Sv: den omdiskuterade nappen...
Mitt första var ett krävande brandbilsbarn. Det hade varit skitlätt att proppa igen munnen på honom, men genom att inte göra det tvingades jag lära känna honom på ett annat och för MIG bättre sätt.
Om jag minns rätt så var väl ett av dom sätten ridning för att få honom nöjd?
Det var väl därför du red med honom men inte skulle göra det med den yngsta?
Rätta mig gärna om jag minns fel för minnet är lite si och så ibland.
Jag menar att om det var nödvändigt för bebisar med napp skulle de födas med en.
Är dina barn födda med kläder på sig?
Barn födds inte med allt som är nödvändigt för överlevnad och inte heller kan alltid mamman leverera mjölk som behövs för överlevnad.
Ni som ger er in i debatten här gör det ju för att ni åtminstone FUNDERAR på ämnet.
Jag ser inte folk som inte har funderat på saken innan dom bestämde sig i denna tråden gör du?
Det absolut vanligaste jag möter IRL är helt slentrianmässig användning av napp som ljuddämpare så man slipper lyssna på bebins behov.
Det är du inte ensam om att tycka. Nappanvändning skall tänkas efter för det är jobbigt med napp i längden för föräldrarna om inte annat. Jag svär på att nappar har ben
Om man nu vet babyns behov men just då inte kan uppfylla dom?
Alla har inte den möjligheten/orken.
På min dotter har det aldrig funkat som ljuddämpare vilket jag tror nog vissa i vissa situationer hade önskat.
Hon var högljud när hon var lite. Det var sällan hon var missnöjd men när det hände ujuj
Hon måste varit ett växelvis brandbilsbarn
Om andra väljer att av MEDVETNA skäl introducera ett napp-beroende hos sina barn så får de väl göra det, och ta ansvar för avvänjningen också.
Håller fullständigt med dig där.
Det är intressant att den här diskussionen är så provocerande varje gång.
Kan ju bero på att du lägger fram det som om det är kört med barn som har napp. Att dom får sämre uppväxt, sämre kvalite på vuxenkontakt och sämre grundtrygghet i livet.
Du tycks utgår från att alla använder den som tröstande ljuddämpare och som substitut för vuxenkontakt och att man bara har lite tålamod så går det utan för det har funkat med dina barn.
Jag tror att dom flesta håller med dig om detta med slentriananvänding och substitut för tröst av sina föräldrar. Det kommer bara bort när du blandar in trygghet osv i det hela.
Du får folk att vända taggarna utåt istället för att tänka efter. Folk som vänder taggar utåt tenderar att lyssna sämre och stänger "tjurigt" av öronen/ögonen i detta fallet.
Min mamma har 6 barn och innan hon fick det sista så fick jag min dotter. När hon hörde att vi inte kunde åka mer än 20 minuter och sedan skrek Snuttis så sa hon att det var ju konstigt och att det minsan har funkat med alla hennes barn (inkl. mig) hur bra som helst.
Hon skulle ha varit tyst för sista barnet hon fick blev precis som min dotter
Så kan det gå när inte haspen är på