Sv: Det här med att föda barn
Nu hoppar jag in utan att läsa resten av diskussionen, men om du inte fått det här tipset innan, så var det något som hjälpte mig mycket i förberedelsen inför förlossningarna;
Boken "Att föda" av Gudrun Abascal. Den handlar rätt och slätt om hur kroppen fungerar, vad som händer med den under en förlossning, och även om olika utgångar/scenarier.
Toppen, tyckte jag!
Mina egna förlossningar var helt olika. Den första skedde med helt "öppet sinne" (jag hade faktiskt inga förväntningar mer än överlevnad (utan att vara rädd) - jag ville ta det som det kom). Jag använde mig av lustgas och hade ett väldigt starkt värkarbete men så kom bebisen inte ner som han skulle under krystningsskedet pga en svullen kant på livmodermunnen som vägrade att svälla av, så till slut blev det sugklocka med stora komplikationer och sedemera operation. Bebis på neonatalen och jag sövd. Det var tufft förstås, ffa första tiden efter pga stor blodförlust, och sedan en lång läkning. Jag var dock beredd på något vis (min mamma var med om samma sak när hon födde min storasyster - jag snittades ut), så sålänge jag inte var gravid igen så kändes det ok att tänka på förlossningen. Vi hade fått vår friska bebis.
Inför andra förlossningen så gick jag på Auroramottagning, för när den graviditeten var ett faktum så var det svårt att hålla oron för en upprepning borta - dock inte för förlossningen i sig - utan för komplikationerna. Vår Aurora-BM var fantastisk!!
Den förlossningen skedde sen genom sk. kontrollerad igångsättning, dvs de tog hål på hinnorna (jag hade då varit 3cm öppen i flera veckor redan) i v.37+2, pga dåliga levervärden ihop med den tidigare förlossningen.
Innan hinnorna så sattes en epidural, något jag inte hade första förlossningen. Allt detta för att min kropp inte skulle börja motarbeta mig när smärtminnena kom tillbaka. Epiduralen verkade dock inte som den skulle och lades om efter att hinnorna var tagna, men den fungerade aldrig. "Jag kollar igen om 50min" sa läkaren, så får vi lägga om den ingen om den inte tagit då. Det hanns inte med för då var bebisen redan ute
Det tog inte ens EN timme från första värk till bebisen var ute, två krystvärkar. 45min efter att de la om epiduralen. Inget värkstimulerande, ingenting. Det hade då gått knappt 3h sen de tog hål på hinnorna - då hade jag inte ens minsta sammandragning, hade dock haft kraftiga förvärkar nattetid i någon vecka innan - så pass att jag trodde vi skulle behöva åka in, men inte när det väl var dags, då var det stiltje i magen.
Jag satt i duschen 1h efter bebisen kommit och kunde inte sluta skratta. På hemvägen dagen efter så kändes det som att jag skulle kunna springa ett marathon. Jag var helt hög. Skillnaden var MILSVID! Vilken revansch!