Den perfekta soffpotatisen

Tänker du på syringomyeli, där hjärnan inte får plats utan kläms ut i ryggmärgskanalen? Ett av symtomen är visst maniskt kliande. En BIS från Crufts hade det, han användes till matadoravel.
Jag antar att det är det. En av mina elevers cavalier har det, så tråkigt på en i övrigt rolig hund. Utlöste av stress på den hunden, då började han maniskt klia sig.

Någon mastiff. Har inte sett någon mastiff som gör särskilt många knop. De är dock stooora! Men mellanstora lata hundar är det rätt ont om. Det skulle i så fall vara typ engelsk bulldogg eller basset hound men vill man verkligen gynna den sortens avel?
En Basset Hound är bara en soffpotatis om man gör den till det.
En Basset Hound är en jakthund.

Tack för tipset. Vad tror du om clumber spaniel är det en ras du känner till?
Jag har fått för mig, baserat på de jag känner och den erfarenheten jag har av clumber, att de har rätt mycket problem med öron och framförallt huden.. Annars är de trevliga så, men näe, känns som att avelsbasen är så himla liten och att det är så mycket problem som förs vidare hela tiden :(

Nu fyllde du i väldigt mycket som jag inte skrev. Personen det handlar om har levt med hund hela sitt liv och vet vad det handlar om att ha hund.

När rubriken är "soffpotatis" och det sedan inte beskrivs någon typ av aktivitet förutom "promenadsällskap" (inget heller om hur lång promenaderna är och inget om att den tänkta hundägaren är hundvan), då är det lätt att tolka det som just en soffpotatishund som inte kommer få göra speciellt mycket. Är det inte så, så är det ju jättebra! Men ju mer noga man är i sin beskrivning av vad hunden får leva för liv, desto lättare är det för andra att tipsa om passande raser. För många är det kanske självklart att hundar inte trivs med att "göra ingenting", men jag träffar dagligen flertalet hundar som lever just sådana liv så jag räknar med att folk gör som mest det som beskrivs i tex ett forumsinlägg, inte mer.

Jag är visserligen inte någon expert på Scnauzer men.. soffpotatisar har de aldrig för mig verkat vara. Snarare ganska aktiva och livliga. Har jag fel?

Jag är verkligen ingen expert på schnauzer, men av de jag träffat har det varit stabila, trygga hundar som absolut gärna arbetat men som inte krävt någon större stimulans utan nöjt sig gott med långpromenader och lite hjärngympa. Dvärgschnauzer tycker jag att det är betydligt mer tryck i, men de tkan ju också bara vara de individer av schnauzer och dv.schnauzer som jag träffat :)
Vi hade ett rejält gäng dv.schnauzers och schnauzers som kunder när jag jobbade på hundcafé, och jag tyckte det var en tydlig skillnad i aktivitetsnivå på dem.

Min schnauzer skulle klättra på väggarna av den aktivitetsnivån som beskrivs av TS. Han är rätt mycket mer krävande aktiveringsmässigt än kompisens riesen. Sen tror jag förvisso att han inte är särskillt rastypisk varesig på den punkten eller på många andra punkter heller. Men bara som ett litet inspel.

Annars tänker jag amerikansk cocker spaniel, kan hållas kortklippt så gjorde jag med min. Där lär man kika noga på avelsdjuren då dom tyvärr blir allt mer drabbade av diverse besvär. Men det är käcka familjehundar som gärna testar det mesta med glatt humör men som trivs rätt bra med lite långsammare lunk.

Det VAR en jakthund.... Har inte sett en enda under min livstid som kan ta sig fram i skogen på ett obehindrat vis. Vill man ha en jagande basset finns nog andra raser som är bättre lämpade.
Tror du att dom är annorlunda i huvudet bara för att det avlas åt fysiskt felaktiga hundar?
Nu var ju inte frågan om vilken jakthund man ska välja utan att en Basset inte är en soffpotatis.
Min har aldrig haft några problem med att ta sig fram nånstans.
Det är ju tråkigt att du inte har sett dom.

De flesta raser (jag vill till och med säga alla) har egenskapen att bli vad ägaren vill att de ska bli, tricket är att få hunden såpass ung som möjligt så att valpen lär sig mattes/husses rutiner tidigt. En äldre hund, typ omplacering, kan använda flera månader att lära sig nya rutiner om den inte redan har ett sinne som säger att "Husse/mattes ord är lag"

De flesta raser (jag vill till och med säga alla) har egenskapen att bli vad ägaren vill att de ska bli, tricket är att få hunden såpass ung som möjligt så att valpen lär sig mattes/husses rutiner tidigt. En äldre hund, typ omplacering, kan använda flera månader att lära sig nya rutiner om den inte redan har ett sinne som säger att "Husse/mattes ord är lag"
Undrar om @Migo kan få en borzoi att valla?

Senast ändrad:

Nej, nej nej och åter nej. Tror du det har du inte förstått vad tusentals år av selektiv avel har gjort med våra hundar.

Visst går det att forma dem till viss gräns vad gäller rutiner osv, men det är verkligen inte samma sak som att "hunden blir vad du gör den till".

När rubriken är "soffpotatis" och det sedan inte beskrivs någon typ av aktivitet förutom "promenadsällskap"

ju mer noga man är i sin beskrivning av vad hunden får leva för liv, desto lättare är det för andra att tipsa

Jo. Jag kanske var otydlig men jag skrev verkligen inget om att hunden bara skulle vara på tomten. Däremot skrev jag att den skulle stanna på tomten, och med det menade jag att den inte skulle vara jakt- eller rymningsbenägen. Men det kanske inte framgick.

För att vara jättetydlig då: personen söker en trevlig lugn sällskapshund som kommer att få ett gott hundliv med tillräckligt mycket motion och daglig stimulans för den sortens hund men inte tillräckligt för en mer aktiv ras. Personen är en ung vuxen som bor i hus på landet med trädgård. Personen jobbar men inte heltid. Har livslång hundvana och bra uppbackning från anhöriga. Personen är själv lugn till humöret och tycker om att mysa, därför ska hunden gärna också ha ett lite sävligare humör. Ingen avancerad pälsvård och gärna lite mellanstor.

Inte mellanstor utan riktigt stor är rasen landseer. Den kan passa in. Det är en släkting till newfoundlandshund, men den är friskare. Det finns inte valpar särskilt ofta, eftersom det är en numerärt liten ras. Jag har aldrig träffat någon landseer, men den verkar intressant. Det jag har läst om den är att den är trofast, bra med barn, vänlig, mattes/husses skugga och har vakt om det behövs. Det jag undrar är hur många liter vatten som dras in i huset efter ett bad. De älskar att bada.
När det gäller den andra rasen jag föreslog, eurasier, så torkar pälsen oerhört snabbt. Den blir i stort sett torr efter hundbadet medan du åker hem från badet med hunden i bilen under några minuter.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 002
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 989
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna