jag att rida kvällstid när mannen är hemma. De flesta med eget stall verkar inte ha problem att kombinera barn och jobb och häst. Däremot förstår jag att det kan vara knepigt om man står inackorderad.
De hästar jag har nu är 3 och fem år, så tidsmässigt i ridtid räknar jag det som en tävlingshäst.
Största anledningen till att jag väntar med hästköp är att jag inte vet om jag vill ha en tävlingshäst eller en unghäst. Det beror på hur mycket tid jag har. Unghästar tar inte särkskilt mycket tid tycker jag.
Problemet nu är att jag är så uttråkad som höggravid, ändå jobbar jag heltid. :D

Stallmiljö är väl perfekt för en bebis! Galen häst är kanske mindre bra....Tror det är jättesvårt att få det att fungera om du inte kan ha med dig barnet i stallet, och din sambo inte släpper iväg dig mer än max 3 ggr i veckan.

På tal om stallmiljön, såg ni nyheten om 3-åringen som blev ihjälsparkad så han hann runt transporten. Vilket mardrömsscenario....:cry:

Jag var glad om jag hann rida en kvart iallafall då bebisen sov. Det kan vara en kvalitativ kvart. Det som fungerat för mig är att jag verkligen inte har haft hästen i toppkond. Det har inte gjort något om hon inte tränats mycket.

Nu är det 4 år sedan jag fick mitt första barn och när jag fick nr två (två år sedan) lånade jag ut mitt sto som höll i gång henne. Hon åkte en månad innan förlossning och kom hem 4 månader senare. Det var härligt att då komma upp på hästryggen igen. Det var det bästa för oss då, eftersom blivande storasyster inte hade börjat på dagis och var hemma med mig. Man behöver tid för henne samt att vila med två små barn...

Nu väntar jag nr tre som är planerad i maj och nu har jag en medryttare till mitt sto, det fungerar bra och då vet jag att hon iallafall hålls igång och blir lite ompysslad. Vi har hästen hemma och jag jobbar på gården (avelsbesättning kor). Min man är dock mestadels borta (entrepenad) och jag har tagit den största ansvaret för barnen. Det är ett eget val. Vill umgås och vara mina barn nära (mycket).
Hästen är dock oerhört viktig för mig och jag hoppas att jag i framtiden kan satsa mer... Hoppas det löser sig och att man känner att man gör rätt. Ibland vill man klona sig:)

På tal om stallmiljön, såg ni nyheten om 3-åringen som blev ihjälsparkad så han hann runt transporten. Vilket mardrömsscenario....:cry:

Ja fy fanken, jag hörde om det :cry:

Jag förfäras över hur lite säkerhetstänk vissa verkar ha i stall ( både när man läser här på buke och vad jag sett med egna ögon ). Skrämmande är ordet.

Promenera med barnvagn, hantera häst med babyn i sele på magen m.m :crazy:

delvis kl

Jag har både promenerat med häst och barnvagn (du var väl med en gång med Ella vill jag minnas?)och hanterat min häst med bebis på magen (och ridit som höggravid)... Jag låter My leda hästen under kontrollerade former och hon har suttit på honom många gånger från tidig ålder. Jag vet att många tycker att det är fullständigt idiotiskt, och jag kan ärligt säga att jag inte skulle göra likadant med någon annan häst än den islandshäst jag har.

Och ja, jag vet också att många säger samma sak (min häst är så snäll, han vet sin plats osv) och att det i mångas ögon inte är ett fullgott argument för att hantera hästen med bebisen i tex bärsele, men jag har svårt att tänka mig någon vanlig situation där Tytte skulle kunna bli farlig för mig eller mina barn. Han är så otroligt lyhörd och försiktig och har en enorm respekt för människor. Men visst, olyckor sker och man ska absolut tänka sig för många gånger när man har att göra med barn och hästar santidigt. Det är trots allt ett flyktdjur och ett stort sådant, och det sker olyckor inom ridsporten regelbundet.

Det finns många andra situationer där det också finns stora risker, som t ex att åka bil, promenera med bebis i bärsele när det är halt, umgänge med andra djur (t ex hundar) osv. Med detta inte alls sagt att det gör det mer ok att hantera häst med bebis, men ändå värt att påpekas. Jag tror också att det är lite skillnad på hästraser, men det är ju en högst personlig åsikt. Man får försöka bestämma sig för hur man själv vill ha det och respektera andras val. De flesta vill trots allt sina barn det allra bästa och utsätter dem inte medvetet för situationer där man tror att de kan skadas.

TS: För mig har det fungerat super att ha barn och häst, men jag är fortfarande föräldraledig och har en man som är hemma mycket och ser det som självklart att jag ska få tid i stallet. Min äldsta dotter (snart två år) är med när jag inte ska rida eller om min mamma är med i stallet, annars är hon hemma med sin pappa. Min yngsta dotter på 4 mån är med varje dag (hästen står inackorderad). Hon ammas fortfarande varannan timme och får därför mest vara med där jag är. Vanligtvis sover hon gott i vagnen medan jag rider.

I somras när jag jobbade förstod jág plötsligt hur annorlunda det kommer bli när föräldraledigheten är slut. För även om tiden fanns och det gick att lösa, så ville jag inte åka till stallet efter jobbet, jag ville bara hem till My! Så jag får väl se hur allt blir sen när barnen blir större. Jag har inte tänkt jobba mer än 75%, så förhoppningsvis ska det väl gå att lösa på ett tillfredställande sätt, för jag vill inte vara utan häst!

//Julia

Det är alltid tragiskt när det händer olyckor.
Men man måste ju leva också, och få ihop någon form av vardag. Inte bara överleva!

Olyckor kan ju hända precis varsomhelst, studsmattor, tändvätska, pooler, bilar, cyklar...

Nej alla barn sover inte snällt i vagnen, men många gör det. Och om mitt barn inte gör det så kommer jag att rida kvällstid när mannen är hemma. De flesta med eget stall verkar inte ha problem att kombinera barn och jobb och häst. Däremot förstår jag att det kan vara knepigt om man står inackorderad.
De hästar jag har nu är 3 och fem år, så tidsmässigt i ridtid räknar jag det som en tävlingshäst.
Största anledningen till att jag väntar med hästköp är att jag inte vet om jag vill ha en tävlingshäst eller en unghäst. Det beror på hur mycket tid jag har. Unghästar tar inte särkskilt mycket tid tycker jag.
Problemet nu är att jag är så uttråkad som höggravid, ändå jobbar jag heltid. :D

Jag är den sista att säga att man inte klarar av både barn och hästar, jag vet inte om du har läst mina övriga inlägg i liknande trådar ;)? Jag är en enormt övertygad hästtjej och dessutom ridlärare, så att det ena skulle utesluta det andra har aldrig funnits i min världsbild. Dock, detta med att "sova middag medan mamma rider" har jag själv sådan icke-erfarenhet av att man nästan kan skratta, så det är därför jag delar med mig - det var ju så klart min briljanta plan, för nyfödingar sover ju sååå myyycket, sade alla. Jo, tjena! L sov i 20 minuterspass dagtid tills han var ca 1 år... Och när han inte sov ville han vara MED- dvs i famnen på mamma eller pappa :).

Jag vet oxå av egen erfarenhet att livet ändrar sig ganska mycket när man får barn (precis som alla sade innan men man inte trodde på), och det är därför jag tipsar dig om att inte köpa på dig fler hästar innan du vet hur det kommer att funka med att hinna med dem du har. Jag hade i alla fall tyckt det var roligare att kunna rida en eller två hästar ordentligt och dessutom hinna med familjen än att stressa med tre. Trots allt, jaaa jag är jättetråkig, har dygnet inte varken fler eller färre timmar än 24, och ytterligare en häst att sköta och rida tar trots allt ytterligare en och en halv timme (de dagar den rids), och läggar man det på kanske 9-10 h jobb och resa till och från, och minst 3 h för att sköta och rida två andra hästar, då är man uppe i drygt 14 h på BARA jobb och hästar. Sen finns det 10 h kvar; 7 av dem behöver man sova, någon stund tar det att äta, man ska handla och kanske fixa hemma (även om man inte är städfreak så tar det ju några minuter om dagen i alla fall) och man ska hinna träffa man och barn... Det finns inte många minuter kvar till det efter heltidsjobb och tre hästar som ska ridas fullt... Unghästar tar ju inte så mycket tid, precis som du säger, men de blir ju vuxna de med - i ditt fall antagligen lagom tills att föräldraledigheten är slut och ni ska börja jobba igen...

Min egen situation, bara för att berätta vad jag utgår ifrån: Sambo med 60% vanligt jobb samt eget företag på ca 40 %. De dagar han jobbar med sitt företag har han mycket fria tider. Jag jobbar halvtid, sonen går på dagis 20 h per vecka. En vuxen tävlingshäst (val, 16 år tränar o tävlar Msv B dressyr) som jag rider 4 dagar i veckan. En ungponny på 3 som inte gör så mycket än, men tiden till henne finns och är inplanerad, samt en gammal sällskapsponny/barnponny som skrotar runt och är gullig. Det här funkar utmärkt bra för oss, och vi känner oss inte idiotstressade på något vis.

Lycka till med både barn o hästar:)!

Ja vi får se vad jag tycker om några månader. Det kanske är eftertankens kranka blekhet. :)

Det är alltid tragiskt när det händer olyckor.
Men man måste ju leva också, och få ihop någon form av vardag. Inte bara överleva!

Olyckor kan ju hända precis varsomhelst, studsmattor, tändvätska, pooler, bilar, cyklar...

Menar du att du likställer detta med att promenera med en häst och barnvagn?

Vem har skrivit något om att "bara överleva och få ihop en vardag"?
Menar du på fullaste allvar att man inte lever livet för att man väljer att eliminera sådana risker som att promenera med barnvagn och häst.

Freyja:

Det var inget riktat mot dig det hoppas jag verkligen att du förstår. Men jag håller fast vid att jag inte gjort det valet. Färdmedel måste jag använda mig av men hantering av häst + bebis är inget måste ( för mig ).
Nu känner jag dig och din häst så och jag får respektera dina val. :)

Senast ändrad:

Hej! Ska ha bebis i Mars och har lånat ut min pålle på foder vilket är ett mycket stort beslut för mig då min häst är min ögonsten! Jag hade haft fullt stöd av sambo om jag behållt hästen... Men jag måste säga att det är jätteskönt att inte ha någon annan än sig själv och bebis att tänka på just nu, allt mitt dåliga samvete över att hinna eller inte hinna med hästen har försvunnit, och han har det mycket bätte nu med en tjej med gott om tid för honom, och som tar jättebra hand om, för det va ju mitt stora problem att släppa kontrollen åt någon annan... :) Sen är ju fodervärd smidigt för skulle jag någon gång ångra mig så äger jag ju fortfarande hästen, fast nu är jag nöjd med rida andras hästar och titta på när pållen tävlar med sin nya ryttare !

Nu promenerar jag ju inte själv med häst o barnvagn, och har aldrig gjort det, men jag har full förståelse för att folk måste, eller väljer att, hantera hästar i sällskap av sina barn, på det ena eller andra sättet.

Att åka ifrån barn och sambo varje kväll passar inte alla familjer.

Ja vi får se vad jag tycker om några månader. Det kanske är eftertankens kranka blekhet. :)

Det är ju just därför jag tycker att du ska vänta med att skaffa dig YTTERLIGARE en häst - just för att se hur det funkar ;).

Nu promenerar jag ju inte själv med häst o barnvagn, och har aldrig gjort det, men jag har full förståelse för att folk måste, eller väljer att, hantera hästar i sällskap av sina barn, på det ena eller andra sättet.

Att åka ifrån barn och sambo varje kväll passar inte alla familjer.

Fast det är ju inte så att man måste låta barn och häst ha närkontakt eller promenera med häst och barnvagn/barn i sele bara för att man ibland måste ha med sig barnet till stallet. Jag är mamma och jag är utbildad ridlärare och mycket hästerfaren. På ridskolorna har vi säkerhet som största ledord i all utbildning, och för mig, men den erfarenhet, hästkunskap och utbildning som jag har så vidhåller jag att hästar alltid är hästar - de ÄR flyktdjur av naturen, och en nyföding är LITEN...

Vår tvååring får röja runt fritt i stallet när det mockas utan hästar inne. Han får hälsa på hästarna inomhus antingen då de är på andra sidan boxväggen eller i boxen om han är upplyft i famnen. Han får definitivt inte springa runt inne hos dem eller runt benen på en häst som står i gången! Han "rider" ibland på vår pensionerade B-ponny, vilket han uppskattar mycket. Då har han hjälm och väst och vi är två vuxna med - en som leder ponnyn o en som håller i honom. Jag har aldrig någonsin hanterat häst med honom i varken vagn i eller bärsele.

Om jag behöver leda in eller ut hästar eller fodra i hagen när han är med så ser jag till att han är helt ur vägen, antingen bakom trädgårdsstaketet (där jag ser honom o kan prata med honom hela tiden) eller i sin bilstol om jag gör det i samband med att vi åker eller kommer hem. Jag tycker faktiskt inte att det finns något bra sätt att motivera varför man går ut på promenad med häst och barn? Motionera hästen får man göra när någon annan har hand om barnet (alt det sover om man får en unge som sover ordentligt på dagen), och medan man leder till /från hagen kan barnet sitta/ligga i vagn/ bilstol eller liknande på behörigt avstånd.

Att likna promenad med hästen vid att åka bil tycker jag inte funkar. Promenerar med hästen gör man för att utöva sitt intresse, förflytta sig måste man. Det är helt enkelt en ONÖDIG risk att hantera hästar med småbarn inblandade. Som sagt, se på 3- åringen i USA :(...

Och till sist: Hur skulle man känna sig om olyckan faktiskt var framme och ens barn skadade sig allvarligt eller t o m dog för att man själv som vuxen ville "leka med hästar" just då och inte kunde anpassa sig?

Senast ändrad:

Jag har alltid haft Isak med i stallet från att han var en vecka gammal.
Sambon fick världens ångest av att ha honom själv så jag hade inget val (löste sig med terapi men det tog ett tag)
Tävlade inte första året men red som vanligt.
Skrittade alltid av hästen vid hand med barnvagnen bredvid.
Isak fick leka på golvet om hästarna var ute och i vagnen eller en box om dom var inne.

Han har skadat sig i stallet en enda gång och då var han tre år och föll med ansiktet före på en stege, öppen fraktur på ovankäken och två tänder slogs ut.
Det kunde lika gärna hänt hemma.

*kl*
Jag har eget stall och har därför kunna hålla igång min häst någorlunda. Min son har varit med i barnvagn från han föddes. Jag hade turen att han sov runt 1 timma när han väl somnade och då kunde jag rida.
Nu är sonen 2 år sover inte middag längre i vagn. Men jag planerar att bygga en sandlåda strax brevid ridbanan där han kan leka under tiden jag rider. Hoppas och önskar att det ska fungera.
Dessutom får man helt enkelt kanske släppa kraven på att det ska gå att rida ett perfekt pass. ibland får man helt enkelt vara glad att man kom ut överhuvudtaget med hästen. Sen får man ju se till att ens partner kan ta hand om barnet ibland så man kan få de där passen där man kan koncentrera sig helt och hållet på hästen.

Ibland hade han lite svårt att somna eller att han vaknade medan jag red och då fick jag helt enkelt ha hästen i en hand och barnvagnen i den andra. Att bara släppa lös hästen på ridbanan i full mundering för att han vaknade kändes inte som ett vettigt alternativ. Det fungerade bättre om jag tömkörde får då kunde man snabbt lägga upp tömmarna och låta gå på banan. Inte lika illa om den rullade sig med gjorden som den hade gjort det med sadel.

Jag tror att vi som vaggat barnvagnen med ena handen och haft en häst i andra handen (eller skrittat av eller promenerat, ni vet vad jag menar) har varit mycket medvetna om vad vi gjort. Det har knappast varit några stolliga unghästar utan troligen väluppfostrade mogna lugna hästar.
Likadant lämnar jag min hund och min son ensamma i ett rum brevid om jag tex lagar mat i köket. I en extrem situation så skulle min otroligt snälla hund kunna hugga honom i strupen efter som hunden är bara ett djur, men jag har en lugn, mogen och väluppfostrad hund som chansen att detta inträffar med är i stort sett obefintlig.

Så ser min situation ut med mina djur, andra gör andra val och jag låter bli att döma dem för det.

Att ungar ramlar och slår sig är sådant som händer oavsett om det är i stallet, på dagis eller hemma. Jag anser ändå inte att det är OK att hantera hästar med spädbarn inom "skadeavstånd". Det är just i de situationerna, när folk tänker "min häst är så snäll att det inte händer något" som de flesta hästolyckor faktiskt händer (nu tänker jag på hästolyckor ö h t, inte med barn inblandade).

Jag har inte dömt någon, men jag står vid min åsikt att jag tycker det är olämpligt att hantera hästar med spädbarn i andra näven.

Jag har full förståelse för din åsikt, och respekterar den. För mig är det en knepig fråga eftersom jag egentligen står på "båda sidorna".

Jag har gjort mitt val med mina döttrar och min häst, och jag är väldigt försiktig och uppmärksam när barnen är med.

//Julia

Jag respekterar ditt val med, jag bara tycker som jag gör :)!

Kan bara hålla med dig....men vet som sagt flera som fått det att fungera..
.
Tja det fungerar ju så länge det inte händer något. Ungefär som att det går bra att köra bil utan att spänna fast barnet så länge man inte krockar. Ärligt talat tycker jag det är helt vansinnigt att utsätta sitt barn för den risken det innebär! Hästen må vara lugn och superstabil - men den är ändå i grunden ett flyktdjur. Och OM den plötsligt reagerar över något kan det bli livsfarligt för barnet på bråkdelen av någon sekund! Jag tror många hästägare har en övertro till sina hästars temperament och till sin egen förmåga att hantera det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar