Det blev inget barn...

På rutinultraljudet igår fick vi veta att vårat barn dött i magen. Det döda fostret var i storlek som ett 14 veckors när jag borde varit i v20. Han/hon har alltså legat död i en dryg månad, och min kropp har inte märkt nånting...

Jag vet ingenting nu. Bara att vi måste läggas in och få ut det som finns kvar. Och jag är vettskrämd mitt i all sorg.
Rädd för smärtan och ångesten. Rädd för vad som ska komma ut, hur det ska se ut och kännas.
Jag vill ringa in till sjukhuset och säga att jag inte går med på detta. Jag skulle ju föda ett levande barn i maj, inte ett dött i januari!

Men jag vet ju att jag måste.
Sambon är helt underbar, trots att han också är ledsen, och ger mig så mycket kärlek och stöd. Utan honom hade jag nog inte klarat det.

Någon som kan dela med sig av någon sorts erfarenhet? Som vet hur man tar sig igenom detta med vettet i behåll?

Jag visste inte att man kunde sörja någon som aldrig fötts såhär mycket. Jag visste inte att man kunde gråta tills tårarna tar slut och sen lite till.
Alla på sjukhuset pratade om hur lätt det ska gå att bli gravid med ett nytt barn. Men jag vill ju ha det här barnet! Jag vill inte att han/hon ska vara död, vill inte ha ett "nytt" barn...
Åh jisses vad hemskt! Det är ju mångas skräck det som du råkat ut för! Såklart är det ok att vara hur ledsen som helst! Har du någon att prata med?

Smärtan tror jag inte du behöver oroa dej för. Be om ordentlig smärtlindring oavsett hur det lilla barnet kommer ut. Ont ska du inte ha!

Det finns bra grupper på Facebook för föräldrar som mist sina barn. Där finns mycket värme och erfarenhet att ta del av.

Krama om varandra ordentligt där hemma! Ta hand om varandra och tillåt er att sörja!

Kramar Miks

@Gnist inte meningen av mig att ge felaktig info. Visste faktiskt inte att fostret bröts ner så pass mycket av kroppen..

Angående smärtlindring så brukar dom va generösa med det så det iaf inte ska göra fysiskt ont mer än nödvändigt.

Det går inte att sova... Jag är för uppjagad och rädd.

Det känns så himla orättvist. Vi hade kommit halvvägs! Månader av att akta sig för cigarettrök, alkohol,tunga lyft, smittor, stress och all denna mat man ska undvika. Nyttiga mellanmål och motion i lagom mängd. Kosttillskott och hemlagad mat av ekologiska råvaror.
Och så slutar det såhär, med bara smärta och sorg...

Beklagar verkligen @SpanskaLoppan :( Fruktansvärt! Jag var med om samma fast inte så långt in i graviditeten som du. Jag var i v 12 och fostret hade dött i v 9. Själva det medicinska var inte så farligt tyckte jag men det psykiska!!! Mår fortfarande dåligt av det och det hände i mars 2014. Är gravid igen och har bf om två månader. Hade det otroligt kämpigt fram till första ul för jag var säker på att detta inte hade gått heller.

Hoppas ni tar er igenom allt på ett bra sätt tillsammans. Det var det värsta jag vart med om och jag kände mig totalt grundlurad.

Stackars dig och din partner! Lider så mycket med er och skickar stora kramar!

Jag har haft två MA, det första upptäcktes i v 12 och det andra i v 8. Ingen av gångerna har jag haft några som helst tecken på att något varit fel. Första gången var det bara en känsla som sa att det var konstigt så tjatade till mig ett vul och där upptäckte de att inget hjärta slog.

Det jag tyckte var värst var att behöva gå hem med vetskapen om att jag hade ett dött foster i magen. Det där otroligt efterlängtade lilla pyret hade dött men jag var tvungen att ha kvar det i magen i flera dagar. Det var nog det värsta av allt!

Läkaren ville att jag skulle avvakta några dagar för att se om det skulle komma igång ett missfall naturligt vilket det inte gjorde. Fick sedan cytotec att ta hemma men hände inte något alls med det heller. Slutade med att min man fick ringa in akut och få en skrapning eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt. Läkarna tyckte att jag bara skulle gå hemma och vänta...

Andra gången fick vi ett vul tidigt för att se så allt gått bra men även denna gång var det dött där inne. Det upptäcktes ju tidigare, annars har jag ingen aning om hur länge jag skulle gått. Inte heller denna gång fungerade cytotecen utan det slutade med skrapning.

Min tredje graviditet gav oss en fantastiskt fin liten kille :)

Det är väl det jag har med mig om det skulle bli ytterligare ett MA skulle jag kräva skrapning omedelbart, utan att testa medicinskt först.

Se till att ha någon att prata med, älta och var ledsen! Har man gått så länge som du gjort är det ju ännu mer verkligt och påtagligt att ni förlorar något.

Var rädd om dig!

På rutinultraljudet igår fick vi veta att vårat barn dött i magen. Det döda fostret var i storlek som ett 14 veckors när jag borde varit i v20. Han/hon har alltså legat död i en dryg månad, och min kropp har inte märkt nånting...

Jag vet ingenting nu. Bara att vi måste läggas in och få ut det som finns kvar. Och jag är vettskrämd mitt i all sorg.
Rädd för smärtan och ångesten. Rädd för vad som ska komma ut, hur det ska se ut och kännas.
Jag vill ringa in till sjukhuset och säga att jag inte går med på detta. Jag skulle ju föda ett levande barn i maj, inte ett dött i januari!

Men jag vet ju att jag måste.
Sambon är helt underbar, trots att han också är ledsen, och ger mig så mycket kärlek och stöd. Utan honom hade jag nog inte klarat det.

Någon som kan dela med sig av någon sorts erfarenhet? Som vet hur man tar sig igenom detta med vettet i behåll?

Jag visste inte att man kunde sörja någon som aldrig fötts såhär mycket. Jag visste inte att man kunde gråta tills tårarna tar slut och sen lite till.
Alla på sjukhuset pratade om hur lätt det ska gå att bli gravid med ett nytt barn. Men jag vill ju ha det här barnet! Jag vill inte att han/hon ska vara död, vill inte ha ett "nytt" barn...

Så otroligt tråkigt! Jag fick själv ett missfall ( kring v 12) under min första graviditet och det var en stor sorg. Att hästen sedan samtidigt fick fång tig nästan knäcken på mig. Det mesta kom ut hemma men jag fick åka in på en skrapning. Den minns jag inte ens nu ( det kan knappast ha gjort ont i alla fall) men läkaren sa att det var bra att det blev gjort eftersom det fanns rester kvar som gjorde att kroppen fortfarande trodde att den var gravid.
Jag blev med barn igen månaden efter med våra tvillingar och den nya graviditeten överskuggade smärtan och sorgen från missfallet. Min värdmamma i USA ( troende) skrev till mig när den nya graviditeten konstaterats " God took one and them he gave you two", jag tyckte att det var ett fint sätt att se på det. Skickar en stor tröstkram!

Stackars dig och din partner! Lider så mycket med er och skickar stora kramar!

Jag har haft två MA, det första upptäcktes i v 12 och det andra i v 8. Ingen av gångerna har jag haft några som helst tecken på att något varit fel. Första gången var det bara en känsla som sa att det var konstigt så tjatade till mig ett vul och där upptäckte de att inget hjärta slog.

Det jag tyckte var värst var att behöva gå hem med vetskapen om att jag hade ett dött foster i magen. Det där otroligt efterlängtade lilla pyret hade dött men jag var tvungen att ha kvar det i magen i flera dagar. Det var nog det värsta av allt!

Läkaren ville att jag skulle avvakta några dagar för att se om det skulle komma igång ett missfall naturligt vilket det inte gjorde. Fick sedan cytotec att ta hemma men hände inte något alls med det heller. Slutade med att min man fick ringa in akut och få en skrapning eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt. Läkarna tyckte att jag bara skulle gå hemma och vänta...

Andra gången fick vi ett vul tidigt för att se så allt gått bra men även denna gång var det dött där inne. Det upptäcktes ju tidigare, annars har jag ingen aning om hur länge jag skulle gått. Inte heller denna gång fungerade cytotecen utan det slutade med skrapning.

Min tredje graviditet gav oss en fantastiskt fin liten kille :)

Det är väl det jag har med mig om det skulle bli ytterligare ett MA skulle jag kräva skrapning omedelbart, utan att testa medicinskt först.

Se till att ha någon att prata med, älta och var ledsen! Har man gått så länge som du gjort är det ju ännu mer verkligt och påtagligt att ni förlorar något.

Var rädd om dig!

Jag har haft ett synnerligen långdraget MF/X och håller med om skrapning direkt. Skönt att få det avklarat och skönt att veta att man är helt "tom". På mitt sjukhus söver de alla så man märker ingenting.

Usch, beklagar verkligen.

Jag har haft två ma och jag har blivit skrapad akut båda gångerna. Senaste förra vintern pga väldiga blödningar. Sövd och inte det minsta smärtsamt fysiskt, men desto jobbigare psykiskt. Tyvärr är inte min kropp alls lika välvilligt inställd som andra beskriver på att komma igång igen utan behövt ta hormoner för att få igång det igen. Är nu gravid i v.31 och den ena tvillingen dog medan den andra lever om ordentligt i enrummaren. Sötsalt blandning och jag känner att jag inte riktigt bearbetat den döda tvillingen nu när jag läste vad du råkat ut för, så har lite att försöka bita tag i.

Hoppas innerligt på att du får ett bra bemötande och all hjälp ni kan få.

Så otroligt tråkigt! Jag fick själv ett missfall ( kring v 12) under min första graviditet och det var en stor sorg. Att hästen sedan samtidigt fick fång tig nästan knäcken på mig. Det mesta kom ut hemma men jag fick åka in på en skrapning. Den minns jag inte ens nu ( det kan knappast ha gjort ont i alla fall) men läkaren sa att det var bra att det blev gjort eftersom det fanns rester kvar som gjorde att kroppen fortfarande trodde att den var gravid.
Jag blev med barn igen månaden efter med våra tvillingar och den nya graviditeten överskuggade smärtan och sorgen från missfallet. Min värdmamma i USA ( troende) skrev till mig när den nya graviditeten konstaterats " God took one and them he gave you two", jag tyckte att det var ett fint sätt att se på det. Skickar en stor tröstkram!
När jag fick mitt MA så sa alla att det är sååå vanligt. Inget konstigt med det. Du skall se att det går bra nästa gång.

Av all sjukhuspersonal jag mötte så var det bara en enda läkare som såg och förstod hur ledsen jag var.

För mig var det inte bara ett missfall för mig var det ett förlorat barn.

Men denna läkaren, som var just från USA, såg i alla fall hur dåligt jag mådde. Kommer aldrig att glömma hennes ord "Du får tänka som så att den tiden som bebisen levde så levde den på det bästa stället på hela jorden. Ingen hunger eller törst. Inte för varmt och inte för kallt. Rena paradiset. Gå nu hem och prata med Gud så kommer det så småningom att kännas bättre".

Jag är inte ens troende men på något sätt så kändes det så rätt.

Förlorade mitt/ vårt barn den dag det föddes. Fullgången. Besök hos bm och fick besked att allt var bra. Tid för igångsättning om det inte kom igång nästa dag. Kom in på natten dagen efter. Då fanns inga hjärtljud längre. Vår lille kille föddes vaginalt knappa 7 timmar senare och vi hade begravning ca 1 månad senare. Tyvärr blev jag inte gravid därefter och nu är det pga ålder försent. Det var tufft - mycket tufft. Ta den tid du behöver. Vill du ha en begravningsceremoni t ex tala med sjukhusprästen. Det har varit bra för oss att ha en plats att gå till. Men prata om det som hänt och sörj. Det brukar gå bra nästa gång men likväl är detta ett av dina barn även i framtiden. Det finaste sa en arbetskamrat till mig - kom alltid ihåg att nu är du mamma och det kan ingen ta ifrån dig.

Förlorade mitt/ vårt barn den dag det föddes. Fullgången. Besök hos bm och fick besked att allt var bra. Tid för igångsättning om det inte kom igång nästa dag. Kom in på natten dagen efter. Då fanns inga hjärtljud längre. Vår lille kille föddes vaginalt knappa 7 timmar senare och vi hade begravning ca 1 månad senare. Tyvärr blev jag inte gravid därefter och nu är det pga ålder försent. Det var tufft - mycket tufft. Ta den tid du behöver. Vill du ha en begravningsceremoni t ex tala med sjukhusprästen. Det har varit bra för oss att ha en plats att gå till. Men prata om det som hänt och sörj. Det brukar gå bra nästa gång men likväl är detta ett av dina barn även i framtiden. Det finaste sa en arbetskamrat till mig - kom alltid ihåg att nu är du mamma och det kan ingen ta ifrån dig.
Ohh beklagar.
Men det du säger att man är mamma i alla fall är så sant. En kollega till mig fick våren/sommaren-13 besked om att deras barn i magen nog inte var riktigt friskt vid KUB så det blev fp och massor med ultraljud, svaret på fp tog väldig tid och domen var stenhård, överlever barnet graviditeten så kommer det vara gravt handikappat samt inte överleva. De avbröt graviditeten i v22 då de fick slutgiltiga beskedet. Vi har pratat mycket om detta på jobbet och det hon sa till mig, vilket hon uppskattade enormt var att jag även gratulerat henne till föräldraskapet men även beklagat sorgen och inte bara det sistnämnda. Några månader senare blev hon gravid igen och födde ett friskt barn i slutet av maj. Det var tufft innan de visste hur det stod till med den nya graviditeten.

Ohh beklagar.
Men det du säger att man är mamma i alla fall är så sant. En kollega till mig fick våren/sommaren-13 besked om att deras barn i magen nog inte var riktigt friskt vid KUB så det blev fp och massor med ultraljud, svaret på fp tog väldig tid och domen var stenhård, överlever barnet graviditeten så kommer det vara gravt handikappat samt inte överleva. De avbröt graviditeten i v22 då de fick slutgiltiga beskedet. Vi har pratat mycket om detta på jobbet och det hon sa till mig, vilket hon uppskattade enormt var att jag även gratulerat henne till föräldraskapet men även beklagat sorgen och inte bara det sistnämnda. Några månader senare blev hon gravid igen och födde ett friskt barn i slutet av maj. Det var tufft innan de visste hur det stod till med den nya graviditeten.
Många år sedan nu. Men tankarna kommer när man träffar kusinen som är nästan på dagen en månad äldre än vad vår son är/ skulle varit. Kusinen som nästan kostade sin mor livet i stället under förlossningen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
819
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025