Fast många ridskolehästar anpassar sin känslighet efter ryttaren. Så samma häst är okänslig med nybörjare, och lyhörd med en mer rutinerad ryttare. De lär sig känna av ryttaren och anpassa sig efter vem de har på ryggen. Så det är inte sagt att du inte hade kunnat lära dig RIDA på de ridskolehästarna.För att svara på ursprungsfrågan också: Jag tror att den perfekta ridskolehästen är flera hästar - olika raser, olika storlek, olika temperament. Man måste liksom igenom ett antal olika hästar för att lära sig rida, anser jag. Och den häst som är perfekt för nybörjaren är inte nödvändigtvis det för den avancerade ryttaren som kanske ridit i många år på ridskola (och vill fortsätta med det). Jag tillbringade hela min uppväxt på ridskola - började rida när jag var åtta och red regelbundet på ridskola tills jag var 25. Och det säger ju sig självt att inte samma häst skulle passat för mig hela tiden! Jag har ju under min ridskoletid ridit allt från lilla B-ponnyn Belinda till stora, maffiga Dr Pepper på 170+, ridit heta hästar, slöa hästar, nervösa hästar, lugna hästar, utbildade hästar, outbildade hästar, hopptalanger och "hindervägrare", dressyrhästar och travarkorsnignar utan galopp.... Och jag vill påstå att alla dessa har bidragit på sitt sätt till att göra mig till en hyfsat allsidig ryttare. Hade jag alla dessa år suttit på en lagom utbildad, lagom lugn häst som alltid gjorde det man bad den om, så hade jag väl rent tekniskt lärt mig hjälperna och fått balansen, men knappast lärt mig RIDA!