Det här med barnvakt/barnvaktande

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag inser återigen när jag lägger på telefonluren att jag är för snäll/mesig och säger "Javisst" när en kompis ringer och frågar om barnvakt, visst hennes ungar är hur snälla och trevliga som helst och det handlar bara och typ 1,5 timme men ändå, jag har ju inte ens mina egna ungar hemma och hade tänkt att få lite jobb gjort. Nu är det väl ingen större kris på den fronten, jag jobbade undan en hel del i helgen men ändå.

Jag skulle själv aldrig komma på tanken att fråga någon som jag vet har sina barn på dagis och jobbar hemifrån om barnvakt för att åka och klippa mig. En krissituation, javisst, dvs hastigt måste möte/läkartid osv men klipptid? Sånt bokar jag inte om jag inte vet att jag har barnvakt/maken är hemma, jag ringer inte runt kvällen före för att kolla det. Jag kom mig inte heller för att fråga varför innan jag sa ja, jag antog helt kallt att det var något akutläge.

Och det är inte första gången heller, några gånger har jag lyckats säga nej för att jag faktiskt har saker inbokat, men lite nu och då så hamnar barnen här. Och är mina barn hemma så är det inte särskilt besvärligt då leker de på och man märker knappt av dem men som sagt nu är de inte det och det innebär att jag får lov att leka med någon annans ungar... :crazy:

Sen är vi rätt dålig på att be om barnvakt själva, vi anser att ska vi iväg och tex handla så kan barnen gott följa med, och bokar vi in saker så ser vi antingen till att en av oss är hemma eller att det är barn välkomna. Är det någon "större" grej utan barn så brukar vi ordna sånt långt i förväg och då brukar antingen min syster eller min mamma kunna ställa upp eller svägerska och svågern och deras barn (som är tonåringar).

Hur är ni? Ber ni om barnvakt dagen före en klipptid? För att åka och handla? Frågar ni grannar, bekanta, vänner lite nu och då?

Sv: Det här med barnvakt/barnvaktande

Fråga kostar väl inget? Att du har svårt att säga nej är väl handen på hjärtat inte den som frågars fel? :)

Nej det har du väl i och för sig rätt i, jag vet ju att hon inte alls skulle ta illa upp om jag sa Nej tyvärr jag kan inte.

Men jag blir mer fundersam över att ständigt behöva barnvakt? Är det vi som är extremt tråkig och aldrig gör något som man borde göra, när vi inte har ett sånt skriande behov av barnvakt? Visst har vi barnvakt ibland men det handlar i genom snitt om kanske 1-2 två gånger i månaden, och rätt ofta är det för att karln vill iväg på något som han kanske inte måste, men gärna vill och jag har något inbokat som har varit bestämt sen långt tillbaka eller min enda "egna" aktivitet ridlektion en gång i veckan.

Medans flera av våra vänner har barnvakt minst 1-2 gånger i veckan, varav dels mycket kvällar på helger och dels "skitsaker" i mina ögon som att åka och handla. Sen förstår jag att det lätt blir så om man har sina egna föräldrar i närheten som har gott om tid och gärna tar hand om sina barnbarn och till och med erbjuder sig själva.

Svår fråga faktiskt. Att fråga är väl i sig inget fel, antar jag. Själv har jag en farmor/farfar till min dotter som alltid erbjuder sig barnvaktande fast jag egentligen inte alls har något behov. Typ, om vi säger att vi skall till IKEA blir det att 'ååå men då kan ju Elina vänta HÄR, så slipper hon följa med!' Det gör ju att det är enkelt att be dem för så att säga 'småsaker', de vill ju ha henne och det underlättar för oss när vi till exempel skall göra saker som gå till frisören. För det är inte alltid lätt, har frisören öppet kontorstider och jag är hemma och sambon jobbar då - hur skall jag kunna klippa mig? Barnet är nog inte lugn i vagnen en timme under klippningen liksom :D. Hittills har jag inte haft barnvakt för att klippa mig dock. Däremot har farmor kommit över en dag när Elina hållt låda hela natten och jag var helt slut, för att vakta henne på nedervåningen medan jag sov ... helt och hållet farmors initiativ.

Är det en kompis kan du ju dessutom få tillbaka tjänsten, lämna dina barn nångång om du har något att fixa med :idea: Känns ju tråkigt om du tycker att det är ensidigt. Samtidigt är det ju bara säga nej, ingen lär ju ta illa upp för det! Man VET ju inte, hon kanske tror att du tycker det är jättemysigt med ungarna där.

Fö skulle jag aldrig BE om barnvakt för att åka till IKEA, ibland säger jag åt sambon att inte berätta att vi skall iväg för jag vill ha Elina med mig :rofl:

Vi ber om barnvakt men bara mina föräldrar vi ber oftare om hundvakt :) Och vi ber flera dagar i förväg.

Det går att säga "nej jag kan inte jag jobbar" eller liknande? "Men du jobbar ju hemmifrån" då svarar man "och? Jag jobbar fortfarande!"

Och till mitten oxå! ;)

Jodå det skulle inte vara några problem att säga nej, det är säkert någon före mig som redan har sagt nej innan hon ringde till mig, där är det enbart mitt fel att jag har så förbaskat svårt att säga nej jag jobbar, och jobbar istället på kvällen när mina ungar har somnat.

Och ja det går utmärkt att lämna våra barn hos dem, om vi lyckas pricka in en tid när de inte är iväg på annat! ;) Det är nog snarare vi som är dålig på att fråga i och med att vi ofta löser det ändå.

Ang klipptid så brukar jag klippa mig hos en som har kvällstider, som hon säger själv, det är då folk har tid att klippa sig! :D Eller brukar är väl synd att säga, jag är urusel på att ta mig för att klippa mig så det brukar få växa och någon gång per år får jag utbrott på att det ser så tråkigt ut så jag tar tag i det....:angel: (en aning OT :D)

Det hela kanske grundar sig i en slags avundsjuka att vi inte har lika lätt att få barnvakt som många andra. Kompisen i det här fallet bor på samma gård som sina svärföräldrar som gärna tar hand om barnen när de har tid, och kan lika gärna sitta hemma hos dem och titta på tv på kvällen och passa barnen när de sover som hemma hos sig. Sen har hon sina föräldrar i närheten som nästan ännu hellre har barnen när de har tid, plus att de frågar vänner och bekanta lite då och då som i det här fallet.
Medans vi har svärmor som börjar bli lite för förvirrad för att jag ska känna mig beväm att lämna barnen några längre stunder, min mamma 1,5 timme bort och syrran 5 timmar bort. Svägerskan bor visserligen relativt nära men med tre tonåringar så är de rätt uppbokade... Hm så ja jag är nog rätt avundsjuk...:o

Jag tror också att när man har lätt att få barnvakt så är det svårare att förstå att de som INTE har lätt gärna vill ta vara på varje minut 'barnfri tid' som det bara går :D.

Ärligt talat tycker jag du är nästan lite för snäll som säger ja när du jobbar. Det spelar ju ingen roll var man jobbar, är man på jobb så kan man inte bara strunta i sina arbetsuppgifter. Har man flexibla arbetstider betyder det ju inte heller att man kan ändra dem hur som helst, för man behöver ju också sina lediga kvällar. Jag jobbar också hemma och försöker hålla mig till mina arbetstider för att sedan ha tid för familjen när de är hemma. Fast det är klart, om det är något akut och man inte har alltför mycket jobb just då, så är det ju en annan sak ... Nästa gång det händer, kan du inte börja med att säga att du tyvärr jobbar då och sedan för säkerhets skull fråga vad saken gäller?

Mina klipptider brukar jag förresten boka in under de dagar i veckan då barnen är i dagvård. På min jobbtid med andra ord ;) Och vi är heller inte särskilt bra på att be om barnvakt. Visserligen är det ett äventyr i sig att åka och handla med två klåfingriga barn (fast jag skulle nog dra gränsen vid en porslinsaffär), men vem har väl sagt att livet ska vara lätt? :D

Mm jag är för snäll... Det vet jag sen förut, eller för snäll, jag har svårt att säga NEJ.

Nu har barnen kommit och gått och det gick väl bra förutom att den minsta antagligen är sjuk/på väg att bli sjuk så h*n var rejält gnällig och inget dög. Nåja det är sånt som händer.

På tal om porslinsaffär så var vi vid Claes Olsson i Insjön i sommras och där finns det ju även en del outlet butiker men i porslinsbutiken gick jag in själv medans maken mutade barnen med en glass, jag vet inte om barnen eller jag var lyckligast över det, det var nog ialla fall det billigaste alternativet... :angel:

Men just det där vad man gör med barnen och inte är nog väldigt olika, en kompis ansåg inte att det var semester att vara ledig med barnen en vecka. Medans vi anser att det är underbar semester när man kan göra något tillsammans allihopa. Men just den kompisen anser oxå att barn inte har något utbyte av att åka utomlands heller så de åker själva och barnen får vara hemme med mor och far föräldrar. Medans vi anser att det verkligen är lyx att kunna åka iväg till sol och värme tillsammans med barnen och anser att det ger dem enormt mycket att få uppleva olika saker.

Mmm, det är jättesvårt att säga nej och om man dessutom vill säga nej vänligt men bestämt, så blir det ännu svårare. Fast de flesta brukar väl ändå förstå om man bara säger att man jobbar, att det är samma sak som nej ... Själv har jag visserligen blivit lite försiktig med att bjuda ut barnvaktstjänster, för jag jobbar ju kvällar och helger också om jag har mycket jobb. Och just på helgerna känns det fånigt att säga nej. Och när det gäller att be om hjälp, vill jag just nu inte be en gravid kompis med ettåring vara barnvakt åt våra två, för jag tycker hon har nog med sin mage och sitt eget barn utan att behöva ta hand om våra med Trotsets drottning i spetsen. Ändå har hon ju erbjudit sin hjälp ett flertal ggr, så man borde väl bli bättre på att be om hjälp ... Men jag vet inte, vi pusslar mycket sinsemellan med arbetstider och intressen och däremellan är det kul att umgås hela familjen tillsammans. Så det är rätt sällan vi har barnvakt.

Lite lustigt hur olika folk kan tycka, jag tycker det är jättekul att resa med barn! För dem spelar det förstås ingen större roll om man bara gör en utflykt till torget och köper färska jordgubbar eller om man reser utomlands (beroende på barnens ålder förstås), men jag gillar att man blir tvungen att ta det lugnare och inte planera in en massa sevärdheter. Våra barn fick absolut ut något av resan till Tyskland i somras, för de pratar fortfarande om taxiresan till och från flygplatsen :D

Hur är ni? Ber ni om barnvakt dagen före en klipptid? För att åka och handla? Frågar ni grannar, bekanta, vänner lite nu och då?

Jag har med mig barnen när jag handlar. Och nästan överallt annars inkl mycket glesa besök hos frissan. I förrgår var de med på 30 mils hästresa. Det är helspooky att lämna dem en stund hos farmor eller mormor för att kunna göra ngt ensam med sambon.

Eftersom ingen av farmor/mormor bor i vår stad blir det sällan, och vi har inte barnvakt för saker i vardagen på hemmaplan.

Vi brukar se lätt förvirrade ut när vi blir ensamma i en annan stad på dagtid. Var är barnen, har de gömt sig? Har vi glömt dem nånstans? Så gör vi extremt häftiga grejor som att åka till Maxi utan att behöva jaga 4-åring eller går en sväng på stan.

Det vore väldigt lyxigt att kunna ha vardagsbarnvakt men inte så att det skulle vara värt att ringa och be folk. Ofta känns det snarast som att vi har för lite tid med barnen själva.

Ibland kan vi få importera en mormor/farmor och ha hemma hos oss ett tag. Det blir kanske lite trångt i en trea men fantastiskt att slippa stressa ihjäl sig för dagistiderna, någon annan som läser för och ägnar sig åt barnen och att få sovmorgon :love:

Nu klipper min mammas kusin (och tillika en av barnens gudmödrar) mig och eftersom hon har jämnåriga barn med mig så hänger de självklart med.

Vi har ju väldigt fördelaktigt med ev. barnvakter, mina föräldrar hämtar barnen efter lunch på förskolan varje onsdag och min sambos föräldrar kommer alltid och hälsar på när sambon är ensam med barnen på fredagar.

De gånger jag behöver barnvakt är när jag ska göra något speciellt med hästen och min sambo inte är hemma. Men då bor svärmors 5 min bort med bil så då får tjejerna oftast vara där.

Nu ser både mormors och farmors det som en stor glädje (och barnen tycker självklart det är roligt) så de (och vi) ser det snarare som en förmån att de får umgås.

Däremot är det ytterst sällan som vi behövt barnvakt på kvällen för att gå ut eller åka på fest men även där har vi flera "intressenter" som nästan slåss om att få ha barnen så vi är väldigt gynnade!

Så ja, som svar på din fråga så hade jag antagligen försökt fixa barnvakt till klippning men inte hos en kompis. Då hade det varit släkt som är pensionerade och därför inte är uppbundna av tider på samma sätt som de som jobbar (vare sig det är hemifrån eller på en arbetsplats).
Vi har aldrig lämnat barnen hos någon kompis utan bara hos närmaste släkten men jag kan förstå de som inte har släkt så nära som vi har.

Senast ändrad:

Vi åker någon gång ibland och äter lunch, bara maken och jag tillsammans medans barnen är på dagis/skola och det är helt underbart lyxigt. Att inte behöva tänka på någon mer än sig själv och maken och faktiskt kunna genomföra ett samtal utan att avbrytas av "Mamma vet du det flög en fågel förbi nu" Osv, det har oxå sin charm men att någon gång slippa är härligt! :D

Men det kan ju bara bli när det är lugnt i företaget och det är ju inte särdeles ofta.. Annars äter vi antingen lunch tillsammans hemma, men är det mycket jobb så får jag åka med matdosa och sen äta själv hemma. Och till lunchen är det oftast rester eller något lättlagat som omelett eller något liknade.

Angående tid för barnen så känner jag att där försöker jag verkligen se till att de får kvalitetstid så ofta som möjligt. De har/har haft korta dagar på dagis, nu är det ju bara lillebror kvar där, men han går 9-14 mån-tors så honom hinner jag rå om ordentligt. Storasyster har börjat förskole klass och där är abert med skolbussen som går olidligt tidigt på morgonen, hon åker 7 05 och kommer till skolan ca 7 25, sen får hon vänta tills skolan börjar 8 15 eftersom bussen ska hämta upp barn från andra hållet. Men till nästa termin tänker jag försöka lobba för att turerna ska bytas... Men ialla fall, henne är det svårare att hitta kvalitets bara hon och jag, men vi har ändå ridningen som ger en del tid tillsammans. Sen försöker vi dela oss, och byta barn emellans oss lite då och då för att ge dem egen mamma/pappa tid oxå.

Jag brukar importera min syster lite då och då, men tyvärr fast ändå jättebra så har hon fått fast jobb och kommer inte att vara lika importbar längre. Mormor har fullt upp med sitt liv och kan som längst sträcka sig till två dagar, ev tre vid något tillfälle, men sen vill hon hem och fixa med sitt. Och då har vi ändå ett gästrum långt bort i huset där man lätt kan få vara ifred! ;)

Nej vi ligger nog helt fel när det gäller våra föräldrar, makens mamma är för gamal, och min för ung... ;)

Vi har haft barnvakt ibland när vi är på fest, när vi var på vintercruising och annat där det blir sen hemkomst och liknande. Men åker vi och handlar eller så är Isak såklart med, han tycker om att åka bil och sitta i kundvagnen är jättekul. Han är så snäll att han med sig så det är aldrig några problem.
Ska vi till köpcentret/ på marknad osv tar vi med vagnen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 609
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar