Det gör mig ledsen..

TheRedLightning

Trådstartare
Jag känner mig riktigt nedstämd. Jag fyller snart jämnt, så hade tänkt bjuda hit hela släkten.
Jag var hemma hos mamma och glatt berättade mina planer, då blir hon "sur" (sätter det inom citattecken då jag inte riktigt vet rätt ord för hennes reaktion) och säger att om jag bjuder morfar och han kommer, så kommer inte hon komma för de har inte pratat på 3 år, vilket jag inte visste om. Jag har bara vetat att de inte pratat tidigare, men sen började de umgås igen och nu denna bomb.
Jag blev riktigt ledsen, nu känner jag att jag inte vill ha något kalas överhuvudtaget... avskyr när jag inte får planera själva utan att andra ska lägga sig i vilka man bjuder, sen började hon även babbla om att jag måste kolla med min syster så jag har kalaset på rätt helg, men hallå det är jag som bestämmer när jag vill ha mitt kalas, kan de inte komma, ja, då kan de inte. Det var som jag när jag inte kunde komma på hennes kalas.... allt känns så upp-å-ner och det gör mig riktigt ledsen. Jag fyller år om en vecka och ser inte fram emot det längre och vill inte ens ha nått kalas.... :cry::cry::cry::cry:

Men du har ju helt rätt. Det är du som bestämmer när ditt kalas ska vara, och om din mamma inte pratar med sin far så är det deras bekymmer, inte ditt. Du ska inte behöva anpassa dig till att de inte kan dra jämnt.
Det är lite så jag känner, men jag vill ju att mamma också ska komma och det känns inte rätt, så de känns som om att det bästa är bara att ställa in skiten.... bara massa krångel ändå... :(

Jag känner mig riktigt nedstämd. Jag fyller snart jämnt, så hade tänkt bjuda hit hela släkten.
Jag var hemma hos mamma och glatt berättade mina planer, då blir hon "sur" (sätter det inom citattecken då jag inte riktigt vet rätt ord för hennes reaktion) och säger att om jag bjuder morfar och han kommer, så kommer inte hon komma för de har inte pratat på 3 år, vilket jag inte visste om. Jag har bara vetat att de inte pratat tidigare, men sen började de umgås igen och nu denna bomb.
Jag blev riktigt ledsen, nu känner jag att jag inte vill ha något kalas överhuvudtaget... avskyr när jag inte får planera själva utan att andra ska lägga sig i vilka man bjuder, sen började hon även babbla om att jag måste kolla med min syster så jag har kalaset på rätt helg, men hallå det är jag som bestämmer när jag vill ha mitt kalas, kan de inte komma, ja, då kan de inte. Det var som jag när jag inte kunde komma på hennes kalas.... allt känns så upp-å-ner och det gör mig riktigt ledsen. Jag fyller år om en vecka och ser inte fram emot det längre och vill inte ens ha nått kalas.... :cry::cry::cry::cry:
Jag förstår dig helt och hållet. :heart
Så där gör min mamma också vilket resulterar i att jag inte har några kalas. Jag tappar lusten, helt enkelt. :(
Mina syskon brukar ha olika två bjudningar så det ska passa min mamma, men det vägrar jag. Jag fattar inte varför dom ställer upp på hennes krav. Särskilt inte som dom gnäller om det sen.

Min mamma försökte kräva av mig att jag inte skulle vara vän med pappas nya fru på FB heller. Hon vägrade vara på "samma sida" som hon uttryckte det.
Jag försökte förklara att FB inte funkar på det viset, i en halvtimme ungefär. O_oTotalt dödsdömt! :banghead:
Sen säger hon att "jag skulle aldrig kontrollera vem du är vän med på FB". :banghead:
Jo, tjena! :cautious:

Klart att du vill att de båda ska komma. Men jag tycker att du ska säga till din mamma att du vill ha dem båda där, och det är orättvist av henne att inte prioritera DIG och din födelsedag före sin beef med din morfar.
Hon sa något om att de inte pratat på 3 år och att det inte var något man försöker lösa på ett kalas, och jag vet att hon inte kommer komma om han kommer.. fan.... jag som sett framemot att få visa upp hur jag bor och nu blir det bara skit å pannkaka av allt... känner att jag inte vill ha någon här om de är så det ska vara...:cry:

Jag förstår dig helt och hållet. :heart
Så där gör min mamma också vilket resulterar i att jag inte har några kalas. Jag tappar lusten, helt enkelt. :(
Mina syskon brukar ha olika två bjudningar så det ska passa min mamma, men det vägrar jag. Jag fattar inte varför dom ställer upp på hennes krav. Särskilt inte som dom gnäller om det sen.

Min mamma försökte kräva av mig att jag inte skulle vara vän med pappas nya fru på FB heller. Hon vägrade vara på "samma sida" som hon uttryckte det.
Jag försökte förklara att FB inte funkar på det viset, i en halvtimme ungefär. O_oTotalt dödsdömt! :banghead:
Sen säger hon att "jag skulle aldrig kontrollera vem du är vän med på FB". :banghead:
Jo, tjena! :cautious:
Ja, jag tappade också lusten helt nu.... dessutom kan jag ändå inte ha ett sånt kalas som jag vill. Jag fyller jämnt och hade helst velat bjuda på lite mat, men har inte råd för så många, inte ens råd att köpa en smörgåstårta till alla och det gör att jag tappar lusten ännu mer... :(

Om släkten känns krånglig: kan du inte fira med andra?

Jag har familj som inte kommer överens. Det ledde till ett rejält drama på en av mina bjudningar. Efter det firar jag med vänner och den familj som kan sköta sig. Resten får bjuda in själva om de vill fira mig.
Kan de inte uppföra sig som vuxna orkar jag inte bjuda till mer.

Om släkten känns krånglig: kan du inte fira med andra?

Jag har familj som inte kommer överens. Det ledde till ett rejält drama på en av mina bjudningar. Efter det firar jag med vänner och den familj som kan sköta sig. Resten får bjuda in själva om de vill fira mig.
Kan de inte uppföra sig som vuxna orkar jag inte bjuda till mer.
Jag har några vänner från stallet och några kollegor från jobbet. Tanken är att de ska få komma hit på samlat besök lite senare när det är varmare ute. Ska ha grillkväll med kollegorna.
Vi kommer ha grillkväll i stallet med stallkompisarna.

Ja, jag tappade också lusten helt nu.... dessutom kan jag ändå inte ha ett sånt kalas som jag vill. Jag fyller jämnt och hade helst velat bjuda på lite mat, men har inte råd för så många, inte ens råd att köpa en smörgåstårta till alla och det gör att jag tappar lusten ännu mer... :(
Ja, sånt beteende är verkligen tråkigt. Och det är så hänsynslöst dessutom. Lös era egna issues, liksom men inte på mitt kalas. :cautious:

Angående maten, kan du inte bjuda på något billigt, typ pastasallad, gryta eller något annat lämpligt förslag som andra säkert är bättre på en jag. ;)
Om det ska drickas alkohol så be folk ta med sig eget.
Det viktigaste är ju inte maten utan det är ju umgänget.

Bjud alla och meddela mamma att hon är välkommen om hon kan uppföra sig, men att du inte tänker utesluta någon för hennes skull. Vill hon då inte komma/blir sur så.. ja, då får hon väl vara det.
Fira på det sätt du vill och med dem du vill. Det är ditt kalas. Inte hennes.

Ja, sånt beteende är verkligen tråkigt. Och det är så hänsynslöst dessutom. Lös era egna issues, liksom men inte på mitt kalas. :cautious:

Angående maten, kan du inte bjuda på något billigt, typ pastasallad, gryta eller något annat lämpligt förslag som andra säkert är bättre på en jag. ;)
Om det ska drickas alkohol så be folk ta med sig eget.
Det viktigaste är ju inte maten utan det är ju umgänget.
Oh, det där har jag inte ens tänkt på. Pastasallad lät riktigt spännande faktiskt. Någon alkohol blir det inte, troligen bara fika å tårta efter maten, om det nu blir av. Ska iaf bjuda hit pappa å farfar, de har gjort något i alla fall och de ska få komma hit själva. Mamma å pappa är skilda sen många år tillbaka.

Nej, men då får man skärpa sig och umgås svalt men artigt. För huvudpersonens, dvs din, skull.

Usch så omoget din mamma resonerar.
Ja, ibland blir jag bara så trött. Hon sa att de mötts ute på vägen och att morfar och hans nya inte hälsat... känns faktiskt lite sandlådenivå i mina öron...

Håller helt med. Dumt också att hon blandar in dig i det.
Det var ungefär som när jag berättade att jag har planer på att byta bil och sälja hästtransporten. Eventuellt måste jag ta lån för att kunna köpa ny bil och det var helkorkat och bättre att bygga upp buffert först.. suck.
Känns lite ibland som hon oroar sig för mycket. Det är inte imorgon jag hade planerat att göra det, utan kanske om ett halvår/år. Vilket jag även försökte påtala, men ibland verkar det inte som hon lyssnar.
Har väl haft det lite tufft när jag växte upp, mobbad som fan i skolan, syrra som retade mig hemma så jag fick skulden, och inte den bästa relationen med min mamma. Många gånger jag sa att jag skulle ta livet av mig och svaret var men gör det då, slutade alltid med att jag flydde till pappa, för där var det lugnt.
Nu har det blivit bättre sen jag flyttat hemifrån och blivit vuxen, men lite påverkar de väl antar jag..

1. Det är DIN födelsedag och DIN dag, klart du vill och ska fira!
2. Din mamma bjuds in som gäst, inte med-anordnare. Som gäst kan man inte ställa krav utan man gör ett val att gå eller inte gå.
3. Jag förstår att det känns tråkigt om din mamma inte kommer men det är hennes val och andra kommer välja att gå och de vill fira dig och din dag. Världen går inte under om en familjemedlem inte vill komma av en fånig anledning.
4. Tajt med pengar behöver inte grusa festplanerna. Kör knytis! Du kan stå för tårta och dricka (bål är festligt) och gästerna får ta med sig mat. Man kan ge tips på goda billiga rätter för att underlätta för gästerna. Pastasallader, potatissallader, quinoasallader, hembakad foccacia (lätt att göra och tokgott!)

Det var ungefär som när jag berättade att jag har planer på att byta bil och sälja hästtransporten. Eventuellt måste jag ta lån för att kunna köpa ny bil och det var helkorkat och bättre att bygga upp buffert först.. suck.
Känns lite ibland som hon oroar sig för mycket. Det är inte imorgon jag hade planerat att göra det, utan kanske om ett halvår/år. Vilket jag även försökte påtala, men ibland verkar det inte som hon lyssnar.
Det låter som en sån där typisk förälder-barngrej. Hur vuxen man än blir riskerar man hamna i de gamla förälder-barn-relationerna när man träffar sina föräldrar. Hon skulle kunna strunta i hur du löser ditt liv - och du skulle kunna strunta i att hon försöker lägga sig i. Men ni hamnar i era gamla roller och jag klandrar dig sannerligen inte, jag har det likadant med mina föräldrar. Det är jättesvårt att undvika.

1. Det är DIN födelsedag och DIN dag, klart du vill och ska fira!
2. Din mamma bjuds in som gäst, inte med-anordnare. Som gäst kan man inte ställa krav utan man gör ett val att gå eller inte gå.
3. Jag förstår att det känns tråkigt om din mamma inte kommer men det är hennes val och andra kommer välja att gå och de vill fira dig och din dag. Världen går inte under om en familjemedlem inte vill komma av en fånig anledning.
4. Tajt med pengar behöver inte grusa festplanerna. Kör knytis! Du kan stå för tårta och dricka (bål är festligt) och gästerna får ta med sig mat. Man kan ge tips på goda billiga rätter för att underlätta för gästerna. Pastasallader, potatissallader, quinoasallader, hembakad foccacia (lätt att göra och tokgott!)
3, När det vet jag, men det känns så himla tråkigt. Nästan lite synd jag berättade, hade nog varit bättre om jag inte sagt något. :devil:
4. potatissallad finns med, kan man ha knytis när det är kalas för en som fyller jämnt? :eek:

Det låter som en sån där typisk förälder-barngrej. Hur vuxen man än blir riskerar man hamna i de gamla förälder-barn-relationerna när man träffar sina föräldrar. Hon skulle kunna strunta i hur du löser ditt liv - och du skulle kunna strunta i att hon försöker lägga sig i. Men ni hamnar i era gamla roller och jag klandrar dig sannerligen inte, jag har det likadant med mina föräldrar. Det är jättesvårt att undvika.
Där har du verkligen en poäng, hur kan man komma ifrån de där rollerna? Jag gillar dom verkligen inte.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 147
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 368
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII