Det blev inget barn...

Sent omsider är jag tillbaka i tråden igen. Det har varit tufft dessa dagar, mycket upp och ner. Vissa dagar verkar det som att jag känslomässigt inte alls tagit in vad som hänt och nästa dag kommer insikten tillbaka som en örfil rakt i ansiktet.

Det var fint att ha tråden att titta i, fint med empatin och att höra att andra har upplevt samma sak. Känner förstås väldigt mycket med er som själva gått igenom detta, och värre saker. Att förlora ett barn i sista månaden eller strax efter födseln måste vara bland det hemskaste som kan hända en människa! :cry:

Att bli inlagd på BB med vetskapen att man kommer åka därifrån utan sitt barn var ingen höjdare direkt. Inte heller de värkar som satte igång nån timme efter medicineringen. Fy tusan sådan smärta! Det upptäcktes också efter ett tag att morfin bara susar igenom min kropp. Efter varje dos var jag någotsånär smärtlindrad i 15 min ungefär sen kom allt tillbaka igen. Tillslut låg jag med både morfin, TENS och värmekudde och då var det åtminstone uthärdligt...
Därtill har jag tydligen mjölkproduktion som en kossa skulle bli avundsjuk på. 6 timmar efter utskrivning fick vi åka in igen för brösten gjorde svinont och blev helt knöliga, läkaren var förundrad över hur fort det gått då det tydligen inte brukade hända alls om man inte gått längre. Så som bonus fick jag gå en vecka med sprängfyllda bröst som det kändes som någon körde knivar i alternativt brände inifrån. Att linda dom var inte kul, hur någon kvinna någonsin kunnat amma med mjölkstockning är för mig en gåta! Jag känner mer och mer respekt för alla mammor i världen!:bow:

Det fina i kråksången är att sambon och jag verkligen "svetsats samman" som det heter. Jag har aldrig känt mig så älskad och så trygg i ett förhållande. Han har varit underbar från första hemska sekunden när jag låg där på britsen med tårarna rinnande och insåg vad barnmorskan skulle säga härnäst.
Han hade t.o.m sinnesnärvaro nog att fråga personalen på BB vad det var för kön på fostret för att han visste att det var viktigt för mig att få göra en person av barnet istället för "bara" ett foster. Och sen var han klok nog att låta den första smärtsamma sorgen rinna av innan han frågade om jag ville veta. Det var en liten kille, precis som jag sagt sedan v.8.
Det känns bra att kunna prata om honom som just honom, inte "den".

Har varit sjukskriven från att vi fick beskedet 30/12 och tanken var att börja jobba igen 13/12. Men jag vet inte hur jag ska fixa det... Räknade lite snabbt på hur många arbetsplatser jag har och inräknat alla hemtjänstgrupper och avdelningar på boenden så har jag ca 36 olika. Och på alla ställen vet övrig personal om att jag är(var)gravid, alla kommer fråga vart magen tagit vägen och jag orkar bara inte. Jag vill inte träffa dom, vill inte tala om vad som hänt, vill inte ha sympati eller tröst alls.
Jag vill helst inte gå utanför dörren. Igår satt jag 20 minuter på en toalett på "vår" supermarket och stortjöt för att vi träffat en höggravid kvinna på vägen in i affären och sedan ett par med en liten liten bebis vid kassorna. Och jag ska JOBBA? Med människor som behöver omvårdnad, stöd och närvaro, på olika arbetsplatser varje dag. Hur? Kan man krångla med mer sjukskrivning eller är det lite för mycket begärt?

Jag har inte skrivit innan i tråden så jag vill bara först säga att jag beklagar så innerligt det som hänt er :(
Självklart ska du prata med läkare om fortsatt sjukskrivning om du inte mår bra nog att jobba, självklart är det inte för mycket begärt!
Du/ni båda ska givetvis först och främst få tid till återhämtning och till att ta hand om er efter vad som hänt, och inte behöva oroa er för att kunna utföra era arbeten på ett bra sätt. (När du är redo tänker jag att det kanske kommer att kännas bra att återvända till jobbet, rutinerna och "det gamla vanliga".)

Jag har full förståelse för att du inte vill behöva svara på frågor. En tanke för att åtminstone minska dem är, om det är den typen av organisationsstruktur som jag tänker på, att du ber din chef att hen informerar personalansvariga på respektive enhet, som i sin tur bara kort kan meddela sin personal varför du är borta? Så behöver du i alla fall inte förklara 40 gånger vad som hänt när du kommer tillbaka till jobbet.

Så fint mitt i sorgen över er lille pojke att du och din sambo har varandra och tar hand om varandra med så mycket kärlek och omtanke som jag läser i ditt inlägg. Kram!

Sent omsider är jag tillbaka i tråden igen. Det har varit tufft dessa dagar, mycket upp och ner. Vissa dagar verkar det som att jag känslomässigt inte alls tagit in vad som hänt och nästa dag kommer insikten tillbaka som en örfil rakt i ansiktet.

Det var fint att ha tråden att titta i, fint med empatin och att höra att andra har upplevt samma sak. Känner förstås väldigt mycket med er som själva gått igenom detta, och värre saker. Att förlora ett barn i sista månaden eller strax efter födseln måste vara bland det hemskaste som kan hända en människa! :cry:

Att bli inlagd på BB med vetskapen att man kommer åka därifrån utan sitt barn var ingen höjdare direkt. Inte heller de värkar som satte igång nån timme efter medicineringen. Fy tusan sådan smärta! Det upptäcktes också efter ett tag att morfin bara susar igenom min kropp. Efter varje dos var jag någotsånär smärtlindrad i 15 min ungefär sen kom allt tillbaka igen. Tillslut låg jag med både morfin, TENS och värmekudde och då var det åtminstone uthärdligt...
Därtill har jag tydligen mjölkproduktion som en kossa skulle bli avundsjuk på. 6 timmar efter utskrivning fick vi åka in igen för brösten gjorde svinont och blev helt knöliga, läkaren var förundrad över hur fort det gått då det tydligen inte brukade hända alls om man inte gått längre. Så som bonus fick jag gå en vecka med sprängfyllda bröst som det kändes som någon körde knivar i alternativt brände inifrån. Att linda dom var inte kul, hur någon kvinna någonsin kunnat amma med mjölkstockning är för mig en gåta! Jag känner mer och mer respekt för alla mammor i världen!:bow:

Det fina i kråksången är att sambon och jag verkligen "svetsats samman" som det heter. Jag har aldrig känt mig så älskad och så trygg i ett förhållande. Han har varit underbar från första hemska sekunden när jag låg där på britsen med tårarna rinnande och insåg vad barnmorskan skulle säga härnäst.
Han hade t.o.m sinnesnärvaro nog att fråga personalen på BB vad det var för kön på fostret för att han visste att det var viktigt för mig att få göra en person av barnet istället för "bara" ett foster. Och sen var han klok nog att låta den första smärtsamma sorgen rinna av innan han frågade om jag ville veta. Det var en liten kille, precis som jag sagt sedan v.8.
Det känns bra att kunna prata om honom som just honom, inte "den".

Har varit sjukskriven från att vi fick beskedet 30/12 och tanken var att börja jobba igen 13/12. Men jag vet inte hur jag ska fixa det... Räknade lite snabbt på hur många arbetsplatser jag har och inräknat alla hemtjänstgrupper och avdelningar på boenden så har jag ca 36 olika. Och på alla ställen vet övrig personal om att jag är(var)gravid, alla kommer fråga vart magen tagit vägen och jag orkar bara inte. Jag vill inte träffa dom, vill inte tala om vad som hänt, vill inte ha sympati eller tröst alls.
Jag vill helst inte gå utanför dörren. Igår satt jag 20 minuter på en toalett på "vår" supermarket och stortjöt för att vi träffat en höggravid kvinna på vägen in i affären och sedan ett par med en liten liten bebis vid kassorna. Och jag ska JOBBA? Med människor som behöver omvårdnad, stöd och närvaro, på olika arbetsplatser varje dag. Hur? Kan man krångla med mer sjukskrivning eller är det lite för mycket begärt?

Klart att du ska ha mer sjukskrivning och sen trappa upp.

Jag skulle be min chef informera de andra vad som hänt för att slippa en massa frågor vid tillbakagång.

Kan inte annat än att beklaga förlusten av er lilla pojke :cry:
Men det glädjer ändå att du och sambon är mer sammansvetsade, gråt och rå om varandra nu!

Som andra sagt, kan inte cheferna bara informera medarbetarna och be dom att inte ställa några frågot eller så till dig!?

Ta hand om dig!

I det här läget tycker jag det hade varit bra om cheferna hade informerat innan du kommer tillbaka, kan du maila dem?

Och självklart ska du vara sjukskriven! Kontakta företagshälsovården om du inte får hjälp.

I det här läget tycker jag det hade varit bra om cheferna hade informerat innan du kommer tillbaka, kan du maila dem?

Och självklart ska du vara sjukskriven! Kontakta företagshälsovården om du inte får hjälp.

Håller med.
Nu var inte jag lika långt gången som dig men det var nog så jobbigt ändå! Min chef visste om allt såklart och jag sa till henne att jag inte på några villkors vis ville att folk frågade mig saker eller pratade om det alls för det skulle jag inte fixa. Alla utom ett klantarsle lyssnade på min önskan.

Efter att ha funderat lite ringde jag chefen imorse och pratade med henne om att jag inte känner att jag fixar att komma tillbaka ännu. Som tur är så är både chefen och bokningsansvariga otroligt förstående och det var inga problem alls för deras del. Att få tag i en läkare som kan sjukskriva mig var desto svårare men nu har jag en samtalstid på gyn mottagningen och hoppas att dom kan hjälpa mig då det är hos dom jag ska på efterkontroll sen.

Min arbetsgivare är ju en sorts bemanningsföretag så jag "hyrs ut" till olika verksamheter inom äldreomsorgen. Diskuterade även med min chef om ifall det finns möjlighet för dom att informera åt mig så att säga men det fanns inget bra sätt att göra detta då min arbetsgivare inte har kontakt med verksamheterna på det viset. Bokningar läggs in i ett datasystem och bokas på, akuta bokningar rings in och det är avdelningspersonalen själva som sköter detta. Min arbetsgivare har därmed ingen bra kanal att informera om en sådan här känslig sak genom.
Jag tycker ju om de flesta av personerna jag jobbar med även om vi inte har någon nära relation så jag tycker inte det känns obekvämt att berätta för dom men däremot kommer jag inte kunna göra det utan att börja gråta och behöva gå iväg från avdelningen en stund. Och det funkar inte när man är 2-3 personer som ska ta hand om en hel avdelning eller när man jobbar hemtjänst med väldigt knappa tider och hög belastning...
Ska försöka få 2 veckor till så jag får chans att boka in några tider hos kuratorn som är kopplade till gyn/BB, hon är dock väldigt svår att få tag i...[/QUOTE]

biteme_bigarmhug.gif

Efter att ha funderat lite ringde jag chefen imorse och pratade med henne om att jag inte känner att jag fixar att komma tillbaka ännu. Som tur är så är både chefen och bokningsansvariga otroligt förstående och det var inga problem alls för deras del. Att få tag i en läkare som kan sjukskriva mig var desto svårare men nu har jag en samtalstid på gyn mottagningen och hoppas att dom kan hjälpa mig då det är hos dom jag ska på efterkontroll sen.

Skönt med bra chefer! Hoppas att du får komma till någon bra person att prata med, och som kan ordna med förlängd sjukskrivning så att du får ta dig den tid du behöver.

Det är så jobbigt att läsa om vad ni går igenom. Svårt att formulera nåt bra, men så skönt att ni svetsats samman mer av det hela. Att ni har varandra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025