Det här med att färga håret (på "barn" alltså).

Sv: Det här med att färga håret (på "barn" alltså).

KL

Jag fick börja tona mitt hår när jag var 10-11. Men inte färga. Sen efter 2-3 år av experiment så tröttnade jag och fick min naturliga hårfärg igen, Sen började det efter några år igen, men då färgade jag.

Jag tycker svart hår är jättesnyggt. Dottern har snackat om att hon vill klippa av det midjelånga och färga svart. Jag har sagt stopp därför att jag känner henne och jag vet att hon kommer att ångra sig. Och det går liksom inte att göra ogjort.

Svart är en svår färg. Om man är väldigt ljus och inte ska se fånigt ut krävs det nästan smink. Antingen smink för att se naturligt svarthårig ut eller smink för att se blek-svartrockig ut. Jag är väldigt blond naturligt och jag har varit svarthårig punkare en period, och det var inte alltid kul att se sig i spegeln.:angel:

Sen ska vi inte snacka om hur badrummet ser ut när man färgar håret svart.....:crazy:

jag fick börja tona håret när jag va c 10 år och sen dess har jag haft alla möjliga färger.
Jag började färga håret på mina söner vid c 8 år dom har haft blonda slingor,svart tulpan,lila etc Den största har alltid haft snagg så på honom har jag blonderat rutor och ränder och blixtar på med hjälp av en pensel. Det växer ju ut igen.:rofl:

Dottern har snackat om att hon vill klippa av det midjelånga och färga svart. Jag har sagt stopp därför att jag känner henne och jag vet att hon kommer att ångra sig. Och det går liksom inte att göra ogjort.

Det är nog det där som jag tycker är viktigast om yngre barn vill färga håret (eller göra ngt annat lite mer "drastiskt"). Att man som förälder säger nej om man vet att ens barn faktiskt kommer att ångra sig.

Annars blir det både dyrt (med ännu fler färgningar för att försöka återfå normalfärgen) och mycket gråt och tandagnisslan.

Det växer ju ut igen.:rofl:

Precis! Och just därför kan jag inte tycka att det är sådär himlans förfärligt om 8-9åringar färgar håret någon gång.

Som någon sa blir det ju sällan snygg utväxt om man tex färgar svart och sen vill låta det växa ut till normalfärg igen. Men; who cares? Om inte 8-9åringen bryr sig om det så spelar det ju ingen som helst roll ifall det ser "fult" ut en period.

Här är det inne att vara EMO, vilket tydligen innebär att man är svartmålad runt ögon och på läpparna, på naglarna och har färgat håret svart. Till det bär man svarta kläder och för att få lite kontrast till allt det svarta så använder man rakblad och skär röda strimmor i underarmarna ...dessutom ska man ha attityden att man är värdelös och inget värd.
Kanske därför svart anses negativt?

Jo, det är ju sant, fast jag har mötts av uppfattningen att just svart hår är väldigt negativt innan emo-kulturen gjorde sitt inträde. Svart hår är ju inte = svart smink, svarta kläder och självskada, så det är lite synd att en hårfärg får bära hundhuvudet (det är ju likadant med blont också).

Och om vi bortser från självskadan och spinner vidare; varför uppfattas svarta kläder som något negativt? Jag gick själv omkring väldigt svartklädd en period i tonåren och omgivningen hade väldigt ont av det. Varför lägger vi ö.h.t. så väldigt mycket värderingar i en hårfärg (och i viss mån kläder)?

(Och detta skriver jag trots att jag själv har svårt för emo-kulturen p.g.a. den gestaltning den har.)

Min dotter är ju inte emo (tack och lov) utan hårdrockare som sin mamma. Hon har svarta jeans, svarta bandtröjor med hårdrocksband, nitbälte och sneakers. Och illrött hår. Ändå buntas hon ihop med emo-kidsen vars värderingar hon absolut inte delar.

Min dotter gjorde en röd slinga i sitt hår förra året, då var hon 8 år. Detta godkände jag efter att ha pratat med frisören om färgning på barn.
Denna slingan gjorde hon om nu iår, nästan ett år efter första gången.

Eftersom mina barns farmor är frisörska så har det blivit lite färg då och då, dottern tyckte mest om hårmascarorna när hon var 8-10 år, det gick ju ur efter några tvättar.

Hennes kompisar har färgat håret hit och dit med följd att flera av dem nu har så tunt hår att det ser ut som om de börjar bli flintskalliga:eek: de som förut hade tjockt fint hår har nu tunt konstigt hår vilket inte är särskilt snyggt.

Min dotter gjorde sina första slingor när hon var 13, de gjorde hennes farmor, lite mörkare blonda slingor i under håret, jättesnyggt:) min dotter är annars ljusblond så det blev en fin effekt.

Nu är hon snart 16 och det har blivit lite slingor någon gång då och då.

Jag tycker inte att barn ska färga håret med tanke på att det faktiskt är starka kemikalier och jag kan inte förstå att man som mamma färgar håret på sina barn i tid och otid.

Min bonus sons mamma har färgat håret på sin son länge, i diverse konstiga färger med följd att han i bland inte ens velat ta av sig kepsen:crazy:

Just svart har jag inget emot om det passar på personen, min bonusdotter färgar sitt svarta hår ännu svartare och det är fint, hon har dessutom ibland lite ljusare slingor i.

I min egen tonår var svart tulpan toning populärt, det skulle ju gå ur efter några tvättar men på mitt blonda hår satt det i tills det växte bort:rofl: jag färgade även håret svart en gång, färgade två gånger eftersom det blev grått efter en dag, men svart var ju inte min färg, hade solat och var jättebrun men såg ut som ett lik ändå:angel: jag blonderade bort mitt svarta (läs gråa efter ett par dagar) hår, fick blondera fyra-fem gånger innan de röda:eek: slingorna försvann och jag såg normal ut igen;)

Jo, det är ju sant, fast jag har mötts av uppfattningen att just svart hår är väldigt negativt innan emo-kulturen gjorde sitt inträde. Svart hår är ju inte = svart smink, svarta kläder och självskada, så det är lite synd att en hårfärg får bära hundhuvudet (det är ju likadant med blont också).

Och om vi bortser från självskadan och spinner vidare; varför uppfattas svarta kläder som något negativt? Jag gick själv omkring väldigt svartklädd en period i tonåren och omgivningen hade väldigt ont av det. Varför lägger vi ö.h.t. så väldigt mycket värderingar i en hårfärg (och i viss mån kläder)?

(Och detta skriver jag trots att jag själv har svårt för emo-kulturen p.g.a. den gestaltning den har.)

Jag tror att svart för många förknippas med "dåligt" rasistiska tankar...

Jag var själv svartklädd i tonåren och möttes också av attityden att det var "fel" jag tror att många förknippar svart med kriminellt beteénde:confused:

När jag var liten fanns det överhuvudtaget inga mörka människor i min värld och jag minns som igår när de första adoptivbarnen kom till bygden, vilket snack det blev, bara för att de var mörka så "var de nog kriminella":crazy: detta var småbarn, skulle det kriminella ligga i generna som gav dem deras hud och hårfärg:confused:

Jag tror att som allt annat som är annorlunda så är det rädsla som ger människor dessa konstiga fantasier, det man är rädd för är ju "farligt".

Ännu en gång tänker jag på min älskade mormors ord när folk förfasade sig över alla flyktingar som kom från forna joguslavien, "de är väl människor de också? Vad har hårfärgen med det att göra?"
Min mormor var alltid så klok och vetgirig, hon visste att det som låg bakom rädsla var okunskap.

Hur gamla var era barn när de började färga håret? Har ni som föräldrar inte lagt er i eller har ni haft synpunkter på ev. färgning?

Mina barns klasskamrater har börjat exprimentera väldigt tidigt, det har varit tjejer som varit 8-9 år som tonat/färgat/slingat. Är det jag som är knäpp som tycker att det är tidigt?

Jag började själv när jag gick i 5:an. Var jätte poppis då och flera i klassen hade det.. klart man ville vara likadan. Mamma gick med på att slinga håret men hon gjorde det mot sin vilja... jag vet att hon inte alls tyckte om det. SJÄLV skulle jag aldrig låta mitt barn färga håret så tidigt. Det är ju faktiskt gifter i färgen.

Jag var också rocker
headbang.gif
och hade tagit mycket illa vid mig någon kallat mig emo.

Mina barn började tona håret ibland vid ca 10-11 år. Lite rött och lite brunt, lite slingor eller isatta "tofsar" med avvikande färg.

Nu i senare tonåren är hon svart-färgad av EMO-karaktär utan skärsår, :bow: men alla svarta kläder och smink sitter där.

Jag upplever det som en fas som jag tror kommer att gå över, bli nåt annat när hon tröttnat. Och jag tror att om jag inte gått med på det när hon var yngre så skulle hon ha varit mkt mer envis och trotsig när det gäller håret. Nu pratar vi om olika klippningar, färger och hon frågar gärna om råd eller ber om min åsikt om hur hon ser ut. Det är roligt och jag är stolt över den vilda, vackra, viljestarka unga kvinna som jag har fött.

Han (14 år) hade ljusa slingor förra sommaren, lite mer mörkbrunt i vintras och just nu helt naturligt. Var illröd för ett par år sen :eek:

Och jag byter både frisyr och färg rätt ofta.;)

Nu pratar vi om olika klippningar, färger och hon frågar gärna om råd eller ber om min åsikt om hur hon ser ut. Det är roligt och jag är stolt över den vilda, vackra, viljestarka unga kvinna som jag har fött.

Vilken härlig inställning! :bow:

Alltså här som jag bor färgar inga frissor håret på barn under högstadieåldern. Motivet är att hårfärg kan vara väldigt allergiframkallande och t.o.m farligt när man är så ung. Jag skulle aldrig komma på tanken att färga på mitt eget barn förrän hon/han går i högstadiet. Min åsikt är att barn ska få leva så naturligt som möjligt så länge som möjligt.

*kl*

Jag fick nog färga håret när jag gick i 5:an eller 6:an. Vad är man då? 11, 12 någonting.
Jag fick göra det hos frisör och mamma var med och pratade med frissan och vi kom överens om färg....
Sen färgade jag det till och från under nästan hela högstadiet tror jag, både röda nyanser och nära nog svart...

Jag har nog aldrig haft någon riktigt revolt utan varit ganska snäll. Det kan nog ha att göra med att mamma inte protesterade utan istället såg till att det blev "ordentligt" gjort och inte med någon hemmafärg som ingen av oss hade erfarenhet av.
Under högstadiet färgade jag dock själv med hemma-färg eftersom det blev billigare. :D

Jag färgade min lillasysters hår rosa när hon var 7-8 år, då var jag själv 13-14 år gammal. Mina föräldrar var inte allt för lyckliga.

Min egen dotter skulle jag inte färga håret på om hon inte frågade om det och då kommer jag ta henne till en ekologisk salong så det blir gjort utan farliga kemikalier.

Jag färgade min lillasysters hår rosa när hon var 7-8 år, då var jag själv 13-14 år gammal. Mina föräldrar var inte allt för lyckliga.

Jag färgade håret på min två år äldre kompis när vi gick i gymnasiet. Hennes mamma höll på att få spel och kasta ut henne!!! :D

Men, för att återgå till TS, det känns som att skiftet mellan/högstadie kan vara en "normal" ålder att färga/tona hår " på riktigt".
Innan dess, kanske en slinga på skoj när mamma färgar hemma eller liknande. Är det så att barnet hemskt gärna vill ha något rosa (eller blått eller grönt eller...) kan man ju sätta i en lös slinga med clips eller liknande. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 677
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 716
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar