Den perfekta soffpotatisen

Tror du att dom är annorlunda i huvudet bara för att det avlas åt fysiskt felaktiga hundar?
Nu var ju inte frågan om vilken jakthund man ska välja utan att en Basset inte är en soffpotatis.
Min har aldrig haft några problem med att ta sig fram nånstans.
Det är ju tråkigt att du inte har sett dom.
Ja jag tror de är annorlunda eftersom de inte avlats mot jakt på lääänge. Fick kontakt med dem på tidigt 80-tal och redan då var de rena sällskapshundar. Jämfört med de franska bassettaserna så är det ju som helt olika typer av hund. Men visst de gillar att använda näsan och de är ganska självständiga. I min värld är inte detta = aktiv jakthund.

Nu är jag ingen expert på schnauzer, trots att jag äger en. Men vill inte rekommendera den som soffpotatis. Min är aktiv, pigg, allert, med mycket av både vakt och jakt. Lyhörd, snäll, anpassningsbar, men inte soffpotatis någonstans.

Nej, nej nej och åter nej. Tror du det har du inte förstått vad tusentals år av selektiv avel har gjort med våra hundar.

Visst går det att forma dem till viss gräns vad gäller rutiner osv, men det är verkligen inte samma sak som att "hunden blir vad du gör den till".

Efter 50 år med hundar av olika raser så vet jag nog vad jag pratar om. Rätt typ av ägare gör hunden till sin avbild i 80% av fallen. resterande 20% skal aldrig ha något djur över huvud taget.

Om Migo inte kan få en Borzoi (rysk varghund) att valla så säger det mer om Migos kompetens än hundens.
Att förvänta sig att en Borzoi, Collie, Shetland Sheepdog eller Schaefer ska uppföra sig som en Bearded Collie (som i mångt och mycket förutser vad som är målet) i vallningen är ju ganska långsökt, utan varje ras har sina unika kvaliteer och förutsättningar man måste bygga på bland annat tydliga och nogranna direktiv under vallningens gång.

Jag är visserligen inte någon expert på Scnauzer men.. soffpotatisar har de aldrig för mig verkat vara. Snarare ganska aktiva och livliga. Har jag fel?
Ja, du har rätt! Det är en hund med lite krut i, utan att vara särskilt krävande. Det är min uppfattning. Soffpotatis är det dock inte, även om hunden inte alls kräver samma aktivitet som exempelvis en bruks- eller vallhund.

Senast ändrad:
Efter 50 år med hundar av olika raser så vet jag nog vad jag pratar om. Rätt typ av ägare gör hunden till sin avbild i 80% av fallen. resterande 20% skal aldrig ha något djur över huvud taget.

Om Migo inte kan få en Borzoi (rysk varghund) att valla så säger det mer om Migos kompetens än hundens.
Att förvänta sig att en Borzoi, Collie, Shetland Sheepdog eller Schaefer ska uppföra sig som en Bearded Collie (som i mångt och mycket förutser vad som är målet) i vallningen är ju ganska långsökt, utan varje ras har sina unika kvaliteer och förutsättningar man måste bygga på bland annat tydliga och nogranna direktiv under vallningens gång.

Najs, du avslöjar din kompetens här. Typ som en total avsaknad av insikt i vad vallning är.

Som ägare till en Borzoi så vet jag inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, kanske det ena pga det andra. Den dagen någon kan få min hund som i grund och botten är avlad för hetsjakt på storvilt inkl varg, att valla (i ordets korrekta bemärkelse) så lovar jag att jag ska äta upp min toastol och sen få den personen krönt till stadsminister.

De 3 raser jag har haft har haft karaktäristiska skillnader som inte kan förklaras av att jag fostrat dem olika.

I kontakt med får så vill kelpiesarna valla. Schäfern ville äta upp dem och labben började skälla ståndskall (det gjorde han f ö också på kor). Detta var de beteenden som de själva valde ut. Att träna schäfern i vallning hade inte varit försvarbart, inte ens med munkorg. Hundens medfödda vilja att nedlägga bytet var alldeles för stark. Labben hade aldrig fattat vad det gick ut på. Kelpiesarna kan lära sig valla för husbehov, men kommer aldrig vinna några tävlingar.

Och varför sätter du bearded collie som "målet". Jag hade nog valt border collie eller working kelpie... Men det är ju bara lilla jag som inte ens levt 50 år...

Ja jag tror de är annorlunda eftersom de inte avlats mot jakt på lääänge. Fick kontakt med dem på tidigt 80-tal och redan då var de rena sällskapshundar. Jämfört med de franska bassettaserna så är det ju som helt olika typer av hund. Men visst de gillar att använda näsan och de är ganska självständiga. I min värld är inte detta = aktiv jakthund.
Jag har aldrig sagt att det är en utmärkt jakthund eller att man ska välja en Basset till jakt men det är ändå en jakthund oavsett vilken värld du lever i :) Tydligen har vi träffat väldigt olika Bassets men hur som helst, det är inte någon soffpotatis som var den ursprungliga frågan. Man kan göra en Basset till en soffpotatis, absolut. Men det betyder inte att det är något man borde göra och jag gillar inte att man drar alla Bassets över en kam som lata soffpotatisar som inte kan röra sig. Det är inte sant.

Jag har aldrig sagt att det är en utmärkt jakthund eller att man ska välja en Basset till jakt men det är ändå en jakthund oavsett vilken värld du lever i :) Tydligen har vi träffat väldigt olika Bassets men hur som helst, det är inte någon soffpotatis som var den ursprungliga frågan. Man kan göra en Basset till en soffpotatis, absolut. Men det betyder inte att det är något man borde göra och jag gillar inte att man drar alla Bassets över en kam som lata soffpotatisar som inte kan röra sig. Det är inte sant.
Vi har nog olika måttstockar också. Jag har hundraser som är betydligt aktivare och har en helt annan rörlighet än bassetts. För mig går det inte att se rasen som något annat än soffpotatis.

De 3 raser jag har haft har haft karaktäristiska skillnader som inte kan förklaras av att jag fostrat dem olika.

I kontakt med får så vill kelpiesarna valla. Schäfern ville äta upp dem och labben började skälla ståndskall (det gjorde han f ö också på kor). Detta var de beteenden som de själva valde ut. Att träna schäfern i vallning hade inte varit försvarbart, inte ens med munkorg. Hundens medfödda vilja att nedlägga bytet var alldeles för stark. Labben hade aldrig fattat vad det gick ut på. Kelpiesarna kan lära sig valla för husbehov, men kommer aldrig vinna några tävlingar.

Och varför sätter du bearded collie som "målet". Jag hade nog valt border collie eller working kelpie... Men det är ju bara lilla jag som inte ens levt 50 år...

Border collie är det slarviga (outbildade) namnet för bearded collie....

Då kanske du borde söka jobb hos SKK, då jävlar blir det nog ordning i leden :up:

Skulle inte tro det, jag sitter fast i de rasstandarder som var för 30+ år sedan och vägrar godta de försämringar rörande HD, CEM, korta/svaga kors, svansföring, andningsproblem mm som rasklubbarna och SKK/NKK har nödgats godta under åren pga för litet avelsurval.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 002
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 989
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna