Den perfekta soffpotatisen

Lejonelle

Trådstartare
Vilken ras skulle ni föreslå den som vill ha en lugn och snäll promenadkompis, som vill vara nära och kela men ändå klarar sig lite själv när matte jobbar. Gärna mellanstor och inte för mycket pälsvård. En som stannar kvar på gården och blir sin mattes skugga. Kan varna när det kommer någon men är lättfostrad och förlåtande.

Ett större gosedjur från någon leksaksaffär. En hund som bara får vara på tomten och sedan gå någon liten promenad, inte får någon mental träning osv lär inte ha ett speciellt kul hundliv. Möjligen att det går att hitta någon äldre omplacering som skulle gilla det och i så fall spelar ju individ större roll än ras.

Vilken ras skulle ni föreslå den som vill ha en lugn och snäll promenadkompis, som vill vara nära och kela men ändå klarar sig lite själv när matte jobbar. Gärna mellanstor och inte för mycket pälsvård. En som stannar kvar på gården och blir sin mattes skugga. Kan varna när det kommer någon men är lättfostrad och förlåtande.
Någon mastiff. Har inte sett någon mastiff som gör särskilt många knop. De är dock stooora! Men mellanstora lata hundar är det rätt ont om. Det skulle i så fall vara typ engelsk bulldogg eller basset hound men vill man verkligen gynna den sortens avel?

Eurasier kan passa eftersom det är en sällskapshund som inte är så krävande. Mattes skugga, kelig och trofast stämmer. Däremot är det en spets som inte lyder lika lätt som en retriever. Den tänker efter först och lyder sen, men testar om det går att låta bli att lyssna. Det krävs tålamod och konsekvens av hundägare, men har du det så får du världens bästa kompis. Lättskött päls - ja, absolut. Lättare finns knappast fast man inte kan tro det.
Ingen hund ska lämnas ensam för länge, max 6 h/dag och det tycker jag är mycket om det är varje dag. Det kan krävas lite mer att vänja en eurasier att vara ensam, men börjar man direkt man får den som valp med korta stunder, så ska det inte vara nåt problem. Råd får du av uppfödaren.
Gården bör vara inhägnad om hunden ska stanna kvar. Rasen ska ha liten/el sakna jaktinstinkt, men det är inte säkert att det stämmer. Att stå ensam i en hundgård passar nog inte för en eurasier som är mattes/husses skugga.
Vakta/larma om någon kommer och att ställa främlingar som kommer - ja det får du räkna med. Den älskar inte främlingar som en retriever gör. Du kan säkert träna bort en del av det här om du vill - men vill du ha det, så har du en som håller koll och vaktar gården. Hör hur vaktiga föräldrarna är - det kan skilja mellan individerna.

Ett större gosedjur från någon leksaksaffär. En hund som bara får vara på tomten och sedan gå någon liten promenad, inte får någon mental träning osv lär inte ha ett speciellt kul hundliv. Möjligen att det går att hitta någon äldre omplacering som skulle gilla det och i så fall spelar ju individ större roll än ras.

Fast promenadkompis tyder väl ändå på att den kommer få mer än någon liten promenad per dag? :p

Sedan låter det ju för all del som att mer mental stimulans vore önskvärt men..

@Lejonelle

Visserligen lite pälsvård, men ändå ganska lättskött sådan särskilt om man lämnar bort jobbet, och om de kan tänka sig att aktivera lite mentalt också - en schnauzer?

En hund som bara får vara på tomten och sedan gå någon liten promenad, inte får någon mental träning osv lär inte ha ett speciellt kul hundliv.

Nu fyllde du i väldigt mycket som jag inte skrev. Personen det handlar om har levt med hund hela sitt liv och vet vad det handlar om att ha hund.

Någon form av King Charles spaniel kanske? Får alltid uppfattningen att det är riktigt familjekära hundar som trivs både med att vara aktiva men som inte kräver mängder med träning och stimulering utan passar om man lever ett "lugnare liv" sas. Iof är det en del borstande osv med pälsen, men det går ju att klippa med dom om man vill slippa borsta hela tiden.

Man ska bara vara uppmärksam med hjärtfel och ögonproblem, så det är viktigt att kolla hälsan på föräldrardjuren ordentligt när man letar valpar.

Visserligen lite pälsvård, men ändå ganska lättskött sådan särskilt om man lämnar bort jobbet, och om de kan tänka sig att aktivera lite mentalt också - en schnauzer?

Jag är visserligen inte någon expert på Scnauzer men.. soffpotatisar har de aldrig för mig verkat vara. Snarare ganska aktiva och livliga. Har jag fel?

Någon mastiff. Har inte sett någon mastiff som gör särskilt många knop.

Jag är inte så kunnig när det gäller mastiffer men bullmastiffer har jag träffat några stycken som varit väldigt trevliga och de är ju inte så gigantiska som en del av de andra raserna.

Någon form av King Charles spaniel kanske? Får alltid uppfattningen att det är riktigt familjekära hundar som trivs både med att vara aktiva men som inte kräver mängder med träning och stimulering utan passar om man lever ett "lugnare liv" sas. Iof är det en del borstande osv med pälsen, men det går ju att klippa med dom om man vill slippa borsta hela tiden.

Man ska bara vara uppmärksam med hjärtfel och ögonproblem, så det är viktigt att kolla hälsan på föräldrardjuren ordentligt när man letar valpar.
Finns det öht några individer som inte utvecklar hjärtproblem innan de fyller 4 år?

Även chow chow stämmer rätt bra på önskemålen tror jag men det fanns en del häsoproblem i rasen förr, vet inte hur det är nu?

Och glöm inte den dära klisjukan som också drabbar cavalier, inte kul.
Tänker du på syringomyeli, där hjärnan inte får plats utan kläms ut i ryggmärgskanalen? Ett av symtomen är visst maniskt kliande. En BIS från Crufts hade det, han användes till matadoravel.

Hör av er till hundstallet, hittehund, eller annan organisation. En äldre omplacering som behöver ett lugnt och tryggt hem utan några direkta krav och förväntningar finns det säkert.

Min gamla Tant (närmar sig tio-strecket) här i soffan hade nog tyckt att det vore ett rätt soft och skönt liv. Jämfört med hardcore-matte som helt orimligt förväntar sig att hon ska typ hämta saker, leta reda på korkat folk som tappar bort sig i skogen. Ja. Sånt där onödigt som Tanter verkligen borde slippa.

Tänker du på syringomyeli, där hjärnan inte får plats utan kläms ut i ryggmärgskanalen? Ett av symtomen är visst maniskt kliande. En BIS från Crufts hade det, han användes till matadoravel.

Förlåt!? Ibland tror man ju inte folk är riktigt kloka... :confused: :rage:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 002
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 989
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna