Sv: Desperat

Nu ska jag vara brutalt ärlig och antagligen kommer jag bli betraktad som en som tycker fd travare är mindre värda. Det är dock inte sanningen utan sanningen är att jag anser att en fd travare har precis lika stor rätt till ett bra liv som vilken häst som helst.
Om du inte har råd/möjlighet att ta tillbaka hästen så anser jag att du ska låta de nya ägarna slakta den. Risken är annars att du måste sälja till första bästa vilket i detta sammanhang brukar betyda "fattiga" och/eller okunniga människor. De som har "råd" skaffar ofta en dyrare häst som är avlad för ridning och de som kan sparar ofta till den dyrare hästen eftersom många av dem vet att det dyraste med en häst är inte inköpet utan att hålla den.
För hästens kull är det helt enkelt bättre att den får avsluta sitt liv nu än att den blir en vandringpokal hos folk som inte kan något om hästhållning och inte har råd att ge den rätt foder, sko när det är dags eller ta ut veterinär när den blir sjuk för att sedan säljas till någon som ger den en enkelbiljett till Italien. Jag har alldeles för ofta sett detta (-enkelbiljetten, mig veterligen, fast i ett fall undrar jag) och det skär i hjärtat på mig varenda gång.
Tyvärr går det 20 fd travare på dussinet och marknaden är inte stor, framförallt inte nu när vissa efter sommaren upptäcker att de har fler hästar än stallplatser.
Jag låter säkert hård men vore det inte värre att få reda på att din häst vandrar runt runt och aldrig får ro för att sedan försvinna spårlöst men på ett sådant sätt att man kan misstänka att den gett sig ut på en lång resa. Jag skulle må fruktansvärt dåligt av det och hästen måste må ännu sämre. Givetvis kan man hitta den bra ägaren men sannolikheten är lägre när det gäller denna ras än en ridhästras.

hej
jag skulle bara vilja ha lite råd vad ni tycker .
jag sålde en häst för en månads sen som var helt lugn och inte hade några dumheter för sig, nu har han sparkat en gång mot den nya ägaren
och hon vill avliva honom om vi inte köper tillbaka honom (vilket vi inte har råd med)istället för att hitta en ny ägare. skall tilläggas att nu är han bara med unghästar och har fått hög rang tidigare hade han låg rang hos oss.Är det bara jag som tycker att detta är ett alldeles för snabbt beslut?
:confused:

Men herregud vilka dumheter - vilken häst har aldrig sparkat någongång i sitt liv? Vad är det för spån som köpt hästen... Jag gissar att de upptäckt att det inte funkar med den, att det är jobbigt och lerigt, att det kostar pengar, eller något annat, och nu snabbt vill bli av med den ingen. :devil:

Det enda jag hade varit rädd för är att de skickar iväg hästen på en hemsk slaktresa till Sydeuropa. Men du har ingen skyldighet att köpa tillbaka den om du inte kan/vill.

Jag låter säkert hård men vore det inte värre att få reda på att din häst vandrar runt runt och aldrig får ro för att sedan försvinna spårlöst men på ett sådant sätt att man kan misstänka att den gett sig ut på en lång resa. Jag skulle må fruktansvärt dåligt av det och hästen måste må ännu sämre. Givetvis kan man hitta den bra ägaren men sannolikheten är lägre när det gäller denna ras än en ridhästras.

Håller med. Tyvärr. :cry:

hej
jag skulle bara vilja ha lite råd vad ni tycker .
jag sålde en häst för en månads sen som var helt lugn och inte hade några dumheter för sig, nu har han sparkat en gång mot den nya ägaren
och hon vill avliva honom om vi inte köper tillbaka honom (vilket vi inte har råd med)istället för att hitta en ny ägare. skall tilläggas att nu är han bara med unghästar och har fått hög rang tidigare hade han låg rang hos oss.Är det bara jag som tycker att detta är ett alldeles för snabbt beslut?
:confused:

Men gud, om dem tänker så med det så vad hade de då gjort om detta hänt dem!? :o

En ridskoletjej och hennes lillasyster har precis fått en varsin ponny och kanske två tre månader efter blev hon sparkad av den ena ponnyn.
Detta var helt olyckshändelse, vet inte riktigt vad som hände, men tjejen
blev allvarligt skadad. Det började med att hon fick gå på kryckor och äta alvedon dygnet runt, ( och bara det är ju usch! ) men sedan åkte dem in till
sjukhuset igen och det visade sig att dem kanske måste operera. Vet inte hur det blir med det, har inte hört av henne på ett tag. Men, inte går dem och slaktar hästen för det? Hästen blev väl antagligen rädd eller så gjorde hon något fel, (dvs. gick för nära baken tex. ) och det är ju inte så att hästen vill sparka ägaren så att hon / han gör illa sig. En olyckshändelse är en olyckshändelse och dem älskar ju sina hästar minst lika mkt för det. Dock handlade ju detta om rädsla. Men, det var bara det jag ville säga.

Hoppas det löser sig! / Emilia

Du har sålt hästen och det är deras häst. Du har egentligen ingenting att göra med hästen längre, du har absolut inget ansvar!
Läste att hästen varit bakskygg, även om ni tränat bort det borde du kanske ha talat om det för nya ägaren? men eftersom den nu är såld så spelar det kanske ingen roll. -bara nått du borde tänka på tills nästa gång.

Om jag vore du så skulle jag inte köpa tillbaka hästen, däremot om jag hade tid så skulle jag kunna erbjuda att ta hästen på försäljning, och ägarna stå för veterinär besiktning, och all mat hästen äter under försäljnings perioden. -Men jag skulle inte köpa tillbaka hästen

I schyst av nya ägaren att pressa dig och hota med avlivning, men förstår samtidigt deras frustration. Har själv blivit sparkad för inte så länge sen (en ganska hård spark), och det är inte skönt alls!! jag har också blivit lite rädd efter sparken och lite små rädd för just den hästen. Men som sagt, du är "bara" den förra ägaren och har egentligen inget som helst ansvar för hästen längre. Det är inte din häst.

Läste att hästen varit bakskygg, även om ni tränat bort det borde du kanske ha talat om det för nya ägaren? men eftersom den nu är såld så spelar det kanske ingen roll. -bara nått du borde tänka på tills nästa gång.

Inte sant. Har inte ts upplyst om detta kan det faktiskt vara grund för reklamation.

Jo det är ett drastiskt beslut från min sida sett oxå. Men som många andra sagt är det säkert inte bara där skon klämmer..

Du säger att du inte har råd att köpa tillbaks hästen, så vad gör man :confused:

väldigt tråkigt att det blev så här för er.

Ja vi upplyste om den bakskygghet och nervositet som vi visste om

Ja, då är det ju inget som du kan ta ansvar för ö h t. Hästar ändrar sig ofta en del när de flyttas, så det får man nog ta med i beräkningen när man köper en häst.

Som andra redan sagt, även jag hade föredragit att de tog bort hästen hellre än att låta den vandra runt.

Jag förstår dig fullt ut. För ett år sedan hade jag hem en arab från Polen. Hon skulle vara världens bästa häst och bla bla. Men icke. Jag tänker inte dra historien nu men det var alla möjliga fel på den häst hästen. Felhanterad, sjukdomar, dräktig, utanför vår vetskap osv.

Vi köpte aldrig hästen, men vi tänkte. Vi struntade i det pga alla fel.
Skickade tillbaka hästen till ägaren & det gjorde SÅ ont i hjärtat att inte kunna hjälpa den här hästen. Hästen hamnade till slut hos en hästhandlare och jag försökte ALLT. Jag köpte till och med trisslotter ett tag för att hoppas vinna pengar för att kunna köpa den hästen. Jag var desperat.

Men nu hamnade hästen hos en hästhandlare & jag vet inte vad som hände med hästen, men jag HOPPAS verkligen att hon inte finns i livet idag. För ingen kunde hjälpa den här hästen.

Du kan kanske försöka se det på det sättet att det kanske är bättre att hästen så gå till slakt än att den ska vandra runt som en vandringspokal mellan 5 olika ägare om året. Hästvärlden är tuff & förr eller senare kommer den där hemska dagen för oss allihopa då får stora kärlek av en eller annan anledning lämnar oss.

Ta hand om dig !

Även *Kl*.

Jag förstår dig fullt ut. För ett år sedan hade jag hem en arab från Polen. Hon skulle vara världens bästa häst och bla bla. Men icke. Jag tänker inte dra historien nu men det var alla möjliga fel på den häst hästen. Felhanterad, sjukdomar, dräktig, utanför vår vetskap osv.

Vi köpte aldrig hästen, men vi tänkte. Vi struntade i det pga alla fel.
Skickade tillbaka hästen till ägaren & det gjorde SÅ ont i hjärtat att inte kunna hjälpa den här hästen. Hästen hamnade till slut hos en hästhandlare och jag försökte ALLT. Jag köpte till och med trisslotter ett tag för att hoppas vinna pengar för att kunna köpa den hästen. Jag var desperat.

Men nu hamnade hästen hos en hästhandlare & jag vet inte vad som hände med hästen, men jag HOPPAS verkligen att hon inte finns i livet idag. För ingen kunde hjälpa den här hästen.

Du kan kanske försöka se det på det sättet att det kanske är bättre att hästen så gå till slakt än att den ska vandra runt som en vandringspokal mellan 5 olika ägare om året. Hästvärlden är tuff & förr eller senare kommer den där hemska dagen för oss allihopa då får stora kärlek av en eller annan anledning lämnar oss.

Frågorna hopar sig (inte bara till dig).
Du skulle köpa hästen, men sedan så hade du inte pengar till det? Trisslotter...
Ingen kunde hjälpa den där hästen. Ändå ville du köpa den?
Jag får det inte att gå ihop.

Hur kommer det sig, att var och varannan anser sig själv vara den enda människa som förstår sig på hästar och kan ta hand om och åstadkomma underverk med den mest konstiga häst. Medan alla andra är okunniga och/eller utan medkänsla med hästar med problem, och/eller bedragare som tänker skicka varenda häst till slakteri i Italien.
Man kan/ska alltså inte sälja sin häst till någon.

Har ni aldrig reflekterat över det omöjliga i resonemangen ovan? Om alla andra är så omöjliga som hästägare, var ska uppfödarna få avsättning för sina hästar? Hur ska någon kunna vara uppfödare?? Och framför allt, hur ska ni alla jätteduktiga experter på hästar hitte en ny när den nuvarande gått bort? Om det inte finns någon som vill sälja sina hästar?? :confused:

LIA

Har ni aldrig reflekterat över det omöjliga i resonemangen ovan? Om alla andra är så omöjliga som hästägare, var ska uppfödarna få avsättning för sina hästar? Hur ska någon kunna vara uppfödare?? Och framför allt, hur ska ni alla jätteduktiga experter på hästar hitte en ny när den nuvarande gått bort? Om det inte finns någon som vill sälja sina hästar?? :confused:

Jag förstår inte hur du kommer fram till det här resultatet utifrån de inlägg som skrivits ovan. Man kan komma fram till det om man läser enstaka meningar men läser du hela inläggen så ser iallafall inte jag något inlägg som säger något om att det bara är de själva som kan ta hand om hästar.
Det enda som nämns ovan är att det finns väldigt mycket fd travare på markanden och att det inte finns samma efterfrågan som tillgång vilket gör att priset blir lågt och därmed lockar till sig fel kategori köpare (nämligen de osm inte kan ta hand om hästar). Att delar av befolkningen inte kan ta hand om hästar är knappast någon nyhet men detbetyder inte att hela befolkningen förutom man själv har detta fel.

Du har rätt. Mitt inlägg blev rörigt.
Jag svarade först på Binegars inlägg, men sedan gick jag också över till en mer allmän syn på detta med "jag kan inte sälja hästen för det är bara jag ..."-inställningen som frodas i många trådar.

LIA

Låter som dom tröttnat och ångrat sitt köp och vill att du skall köpa tillbaka bara för att dom hotar med slakt? Så oseriöst rån köparens sida.
Har du upplyst dom om ev brister får dom väl hålla på då, skit i dom!

...jag sålde en häst för en månads sen som var helt lugn och inte hade några dumheter för sig, nu har han sparkat en gång mot den nya ägaren
och hon vill avliva honom om vi inte köper tillbaka honom...

...Hon som blev sparkad var bakom honom för att stänga grinden till hagen. Min dotter hade ju tränat bort det...

Hade den olater eller inte? Förmedlades detta?

Det är ju nya ägarens häst så hon gör ju som hon vill med kusen, har du inte har råd att köpa tillaka så är det ju upp till nya ägaren vad som händer med den

Bryr du dig om hästen, köp tillbaka! Det låter inte som att problemet egentligen är nytt. Ni borde absolut ha upplyst om hans tidigare upplevelser, både för den nya ägaren och hästens skull. Köpte själv en häst som var så snäll såå. Hemma gick den knappt att hantera, inte sko absolut inte att rida bland andra hästar i ridhuset. Har haft flera hästar både före och efter utan problem, men såklar var det mitt fel att hästen var som den var....Säljaren en ansedd uppfödare i södra sverige vägrade ta tillbaka eller byta till en annan av obegripliga skäl. Fick sålt hästen för en struntsumma och hon blev senare såld igen och igen. Hade det varit min häst hade jag lånat pengar och köpt tillbaka om så krävdes. Eller kanske är det bästa för hästen slakt trots allt, det finns värre öden......

Hade det varit min häst hade jag lånat pengar och köpt tillbaka om så krävdes.

Men det var ju din när den såldes igen och igen. Varför lånade du inte pengar och köpte tillbaka den då? Eller det gäller bara vissa i ägarledet, typ den som sålt till just dig?

Varför gällde inte det dej när du sålde din häst vidare billigt?
Du bidrog ju till att hästen du hade får vandra runt.

Sen tycker du att TS ska köpa tillbaka hästen om hon bryr sig..

Om jag köpt en häst som sen inte motsvarar mina förväntningar, så är det ju JAG som ska se till att hästen får det bra, oavsett om det nu blir att man behåller den och löser problemet, säljer eller avlivar.
Att skicka den vidare genom att sälja den billigt, gör ju inte en själv bättre än den som sålde den till mej.

Skillnaden som jag ser det är att jag var helt ärlig med den som köpte av mig. Hon ansåg sig kunna rida/hantera den bättre. Sedan överdrev jag en aning, hon såldes ytterligare en gång där hon nu är kvar. Har även pratat med den tjejen och hästen har det bra, kan tyvärr inte alltid ridas nu heller. Det fick sista ägaren inte veta innan. Men slutsatsen är fortfarande, vill du veta hur hästen får det:Köp tillbaka!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka