Det där med att skaffa barn....

@Sleepy Genom allra minst tillfällig viktuppgång (illa nog) vilket i sin tur också kan leda till bland annat bristningar och/eller lös hud på magen.

Jag är inte heller särskilt pigg på tanken på exempelvis svullna fötter, hemorrojder, foglossning, ryggont eller illamående. Fullt medveten om att det drabbar långt ifrån alla, men att det inte heller är något ovanligt är skäl nog för mig.
@Sleepy Lägg sen till förlossningsskador som negligeras av inkompetent(?) sjukvårdspersonal...
 
Ur ett naturvetenskapligt perspektiv så arbetar ju naturen och evolutionen för att premiera de gener som gör att en människa vill ha barn och anser att människor är viktigast.
De andra generna förökar sig ju inte.
Så rent evolutionistiskt är dessa gener en död ände.
 
Ja för andra människor.
Man ser först och främst till sin egen art.

Ja för vi är ju så himla få och behöver verkligen rädda varje individ för att arten ska fortsätta att finnas :angel:
En brandman som bär ner katten före den äldre kvinnan på ett rökdykningsuppdrag blir både åtalad och sparkad för tjänstefel. En läkare/sjuksköterska/vårdbiträde som hjälper hunden före människan lider samma öde.

Sedan kan man ju ha en uppfattning och ändå agera i enlighet med det uppdrag man har. Men det måste sitta i ryggmärgen. Djupt. För precis som @kimmis87 påpekar är det först när situationen uppträder som man får veta.

Fast det är inte trådens ämne.

Fast jag skrev inte EN människa och ETT djur, jag skrev EN människa och MITT djur, det är ju faktiskt en rätt så rejäl skillnad.

@Inte_Ung Ens egna familj värderas högre än en okänd individ av samma art. Inom alla arter skulle jag tro. Mina hundar har försvarat mig, både mot andra människor och mot andra hundar. Så nej, jag tror inte det är något fel på någon som ser till sin egen familj före en främling.
 
Då är jag både onaturlig och sjuk. Bra att veta :D
Ja rent vetenskapligt så är det ju så.
Naturen lever för att föröka sig.
Det är genernas mål och mening.
Att inte vilja det och att prioritera andra arter före sin egen art sorterar ju bort generna ur evolutionen.
 
Varför är ditt/dina barn viktigare än alla andras? I en skolsituation får, den inkompetenta, personalen försöka jämka samman situationen så att alla barn har det, ungefär, likvärdigt. Att särbehandla dina barn skapar inget bra klassrumsklimat.:)
Vem har pratat om särbehandling?
 
Varför? Nog för att jag haft några möten genom åren med inkompetent skolpersonal som behövt styras upp, men det skulle aldrig hindrat mig från att skaffa barn.

Skolan (med det menar jag grundskola och gymnasium) är helt enkelt inte riktigt kompatibla. Jag avskydde min skoltid från första klass tills jag äntligen kunde hoppa av gymnasiet. (Är högutbildad, men det är trots skolan, inte tack vare.) Skolan är inte min grej, helt enkelt, även som förälder till skolbarn gjorde jag rätt klent ifrån mig i det där maskineriet.

Jag såg heller inte på förhand någon anledning att tro att ett barn till mig skulle fungera bättre i skolan än vad jag gjorde, utan lutar helt enkelt åt att jag inte vill utsätta andra för skolan, särskilt inte älskade andra.

Observera att jag absolut inte tycker att några års egotripp med liten unge är något särskilt vettigt skäl att skaffa barn om man är det minsta tveksam. Jag skulle aldrig anföra det som ett argument i frågan.
 
Jag värderar inte mina barn efter hur lika mig de är

Nej, värdera verkar väl konstigt. Snarare att det i familjer är rätt vanligt att man har lite väl kompatibla neuroser, som inte nödvändigtvis underlättar livet och som inte heller gör att "fantastisk" är det första man kommer att tänka på.

Jag varken tror eller hoppas att mina föräldrar tycker att jag är fantastisk. Det känns lite skruvat, krävande, minst sagt, att leva upp till.
 
Skillnad men samma slutsats. Skulle det vara brandmannens katt som räddas förändrar det exakt ingenting.

Det som ändras är att brandmannen mest troligt är professionell och inte får panik i den situationen. Och därmed kommer han kunna tänka klart. Kan han inte det så ska han inte arbeta med den släckningen.
 
viktuppgång... bristningar och/eller lös hud på magen... svullna fötter, hemorrojder, problematisk foglossning, ryggont eller illamående... Därtill skulle jag vägra föda vaginalt just av rädsla för smärtan och att förstöra underlivet
Jag förstår. Det är så främmande för mig att tänka i såna banor, men så har jag aldrig haft något intresse av att min kropp måste se perfekt ut i alla lägen, jag är ingen barbie. De förändringar som kroppen genomgick var en del av livet, bara. Smärtan chockade mig första gången, men jag insåg snabbt fördelen med den; precis som för en tyngdlyftare så var smärtan en nyckel till mer kraft för att föda ut barnet som jag längtade så efter att äntligen få hålla om.
 
Det som ändras är att brandmannen mest troligt är professionell och inte får panik i den situationen. Och därmed kommer han kunna tänka klart. Kan han inte det så ska han inte arbeta med den släckningen.

Och inte med någon annan släckning heller. Tjänstefelet hanteras av rätten när han vägrar att göra sitt jobb utan ringer efter en kollega som kommer 15 minuter senare och villan är övertänd.

Det MÅSTE sitta i ryggmärgen. Nu är det skillnad, en brandman är skolad och tränad i just krishantering.
 
Du kan lugnt räkna med att, så gott som, samtliga föräldrar i ditt barns klass också varit med om att "styra upp inkompetent skolpersonal"

Ja, vi har haft rätt stora problem med spansklärare som är urusla på spanska, klasslärare som lär ut att spindlar är insekter, med mera i samma stil. Jag hoppas att fler än vi har reagerat på det.

Nu hjälper det ju inte att "styra upp". Ingen som är dålig på spanska blir bra på det av att "styras upp", men det hade ju varit bra för förtroendet om det hela sett helt annorlunda ut. För att nämna ett enkelt exempel.
 
Jag har varit med om ett antal tillfällen när föräldrar ska styra upp pedagogiken och ämnesinnehållet. Det har aldrig medfört något bra. Jag har några riktigt knäppa exempel som man blir förbannad av att bara tänka på.

Lärare är utbildade i sin profession, många års studier. Det är viktigt att föräldrar förstår det. Många gör inte det, eller respekterar det inte i alla fall.
 
Och inte med någon annan släckning heller. Tjänstefelet hanteras av rätten när han vägrar att göra sitt jobb utan ringer efter en kollega som kommer 15 minuter senare och villan är övertänd.

Det MÅSTE sitta i ryggmärgen. Nu är det skillnad, en brandman är skolad och tränad i just krishantering.

Om det nu hade varit så att brandmän åker ensamma till bränder så hade det väl kunnat vara så. Men jag har svårt att se att de skulle döma någon när denne gjorde bedömningen att denne inte kan vara professionell just där. Risken för att göra större skada än nytta är överhängande då.

En läkare förväntas ju inte operera en familjemedlem heller liksom.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 112
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 075
Senast: mars
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 480
Senast: Farao
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp