Det där med att skaffa barn....

I de fall där det förekommer läckage av urin och fekalier, menar jag...
Det går att laga.
Jag fick en tämligen liten förlossningsskada som blev litet större för varje förlossning.
Efter att jag hade fått mitt sista barn så fick jag den lagad till perfektion.

Jag kan inte se problemet med att få hjälp med att bli återställd.
 
Ja, det stämmer, uppdrag granskning gjorde ett program om det. Men om du tittade på det så handlade det om kvinnor som hade gått sönder väldigt mycket (vilket är ovanligt), och sen tyckt det hela var så pinsamt att de inte ville söka hjälp. Först flera år senare hade de sökt, och talat om vilka problem de hade, och då hade de fått hjälp.

Programmet handlade, som jag minns det, om att en del kvinnor upplever sig inte fått information om att man kan gå sönder, och därför blev helt överraskade över det, liksom över att det kunde bli något som inte läkte som det skulle av sig själv, utan som man kunde söka hjälp för. Det är ju tråkigt att det blir så, men min upplevelse av förlossnings- och mödravård är att man i högsta grad blir informerad om att det kan bli så, det är inga hemligheter, och hur mycket man brustit och fått sy står i journalen, också i klartext. Jag frågade till och med så fort bebisen var ute, och fick veta. Inga konstigheter alls, sen frågar de också vid efterkontrollen om allt fungerar som det ska, om man har ont osv, så då har man en chans till att prata om saker och få hjälp om det behövs.
Men om ALLA kallas till efterkontroll, borde väl sånt upptäckas?
 
Det går att laga.
Jag fick en tämligen liten förlossningsskada som blev litet större för varje förlossning.
Efter att jag hade fått mitt sista barn så fick jag den lagad till perfektion.

Jag kan inte se problemet med att få hjälp med att bli återställd.
Kan man, egentligen, svara på frågan "Är det här ditt sista barn?"
 
@Mabuse Med "bråka med läkare" syftade jag på risken för att behöva tjata till mig ett planerat snitt. Kanske framgick något otydligt.

Aha, nej, det är nog inte så lätt, framförallt om beslutat grundar sig i förlossningsrädsla. Läkare vill ofta välja det som enligt forskning och beprövad erfarenhet är medicinskt minst farligt, och enligt vad man vet så är det ju bättre odds att allt går bra vid en vaginal förlossning. Ofta är de nog mer inne på att behandla förlossningsrädslan, än att snitta på grund av den.
 
Men om ALLA kallas till efterkontroll, borde väl sånt upptäckas?

Ja, absolut, men om man inte vill berätta utan säger att allt känns bra och fungerar som det ska vid efterkontrollen, fast det inte gör det, så kan det nog missas att det kvarstår problem. Jag har fattat det som att det inte alltid är lätt att se att det finns problem enbart genom att titta. Eller om man inte går till efterkontrollen alls, för att man tycker det är pinsamt eller obehagligt - det är inget tvång att gå dit, så man kan ju skolka.
 
@Mabuse Ja, och de ökade riskerna för kvinnan vid ett snitt ska läkarna förstås upplysa om när ingreppet efterfrågas. Dock är jag av åsikten att beslutet borde ligga hos den blivande modern såvida det inte föreligger några extraordinära och/eller höjda risker för den specifika individen.

Sedan är förstås finansieringen av planerade snitt en annan fråga som också kan diskuteras.
 
En fråga med anledning av ovanstående ämne: Är det möjligt att begära ett planerat snitt i samma sekund som man får en graviditet bekräftad, så att man vid ett nej från läkaren har möjlighet att göra abort i tid?

Förtydligar för säkerhets skull att jag alltså inte tänker skaffa barn och inte frågar för egen del. Eller, för den delen, för någon annans del. Bara en fråga som dök upp.
 
Ja, absolut, men om man inte vill berätta utan säger att allt känns bra och fungerar som det ska vid efterkontrollen, fast det inte gör det, så kan det nog missas att det kvarstår problem. Jag har fattat det som att det inte alltid är lätt att se att det finns problem enbart genom att titta. Eller om man inte går till efterkontrollen alls, för att man tycker det är pinsamt eller obehagligt - det är inget tvång att gå dit, så man kan ju skolka.


Häromdagen läste jag en artikel på dn.se som handlade om att en av tjugo kvinnor får allvarliga ändtarmsskador. Sen finns det väl andra möjliga skador också.

Jag råkade se en tråd om detta på ett annat forum på nätet och där var det många som menade att de bara fick höra att allt såg normalt ut och att man fick räkna med skador efter en förlossning. Dock kan det ju inte vara normalt att kissa på sig, läcka avföring etc som dessa hade.
 
@Mabuse Dock är jag av åsikten att beslutet borde ligga hos den blivande modern .....
Barnet löper också en större risk vilket måste tas med i beräkningen.
Och då det inte kan tala för sig på egen hand så är det läkarens uppgift att göra det.

Så i den allmänt finansierade vården är det den säkraste metoden som måste prioriteras.
Vad folk gör privat med egna pengar är en annan sak.

Men i ditt fall så är det väl egentligen enkelt.
Du skall ju inga barn ha.
Så du ser till att inte bli gravid eller gör en tidig abort om du skulle råka bli det av en olyckshändelse.
Jag kan rekommendera hormonspiral eller om det inte fungerar så är sterilisering ett bra alternativ.
 
Är det möjligt att begära ett planerat snitt i samma sekund som man får en graviditet bekräftad, så att man vid ett nej från läkaren har möjlighet att göra abort i tid?
Nej det är det inte.
Så om det är villkoret så gör man bäst i att inte bli gravid alternativt söka sig till den privata vården.
 
Det här var när de var på efterkontroll. Antar att det är barnmorskor.,?
Ja det är barnmorskor.
Det finns/fanns några av den gamla stammen kvar för ett tag sedan.
Jag vet inte hur det är nu.
Men de "Moderna" barnmorskorna skulle heller aldrig säga så.
Ingen av de barnmorskor som jag har mött, och det har ju blivit några stycken med 3 barn, skulle ha fått för sig att säga så.
Om en barnmorska skulle säga så till någon kvinna så skulle jag rekommendera kvinnan att uppsöka en kvinnoklinik för ett läkarbesök.
 
Alltså, alla får ju göra en efterkontroll, vars enda syfte är att undersöka att allt verkligen helt säkert har läkt som det ska efter förlossningen, så man behöver ju inte precis bråka för att få hjälp. Syftet med efterkontrollen är ju just att man ska kunna få hjälp om något inte läkt som det borde.m
Jo så är det ju. Jag har men för livet efter mina två graviditeter, och jag kommer aldrig bli helt bra. Det är ok för mig, jag kan ha en ok livskvalité ändå. Så skador kan uppstå efter grav och förlossningar som du kan få dras med, det ingår på nåt sätt i ens beräkning. Jag tycker frågan, varför vill du ha barn är bra. Eftersom jag fick kämpa med 8 IVF:er under många år, var frågan rejält genomtröskad. Det tror jag var väldigt väldigt nyttigt och bra. För mig är inte mina barn meningen med mitt liv, men de är jäkligt roliga att ha.
 
Jag är inte säker på att de är så få. Om ämnet inte vore så tabu så skulle nog fler än som faktiskt gör det erkänna för sig själva att livet blev lite knöligare än de hade tänkt sig.

Grader i helvetet?
Det är ändå rätt stor skillnad på att "livet blev lite knöligare än de tänkt sig" och att tycka det är så jobbigt att man vill helt abdikera från sitt föräldraskap. Det förstnämnda är väl inte så särskilt tabu tycker jag det verkar som. Det sistnämnda tror jag är ovanligt och jag hoppas verkligen att de som är drabbade blir uppfångade och får adekvat hjälp
 
Ja det är barnmorskor.
Det finns/fanns några av den gamla stammen kvar för ett tag sedan.
Jag vet inte hur det är nu.
Men de "Moderna" barnmorskorna skulle heller aldrig säga så.
Ingen av de barnmorskor som jag har mött, och det har ju blivit några stycken med 3 barn, skulle ha fått för sig att säga så.
Om en barnmorska skulle säga så till någon kvinna så skulle jag rekommendera kvinnan att uppsöka en kvinnoklinik för ett läkarbesök.
Du kan ju inte gå i god för varenda barnmorska i landet, inte heller uppsöka varenda nyförlöst kvinna för att personligen rekommendera ett besök på KK..
 
Ja det är barnmorskor.
Det finns/fanns några av den gamla stammen kvar för ett tag sedan.
Jag vet inte hur det är nu.
Men de "Moderna" barnmorskorna skulle heller aldrig säga så.
Ingen av de barnmorskor som jag har mött, och det har ju blivit några stycken med 3 barn, skulle ha fått för sig att säga så.
Om en barnmorska skulle säga så till någon kvinna så skulle jag rekommendera kvinnan att uppsöka en kvinnoklinik för ett läkarbesök.

Jag vet bara det som kvinnor i artiklar i tidningar har sagt samt ett hundratal i forumet och en blogg jag råkade läsa.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 112
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 075
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 480
Senast: Farao
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp