Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det ligger en hel del i det du skriver.Men ser du verkligen ovanstående kommentar som positiv och förstärkande? Hade jag fått den kommentaren så hade jag nog snarare tänkt tvärtom, att andra inte tyckte att jag var på rätt spår eller var nån sorts ideal.
Möjligtvis skulle man också kunna lyfta diskussionen utanför föräldraskapet. Som jag ser det är en ganska stark norm idag att det är bra och rätt att vara självständig och handlingskraftig medan beroende och hjälplöshet anses vara fel. Den allmänna andan är att man ska reda sig själv. Det tycker jag egentligen är ett större problem än kvinnorollens eventuella känslor inför föräldraskapet (tycker snarare att heltidshysterin och mansrollens lägre ambitionsnivå i föräldraskapet är mer problematisk). Självständighetsnormen leder till att det kan upplevas som att det skaver lite att ta hjälp när man inte kan hjälpa andra tillbaka. Jag upplever det överlag som att många är intresserade av att hjälpa till men få pratar högt om att de vill ha hjälp (förutom den professionella hjälpen där utbytet av naturliga skäl inte skulle kunna vara ömsesidigt).
Jag kan bara föreställa mig hur ofta jag skulle drömma om att rymma med en treåring och två 1-åringar.
Barnkalas har vi inte haft ännu. Kusinerna som är nästan jämnåriga bjuds in, men inga andra ... än. Det lär väl komma och jag fasar lite för det.... Att liksom kunna hålla det någorlunda hanterligt i antal utan att hamna i fällan att "utesluta" vissa. Jag hör om föräldrar till skolbarn som hyr en gymnastikhall för kalas.
Jag köpte en brandmanströja. Det gick ju bra det också.
Nu när sonen är fem hittar jag nog på något annat. Men det blir ju bara en gång ;-)