Sv: Desperat

Förresten tycker jag att det är underligt att många anser att säljaren inte har nått ansvar när hästen väl är såld! Även om vissa beteenden är "bortjobbade" finns erfarenheterna kvar och kan komma fram i en främmande miljö. Förstår köparen som desperat vill slakta hästen, vad göra om den är farlig? Om den inte är det enl. dig så ta tillbaka och sälj igen. (fick förresten aldrig frågan om jag kunde köpa tillbaka min, vilket jag kunnat).

Fast en häst kan ändra beteende efter flytt oxå. Om hästen funkat bra innan i 5 år och sen ändrar beteende efter köp, så kan ju inte säljaren lastas för det.
Sen är det säkert vanligt att mörka för att få sålt, fast det är ju ändå en del av köparens ansvar att ta reda på så mkt som möjligt, tex genom besiktning , provridning osv.

Sen tycker jag att det känns tryggast att ta upp hästens nackdelar direkt, innan provridning, för att slippa höra efter ett halvår att den är dum.

Låter som utpressning för att du ska köpa tillbaka hästen.

Men egentligen är väl det onödigt eftersom man, om allt gått rätt till, har returrätt i två månader? Dvs. kan lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka.

Tråkigt dock med de nya ägarna... Det är därför man alltid ska vara nästan för ärlig, man ska ALLTID berätta allt man vet om hästen för att otrevliga överraskningar inte ska dyka upp. Om inte annat tycker jag väl att de reagerar lite väl starkt på ett ganska naturligt beteende från en häst som man ännu inte är ledare över.

Precis. Ångervecka o om man avtalar annat, men inte annars.

En prövotid verkar vara bra men jag skulle aldrig kunna sälja ngn överhuvudtaget.

Då ska det vara till ngn MKT kunnig eller så ska den stå på en anläggning där hjälp finns att tillgå.

Hellre vettig hantering än till ngn som bara släpper ut den i stora hagar o den förfaller o blir problematisk o ska börjas drillas.
Säljer man en tävlingshäst är ändå oddsen större att den kommer att användas- ges motion o vård.

Jag ser ett stort problem med att dagens promenadhästar just bara promeneras med- ska bli hund. Folk verkar tro att det räcker.

Låter som att det är folk som köpt häst för första gången och blivit rejält skrämda när hästen sparkat. Sen är det vidrigt att de försöker använda sig av förra ägarens känslor för att bli av med hästen igen.

Såg att de gått några månader sedan tråden skapades, hur har de gått?

Såvida hästen inte är köpt på postorder så har man ingen rätt enligt lag att ångra köpet och få pengarna tillbaka, om detta inte särskilt har avtalats i kontrakt mellan köpare och säljare.

Vill hon avliva bara för att hästen sparkat en gång?
Vad är det för konstig människa?
Det finns ju 1000 olika anledningar till att en häst sparkar
och vilken häst testar inte i ett nytt hem?

Kan ju vara så att hon inte var snäll mot hästen också.

Hellre vettig hantering än till ngn som bara släpper ut den i stora hagar o den förfaller o blir problematisk o ska börjas drillas.
Säljer man en tävlingshäst är ändå oddsen större att den kommer att användas- ges motion o vård.

En fråga bara, vad är det för fel med stora hagar och "bara vara häst"? :confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka