Det blir bara värre och värre!! (Forts. på min tråd om backande häst)

Det är en olydnadsgrej och inte omöjligt att han insåg sin styrka när han dängde av medryttaren.

Verkade sättet du provade sist fungera så kör på det. Alla hittar olika lösningar men summan är den samma. Hästen ska ALLTID gå framåt. Och bråkar den blir det trista övningar.

Jag kænner igen det! Min allra førsta ponny slængde av mig och sprang hem varje gång jag førsøkte rida ut ensam. Han blev inte bættre førræn jag blev starkare....Min andra ponny fick jag som 3-åring, hon var jættesnæll tills hon blev 5, då uppførde hon sig precis som din. Min trænare kom och skulle hjælpa mig på sommaren. Hon red henne i tio minuter sen hoppade hon av och sa: Ska jag inte bara ta med henne hem till mig ett tag?

Det gjorde hon i tre månader och sen førsøkte hon aldrig igen.

Jag vet att det ær dyrt och en smula "nedværderande" att inte klara det sjælv, men ibland førsøker man så mycket att man går i hårdknut. Då kan det vara en idé att ta hjælp av någon utifrån. Lycka till!

Jag tror och hoppas att min sista metod kommer att fungera. Jag red på ridbanan idag. Inte så länge, utan 30-40 min. När jag var klar kom det ner en tjej från stallet. Jag bad henne stanna, så jag kunde prova att gå bort från stallet när jag gick ut frå ridbanan.

Det blev naturligtvis bråk direkt. Då ledde hon oss. Hanbromsen var i i början, men efter ca 3-4 ggr in och ut från ridbanan följde han med frivilligt. Då försökte jag själv, men det gick inte. Då ledde hon mig några gånger igen, sedan gick hon nära bredvid bara. Sedan någon meter ifrån och efter totalt 15-20 ggr gick han hur snällt som helst in och ut från ridbanan trots att min medhjälpare stod en bra bit bort. DÅ fick han gå hem till stallet

Det där måste ju vara DÖTRÅKIGT för honom. Om jag verkligen är konsekvent BORDE han lära sig att det inte lönar sig att krångla! Det gäller ju att ha tid ckså..

Glöm inte det positiva. Du kan säkert lära honom vad som är tråkigt, men du borde också lära honom vad som är roligt. Massor av beröm när han gör något bra, så att han börjar tänka framåt av en positiv anledning, inte att han känner att han måste tänka framåt för att det kanske blir tråkigt annars. Det innebär att du måste göra övningar som kan uppfattas som bra, där han kan vara duktig, för att få anledning till att berömma det här lilla extra.

Nu har jag ingen aning om hur eller vad du rider, men jag har sett alltför många som tycker att ridningen fungerar bra men där det inte går att rida ut hästen i en friare form. Det är ofta så att hästen sällan tycker ridningen går bra, det är bara ryttaren som tycker så. Dom hästarna brukar också gå hyfsat att rida ut på med andra ryttare på ryggen. Det kan finnas anledning att fundera över hur ridning på banan egentligen fungerar, ur hästens synvinkel.

OBS, ingen kritik, bara för att ha en infallsvinkel till i problemlösningen.

Jag tar det absolut inte som kritik! ;) Jag vill ha alla tips och infallsvinklar jag kan få!

Jag varierar dressyr på ridbanan med uteridning ganska jämnt + att han vilar ca 2 dagar i veckan beroende på väder och underlag. När jag rider ut är det mest skritt, lite trav och lite galopp, allt i ganska fri form. Det är svårt att veta vad hästen tycker är kul, men jag tycker att jag märker det på hur pigg han är. Något av det han gillar bäst är nog att gå på stigar i skogen! Då är han totalt orädd, skrittar på ordentligt och verkar jättenöjd. Tyvärr finns det inte så mycket variation på stigarna. Grusvägar i skogen är inte lika kul. Då blir han genast lite mer tittig och segar lite. Dressyr på ridbanan tror jag inte att han har något emot. Där är han pigg och framåt och jobbar bra. Hoppning gillar han, men det blir inte så ofta pga mig.

Jag jobbar vidare, så får vi se om det blir någon lösning.

Det låter väl rimligt varierat. Alla vet vi ju hur mycket roligare skeppsbrott var i skolan jämfört med att stå och böja på knäna en timme i gympan. Du kanske kunde lägga in ett pass av vanligt bus och lek ibland, kanske nåt med bommar på marken att gå och backa genom, hinderstöd att gå slalom mellan. Gärna vid hand, i lugnt tempo, mycket beröm, det stärker samarbetet. Löshoppning i lagom tempo med låga hinder är också kul, om du nu själv inte vill sitta på. Driv inte för hårt, beröm vid hopp, stanna och pusta/beröm emellanåt.

En annan sak, han gillar ridbanan och stigarna, men inte grusvägarna. Kan det vara något med leder eller hovar? Gruset är ju hårdare än banan och stigen. Bara en tanke, en grusväg i skogen kan väl inte skilja sig så mycket från en stig i skogen.

En grej till, hästar brukar ha situationsrektioner, alltså dom gör samma sak på samma ställe varje gång. Stannar och krånglar t.ex. Kan du gå ut en annan väg från stallet för att bryta ett eventuellt mönster?

Jag är inte mycket för mutor, men kanske det skulle fungera att muta vid en speciell plats varje gång, en plats som är en bit bort längs vägen. Då längtar han dit åtminstånde. Ibland fungerar mutor rätt bra för att bryta mönster.

(och så har man raskt skapat ett nytt .... )

Grusvägen har en grässträng i mitten, där vi brukar gå. Han fördrar dock att gå bredvid den. Nu är det snö överallt, så jag tror inte på problem med leder och så. Asfaltsvägen är också helt ok. Jag tror snarare att han känner det som att han går i en korridor av tät skog och vet inte som väntar bakom närsta sväng. I skogen är det mer homogent liksom och på asfaltsvägen har han bra koll på omgivningen.

Att variera vägarna försöker jag göra. Sista tiden har jag hållig mig till samma sträcka för att "bara kolla om han gör så igen". Det är lite svårt nu på vintern också, med snön. Antalet ridvägar blir begränsade, då jag inte törs gå överallt när man inte vet vad som finns under snön.

Jag körde med mutor på min foderhäst (enl ägarens regler). Det slutade med att det kanppt gick att fortsätta om han INTE fick sitt godis efter järnvägen... Det måste ju vara inom rimlighetens gränser. Jag ger för övrigt aldrig min häst godis ur handen eftersom han blir tiggig då. Från ryggen borde dock inte vara något problem om det sker bara ibland. Men det kan absolut vara värt att prova! Jag kör min metod som jag beskrivit och när han går snällt får han sin belöning i form av godis och jättejättemycket beröm!

Små roliga övningar ska jag klura på! Och vi måste komma igång att hoppa lite mer.

Det har ju inte blivit lika mycket ridning nu som tidigare pga snö och sånt. Det kan ju vara att han blir lite rastlös av det och vill hitta på grejer så det händer något. Nu skulle det frysa på igen vilket innebär glansis på ridbanan och ut rider jag inte så länge det är mörkt...

Tack för tipsen! :)

Inga större problem alltså, förutom att hästen inte går fram då :rofl:

Fortsätt med det som du har börjat nu, det verkar ju ge effekt. Du har rätt om mutorna, de ger ofta oönskade effekter, tiggighet, stannar definivt på "godisstället" osv men kanske man ändå kan muta för att bryta mönster. Det blir lite balansgång då.

Dom roliga övningarna är dels för att hästen skall få uppleva lite extra roliga saker, men mest för att stärka samarbetet och tillförliten. Buset är bara för att ge hästen en anledning att anstränga sig lite, och därigenom ge oss en anledning att berömma när det går bra. Det behöver inte vara så busigt heller, man kan öva i grimma, flytta för tryck, gå fram ett steg, backa ett steg, stå still fast man går runt hästen, sänka/höja huvud, bara små grejor sådär. Mer för att få hästen att lyssna och för att berömma. Vid löshoppning kan man öva att sätta hästen i olika gångarter, minska/öka, göra halt, och naturligtvis hoppa. Men det är inte hoppträning utan kommunikationsträning det handlar om, åt båda håll. Ser det ut att gå tungt så minska kraven, bättre en lyckad enkel övning än en misslyckad svår.

Kanske kan du träna honom på att tolerera lite "svåra" saker, presenning, paraply, plastpåsar, burkar och annat, för att stärka honom i att det inte är så farligt därute.

Du löser det nog vad det lider, ställer du av så har du ju en viss tid på dig att köra övningar vid hand.

min häst kan också göra så..
låg två stora "trådrullar" bredvid vägen idag, vi skulle rida förbi där.
nej absolut inte sa pållan, reste sig och kastade sig bakåt och tänkte galoppera iväg.
inte sa jag, då började hon studsa upp och ner, det kändes typ som hon hoppade 2 meter rätt upp i luften.
sen lyckades jag vända henne tillbaka, hon reste sig igen, tre ggr eller nåt, jag blev förbannad på henne. hon hade en del problem med det förut, hon reste sig hela tiden, men nu vet hon vad jag vill så jag tycker inte att hon behöver göra så. så jag skrek åt henne, då slutade hon och stannade. när jag sa framåt, backade hon i racerfart.
jag är ganska bra på att vinna över henne, jag gav inte upp.
vände henne åt det håll hon ville gå, hemåt, gjorde halt. sen vände jag henne ett kvarts varv åt höger, gjorde halt. vände henne åt det håll vi skulle gå, gjorde halt. sen när hon iaf stod åt rätt håll, sa jag framåt igen, hon backade.
jag fortsatte med att vända och göra halt, till slut gick hon dit jag ville. vi var en lång bit ifrån trådrullarna eftersom hon hade backat så jävla långt, när kom fram till dom igen försökte hon vända genom att stanna och låtsas bli rädd, vända och springa. när hon inte fick springa reste hon sig 5 ggr eller så, samtidigt som hon hoppade och studsade på andra sätt. jag började vända henne och göra halt igen tills hon gav upp och bara gick förbi trådrullarna utan att titta på dom.
hono är envis ibland, det gäller bara att vara ännu mer envis. det här med att dom backar är ett problem, du kan ju prova med att vända och göra halt som jag gjorde. i början kan du kräva att han bara ska gå några steg åt det håll du vill, sen ökar du på.
min häst kunde vara jättejobbig förut, hon backade ner i diken, in i träd och elstaket och sånt.
men nu har vi kommit över sånt utom vissa dagar när hon vill vara en åsna. :D

mmm, vet inte hur många ggr jag funderat på att ringa slaktbilen :devil:
närå, men jag blir inte rädd för henne längre, förut började jag nästan gråta och hoppade av direkt när hon gjorde sådär..nu är det mkt bättre. :)

Hej!

Mitt tips är: Var helt jäkla cool och vänta ut honom. När han blir rädd och backar, låt honom backa klart. Sen talar du om för honom att han ska gå framåt, men mjukt och vänligt så att det inte blir någon konflikt. Och sen väntar du tills han går, även om du får vänta lääääääääääääääänge. Men så fort han går talar du om får honom att han är världens bästa, även om han bara går ett halvt steg.

Börja tidigt på morgonen, ta på dig varma kläder, och stoppa ett par kexchoklad i fickan för du kan få vänta länge. :D

När han väl har insett att du visserligen inte tänker bråka, men att han inte kan göra något intressant när han vägrar att gå åt rätt håll utan det han har att välja på är att stå där han står och glo, eller gå framåt, så kommer han så småningom att gå framåt, för det är åtminstone intressantare än att stå och glo. Sen kommer han inte att testa det där knepet så många gånger till.

Du tror inte på min uttröttningsteknik då? Jag vet inte vad jag ska tro på... Jag tänkte sluta jobbet lite tidigare idag så jag hinner rida ut en sväng innan det blir mörkt. Ska ta en annan väg den här gången. Ska rida i skogen, för det gillar han.

Jag skulle kunna iaf sälja honom på studs när han lägger den sidan till! Men så kommer jag på att ingen skulle köpa en häst som gör så där och dessutom är han ju min lilla älskling trots allt... Jag vet ju att han kan om han bara vill. Jag ska väl vara glad över att jag har en intelligent häst. Jag hoppas att jag ska kunna använda intelligensen tillsammans med hans envishet till något positivt.

Jag skulle nog kunna bli rädd om han började stegra högre, men just nu är jag inte det minsta rädd för honom. Jag vet att han är genomsnäll innerst inne och aldrig skulle vara direkt elak eller försöka kasta av mig.

Snurra runt kan också funka. När han börjar backa snurrar du han så han hamnar på samma ställe som han började.

Det brukar de inte tycka är så värst skoj.

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
Det gick JÄTTEBRA idag!!! Vi tog en helt annan väg idag och försökte trots snön följa stigarna i skogen. Hästen var jätteglad och jättepigg! När vi kom till stigen som går hemåt (han vet att man ska svänga där) provade jag att gå rakt på istället. Inga protester!!!!! Jag red inte så långt bort eftersom det började skymma. Men imorgon ska vi ut på en längre tur, så får vi se om han är lika duktig då. Han fick iaf höra minst 30 ggr att han var väldens duktigaste häst...
:banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana: :banana:

Helt sjukt egentligen att man ska bli överlycklig av att hästen går dit man vill... :crazy:

Jag vet precis hur glad man blir :)

Eller om man får ta en tur där hästen är lugn och avslappnad och inte hela tiden väntar på att bli uppäten av monster som gömmer sig överallt :D

Ett bråk idag. Jag fick fram hästen ca en meter i taget till att börja med, men så vände han på klacken och lekte unghäst på fältet... Då hoppade jag av och gick 11 ggr fram och tillbaka. Det var 3 dm snö med skare på, så gissa om jag var totalt genomsvettig efter det... Sen löpte ridturen utan större incidenter.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 983
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
814
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar