Lite hur du än beskriver det stämmer det inte med mina erfarenheter och upplevelser.Nä, jag rider inte på ridskola nu. Medryttare. Red på ridskola för 5 år sen i den högsta gruppen den hade (special dressyr) och fick detta råd då.
Jag vet inte jag tycker att skänklarna är så mycket bättre egentligen. De ska (enligt mig) användas för att kommunicera med hästen med små medel. Inte för att få fart på en häst som inte tycker att det man gör är roligt eller för att få fart på en tröt häst.
Jag har ändrat min syn på hästen och ridningen sen jag slutade på ridskolan och nu lyssnar jag på hästen och vad den vill och hur den mår mycket mer. Är hästen trött en dag så hoppar jag över ridningen eller kanske bara skrittar ut en liten kort runda istället. Tycker hästen att det vi gör är tråkigt är inte lösningen att driva mer framåt utan att ändra på vad vi gör och hur vi gör det så att hästen tycker att det vi gör är roligt.
I den mån du beskriver ridskolan så stämmer det möjligen med mina upplevelser som nioåring på Vaquero. Men vi stod mest i mitten och det fanns andra barn som han gick snällt och glatt för och ridläraren kom inte och viftade med ngt spö eller dyl och det fanns inga andra ponnies som honom och han var ändå en favorit för många barn.
Nu lät det dessutom som att du tänker dig en unge som sparkar en massa på en arg och ledsen ponny. Inte alls som att du såg framför dig en glad unge på en pigg ponny med öron framåt och nöjd min. Grejen med en trög häst och skänklar är ju inte att skänkla massor utan att skänkla rätt osv osv och spö används inte bara för att driva hästar osv osv.
Dessutom, är inte "oftast" en underlig benämning på en händelse på en ridskola, för en viss ridlärare på den ridskolan för fem år sedan på en häst som precis börjat gå lektioner och tydligen inte ens brukade vara trött och inte ens var en tjuren Ferdinand. Samma ridlärare med samma häst på en annan lektion hade kanske sagt en annan sak till och med.
Senast ändrad: