Den stora OS-tråden 2024

Jag tittar lite i efterhand eftersom jag var på en spelning. Just nu håller en man tal på franska, och feministen i mig tycker att det skaver när en kvinna håller i paraplyet över honom :(
 
Gåshud av Celine! 😍 Omisskänlig röst innan man såg henne. Magiskt.
Jättespännande, fin och kul invigning. Den har de lyckats med.
 
Jag tittar lite i efterhand eftersom jag var på en spelning. Just nu håller en man tal på franska, och feministen i mig tycker att det skaver när en kvinna håller i paraplyet över honom :(

För att vara rättvis så var det en man som höll paraplyet över nästa man. Det som skaver är att alla som höll tal var medelålders/äldre vita män. Så man vet var makten finns.
 
Var det inte Johanna Frändén?
Hon satt väl i studion? I början presenterade de en utrikeskorre som skulle prata just om historiken kring det som syntes och togs upp i invigningen, byggnader, koppling till alla personer genom fransk historia osv, allt franskt och typiskt Paris. Minns inte hennes namn nu dock. 🙈
 
Ja på slutet såg man ju 3 kvinnor (Carolina Klüft var den enda jag kände igen) som satt i studion och pratade, men det var väl två andra som kommenterade själva invigningen?
 
Svenskt deltagande idag:

lördag 27 jul
09.30
Ridsport –
fälttävlan lag och individuellt
dressyr
10.12 Sofia Sjöborg
14.21 Frida Andersén
17.15 Louise Romeike

10.00
Judo –
damer -48 kg
kl 10.00 omg 1 (1/16-delsfinal): Lee Hyekyeong, Sydkorea – Tara Babulfath
ca 12.20 åttondelsfinal
ca 13.16 kvartsfinaler
kl 16.00 återkval
ca 16.17 semifinal
ca 17.18 och 17.28 bronsmatcher
ca 17.38 final

11.00
Simidrott –
simning, försökspass
kl. 11.00 damer 100 m fjäril: heat 3) Louise Hansson
kl. 11.45 herrar 400 m fritt: heat 3) Victor Johansson
kl. 12.15 damer 4x100 m fritt: heat 2) Sverige
kl. 12.26 herrar 4x100 m fritt: heat 2) Sverige

15.00
Volleyboll –
beachvolley herrar grundomgång
Jonatan Hellvig/David Åhman - Mark Nicolaidis/Izac Carracher, Australien

16.34
Boxning –
damer, -60 kg
16-delsfinal: Maria Jose Palacios Espinoza, Ecuador – Agnes Alexiusson

17.15
Bordtennis –
mixeddubbel åttondelsfinal
Kristian Karlsson/Christina Källberg - Jorge Campos/Daniela Fonseca, Cuba

19.00
Handboll –
herrar gruppspel
Tyskland – Sverige

20.00
Bordtennis –
herrar singel
1/32-delsfinal:
Cedric Nuytinck, Belgien - Truls Möregårdh

20.30
Simidrott –
simning, finalpass
kl 20.30 semi damer 100 m fjäril
kl 20.42 final herrar 400 m fritt
kl 21.34 final 4x100 m fritt damer
kl 21.44 final 4x100 m fritt herrar
 
Torsdag! Jag skrev ihop en liten lathund för eget syfte som sammanfattar dagar & tider för den ridsport jag vill se:
  • Sön 28 juli 10:30-15:00: Fälttävlan - terräng
  • Mån 29 juli 11-13.30 + 15-16: Fälttävlan - hoppning
  • Tor 1 aug 11-14: Hoppning - kvaltävling för lag
  • Fre 2 aug 14-16: Hoppning - lagfinal
  • Mån 5 aug 14-18: Hoppning, individuellt kval
  • Ti 6 aug 10-12: Hoppning, individuell final
Allt är baserat på länken längst ner i den här artikeln: https://www.tidningenridsport.se/sa-kan-du-folja-os-i-paris/#:~:text=OS i Paris.-,Hela tidsprogrammet,-för ridsporten i

P.S: Lova att inte lyncha mig om det är fel någonstans, don't shoot the messenger osv... 🫣

Inser att detta innebär att jag kommer få titta på den individuella hoppfinalen i efterhand. Med andra ord undvika alla nyhetssajter och bukefalos till dess. Blir väl inte jättesvårt eftersom jag ska sitta på Krigsarkivet men får tänka mig för på lunchen och inte slentrianmässigt surfa in här. Tack iallafall för att du lade upp tiderna!
 
Hon satt väl i studion? I början presenterade de en utrikeskorre som skulle prata just om historiken kring det som syntes och togs upp i invigningen, byggnader, koppling till alla personer genom fransk historia osv, allt franskt och typiskt Paris. Minns inte hennes namn nu dock. 🙈

Jag vet att hon satt i studion men hörde aldrig något namn på vem som sen skulle kommentera. Så en chansning :D
 

Liknande trådar

Fritid För att inte spamma sönder VGV-tråden med snack om OS får vi hålla oss till en egen tråd. För jag är väl knappast den enda som kommer...
33 34 35
Svar
699
· Visningar
24 979
Senast: Rosett
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 111
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Mina kollegor och jag kommer från totalt 6 olika länder, så det tenderar att bli väldigt intressanta diskussioner om kulturella...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 129
Senast: Anders
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 2 i Eurovision Song Contest är det nu dags att även starta denna inför-tråd :banana::banana::banana...
Svar
12
· Visningar
537
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp