Det här med häst och barn (igen)

Sv: Det här med häst och barn (igen)

skaffa annan sambo ;-) nevars men det är väl rättvist att man försöker dela på den fritid som finns men du har ju ett ansvar till förutom bebis. Har du hästen helinackorderad? Lösdrift är ju ett fungerande fenomen som många använder sig av...

Problemet med ett sådant upplägg (3 dagar per vecka) är väl om hästen blir skadad och behöver faktisk vård (ex.vis boxvila och 2-3 promenader per dag). Inte säkert att man får en medryttare som fixar det.

Är det så osäkert om hästen blir ridbar igen hade jag nog valt att ställa den som sällskapshäst eller ta bort den och sedan börja som medryttare själv (så är det ju enkelt att säga ett visst antal dagar).

Personligen kan jag ju säga att min sambo är väldigt generös med att ge mig egentid (och jag försöker självklart göra likadant). Ett upplägg på att vi skulle ha exakt samma mängd egentid hade dock troligtvis inte fungerat, turligt nog har inte sambon lika tidsslukande hobbies. Hade han haft det skulle det dock vara rätt troligt att jag blev hästlös och fick bli medryttare istället.

Nu har jag en 3-åring på lösdrift på en träningsanläggning med tillgång till manege etc. så det gör ju det hela lättare att åka när barnen lagt sig etc.

Omöjligt att bestämma nått innan barnet är fött.

Med mitt första barn var de inga problem att han satt i vagnen medans jag släppte ut/in hästar, mockade, red m.m. han börja med flaska när han var 3 månader och det var ju perfekt. Jag drog till stallet när maken kom hem så fick han egen mysig tid med sin son.

Dottern där emot har vägrat åka med till stallet och åka vagn, hon har inte lugnet att sitta ner och vänta. Jag helamma henne i 6 månader sen tog det 2 månader till innan hon började äta välling. Flyttade hästen till ett helinackorderingsstall så jag åkte bara dit och red och pyssla om hästen.

Vi har ju vart hemma tillsammans i 9 månader då maken skadade sitt knä allvarligt, så det har vart väldigt enkelt för mig att hålla hästen i tävlingskondis och tävla och träna massor.
Jag har haft världens bästa hästskötare oxå som haft hand om dottern på tävling när jag ridit.

Min man har jakt som fritidsintresse, så antingen åker han ut efter middagen och jagar under kvällen/natten eller så åker han ut tidigt på morgonen och kommer hem typ när vi klivit upp ;)

Faktiskt inte - även den snällaste och mest vältänade hästen kan få spunk av outgrundliga anledningar och barnvagn är perfekt sparkhöjd och riktigt otäckt om hästen fastnar i den.

Håller med till fullo! Jag skulle aldrig gå med häst och barnvagn... Inte ens med shettisen vid hade när dottern var liten, promenerade jag med vagn.

Nuvarande hästen är otroligt lydig och välhanterad, och dessutom van vid "allt", det skulle till en mindre katastrof för att hon skulle bli allvarkligt skrämd, men det spelar ingen roll, allt kan ju hända! En främmande lös häst som kommer springande, eller ilsken hund som biter i den benen, för att nämna de första sakerna jag kommer på som exempel.

Hästen behöver inte ens sparka eller fastna för att det ska bli en allvarlig olycka, skyggar hästen åt barnvagnens håll kan den utan vidare mosa både vagn och barn. :crazy:

Nej vill man absolut gå med bebis och häst, så är det bärsele eller sjal som gäller, det är avsevärt mindre riskabelt än vagnen...

Problemet med ett sådant upplägg (3 dagar per vecka) är väl om hästen blir skadad och behöver faktisk vård (ex.vis boxvila och 2-3 promenader per dag). Inte säkert att man får en medryttare som fixar det
.

Absolut (igen). Därav problemet med att ha ett så fasst avgränsat antal dagar.

Är det så osäkert om hästen blir ridbar igen hade jag nog valt att ställa den som sällskapshäst eller ta bort den och sedan börja som medryttare själv (så är det ju enkelt att säga ett visst antal dagar).
Sällskapshäst är ju faktiskt ett alternativ. Men sen är det ju också så att det kanske löser sig själv, håller inte hästen (vilket bör märkas det närmsta halvåret) så tas han antingen bort, eller ställs av helt under mycket lång tid. Skulle hästen lånas ut så kommer jag rida andras hästar en-två gånger i veckan.

skaffa annan sambo ;-) nevars men det är väl rättvist att man försöker dela på den fritid som finns men du har ju ett ansvar till förutom bebis. Har du hästen helinackorderad? Lösdrift är ju ett fungerande fenomen som många använder sig av...

Nej, har inte hästen helinackorderad och här omkring finns inga möjligheter till det heller. Annars hade det varit det självklara alternativet. Lösdrift hade varit smidigt, men hästen behöver ju fortfarande daglig tillsyn.

Jag väntar mitt första barn i mars, har två hästar hemma å en sambo som följer med till stallet om de behövs, många ggr har jag gråtit grymt mycket då jag är livrädd att jag ska behöva ge up mina hästar pga barn för de e verkligen de sista jag vill göra, men har som tur är en så snäll sambo som säger att de ska funka för de gör de för så många andra å att de ska mycket till innan jag ska tvingas sälja dom...känns tryggt...

tycker som många av er andra att det är HÄR och NU man undrar å oroar sig för! om 1.5-3 år får man ta då känns de som...jag kan inte heller planera hur jag ska göra med mina hästar å barn då för vet inte om intresset har svalnat, hästarna kanske har dött eller vad som helst..det oroar jag mig inte för nu, ungefär som jag inte oroar mig för den dagen den ofödde ska skolas in på dagis mm mm...

Håller helt med, skulle aldrig komma på tanken att gå med häst och barnvagn.
Jag är glad för vår läktare där jag kan ställa upp babysittern så jag slipper ha barnvagn i hörnet av manegen (som jag tycker är för riskabelt).

Ang. stallmiljö då tycker jag att den innebär stora risker för både bebisar och småbarn. Minns ett inlägg här på buke då en tjej ställt barnvagnen bredvid boxen då hon skulle gå ut och hämta hästen (vilket ju förefaller som rätt "säkert"), hästen fastnade med svansen i grinden, fick panik och sprang in i stallet med staketet hängande bakefter och välte barnvagnen så bebisen flög ur. Den klarade sig men hade lika gärna kunnat bli ihjältrampad eller brutit nacken...

Jag är inte en sådan person som bara planerar fram till barnledigheten är över, det känns givet att man har en längre, hållbar plan. Det fixar sig för de flesta att hålla häst under barnledighet (speciellt om man inte har äldre barn) Det är ju när ungarna blir mobila, inte är nöjda med att sitta i vagnen och man jobbar utanför hemmet ett visst antal timmar per dag som det blir betydligt knepigare.

Senast ändrad:

Jag är höggravid och min största hobby just nu är att kolla på hästannonser.
Jag har "bara" två hästar nu, så jag tänker att när babyn är född är det lagom att jag köper en till. :)
Jag tror det stora problemet för TS är just att sambon inte är engagerad i hästen och inte heller verkar förstå de speciella krav som hästägande innebär. En häst är ju inte som en motorcykel, att man kan ställa undan den om man inte har tid.

Jag har eget stall och min plan är att rida när bebisen sover och när min sambo är hemma (detta under mammaledighetsstadiet då). I och med att jag har eget stall med inhägnad ridbana så kan jag ha vagnen ståenede utanför när jag rider. Jag har dock en sambo som ställer upp till 100 % och står för det mesta av praktisk skötsel av hästarna.
Vi jobbar båda heltid och när barnet börjar på dagis tänkte jag att jag ska rida sena kvällar när han sover och självklart på helger. Både jag och min sambo ser det som självklart att jag kan fortsätta träna och tävla med hästarna. Vi ser också många ute på tävlingar som har med sig barn.

Det senaste året har vi haft 8 hästar i stallet, varav 4 egna hästar och 3 av dessa har ridits full ut (en unghäst). Det har inte varit några problem att kombinera med heltidsjobb för oss båda. Nu när jag är gravid har vi bara 2 egna hästar hemma, och det känns som att vi har hur mycket tid som helst över.

Nä, skulle inte göra det med min häst, men vet de som gör det. Allt beror väl på vad det är för häst, och var du går.

Fast det beror inte på VAD det är för häst- det räcker faktiskt att det ÄR en häst. Hästar är hästar i alla lägen! Jag blir mörkrädd när folk promenerar med barnvagn och häst eller hanterar häst med barn i bärsele.

Anna-Karin - ridlärare och väl förtrogen med säkerhetstänk

Jag är höggravid och min största hobby just nu är att kolla på hästannonser.
Jag har "bara" två hästar nu, så jag tänker att när babyn är född är det lagom att jag köper en till. :)
Jag tror det stora problemet för TS är just att sambon inte är engagerad i hästen och inte heller verkar förstå de speciella krav som hästägande innebär. En häst är ju inte som en motorcykel, att man kan ställa undan den om man inte har tid.

Jag har eget stall och min plan är att rida när bebisen sover och när min sambo är hemma (detta under mammaledighetsstadiet då). I och med att jag har eget stall med inhägnad ridbana så kan jag ha vagnen ståenede utanför när jag rider. Jag har dock en sambo som ställer upp till 100 % och står för det mesta av praktisk skötsel av hästarna.
Vi jobbar båda heltid och när barnet börjar på dagis tänkte jag att jag ska rida sena kvällar när han sover och självklart på helger. Både jag och min sambo ser det som självklart att jag kan fortsätta träna och tävla med hästarna. Vi ser också många ute på tävlingar som har med sig barn.

Det senaste året har vi haft 8 hästar i stallet, varav 4 egna hästar och 3 av dessa har ridits full ut (en unghäst). Det har inte varit några problem att kombinera med heltidsjobb för oss båda. Nu när jag är gravid har vi bara 2 egna hästar hemma, och det känns som att vi har hur mycket tid som helst över.

Alla barn sover inte snällt i vagnen när mamma rider - jag lover, det var min plan oxå ;). Men mycket går att ordna om man bara vill. JAG hade dock inte skaffat en häst till om jag hade heltidsjobb (om hästarna inte kan ingå i det jobbet - jobbar du som beridare o kan ta dina hästar delvis under arbetstid är det ju en annan sak), Småbar, heltidsjobb och redan två (tävlings)hästar att rida - hur gärna man än vill har dygnet bara 24 h.

Varför vi pratar om små barn är väl för att det kanske är det man först och främst ska fixa? Nyfödd bebis och häst, inte 3-åring och häst...

Aha men bebis och häst är ju det enklaste som finns. Är man mammaledig om dagarna är det väl pappans tur att ta hand om barnet när han kommer hem :idea:.

Fast så enkelt tycker inte jag det är. För det första är nog både mamman och pappan trötta efter att ha jobbat en hel dag, så att säga att det är den enes "tur" tycker inte jag fungerar. Jag och min sambo kommer för övrigt dela så lika det är möjligt på föräldraledigheten, med ditt resonemang kommer jag ju inte kunna åka till stallet en enda gång när han är föräldraledig.

Fast så enkelt tycker inte jag det är. För det första är nog både mamman och pappan trötta efter att ha jobbat en hel dag, så att säga att det är den enes "tur" tycker inte jag fungerar. Jag och min sambo kommer för övrigt dela så lika det är möjligt på föräldraledigheten, med ditt resonemang kommer jag ju inte kunna åka till stallet en enda gång när han är föräldraledig.

Har du varit på jobbet en hel del dag VILL du förmodligen inte åka till stallet, då vill man träffa sitt barn istället. Är ju det jag menar att problemen uppstår först när man börjar jobba :crazy:. Bra om man är väldigt kvällspigg isf så man kan vara i stallet väldigt sent på kvällarna när barnet somnat.

Vad man vill eller inte vill va inte det TS va ute efter...vill man inte åka till stallet så klart man får överväga att sälja hästen isf...men däremot kommer man in här å skriver eller säger bland folk att man VILL åka till stallet nä man slutat jobba mm mm då är man helt plötsligt en helt usel mamma för man inte vill vara hemma hos sina barn utan hellre åker till sin häst!! å väljer man att vara med sina barn för att SEN åka till sin häst så är man fortfarande en värdelös mamma för då inkräktar det på sambons tid å sin egen sovtid vilket gör att man blir trött till dagen efter å är en sur å vresig mamma...

kanske låter hårt men efter att läst alla dessa trådar på div forum så slutar dom precis likadant...å de är väl inte alltid sagt att ALLA jobbar heltid?!

Har du varit på jobbet en hel del dag VILL du förmodligen inte åka till stallet, då vill man träffa sitt barn istället. Är ju det jag menar att problemen uppstår först när man börjar jobba :crazy:. Bra om man är väldigt kvällspigg isf så man kan vara i stallet väldigt sent på kvällarna när barnet somnat.

Jag vet inte vad jag kommer eller inte kommer vilja. Min tanke är att jobba heltid efter 6-7 månader. Så som tankarna går nu är det mer troligt att sambon går ner i tid till 75-80 %. Vi har nog inte råd att göra det båda två.

Men jag kan mycket väl tänka mig att jag vill sticka iväg till stallet ett par timmar 1-2 gånger i veckan efter jobbet. Det är inte säkert, men jag skulle kunna tänka mig det. Det låter ju troligt att det bli när barnet somnat.

Jag förväntar mig att kvällspiggheten dimper ner som ett brev på posten när bäbis kommit :angel::D.

Men var läser du att man är en usel mamma ?
Det är väl ingen som påstår iallafall inte här !

Nej jag menade inte just denna tråden, de va slarvigt av mig utan de finns många andra trådar här på buke och andra forums sidor!

kanske inte alltid dom som skriver rakt ut men man kan mycket väl tolka mycket som att man blir en dålig mamma...eller så är jag känslig för jag tar åt mig på det sättet av många!

Du vet att man inte får lämna barn på dagis förrän barnet har fyllt ett år va? Så om du ska jobba heltid och din sambo 75 % måste ni ha någon annan form av barnomsorg, t ex mormor eller farfar. Jag skulle dessutom säga att det så små barn bäst behöver, förutom mat, sömn och ren blöja, är sina föräldrar. Det absolut vanligaste här i Sverige är ju ett en förälder är hemma med barnet till minst ett års ålder (eller att båda föräldrarna jobbar t ex halvtid och är hemma med barnet på halvtid).

Men om du ska åka till stallet 1-2 gånger i veckan är det väl inget problem?

Jag kommer fara till stallet tidigt på morgonen eller sent på kvällen (7 dagar i veckan) när jag sedan börjar jobba igen, men det beror ju på arbetstider osv. Men det är dom alternativen jag har idag också eftersom hästen står uppstallad på ridskola, ridhusen är bara lediga på fm och sent på kvällen så det blir ingen stor omställning för mig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar