Den inre rösten om man är döv

Pratade lite med en dövlärare i min släkt, vi har även ett antal döva i släkten och runtom oss som bekanta därav. Tror det är svårt att säga hur döva gör, alltså det är inte så lätt att förstå exakt hur det är även om du frågar dem rakt ut, eftersom de kommer ha ett annat förhållningssätt än dig som hörande. Men min bekantas uppfattning var att det antagligen är så att de ofta tänker i koncepten snarare, även om de kan tänka i själva teckenspråket/kroppspråket förstås.

Dvs, de kan ju rabbla tecken/uttryck i huvudet såsom vi kan rabbla ord och koppla det mot koncepten som dessa ord/tecken betyder. Men värt att komma ihåg här också är att döva inte pratar såsom hörande gör. Dvs det är relativt stor skillnad på hur man återberättar en händelse eller framför ett budskap. Man bokstaverar/tecknar inte ut alla ord såsom vi gör, utan talar mer i koncept/kontentan av det man vill få fram, tänk tex skillnaden på:

"Jag tänker att jag ska gå ner till stan klockan fem idag"

Mot om jag tecknar tillsammans med kroppsspråk nått i stilen av:

"Jag - stan - kl 5 - (idag)"

Detta lär även påverka hur man tänker. Hur man går igenom saker i sitt huvud alltså.

Även förstås stor skillnad på när man blir döv, men det handlade ju inte riktigt tråden om :)
Du beskrev det där väldigt bra tycker jag :up:
 
Minns en döv tjej som var dövfödd. Jag kan kanske 50 "stora tecken" eller så som jag lärt mig använda till en hörande men ordlös funktionsnedsatt tjej men jag kan inte det detaljerade teckenspråket. Använde dom + att vi skrev till varandra. Hon skrev att det är stor skillnad på de som förlorat hörseln som vuxna och de som likt hon är dödfödda. De förstnämnda tecknar i samma följd som då vi hörande skriver och pratar. De dövfödda är enklare mer rakt på sak och uttrycker känslorna bättre. Och hon sa att hon tänker mer i bilder och väldigt snabbt. En mkt intelligent och fascinerande person.
Jag kan bekräfta detta. Teckenspråk är mitt första språk, men jag hade länge "besvär" med att jag tecknade på talad svenska i grundskolan. Men ju mer jag växte upp bland mina döva klasskamrater så flöt mitt teckenspråk fram, och det är ett underbart bildligt språk som uttrycker känslor så starkt. Numera så är det alltför längesedan jag tecknat med kompisar eller liknande och mitt teckenspråk har återgått till svenskans grammatik, vilket är lite sorgligt egentligen.

Sånger eller dikter på teckenspråk är något som man inte borde missa :love:
 
När jag sjunker in i en bra bok är det som en film. Men jag "läser" alla ord, inte högt för mig själv utan omsätter alla orden till film tror jag. Men om jag inte kommit in i boken ordentligt läser varje ord högt inom mig som meningar, då tar boken inte tag i mig riktigt tyvärr. Jag läser inte skönlitteratur speciellt snabbt tror jag, utan normalt. (Även när jag sjunkit in i en bok kan jag bläddra bak och kolla upp någonting, om jag mindes rätt.) Eller i ärlighetens namn är det inte alls som en film, jag sjunker ofta inte in i filmer lika bra som i böcker, en film är oftast men inte alltid en ruta där borta för mig, upplever inte känslor i filmer så bra. Om det är 3D film är det värre och mer ruta för mig, mindre chans att uppslukas och mer distans eftersom 3D har ett fokus som är skarpt medan det blurrar om jag tittar på annat ställe (synfel? ingen aning). Böcker som man sjunker in i blir mer som 3D på riktigt. Eller 4D, man blir blöt om det regnar.

Om jag har mycket facklitteratur som jag behöver läsa in kan jag läsa som du, mitten av sidan och skippa kanterna av texten. Mer fastnar faktiskt så än om jag läser och hör varje ord högt inom mig, men det är svårt för mig att ha självförtroende i att det fastnar. Så kör det bara under stress.

När jag läser på forum läser jag ord för ord högt i huvudet.

Jag resonerar ibland i ord i huvudet ibland något annat.
Åh jag är som du när det gäller skönlitteratur, jag lever mig in i personens känslor och "blir" personen, typ en film. Jag missar nog dock inte så många ord men läser snabbt.

Men facklitteratur! De är skitsvåra för mig! De har så många ord som jag kanske inte förstår och som antagligen är svåra att få en bild av i huvudet.. Åh jag har aldrig tänkt på att detta kan vara en anledning till att jag har haft så svårt för dessa böcker!! :idea: Jag flyter inte lika lätt i dessa böcker och därmed försöker tolka varje ord, min hjärna strejkar lätt vid dessa tillfällen. Det känns som att jag missar något när jag försöker läsa mera flytande. Detta förstörde tråkigt nog mitt självförtroende så rejält att jag slutade studera :crazy:
 
Denna sång innehåller bra exempel på bilder i teckenspråket som inte går att översätta till bara ett eller två ord i talad svenska :up:
Denna var typ den mest "teckenspråkiga" sången av dem alla just pga han var friare att använda teckenspråkets bildspråk.
 
Denna måste jag visa dock! Det är en (kristen) körsång och tecken"tolken" är i hörnet till höger så han är lite liten i bilden. Men han gör en helt underbar tolkning av sången, jag älskar när refrängen kommer på och han drar ut på orden i takt med körsången, speciellt när han tolkar ordet come som när solen går upp :love: helt magiskt!
Obs han sjunger på brittiskt teckenspråk (jag såg det när han stavade ett namn, deras alfabet är omisskännligt), men jag förstår det mesta då han sjunger så bildligt.
 
@Asko Du får mig att vilja se opera på teckenspråk! Förstår inte ett ord själv, men det är superintressant att se hur olika tolkningarna kan vara beroende på musiken och temat och allt!
 
@Asko Du får mig att vilja se opera på teckenspråk! Förstår inte ett ord själv, men det är superintressant att se hur olika tolkningarna kan vara beroende på musiken och temat och allt!
Det är underbart när teckenspråkiga personer kan tolka sånger till mera bildliga tecken än att de försöker följa orden.

Här är en amerikansk tolk som förklarar bra hur de valt att tolka sånger så att de visar hur musiken låter, dessa är utmärkta tolkar! Här använder de orden också, häftigt!
Det finns så många olika sätt man skulle kunna tolka musik och ljud på, fantastiskt! De gör musik och ljud visuella :love:
 
Om ni är nyfikna på hur en döv person låter som, så är detta ett exempel på hur bra en person kan lära sig att tala. Men det är träning som ligger bakom och mod.
Hon är fantastiskt duktig förresten!

Tillägg: Jag kom förresten nu så långt i talet att jag fattar att hon har en CI i ena örat och en hörapparat i det andra. Huh. Hon är mera lik mig än vad jag trodde.
(Dock har jag bättre självförtroende i tal.)

Jösses, siffrorna i den ... Statistiken är deprimerande.
 
Senast ändrad:
Du beskrev det där väldigt bra tycker jag :up:
Vad bra! Tack!


Om ni är nyfikna på hur en döv person låter som, så är detta ett exempel på hur bra en person kan lära sig att tala. Men det är träning som ligger bakom och mod.
Hon är fantastiskt duktig förresten!

Tillägg: Jag kom förresten nu så långt i talet att jag fattar att hon har en CI i ena örat och en hörapparat i det andra. Huh. Hon är mera lik mig än vad jag trodde.
(Dock har jag bättre självförtroende i tal.)

Jösses, siffrorna i den ... Statistiken är deprimerande.

Väldigt duktig!!

Min farbror är döv sen 3 års ålder, jag har aldrig haft några problem att prata med honom heller. Men växer man upp lite med det och vänjer sig så blir det nog lite lättare kanske också.

Han är fantastiskt duktig att läsa läppar, vilket förstås gjorde det hela smidigt. Lite synd bara att jag därmed inte blev så pressad att lära mig teckenspråk! :)



Det är underbart när teckenspråkiga personer kan tolka sånger till mera bildliga tecken än att de försöker följa orden.

Här är en amerikansk tolk som förklarar bra hur de valt att tolka sånger så att de visar hur musiken låter, dessa är utmärkta tolkar! Här använder de orden också, häftigt!
Det finns så många olika sätt man skulle kunna tolka musik och ljud på, fantastiskt! De gör musik och ljud visuella :love:
Detta gillar jag skarpt! Såg förut videos på amerikanska döva som "sjöng" på ASL. Det blir ju som en slags dans, en konstform som jag inte tror så många sett, men som var riktigt fin!
 
Deprimerande siffror..
I USA:
2-3 av 1000 barn födda i usa är döva eller hörselskadade.
9 av 10 barn är födda till hörande föräldrar.
Av dessa familjer lär sig bara 10% att effektivt kommunicera med sitt döva barn.
De andra 90% gör inte det.

I min grundskoleklass var vi 14 personer i slutet. Lite mera än hälften var hörselskadade eller hade CI. De andra var döva.
Bara två av oss hade döva föräldrar (och en döv förälder var syskon till ett par av mina klasskamrater, så de hade samma hörande föräldrar).

I usa:
Bara 1/3 av döva fullföljer high school. Och av dem som går på college genomför bara 1/5 sina studier.

Känns som att det är samma siffror här i Sverige ärligt talat. Med gymnasiet istället för high school och universitet för college.

I usa:
Överhuvudtaget, döva vuxna tjänar ungefär 1/3 mindre än sina hörande kollegor.

Inte alls förvånande, inte alls...
 
Det är underbart när teckenspråkiga personer kan tolka sånger till mera bildliga tecken än att de försöker följa orden.

Här är en amerikansk tolk som förklarar bra hur de valt att tolka sånger så att de visar hur musiken låter, dessa är utmärkta tolkar! Här använder de orden också, häftigt!
Det finns så många olika sätt man skulle kunna tolka musik och ljud på, fantastiskt! De gör musik och ljud visuella :love:
Alltså så himla coolt! Jag som dansar känner igen så mycket av tänket kring att uttrycka musik i kroppen, för mig blir det som hon beskriver som en helt ny sorts dans. I balett t.ex. finns ett väl utbyggt "teckenspråk" som blandas med mer uttrycksfull dans. Och när hon rappar! Alltså wow!:love:
Om ni är nyfikna på hur en döv person låter som, så är detta ett exempel på hur bra en person kan lära sig att tala. Men det är träning som ligger bakom och mod.
Hon är fantastiskt duktig förresten!

Tillägg: Jag kom förresten nu så långt i talet att jag fattar att hon har en CI i ena örat och en hörapparat i det andra. Huh. Hon är mera lik mig än vad jag trodde.
(Dock har jag bättre självförtroende i tal.)

Jösses, siffrorna i den ... Statistiken är deprimerande.
Lite kul att hon just säger "the voice we all have in our heads" med tanke på vad tråden handlar om :D Men superintressant tedtalk, om än med väldigt ledsam statistik. Hoppas att det är något som kan och kommer förbättras.
 
Alltså så himla coolt! Jag som dansar känner igen så mycket av tänket kring att uttrycka musik i kroppen, för mig blir det som hon beskriver som en helt ny sorts dans. I balett t.ex. finns ett väl utbyggt "teckenspråk" som blandas med mer uttrycksfull dans. Och när hon rappar! Alltså wow!:love:

Lite kul att hon just säger "the voice we all have in our heads" med tanke på vad tråden handlar om :D Men superintressant tedtalk, om än med väldigt ledsam statistik. Hoppas att det är något som kan och kommer förbättras.
Dans är ju väldigt fysiskt, och teckenspråk är väldigt fysiskt, så det är inte så konstigt att man ser samhörigheter mellan dem :up: hon är svinhäftig!

Hehe, jag tänkte också på tråden när hon sa det där.
Och gud när hon pratade om "i can't...", gud vad jag kände igen mig :o så många gånger jag sagt det, eller gett upp om något i förväg pga det.. Känns väldigt svårt att släppa det också dock :cautious:
 
Deprimerande siffror..
I USA:
2-3 av 1000 barn födda i usa är döva eller hörselskadade.
9 av 10 barn är födda till hörande föräldrar.
Av dessa familjer lär sig bara 10% att effektivt kommunicera med sitt döva barn.
De andra 90% gör inte det.

I min grundskoleklass var vi 14 personer i slutet. Lite mera än hälften var hörselskadade eller hade CI. De andra var döva.
Bara två av oss hade döva föräldrar (och en döv förälder var syskon till ett par av mina klasskamrater, så de hade samma hörande föräldrar).

I usa:
Bara 1/3 av döva fullföljer high school. Och av dem som går på college genomför bara 1/5 sina studier.

Känns som att det är samma siffror här i Sverige ärligt talat. Med gymnasiet istället för high school och universitet för college.

I usa:
Överhuvudtaget, döva vuxna tjänar ungefär 1/3 mindre än sina hörande kollegor.

Inte alls förvånande, inte alls...
Måste fråga om de som inte kommunicerar med sina föräldrar i USA. Lär de barnen sig ens teckenspråk som ett fullvärdigt modersmål?
Om inte är det ju ett vansinnigt handikapp som förklarar dåliga skolresultat i fall de inte har något användbart språk som är normalt utvecklat för åldern.
Det går ju knappt att kompensera i efterhand heller pga så mycket centralt för språkutvecklingen sker i unga år.
 
Dans är ju väldigt fysiskt, och teckenspråk är väldigt fysiskt, så det är inte så konstigt att man ser samhörigheter mellan dem :up: hon är svinhäftig!

Hehe, jag tänkte också på tråden när hon sa det där.
Och gud när hon pratade om "i can't...", gud vad jag kände igen mig :o så många gånger jag sagt det, eller gett upp om något i förväg pga det.. Känns väldigt svårt att släppa det också dock :cautious:
Jag tror att det är jättemånga som lever med den där "I can't" i huvudet, inte bara döva utan andra som har funktionshinder och sjukdomar. Hjälps ju inte av sådana som hennes första ridlärare t.ex:down:
 
Måste fråga om de som inte kommunicerar med sina föräldrar i USA. Lär de barnen sig ens teckenspråk som ett fullvärdigt modersmål?
Om inte är det ju ett vansinnigt handikapp som förklarar dåliga skolresultat i fall de inte har något användbart språk som är normalt utvecklat för åldern.
Det går ju knappt att kompensera i efterhand heller pga så mycket centralt för språkutvecklingen sker i unga år.
Om de får gå på dagis för döva. I Sverige så är det som är räddningen för dessa barn, och så brukar vården skicka hem en som introducerar teckenspråket till barnet när man upptäcker det. Det senare var hur jag fick mitt första språk, jag sög åt mig som en svamp. Plus dagis. Min mamma och syster lärde sig bara stödtecken typ, så det var inte fullvärdigt modersmål hemma. (Men jag fick hörapparater och därmed ett andra språk så jag hade personligen tur där.)

Så som helt döv så lär man sig språket i dagis/skolan men inte hemma. Det saktar ned ens utbildning fruktansvärt mycket, vilket gör att jag tror att det är ungefär samma siffror här i Sverige.

Men i usa är avstånd och var de bor antagligen mycket avgörande för hur det går för dessa barn.
 
Jag tror att det är jättemånga som lever med den där "I can't" i huvudet, inte bara döva utan andra som har funktionshinder och sjukdomar. Hjälps ju inte av sådana som hennes första ridlärare t.ex:down:
Ja absolut, men det kändes bara så extra träffande då hon sa "i can't, i'm deaf" då de är de exakta orden jag haft i mitt huvud 😅
Ärligt, så är de de första orden jag får upp i huvudet när det kommer på tal om att träffa någon från buke. Det är mitt automat svar, vilket har säkert hindrat mig från möjligheter.
 
Deprimerande siffror..
I USA:
2-3 av 1000 barn födda i usa är döva eller hörselskadade.
9 av 10 barn är födda till hörande föräldrar.
Av dessa familjer lär sig bara 10% att effektivt kommunicera med sitt döva barn.
De andra 90% gör inte det.

I min grundskoleklass var vi 14 personer i slutet. Lite mera än hälften var hörselskadade eller hade CI. De andra var döva.
Bara två av oss hade döva föräldrar (och en döv förälder var syskon till ett par av mina klasskamrater, så de hade samma hörande föräldrar).

I usa:
Bara 1/3 av döva fullföljer high school. Och av dem som går på college genomför bara 1/5 sina studier.

Känns som att det är samma siffror här i Sverige ärligt talat. Med gymnasiet istället för high school och universitet för college.

I usa:
Överhuvudtaget, döva vuxna tjänar ungefär 1/3 mindre än sina hörande kollegor.

Inte alls förvånande, inte alls...
Vad är CI? Vad är skillnaden mot hörselskadad?
 
Vad är CI? Vad är skillnaden mot hörselskadad?
Hörselskadade använder hörapparater, dvs de har tillräckligt mycket hörsel kvar att det går att förstärka ljuden tills de hör.
CI är cochlea implantat, man opererar in en teknik, en "linje" i huvudet/örat som går förbi dessa trasiga icke-existerande hårstrån i örat som annars tar emot ljudet hos hörande. Så detta kan fungera på döva personer, men deras hörsel blir inte perfekt utan mera på en hörselskadads nivå.
Vuxna döva kan prova operera in CI men det blir nog inte så användningsbart då deras hjärnor är alltför ovana vid ljud, därav man opererar gärna barn så små som möjligt.
Man kan inte ångra en CI operation, utan då är det som gäller.

En nackdel med CI är risken att ljudet blir så annorlunda att musik inte låter likadant som innan. Det är min största fruktan som gör att jag inte vill operera in det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör en låt på radio. Det är ingen särskild låt – ingen favorit eller så – och jag har hört den förr utan att reflektera över den...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Inte bara musik påverkar min energi och mitt sinnes- och känslotillstånd. Jag blir även påverkad av platser. (Och träd. Och stenar. Och...
Svar
0
· Visningar
552
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp