Det här med att färga håret (på "barn" alltså).

break_a_leg

Trådstartare
Hur gamla var era barn när de började färga håret? Har ni som föräldrar inte lagt er i eller har ni haft synpunkter på ev. färgning?

Mina barns klasskamrater har börjat exprimentera väldigt tidigt, det har varit tjejer som varit 8-9 år som tonat/färgat/slingat. Är det jag som är knäpp som tycker att det är tidigt?

Sv: Det här med att färga håret (på "barn" alltså).

I så fall är jag också knäpp!

Småtjejer ska inte färga håret! Och absolut inte svart som är så poppis nu. För två helger sedan var min dotter hos sin pappa. Vad tror du dom gör på henne?

Jo, färgar håret. Svart. Då var jag inte glad kan jag säga.

Dottern är 10, blir 11 i år och det var ingen som frågade mig. Då hade jag sagt nej, helt klart.

11 var min dotter då hennes hår färgades från råttfärgat med lätt röd ton till knallrött. Då pratar vi om permanent färgning av midjelångt hår, inte testa att tona nån slinga alltså, sånt gjorde vi tidigare på skoj ibland.

Svart verkar ju vara "jätteinne", men hur snyggt är det på en skala när håret sedan växer.... Var o varannan unge är ju svarthårig nu för tiden.

Ja, visst är det tidigt. Men barn blir ju "stora" tidigare nuförtiden. Jag vet inte om jag kan tycka det är särskilt upprörande. Det är synd om hårfärgning, smink, mode osv blir väldigt viktig och centralt i så små barns (flickors) liv. Man kan ju önska dem att de ska få "vara BARN" så länge som möjligt. Men; om det en period färgas hår för att sen raskt bytas till andra "lekar" - då måste det väl ändå vara okej?

När jag var liten så ville jag ju experimentera på andra sätt med håret; mamma fick göra inbakad fläta, fläta massor av små flätor så håret blev krusigt (då var jag 10-11 år minns jag) osv. Vari ligger skillnaden? Om det nu inte är så att toningar/färgningar är skadliga rent fysiskt på något sätt.

Jo. Typ en gång i månaden är det färgning. Eller borde vara. Dottern säger att jag är lat och drar ut på det ibland.:angel:

Men färgningen innebar inte smink och mode för min dotter.

Min dotter är 15, jag hade inte velat att hon färgade håret svart när hon var 10-11. Nu däremot bryr jag mig inte ett dyft vad hon gör med sitt hår. En av de få saker här i livet man kan ändra på, som alltid går att ställa åter är håret... Så låt ungdomar experimentera och finna sin egen stil. (fast inte små barn då förstås)

Jag tonade håret första gången när jag var 12 efter viss övertalning.

Dottern började väl när hon var runt 12 att färga sitt svart.
Mig gör det inget och hon är jättefin i sitt svarta hår även nu som 14-åring. Hon har även en piercing i näsvingen och ett flertal i öronen, men hon är ju fortfarande hon :D :love:

Men färgningen innebar inte smink och mode för min dotter.

Nej, det har jag heller inte sagt!
Jag menade att OM färgningen dessutom följs åt med en massa smink, mode och "tonårsintressen" så kanske jag skulle tycka det vore mer .... "hemskt" eller vad man ska säga. Om 8-9åringen blir en liten "fjortis" och verkar fastna i den vanan så att säga. kan jag tycka det är synd.

8-9 år tycker jag oxå är för tidigt att börja med sånt.
Makens son har börjat färga sitt hår svart nu. Han är 14 fyllda.
(Spelar i band o far runt på spelningar så det mååååste ju vara så då :angel::D )

Min dotter är 6 år, helt besatt av klänningar, håruppsättningar och sånt.
Men aldrig att jag skulle låta henne börja mixtra med håret än på flera år.

Jag var 10 eller 11 år första gången, men jag fick aldrig färga med färg när jag var yngre, utan enart toning..

Jag gick i fyran när jag och mamma kom på en jättekul idé. Hon gjorde en miljon rastaflätor på mej! I änden surrade hon en bit färgglatt garn och doppade den i hobbylack. Sen när jag tröttnat hällde vi i en permanent och när den var färdig klippte vi av lackänden och vips så hade jag änglahår! Vi hade jättekul.

Varför anses just svart hår vara så negativt?

Undrar jag med?
Färgar mitt hår svart.
Är iofs rätt svartklädd också då.

Jag tycker att det är för tidigt vid 8-9 år. Det är ju inget nyttigt vi pratar om här, utan starka kemikalier - helst borde man ju avstå helt.

Dessutom känns det sorgligt på nå´t vis. Godkänner jag som förälder en hårfärgning känns det lite som om jag tycker: - Ja, gör det, du blir nog finare i det, som du inte fått naturligt.

Äldsta dottern fick vänta tills hon gick i årskurs 7 (13 år) tills hon fick färga håret. Men hon har hunnit ta igen det nu, känns det som. Stor experimentlusta har det varit! :angel::love:

Dessutom känns det sorgligt på nå´t vis. Godkänner jag som förälder en hårfärgning känns det lite som om jag tycker: - Ja, gör det, du blir nog finare i det, som du inte fått naturligt.
Jag kan hålla med på sätt och vis men samtidigt blir det lite: "Nej, det får du inte. Därmed hindrar jag dig från att vara du." Barnet kanske känner sig mer hemma i blont, svart, rött eller lila hår eller vad det nu kan vara.

Varför anses just svart hår vara så negativt?

Personligen är det för att få ljusare personer ser bra ut i riktigt svart hår, det ser onaturligt ut. Men jag tycker inte att det där riktigt blonderade håren ser bra ut heller.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 677
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 716
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar