Just nu är mina synapser i hjärnan sönderbrända för jag har helt plötsligt degraderat i dressyren så pass att jag tycker att inget fungerar.
Det är samma som för
@kryddelydd , kuskens fel.
Jag får så mixade signaler just nu från min instruktör och kompisen försöker reda upp det åt mig men just nu är jag verkligen en dålig kusk.
Så här hör jag informationen (OBS! Troligen inte verklighetsförankrat eller kanske förvanskat fram till mottagaren):
Jag får inte bli hängande i den vänstra tömmen (det fattar jag) men samtidigt måste jag vara tydlig med att hästen ska följa tömtag om den nu inte vill (det vill säga hålla kvar i tömmen tills den följer). För mig blir det samma som att hänga kvar i tömmen.
Jag ska bara köra med den tömmen som hästen är eftergiven i men jag måste hålla med lite kraft i den som han sitter fast i.
Jag får inte hålla i vänstertömmen mycket men när instruktören gör det ser jag att det är ganska mycket. Vad är då "mycket" eller "inget"?
Jag ska använda spö så lite som möjligt för att böja och flytta hästen men måste använda spö när den inte lyssnar på tömmen vilket just nu är i det närmaste hela tiden eftersom punkten före inte fungerar.
Detta gör att jag blir i det närmaste passiv för att jag inte vet när och varför jag gör saker.
Det är fler saker som är lite dubbeltydigt just nu och det bidrar till känslan av att inte förstå information.
Jag får ibland sådana här perioder och de är skitjobbiga och ställer till oreda i mitt huvud. Instruktören försöker få mig att förstå när genom att tala om när jag ska göra saker men förklaringen som sedan följer ställer till det ännu mer.
Med tiden så har jag lärt mig att det inte är instruktörens fel egentligen utan jag tycker att motsägelsefulla instruktioner kan ha sitt syfte men i perioder kan jag inte riktigt reda ut dem och förstå var och när de ska utföras.
Jag vet också att detta kommer att lösa sig men det är jobbigt och jag går och funderar hela tiden på hur jag ska lösa det.
Det är ju inget fel på hästen heller. Visst, det är en häst jag inte haft från den var liten men jag hade exakt sådana här perioder med den förra också trots att jag känner honom utan och innan. Det är jag........inget annat.