Det här med häst och barn (igen)

B

bubblan987

Jag vet att det här är ett ganska omdiskuterat ämne, men här kommer en tråd till.

Om allt går som det ska (peppa peppa) så ska jag och sambon bli föräldrar i slutet av augusti. Det var planerat och vi är så klart väldigt glada för detta.
Min häst (tidigare hästar) har alltid varit ett diskussionsämne i vår relation, har har mer eller mindre alltid tyckt att jag ägnar för mycket tid åt dem. Dock har det fungerat bra sedan i juni förra året ungefär.

Nu har diskussionen kommit upp (igen) om hur jag ska göra med hästen när barnet fötts (och tiden innan också kanske). Jag har tidigare bara sagt att jag ska skaffa medryttare och finns inte det någon får jag låna ut/sälja hästen. Det har sambon varit nöjd med.
Nu har läget ändrats, hästen har varit skadad i ungefär ett halvår och det är osäkert om han någonsin bli ridbar igen. Att låna ut/sälja hästen det närmsta halvåret går inte, om jag inte ger bort honom då. Igår persenterade jag ett förslag om försöka ta hjälp med hästen 3-4 dagar i veckan och sköta/rida själv övriga dagar. Detta har jag kommit fram till både utifrån vad jag tror är möjligt att få hjälp med också utifrån hur mycket egentid jag tror jag behöver.

För sambon går dock den absoluta smärtgränsen vid tre dagar i veckan. Absolut inte mer. Han har också hobbys och utövar dem två-tre dagar i veckan. Man kan tycka att någon av oss borde kunna "ge med sig". Läget verkar dock helt dött. Jag tror att tre dagar en veckan, fyra dagar andra veckan är rimligt. Eller så att säga "tre dagar i veckan men utökning till fyra om det är något speciellt".

Är jag helt ute och cyklar? Hur mycket egentid har du och din respektive? Hur ofta är ni ensamma med barnet/n?

Jag begriper inte hur folk inte bara lyckas behålla sina hästar, men tom träna och tävla när de har småbarn. Det har jag varit helt villig att "ge upp" men jag vill hålla igång någorlunda.

Sv: Det här med häst och barn (igen)

Jag vet ännu inte hur det kommer fungera för oss fram i vår. Fick en pojke i november och hittills har jag inte kommit igång med träningen igen. Har två egna hästar och en sambo som är måttligt road men hjälper till. Vi har hästarna hemma och den sista tiden som gravid fick jag problem med njuren och han tog hand om hästarna själv, precis som han tog hand om fodringen första tiden hemma när jag "satt fast"... sen måste jag erkänna att jag blev bekväm med. Nu är jag igång igen och han stöttar upp när det behövs. Vi har haft dem på lösdrift fram till innan jul då vi stallade in, det har hjälpt mycket..

Till saken nu :) Jag njuter av att vara ute i stallet och pyssla den tiden jag är, det är faktiskt skönt att komma ut en timme eller två och dessutom får ju pappa en möjlighet att pyssla lite extra om Algot då. Tiden i stallet uppskattar jag något enormt. Vi har nu börjat träna Algot med flaska (vi är nog sena...) så att jag kan vara hemmifrån lite längre åt gången och pappa kan mata.. Pappa kommer att börja träna igen nu när snön släpper ca 3 kvällar i veckan så då antar jag att det får bli någon form av varannandagsfenomen, men det tror jag nog vi kan finna en lösning på. De dagar jag är i stallet och pappa inte är hemma får Algot följa med ut (det fungerar nu, tveksamt när han börjar springa omkring ;) )... Annars är jag ju hemma med Algot hela dagarna till pappa kommer från jobbet runt 18, sedan är pappa med Algot till han nattas (givetvis är jag ju med hemma men då kan jag göra "egensaker", på helgerna turas vi om och hjälps åt med allt). De kvällar pappa ska börja träna igen så är jag ju med honom.

Annars finns det säkert någon som kan ha din pålle på foder eller som sällskapshäst? Bara man vet att det är en bra människa...

Har man hästar på gården tror jag det är en annan grej. Då hade nog min sambo inte haft något vidare problem med det alls.

Att långa ut som sällskapshäst skulle vara ett alternativ, men det är ju ingen lösning i längden. Tåls dock att funderas på!!

Min man har inga synpunkter pa hur ofta jag ar i stallet, eller hur lange, men rent praktiskt har det visat sig att 2-4ggr/vecka ar sa ofta som jag kan aka ut till hasten. Barnen ar 3 ar och hasten ar 4 sa medryttare har inte varit aktuellt, men han star daremot pa fullskotsel (tar 20min med bil att aka dit) och jag har haft hjalp med bade inridning och vidareutbildning.

Tillagg: jag har barnen varje dag och far egentid i stallet 2-4ggr/vecka plus de 10h barnen ar pa dagis. Maken spelar en runda golf i veckan (ca5h) och det ar hans egentid. Egentid med barnen far han nar jag ar i stallet. Det funkar ratt bra.

Senast ändrad:

Ta med dig barnet till stallet o sköt hästen medan ungen sover/ligger i vagnen! Vet flera som gör så, parkerar vagnen vid paddocken, eller går promenad med banvagn o häst.
Att "gå om varandra" hemma funkar inte i längden, särskilt om det blir en tidskamp som det verkar bli hos er. Mkt går att göra även med barnet i stallet. Uppvärmt fikarum/sadelkammare underlättar.

Själv sålde jag hästen, för att köpa tillbaka honom när ungarna hade börjat dagis, sex år senare...

attila: Jag tycker det är en vettig lösning, i alla fall en eller ett par dagar i veckan. Sambon tycker inte det.

Jag kan ju säga att jag skulle ALDRIG gå promenad med barnvagn och häst ! Låter otroligt risky.
Parkera vid paddocken om bebin är sådan som sover i vagn kan fungera.

Finns det någon annan som kan hjälpa till att ta hand om bebin när du grejar med hästen ?
Eller är det principen att du skall inte dona med pålle mer än tre dagar i veckan PUNKT från din sambos sida ?

Nä, skulle inte göra det med min häst, men vet de som gör det. Allt beror väl på vad det är för häst, och var du går.

Nu har inte jag barn ännu, men väntar första.

Jag vet många som har kvar sina tävlingshästar och tränar/tävlar trots barn, men även flera som har hobbyhästar och rider när andan faller på. Det beror nog på hur starkt intresse man har och hur mycket vilja man har att fortsätta. Att som någon skriver här bara åka till hästen 2 dagar/vecka är inte aktuellt för mig, isåfall säljer jag hellre hästen.

MEN du kan ju inte förlita dig på att andra kan ta hand om din häst, medryttare/skötare eller liknande. Det är din häst och du måste vara beredd på att kunna åka dit 7 dagar i veckan. Jag kommer ha min häst helt själv, förutom kanske en dag i veckan.

Jag kan ju säga att jag skulle ALDRIG gå promenad med barnvagn och häst ! Låter otroligt risky.
Parkera vid paddocken om bebin är sådan som sover i vagn kan fungera.

Jag tränade min häst jättemycket med vagn utan barn i innan och nu är det noll problem att gå med vagnen. Bebis är nöjd och tittar storögt på hästen hela tiden och hästen vet mycket väl att man inte får vara för nära vagnen. Skulle något hända måste han gå på mig innan han går på vagnen och för att han ska göra det måste det hända något riktigt riktigt riktigt läskigt. Han vet var hans plats är och den är inte i mitt knä, under några omständigheter! :)

Ni pratar ju bara om väldigt små barn, men vad händer när barnen passerat bebisstadiet och man kanske börjat jobba heltid igen? Det är först då det blir riktigt tufft med häst och egentid och hästen hamnar på annons (om man inte har eget stall men även då känns det som att man aldrig hinner rida :crazy:). Önskar jag vore en sån där kvällspigg människa som kan traggla runt i ridhuset kl 22 på kvällarna, men å andra sidan inte för då kanske man skulle gått in i väggen till slut.

Varför vi pratar om små barn är väl för att det kanske är det man först och främst ska fixa? Nyfödd bebis och häst, inte 3-åring och häst...

Jag har insett att om jag redan nu ska börja oroa mig för saker och problem som kan uppstå om 1,5-2 år så kommer jag hamna på psyk... Mycket kan hinna hända på den tiden och bättre att ta de problemen då (om det ens blir något problem).

Finns det någon annan som kan hjälpa till att ta hand om bebin när du grejar med hästen ?
Eller är det principen att du skall inte dona med pålle mer än tre dagar i veckan PUNKT från din sambos sida ?

Någon annan finns egentligen inte. Mor-och farföräldrar möjligtvis men jag vill inte vara beroende av dem.
Det handlar egetnligen inte om hästen, utan att han inte vill vara ensam med barnet mer än tre tillfällen/vecka. Han tycker inte att stallmiljö är en lämplig plats för en bäbis, speciellt inte med min galna häst och jag kan till viss del förstå honom för det.

MEN du kan ju inte förlita dig på att andra kan ta hand om din häst, medryttare/skötare eller liknande. Det är din häst och du måste vara beredd på att kunna åka dit 7 dagar i veckan. Jag kommer ha min häst helt själv, förutom kanske en dag i veckan.

Absolut! Ansvaret är ju mitt ändå. Det är därför jag inte gillar hans ställningstagande med; tre gånger i veckan MAX. För skulle någon blir sjuk eller lägga av blir det ju snabbt mer.

Faktiskt inte - även den snällaste och mest vältänade hästen kan få spunk av outgrundliga anledningar och barnvagn är perfekt sparkhöjd och riktigt otäckt om hästen fastnar i den.

Det är svårt att göra sig beroende av någon - oavsett om det är mor/farföräldrar eller medryttare/fodervärd.

Jag har inga konkreta tips egentligen. Men vet att saker och ting brukar lösa sig vartefter.

Kan bara hålla med dig....men vet som sagt flera som fått det att fungera..

Stallmiljö är väl perfekt för en bebis! Galen häst är kanske mindre bra....Tror det är jättesvårt att få det att fungera om du inte kan ha med dig barnet i stallet, och din sambo inte släpper iväg dig mer än max 3 ggr i veckan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar