Det där är så främmande för mig. Jag är 33 år och har aldrig fått frågan av någon, någonsin. Men det bidrar kanske att jag bröt en relation när jag var 26 och gick in i nästa först när jag var 30. Sedan dess har det ju gått relativt snabbt för oss med både bröllop och graviditet. Men nej, varken vänner eller familj har frågat. Eller jo just det, en gång fick jag frågan av en aningens burdus vän till min mor Mamma var upprörd efteråt och vad tusen gånger om ursäkt å hennes vägnar.
Men jag kan tänka mig att det är skillnad om man har en långvarig relation. Jag tror också det är skillnad på hur stark normen är i ens familj och umgänge. Vi har personer i vår närmsta familj som inte har barn. Självvalt i vissa fall, en sorg i andra fall. Men det gör nog att alla är lite mer medvetna om att alla faktiskt inte kan, eller vill.
Min släkt har inte varit så mycket för att skaffa barn... av oss sex kusiner har två av oss barn, sammanlagt tre barn. Dvs normen att skaffa barn har inte varit speciellt stark så släkten har aldrig frågat/pressat vad gäller barn.