Tiden är det stora problemet.Ja, då är det en knepigare fråga. Tid brukar gå att få om man prioriterar om, men ekonomi är lite svårare.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tiden är det stora problemet.Ja, då är det en knepigare fråga. Tid brukar gå att få om man prioriterar om, men ekonomi är lite svårare.
Men fråga, finns det några särskilda hingstar som ger stora hästar? Skulle vilja ha en fjording som är så hög som möjligt, pga att jag är lång.
Men fråga, finns det några särskilda hingstar som ger stora hästar? Skulle vilja ha en fjording som är så hög som möjligt, pga att jag är lång.
Jag är också 178cm, min nuvarande fjording är 140cm hög. Hon bär upp mig bra. Skulle dock önska lite längre ben.Jag är ~178 cm och Alva ~144 cm. Jag tycker inte att man tvunget behöver en som är 150+ för att bära upp en lång ryttare. Finns filmer på när jag rider om du bläddrar några sidor bakåt, om du vill kika. Tycker att fjordhästar generellt "sväljer" mycket längd.
Jag är också 178cm, min nuvarande fjording är 140cm hög. Hon bär upp mig bra. Skulle dock önska lite längre ben.
Jag skulle vilja ha min nuvarande fast med lite längre ben, hon bär upp mig bra och är ca 140 hög.Det viktiga är hur individen bär vikt och längd. Du kan se stor ut på en stor häst och liten på en liten.
Det finns det många exempel på.
Jag har en på 138 som bär upp de flesta stora och långa ryttare utan att se extremt liten ut.
Konstitution och hur den bär sig, skulle jag säga......
Du kanske menar en resligare häst?
Kanske främst en fråga till @Habina, men övriga får gärna svara. Jag har ringa erfarenhet av hästavel. En del av mig skulle gärna låta betäcka Alva innan det är för sent, så att säga. Den andra delen ser bara risken att Alva och/eller föl dör på kuppen på något sätt. Hur vanligt är det egentligen med svåra komplikationer hos fjordhästen? Är det något som kan vara ärftligt? Alva har ett gäng halvsyskon, så jag antar att mamma Alfa inte hade några större problem. Hur ska man tänka?
Ja, det är alltid en risk. Den är inte stor, men det gäller att man är inställd på att allt kan gå snett.
De allra flesta fölningar går bra och även många där det tillstöter komplikationer får lycklig utgång.
Ariel (som har samma mormor som Alva) fick både en nervskada i samband med fölningen och fång pga fölbrunsten. Dvs två olika problem som bägge riskerade hennes liv. Det gick ju bra ändå, hon blev helt friskförklarad efter ett år.
Men i hennes fall vågar jag inte chansa igen, jag är alldeles för glad i henne. Däremot kommer jag, den dag jag ska köpa ny fjordhäst, i första hand leta efter ett sto från samma stofamilj, då den präglar avkommorna rejält (pigga, glada utan att bli heta och med lugnt temperament).
Idag fastnade vi på film. Dessutom när vi hoppade 90 cm för första gången!
Serie + travhoppning.
Serien igen, något bättre rytm.
Vet inte varför bilden ibland syns och ibland inte det är skumt.. Nåja, åtminstone hade jag en i princip svart fjording igår.Kan inte se din bild @mollyphlox däremot kan jag ana motivet.
Har varit bortrest några dagar, så Ariel har fått vila. Lagom till jag kom hem skaffade sig Ricky ett hornhinnesår. Syntes ingenting efter några timmar, men tog ut veterinär ändå. Hon tog tom fel på vilket öga jag var bekymrad över. Efter infärgning syntes dock såret så nu är det smärtstillande i fem dagar + salva i en vecka. Tur jag är ledig.
Glada nyheter är att en hovis kommer ut på fredag (den hovis jag tänkt använda har gått under jorden) och skor om, inkl tappskon Ricky drog av sig. Så förhoppningsvis kan jag sätta igång honom igen till veckan.