Den perfekta soffpotatisen

Inte mellanstor utan riktigt stor är rasen landseer. Den kan passa in. Det är en släkting till newfoundlandshund, men den är friskare. Det finns inte valpar särskilt ofta, eftersom det är en numerärt liten ras. Jag har aldrig träffat någon landseer, men den verkar intressant. Det jag har läst om den är att den är trofast, bra med barn, vänlig, mattes/husses skugga och har vakt om det behövs. Det jag undrar är hur många liter vatten som dras in i huset efter ett bad. De älskar att bada.
När det gäller den andra rasen jag föreslog, eurasier, så torkar pälsen oerhört snabbt. Den blir i stort sett torr efter hundbadet medan du åker hem från badet med hunden i bilen under några minuter.
Öh va? Ja om den inte badar "riktigt" utan bara blöter sig upp till magen. Men är den riktigt genomblöt så tar det tid för den att torka.

Jag vet väl inte heller om jag vill benämna min eurasier som "soffpotatis". Visst är det en sällskapshund men min är definitivt inte nöjd av att bara få promenader. Nu har jag en väldigt kelig variant men det är inte så att han ligger i timmar och vill gosa direkt..

Alltså, alla collieraser kan sägas ha ett gemensamt ursprung men uppdelningen skedde för mer än 100 år sedan och är inget som vare sig SKK eller NKK har något att göra med alls.
Förvisso, men Shetland sheepdog är inte en collieras o inte heller OES, den är en herdehund.
http://sssk.hemsida24.se/sv-SE/rasinformation-25519720

"Förfäderna till dagens Old English sheepdog tillhör den grupp av herdehundar som redan under forntiden fanns spridda runt om i Europa och Asien.

Med herdehund avses en hund som i första hand vaktar och skyddar sina fyr- och tvåbenta flockmedlemmar. De forntida herdehundarna var mycket vaksamma och aggressiva mot såväl rovdjur som främlingar. Även om OES kan man ibland läsa i äldre litteratur att, herdarna önskade sig hundar som var så argsinta och avvisande som möjligt mot okända personer.

Numera är OES, i allmänhet, en godmodig och lätthanterlig hund utan att på minsta sätt vara en velig nolla."
Här har jag skrivit lite om herdehundar.

Lägger även in länken du postade i tråden om utställning
så att pegasen kan se för sig själv att det är helt skilda raser o att hen uppenbarligen gaggar i nattmössan.

Jag tittar på pudel och tibetansk spaniel.
Vi har BARN och begränsad med tid, så en lättsam hund som gillar det mesta men inte kräver för mycket är mitt mål. Jag är även sugen på papillon.
Tre trevliga och lättsamma hundar ur rasgrupp 9.

Vilken ras skulle ni föreslå den som vill ha en lugn och snäll promenadkompis, som vill vara nära och kela men ändå klarar sig lite själv när matte jobbar. Gärna mellanstor och inte för mycket pälsvård. En som stannar kvar på gården och blir sin mattes skugga. Kan varna när det kommer någon men är lättfostrad och förlåtande.

Har ni kollat något på Staffordshire bullterrier? Det kommer förmodligen bli min nästa vovve :love:. Hänger glatt med ut på äventyr med husse och matte, samtidigt som den gärna ligger och snarkar i soffan. Jag upplever att det är en "gladlynt" hundras, lite lagom i storlek då jag inte alls gillar småhundar. Minimalt med pälsvård, men kräver täcke när det är kallt eftersom de inte har någon underull.

/Lizzie

Tillbaka till ämnet

Ts...kika på Keeshound. En utpräglad gårdshund i mellenstorlek. Sund ras. Mycket päls men å andra sidan otroligt tålig. Har träffat på flera trevliga individer i stall och på gårdar.

Efter 50 år med hundar av olika raser så vet jag nog vad jag pratar om. Rätt typ av ägare gör hunden till sin avbild i 80% av fallen. resterande 20% skal aldrig ha något djur över huvud taget.

Om Migo inte kan få en Borzoi (rysk varghund) att valla så säger det mer om Migos kompetens än hundens.
Att förvänta sig att en Borzoi, Collie, Shetland Sheepdog eller Schaefer ska uppföra sig som en Bearded Collie (som i mångt och mycket förutser vad som är målet) i vallningen är ju ganska långsökt, utan varje ras har sina unika kvaliteer och förutsättningar man måste bygga på bland annat tydliga och nogranna direktiv under vallningens gång.
Uppenbarligen har 50 år med hundar inte varit tillräckligt för att förstå hur avel selekterar egenskaper....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 114
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 002
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 989
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna