Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker såklart också det är en tröttsam kommentar, men den jag hört som dragit den (inte till mig tack och lov) förklarade att för henne är barn "det ultimata uttrycket av kärlek mellan en man och en kvinna". Vilket känns som en ganska naturlig följd av all jäkla kärnfamiljs- och kristen propaganda som folk fortfarande matas med. För mig är det såklart helt galet, som upplagt för dåligt föräldraskap. Det ska väl ändå ffs handla om kärlek till BARNET liksom. Inte nåt "bevis för vår kärlek"Så tröttsam kommentar, den har jag också alltid fått höra. När rätt man kommer in i mitt liv då jäklar... ja vadå? Vad ska hända då? Mitt beslut är ju grundat på mina värderingar, känslor och slutsatser. Att blanda mina gener med nån annans gör ju inte att jag förändras. Det är inte brist på avelspartner som är problemet. Om så vore fallet, går det ju numera utmärkt att skaffa barn på egen hand. Om man vill ha barn.
Det där fick jag höra när jag träffade min sambo. "Klart att ni ska ha ett litet kärleksbarn!" "Äkta kärlek vill barn!" Och en hel massa annat dumt. Att vi har fyra barn sammanlagt kvittade, självklart skulle vi "ha en liten sladdis" och "grädde på moset barn". Tillslut tröttnade jag och började svara att jag tyckte att jag var för gammal. Jag var 28 då och självklart inte för gammal men det fick tyst på de flesta.Tycker såklart också det är en tröttsam kommentar, men den jag hört som dragit den (inte till mig tack och lov) förklarade att för henne är barn "det ultimata uttrycket av kärlek mellan en man och en kvinna". Vilket känns som en ganska naturlig följd av all jäkla kärnfamiljs- och kristen propaganda som folk fortfarande matas med. För mig är det såklart helt galet, som upplagt för dåligt föräldraskap. Det ska väl ändå ffs handla om kärlek till BARNET liksom. Inte nåt "bevis för vår kärlek"
Jag har funderat mycket på det här med barn.
Jag är 33 år, gift och bor i ett ganska stort hus. Tydligen innebär det per automatik att det är okej för folk att anta att vi ska skaffa barn snart.
Hela mitt liv har jag varit säker på att jag inte vill ha några barn. Det är inget för mig helt enkelt. (Där kom det igen, behovet av att motivera mitt val). Jag får väldigt ofta höra att jag kommer ångra mig, både i frågan och om jag inte skaffar några. På senare tid har det dessutom sagts att jag tar ifrån mina föräldrar "livets efterrätt" i och med att de inte får fler barnbarn (att min syster har tre barn räknas visst inte).
Jag har alltid kunnat rycka på axlarna åt alla dessa "argument" och styra in samtalet på något trevligare, som katter eller odling. Men på sista tiden har det liksom legat kvar och gnagt hos mig. Tänk om det bara är en fix idé att jag inte vill ha barn? Tänk om jag faktiskt ångrar mig, och då är det försent?
Oftast går tankarna över igen när jag får lite distans till människorna som planterade dem i mitt huvud. Men inte nu. Tänk om...?
Blotta tanken på att byta blöjor, skjutsa till fotboll, föräldramöten i skolan osv, det ger mig rysningar. Varenda fiber i min kropp skriker Hell no! men ändå, tänk om...?
Jag vet inte vart jag vill komma. Jag försöker nog bara landa i vad jag egentligen vill. Hur vet man? Det är ju inte direkt så man kan testa och lämna tillbaka om det inte fungerar. Jag har alltid varit så säker på min sak, men tänk om det bara är en fix idé? Men å andra sidan, det finns ingenting i livet med barn som lockar mig.
Är det den omtalade biologiska klockan som börjat klämta?
Tycker såklart också det är en tröttsam kommentar, men den jag hört som dragit den (inte till mig tack och lov) förklarade att för henne är barn "det ultimata uttrycket av kärlek mellan en man och en kvinna". Vilket känns som en ganska naturlig följd av all jäkla kärnfamiljs- och kristen propaganda som folk fortfarande matas med. För mig är det såklart helt galet, som upplagt för dåligt föräldraskap. Det ska väl ändå ffs handla om kärlek till BARNET liksom. Inte nåt "bevis för vår kärlek"
Att kärlek till sin partner kan förhöja upplevelsen, det förstår jag, men att älska sitt barn främst för att det är "en bit av min partner/vår kärlek" är så fruktansvärt själviskt och rent utsagt farligt för barnet. Säger absolut inte att det är så du känner, men de som uttryckt liknande kring mig ger mig röda flaggor. Du bör älska ditt barn villkorslöst för att du vill älska ett barn villkorslöst, punkt slut. När kärlek till partnern blandas in i själva kärleken till barnet (inte till upplevelsen/glädjen i att skaffa barn) såJag kan visserligen förstå det här med att vilja att skaffa barn kan komma med rätt person. Jag har alltid velat ha barn, och undersökte även möjligheten att skaffa det på egen hand under en period. Men att få barn med min man känns annorlunda än hur jag känt kring barn tidigare. Hans lycka kring det, och det faktum att barnet kommer bli hälften han har förstärkt upplevelsen på ett sätt som jag inte riktigt var beredd på. Att älska någon så mycket och dessutom få ett barn som är en bit av honom, tillsammans med honom, och dela den upplevelsen.. det har absolut gett det hela en ny dimension. Nu ville ju jag ha barn redan från början men jag kan också förstå om en vilja skulle kunna komma krypandes med en viss person.
Med det sagt är ju inte barn ett kvitto på kärlek. Hur mycket två personer älskar varandra har såklart absolut ingenting med eventuellt barnalstrande att göra. Kärlek är kärlek, oavsett vad man väljer att hitta på i relationen. Så ja, hemskt tröttsam kommentar och att det är det ultimata uttrycket av kärlek är ganska skrattretande. Att bli på smällen är en högst biologisk fråga Men visst kan man ändra sig kring saken i en viss relation, åt båda håll såklart, det är bara hemskt drygt att hålla på att säga det till folk. Lite som att någon skulle vilja ha barn och få höra "Du lär ångra dig när du ser alla andras skrikande ungar!". Liksom, jaha? Kanske kanske inte men varför pratar vi ens om det.
Åhh vad jag känner igen mig i dessa uttalanden, de kom från väldigt många runt mig när jag var i åldern då dessa tyckte att det var dax för oss att skaffa barn."Är du trött, det kan du inte vara, du har ju inga barn?!" (Sagt till kollegan som fick gå upp 4.30 varje morgon för att ta tåget tre och en halv timme enkel väg för att ta sig till jobbet, var sen hemma typ 20.... )
"Fast nu kanske du inte förstår vad äkta kärlek är, du har ju inga barn."
"Du ska inte ens uttala dig, du har inga barn."
"Hade jag inte haft min son hade allt varit meningslöst. Om man inte har barn är ju livet helt meningslöst."
"Ja, det är klart du kan vara egoistisk och ha egen häst och sådär, har man familj finns det faktiskt viktigare saker att lägga tid och pengar på."
Att kärlek till sin partner kan förhöja upplevelsen, det förstår jag, men att älska sitt barn främst för att det är "en bit av min partner/vår kärlek" är så fruktansvärt själviskt och rent utsagt farligt för barnet. Säger absolut inte att det är så du känner, men de som uttryckt liknande kring mig ger mig röda flaggor. Du bör älska ditt barn villkorslöst för att du vill älska ett barn villkorslöst, punkt slut. När kärlek till partnern blandas in i själva kärleken till barnet (inte till upplevelsen/glädjen i att skaffa barn) så
menar jag att det lätt går ut över barnet i bitterhet, kontrollbehov, och andra mindre kärleksfulla beteenden.
Jag var i en fast relation i 16 år innan vi fick första barnet. Det var aldrig någon som frågade sånt.Det där är så främmande för mig. Jag är 33 år och har aldrig fått frågan av någon, någonsin. Men det bidrar kanske att jag bröt en relation när jag var 26 och gick in i nästa först när jag var 30. Sedan dess har det ju gått relativt snabbt för oss med både bröllop och graviditet. Men nej, varken vänner eller familj har frågat. Eller jo just det, en gång fick jag frågan av en aningens burdus vän till min mor Mamma var upprörd efteråt och vad tusen gånger om ursäkt å hennes vägnar.
Men jag kan tänka mig att det är skillnad om man har en långvarig relation. Jag tror också det är skillnad på hur stark normen är i ens familj och umgänge. Vi har personer i vår närmsta familj som inte har barn. Självvalt i vissa fall, en sorg i andra fall. Men det gör nog att alla är lite mer medvetna om att alla faktiskt inte kan, eller vill.
OM det skulle hända, så får du väl hantera det då, tänker jag.Men senast idag fick jag kommentaren att jag kommer ångra mig när jag träffar rätt man.
Så var det inte riktigt för mig. Det bara blev liksom. Men vi hade diskuterat innan, pappan och jag, att OM det blev barn så var det han som skulle dra det tyngsta lasset. Han ville verkligen och jag var trygg i att barnet skulle få minst en engagerad förälder. Graviditeten var ett helvete och det var först när han kom upp på magen som det hände. Det var som en strömbrytare slog till. Jättemärkligt. Såklart hormoner och kanske en överdos av lustgas men DÅ visste jag.Eftersom jag är en av alla som har gått ifrån "ska aldrig ha några jävla ungar!" (det var exakt så jag uttryckte det, upp till nånstans närmare 30) via ett antal steg närmare barnalstrande till att vara fyrabarnsmor, alla efterlängtade. Så kan jag säga att man vet om man vill ha barn. Jag var tvärsäker när jag var i anti-stadiet, jag ville inte alls ha några barn. Vad som hände på vägen vet jag inte, men när jag träffade min man var jag plötsligt lika säker på att jag åtminstone ville ha ett barn. (och längtan efter fler kom när ettan var född)